site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
देश
Nabil BankNabil Bank
‘मूर्तिमा छ कि मान्छेमा छ ईश्वर ?’
Sarbottam CementSarbottam Cement

“मूर्तिमा छ कि मान्छेमा छ ईश्वर ?,” दैलोभित्र पस्नेबित्तिकै मैले प्रश्न गरेँ ।

“मान्छेमै छ नि, नपत्याए हेर्नुहोस् त मैले लहरै भगवान खडा गरेको छु । र, खुुरुखुरु बेच्छु,” मुसुक्क हाँसे उनी ।

हम्मरको टुकटुके आवाज निष्प्राण तुल्याएर फेरि बोले, “आफूभित्रको ‘ईश्वर’ चिन्न नसकेर त हो मानिस भौँतारिने । ठम्याउन सके आफैँभित्र भेटिँदोरहेछ भगवान ।”

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

 ० ० ० 

पाटन वास्तु, धातु, काष्ठ, प्रस्तर मूर्तिकलाको आदिम चिनारी हो । तर, पछिल्लो समय यो भूकम्पको पनि जीवित संग्रहालय बनेको छ । भुइँचालाले चरचरी चिरा पारेका परम्परागत, मौलिक मुकाम । टेको लगाएर उभ्याएका खण्डहर घर । गजुर भत्किएका, टुँडाल खसेका र सरकारको सुस्ततालाई खिसिट्युरी गरिरहेका जिउँदा सांस्कृतिक धरोहरले ०७२ को भू–कम्पन ताजा गराइदिन्छ, सबैलाई ।

Global Ime bank

मूल सडकमा अड्याएर ठड्याएको टेको पछ्याउँदै जाँदा पुगिन्छ, बाबुरत्नको मूर्ति पसल । ढुङ्गामा ‘रत्न’ खोज्ने भएकैले होला, पिताले नै राखिदिएछन् उनको नाम– बाबुरत्न ।

“अहिले त मूर्ति कुँद्दाकुँद्दै जीवनको फूर्ति निख्रियो, के जानौँ हजुर,” नेवारी लवजमा बोले– कान्छा छोरा त्रिरत्न ।

बाबुबाट नाममात्रै होइन, पेसा पनि विरासतमा पाएका छन् उनले । २९ वर्षदेखि ढुङ्गासँगको सिँगौरीले विश्राम पाएको छैन ।

“ढुङ्गामा छिनो नबजारे कसरी मुखमा माड लगाउनु हजुर ?,” प्रतिप्रश्न गर्छन् उनी । 

बज्राचार्य हुन् उनीहरू, रैथाने मूर्तिकलाका शिल्पी । ढुङ्गामा भगवानको आकृति बनाउँछन् र त्यसबाटै गृहस्थी चलाउँछन् ।

मुखमा दोहोरो मास्क । आँखा ढाक्ने चस्मा । टुक्.. टुक्.. एकनास ढुंगामा छिनो बजारिहेका थिए उनी । एक हप्ता भयो २० इन्चको ढुङ्गामा शिल्पी भर्न थालेको । तर अझै सकिने छाँट छैन । यो साइजको मूर्ति सक्न घटीमा पनि २० दिन लाग्छ । यो अवधिमा ढाडले धनुष बिर्साइसक्छ । पीडा आफ्नै छन् उनका ।

० ० ०

पाटन, सुन्धाराको धालाछेँ, यो फगत टोल होइन, कलाकौशलको अद्वितीय गाउँजस्तो लाग्छ ।

पाटन दरबार क्षेत्र– आन्तरिक एवम् वाह्य पर्यटकहरूको गन्तव्य पनि । त्यही दरबारक्षेत्रबाट पूर्वतिर सोझिएर ग्वार्कोतर्फ अघि बढ्छ, प्रतिमामार्ग ।

घरैपिच्छे प्रस्तरकलाको ‘प्रदर्शनी’ भएकाले होला गल्लीको नामै प्रतिमामार्ग राखिएको छ, शायद । त्यही टोलमा महाध्यभागमा छ त्रिरत्नको पसल ।

“त्यस्तै आठ वर्ष भयो, यहाँ पसल खोलेको । तर, पहिलाजस्तो बिक्री हुन छाड्यो । फेरि ढुङ्गा पनि भनेको बेलामा फेला पर्दैन,” कुराकानीको सुरूआतमै उनले पेसाका दुःख उधिने ।

२०३९ सालमा जन्मिएका उनी । जन्मिएको दश वर्षदेखि नै छिनो चलाउन थाले । आजसम्म आइपुग्दा २५ वर्ष व्यतीत भइसक्यो । “गर्भमै सिकेजस्तो लाग्यो । जान्ने हुँदा बायाँ हातमा छिनो र दायाँ हातमा हम्मर थियो,” अट्टहास गर्छन् उनी ।

सुरूसुरूमा मनग्गे आम्दानी हुन्थ्यो । दशकयता भने ढुङ्गा पाइन छाडे । सरकारले पाषाण उत्खनन् र पैठारीमा कडाइ गर्न थालेपछि संकट पर्न थालेको हो उनीहरूलाई ।

“फिटका हिसाबले गोदावरीबाट ल्याउँथ्यौँ । अहिले ढुङ्गा पाइनै छाड्यो । यो लहरै स्टोन कार्भिङका पसलहरू थिए । तर, अहिले सबैले छाडेर अरू नै पेसा व्यवसाय गर्न थालेका छन्,” औँला तेर्स्याएर टोल देखाउँछन् उनी ।

उमेर छँदा बाबु निकै खटे । दाजु सुवर्णको लगाव त्यस्तै थियो । उमेर घर्किंदै गएपछि बाबुको दृष्टि ओरालो लाग्न थाल्यो । उनी कोरा काट्नमात्रै सक्छन् । र, बिँडो थाम्ने जिम्मेवारी त्रिरत्नको भागमा परेको छ ।

“बा र दाइ कोरा काट्नुहुन्छ । उहाँहरूले आकार दिएको मूर्तिमा मसिना बुट्टा कुँद्ने र साजसज्जाको कामचाहिँ म गर्छु,” कामको फेहरिस्त बताउँछन् उनी ।

कुराकानी गर्दैगर्दा उनको अघिल्तिर २० इन्च उचाइको गणेशको मूर्ति थियो । र, उनी त्यसमाथि जादुयी शिल्पी फिजाउँदै थिए । करिब २० मिनेटको अन्तरालमा उनले सिसाकलम र कम्पासको सहायताले गोलो घेरा बनाउँदै पाँचवटा बुट्टा कुँदे । 

“बुट्टाले लय समातेको छ कि छैन भनेर सुक्ष्मातिसुक्ष्म ढङ्गले विचार पुर्‍याउनुपर्छ,” केहीबेरअघि कुँदी भ्याएको बुट्टा देखाए उनले ।

सजिलो छैन बुट्टा काट्न । कहिले छिनो चिप्लिएर हातमा लाग्छ । “यी अस्ति भर्खरै आफैँले हानेँ,” हातको गहिरो चोट देखाए उनले । कोरा काट्दा त ढुङ्गा उछिट्टिएर आँखामै चोट लाग्छ । मूर्ति काट्दा उडेको छारोधूलोले गम्भीर रोग निम्त्याउने खतरा उस्तै छ ।

“सानैदेखि यसमै हात बसिहाल्यो । जस्तै भए पनि बाबुबाजेको पेसा,” पितृ सीपप्रति कृतज्ञ छन् उनी ।

० ० ०

पसल पत्थर–कलाको पुख्र्यौली संग्रहालय बनेको छ । शिव–पार्वती, राधा–कृष्ण, गृणेश, शिव–लिङ्गका आदिम कौशल उनको पसलको विशेषता हुन् । 

चाडपर्वताका त मूर्ति किन्न आउनेको भीड नै लाग्छ । त्यसो त पाटन मूर्तिकलामा ख्याति कमाएको ठाउँ । वास्तुकौशल खोज्नेहरूको गन्तव्य हुने नै भइहाल्यो । त्यसबाहेक पाषाण–कला पारखीहरू पनि पाटन नपुगी चित्त बुझाउँदैनन् ।

“चाडवाडको बेलामा त मासिक डेढ लाखसम्मको व्यापार हुन्छ । अघिपछि पनि एक लाख घट्दैन,” आम्दानीसमेत खुलासा गर्छन् उनी ।

त्यसो त उनको पसलमा डेढ लाख रुपैयाँ एउटै मूर्तिको पर्छ । “यो तीन फिटको शिव लिङ्ग बिक्री भएर थाइल्याण्ड जाँदैछ, यसको नेपाली रुपैयाँ डेढ लाख पर्छ,” हातले इसारा गरे उनले ।

हिन्दू देवी देवताको मूर्ति कुद्न तुलनात्मक रूपमा सजिलो छ । आफ्नो कला पस्कन पाइन्छ । तर, बुद्धको मूर्ति कुँद्न भने पापड नै बेल्नुपर्छ । 

“मूर्तिको साइज सुहाउँदो हात, गोडा, शीर आँखा कुद्नुपर्छ । ग्रन्थले निर्दीