site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
साहित्य
Global Ime bankGlobal Ime bank
Nabil Bank Banner adNabil Bank Banner ad
सुनसान माथ्लो हटिया 
SkywellSkywell

सम्भवतः दाप्चेडाँडा मध्यकालदेखिको नेपालको पूर्वतर्फबाट उपत्यका आउजाउ गर्ने मूलबाटो थियो । त्यो मूलबाटोको अतीत गुलजारमय थियो ।

डाँडाको टुप्पामा सानो आकारको बजार थियो । र, सँगै केही थान पाटीपौवा र मन्दिर थिए ।

नेपालको आजको अधिकतर पूर्वी क्षेत्रबाट उपत्यका छिर्नेहरू रोसी खोलाको तीर छाडेपछि धुवाँकोट, चरंगेफेदीबाट दाप्चेडाँडातर्फ उँभो लाग्दथे । उपत्यका छाड्नेहरू फर्कंदा पनि यही बाटो समाउँथे ।

KFC Island Ad
NIC Asia

आउजाउ गर्ने बटुवाहरूलाई ढाक्रे भनिन्थो र तिनीहरू रात परेपछि सुरक्षित बासको खोजीमा पाटीपौवासम्म लम्कन्थे । सबैका लागि पाटीपौवाको बास रुचिकर र आरामदायी हुँदैनथ्यो ।

दाप्चाडाँडाको केन्द्रभागमा नेवार समुदायले हटिया चलाएका थिए । अर्थात्, पाहुनाका लागि उनीहरूले आफ्नो घरको भुईंतल्ला र पिँढी छुट्ट्याएका हुन्थे । ढाक्रेहरूले आफूसँग भएको वा घरधनीसँग सामल किनेरै र भाँडाकुँडा भने मागेर पकाएर खान्थे ।

Royal Enfield Island Ad

त्यसको बदलामा बासको पैसा लिनेदिने चलन थिएन । स्वेच्छाले दिएको वस्तु तिनीहरूले लिनेदिने गर्दथे । तर, हिँड्ने बेलामा भने ढाक्रेहरूले पिँढी र बर्तनहरू सफा गरिदिनुपर्दथ्यो ।

कालान्तरमा दाप्चाडाँडाको बजारलाई त्यही ‘हटिया‘ संस्कृतिले तल्लो हटिया र माथ्लो हटियाको नामकरण जुराइदियो । हटियाको शाब्दिक अर्थ हाट लाग्ने बजार भन्ने रहे पनि दाप्चाडाँडाको विगत भने त्यो सन्दर्भमा अनविज्ञ देखिन्छ ।

विभिन्न अभिलेखानुसार लिच्छविकालदेखिको प्रमाणिक अस्तित्व दाप्चा बजारको भेट्न सकिन्छ । पहाडी सभ्यताको थातथलोका रूपमा गाउँहरू पहाडको सम्मुच्च भागमा रहन्थे भने पहाडको मध्यक्षेत्र र बेसीँको छुट्टै विशिष्टता र उपयोगिता रहन्थ्यो ।

पलाञ्चोक, फूलबारी, बुच्चकोट, दाप्चालगायत पहाडी भेग लिच्छविकालीन समयमा उपत्यकाको अधीनमा थियो । मध्यकालमा पलाञ्चोक, दाप्चा, तेमाललगायत भेगहरू छुट्टाछुट्टै राज्यका रूपमा समेत अस्तित्वमा थिए ।

वि.सं. १४६० देखि वि.सं. १५०० आसपास दाप्चासहित तिमाल, सुनकोसी र सिन्धुपाल्चोकको कोदारीसम्मको भूभागका राजाका रूपमा पलाञ्चोकका शक्तिसिंह रामवर्द्धन रहेका थिए ।

मल्लकालको आरम्भताका दाप्चा काठमाडौंका राजा यक्ष मल्लको अधीनमा थियो । वि.सं. १५८० को हाराहारी अर्का राजा शिवसिंह मल्लले पनि यो भाग आफ्नो अधीनमा राखेका थिए ।

अर्थात्, दाप्चाको भूगोल मल्लकालको अधिकतर समय उपत्यकाका कुनै न कुनै मल्ल राजाको अधीनमा रहेको देखिन्छ । हनुमानढोकाको जगन्नाथ मन्दिरको शिलालेखानुसार उक्त मन्दिर बनाउन फूलबारी, दाप्चा, बुच्चाकोट, पनौतीलगायत ठाउँबाट एक घर एक भारी बाबियो वा २० धार्नी झारा जुटाउन अमालीदार र बिर्तावालहरूलाई उर्दी जारी गरिएको थियो ।

झाराको अर्थ जनताले निःशुल्क श्रमदान गर्नु हो भने २० धार्नी झाराको अर्थ कति परिमाण हो भन्ने कुरा पुष्टि नहुने देखिन्छ ।

वि.सं १७२० ताका भक्तपुरका राजा जगतप्रकाश मल्लले दाप्चा क्षेत्र अधीनस्थ गरेका थिए । लगत्तै पाटनका राजा सिद्धिनरसिंह मल्लले पनि यो भेगलाई आफ्नो नियन्त्रणमा राखेको प्रमाण भेटिन्छ ।

उनले पाटन दरबार प्रांगणको श्रीकृष्ण मन्दिरकै शैलीमा दाप्चामा सानो आकारको श्रीकृष्ण मन्दिर बनाएका थिए । दाप्चामा अहिले पनि श्रीकृष्ण मन्दिर रहे तापनि त्यो सिद्धिनरसिंह मल्लकै पालाको अवस्थितिमा छैन भन्ने कुराको पुष्टि हुन्छ ।

दाप्चा बजारमा हरेक वर्ष श्रीकृष्ण जन्माष्टमीमा लाग्ने छुट्टै प्रकृतिको जात्रा चलनमा छ, जुन चलन अन्यत्र छैन । अर्थात्, श्रीकृष्ण जन्माष्टमीलाई माथ्लो हटियामा विशेष प्रकारले मनाइन्छ । यो जात्रा पाटनका राजा सिद्धिनरसिंह मल्लको आदेशमा चलिआएको मानिन्छ ।

त्यसैगरी, पाटनका राजा श्रीनिवास मल्लको शक्ति कमजोर भएका बखत उनले बाध्यतावश उक्त भेग भक्तपुरका राजा जगतप्रकाश मल्ललाई हस्तान्तरण गरेका थिए । वि.सं. १७२२ वैशाख १९ गतेको एउटा धर्मपत्रमा उनले यो सम्मति दिएको विषय उल्लेख छ ।

पछि कुनै समय पुनः कान्तिपुर र ललितपुर मिलेर भक्तपुरको अधीनमा रहेका दाप्चालगायत क्षेत्र नियन्त्रण गरी ललितपुरले नै फिर्ता लिएको प्रसंग पनि पढ्नमा पाइन्छ ।

नेपाल एकीकरणताका पृथ्वीनारायण शाहले सामरिक दृष्टिकोणले प्रेरणाको स्थलका रूपमा दाप्चाडाँडा रहेको स्वीकार गरेका छन् । तत्कालीन नेपाल मण्डलको सामरिक सुरक्षार्थ दाप्चाडाँडालाई उपयोग गर्नुपर्ने कुरो दिव्योपदेशमा छ । उनले दाप्चाडाँडामा बलियो सैन्य किल्ला बनाउन सुझाएका छन् ।

नेपालको एकीकरणपश्चात् समेत दाप्चाडाँडा मौजा मुकामको रूपमा उपयोग भएको देखिन्छ । राजा रणबहादुर शाहले सेनाको चौकी र यो क्षेत्रबाट जग्गाको तिरो, कुत, पोत उठाउने कार्यमा यहाँ ‘चौधरी’ मुकर्रर गरेका थिए ।

नेवार समुदायलाई पहाडी इलाकामा खेतीका निम्ति जग्गा लिन बन्देज गरी व्यापारमा लगाइएको अभिलेख भेटिएको छ । उपत्यकाको सुरक्षार्थ सामरिक दृष्टिकोणले दाप्चा किल्लाको उपयोग कहिलेसम्म भयो, त्यो पक्ष खुलेको छैन ।

०००

ऐतिहासिक दाप्चाक्षेत्रको प्रसिद्धी व्यापारिक मात्र नभई शिक्षामा पनि चर्चा गर्न लायक थियो । आजभन्दा अढाई दशकअगाडिसम्म यस भेग आसपासका अधिकांशले पढ्नका लागि दाप्चा धाउने वा डेरा गरेर बस्नेको अनुभवका किस्साहरू रमाइला भेटिन्छन् ।

प्रवेशिका परीक्षा अर्थात् एसएलसीसम्मको अध्ययनका लागि धुलिखेल पछाडिको अर्को गन्तव्य दाप्चा हुन्थ्यो ।

साढे दुइ दशकअगाडिको कुरा, बर्खायाममा त्यसताका विद्यालय एक महिना बन्द हुन्थ्यो । विद्यालय जानु नपर्ने तर पढाइलाई निरन्तरता दिने ध्येयले हामी केही साथीहरू घर छाडेर त्यो महिना दाप्चा माथ्लो हटियामा डेरा गरी बसेका थियौँ ।

अहिलेको भकुन्डेबेँसी आसपासमा त्यो ताका राम्रा शिक्षकहरूको पहुँच थिएन । जो भएका टाढाका शिक्षकहरू गाउँठाउँमा लामो बिदा हुनेबित्तिकै आ–आफ्नै घर फर्कन्थे ।

प्रवेशिका परीक्षाताका वा लामो बिदाको अवधिभर सदरमुकाम वा मुख्य बजार केन्द्रमा डेरा लिएर ट्युसन पढ्ने चलन समयको बाध्यता थियो । अर्थात्, हाम्रो निम्ति उम्दा शिक्षकको विकल्प दाप्चा, माथ्लो हटियाले पूरा गर्दथ्यो ।

बेसीँ फाँटमा रोपाइँको चहलपहल र फाँटको दृश्य मनमोहक हुन्थ्यो । दाप्चा जाने क्रममा हामी भने सामलतुमलदेखि बिछ्यौनासम्मको झिटिगुन्टा कसेर उकालो काट्ने र फर्कने दिन ओरालो झर्दथ्यौँ ।

उकालो लाग्दा भने वर्षाको चिप्लो बाटोमा कुहिरो, हुस्सु र झरीबाट बेपरवाह हामी खँदिलो भारी बोकेर बाटो काट्थ्यौँ । बसाइको क्रममा शनिबारका दिन घर आउने–जाने क्रम दोहोरिन्थ्यो ।

दाप्चामा अंग्रेजी पढाउने वृन्दानारायण सरसँगको ट्युसन कक्षामा हामी सामेल हुन्थ्यौँ । छत्रेवाझ स्वास्थ्य चौकीनजिकैको घरमा भुईंतलाको सानो कोठा लिएका थियौँ ।

बिहान सबेरै हामी बस्ने डेराबाट पाँच सय मिटर तलबाट १० लिटरको जर्किनमा पानी जोहो गर्दथ्यौँ । सबेरै उठ्ने लहडमा कति दिन त मध्यरातमा पँधेरामा पुगेका हुन्थ्यौँ । घरबाट टाढा नबसेकाले एक हप्ताको बसाइमा पनि घरको यादले अत्तालिएका हुन्थ्यौँ ।

श्रावण मासको गठेमंगलको दिन थियो । ऐतिहासिक ठाउँको विशेष परम्पराका बारेमा हामी अनविज्ञ थियौँ । स्थानीय नेवार समुदायले मनाउने यस पर्वका दिनमा बाटो छेक्दै पैसा उठाइँदो रहेछ, शिवरात्रिमा काठमाडौंमा स–साना केटाकेटीले गरेजस्तै ।

हामीले ओहोरदोहोरका लागि पैसा उठाउने बाटो छोडेर चोरबाटो हिँड्ने अक्कल गर्यौं । त्यो दिन बजार पछाडिको चोरबाटो हिँड्ने क्रममा दुईजना साथीहरू मलमूत्रसहितको खाल्डोमा खस्न पुगे ।

हामीलाई फसाद, गनाउने खाल्डोमा परेका साथीहरूको हात समातेर उद्धार गर्न त्यसै घिनाइरहेका थियौँ । धन्न, पछि जसोतसो साथीहरू आफू–आफैँ बाहिर निस्किए ।

दाप्चा क्षेत्र पृथ्वीनारायण शाहका लागि समेत सामरिक प्रेरणाको स्थल बनेको थियो भने हाम्रा लागि पनि धेरथोर औचित्यपूर्ण नै रह्यो । मेरा लागि साहित्यसँगको प्रेमालाप त्यही माथ्लो हटियाबाट आरम्भ भएको भन्दा अत्युक्ति हुँदैन ।

मेरो नेपाली अक्षर राम्रो पनि थिएन, तथापि सिजनात्मकताले कुनै न कुनै बाटो लिँदो रहेछ । केही दिनको दाप्चाको बसाइमा एउटा नाटकको रचना भयो ।

सहपाठी उमेश काफ्लेको हुटहुटीले त्यो नाटक प्रकाशन गर्नेसम्मको अभिलाषा बोकेर हामी माथ्लो हटियाबाट फर्केका थियौँ । तर, पाण्डुलिपि प्रकाशित गर्ने लहडमा साथीले कता हराइदियो, हराइदियो ।

अर्थात्, माथ्लो हटिया बसाइ सम्झना र प्रेरणाको स्रोत रहेको थियो, जुन बखत हाम्रो रुचि र जागरणले गाउँमा राम्रै हलचल ल्याएको थियो ।

दाप्चा बसाइको क्रममा उमेशलाई पढाइभन्दा अलि बढी नौलो काम गर्ने अनेकौँ खाले हुटहुटी चढ्थ्यो । उसलाई फुरेको एउटा अक्कलले गाउँ फर्केर हामीले नमुनायोग्य काम गर्न सफल भयौँ ।

गाउँमा दसैँको महानवमीका दिन सांस्कृतिक कार्यक्रमसहित ग्रामीणस्तरीय हाजिरीजवाफ प्रतियोगिता आयोजना गरेका थियौँ । र, प्रतियोगिताको नाम थियो– ग्रामीण युवास्तरीय हाजिरी जवाफ ।

कार्यक्रम भव्य रहे पनि आर्थिक रूपले हामी घाटामा रह्यौँ । यो थियो, त्यही ऐतिहासिक दाप्चा बजारमा किशोरावस्थामा बिताएका केही सन्दर्भहरू ।

अर्थात्, ऐतिहासिककालदेखि दाप्चाडाँडाको बजार र मूलबाटो गुलजार थियो । तर, अहिले उक्त ऐतिहासिक दाप्चाको तल्लो र माथ्लो हटियाको उमंग सुकेको छ । आज बजारका अधिकांश घरका ढोकामा ताल्चा लागेको देखिन्छ र त्यहाँको रौनक बसाइँ सरेको छ ।

दाप्चाडाँडको बजार माथ्लो र तल्लो हटिया प्रसिद्ध नमोबुद्धबाट सहजै केही बेरको हिँडाइमा पुग्न सकिने ठाउँ हो । साथै, मोटरबाटो भएकाले राजधानीबाट केही घण्टामै यो ठाउँ पुग्न सकिन्छ ।

कुनै समय २४सै घण्टा जागा बस्ने यो बजारमा आज बाहिरी मान्छेको आइजाइ हेर्न मुस्किल छ । सबैको दिन फिर्छ भनेझैँ यो बजारको पनि दिन फिरोस् । त्यसका लागि सम्बन्धित निकायको ध्यान चाँडै खिचिने आशा जागेको छ ।
 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शनिबार, साउन ६, २०८०  ०९:३०
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Nepatop (PlastNepal)Nepatop (PlastNepal)
national life insurance newnational life insurance new
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
सम्पादकीय
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro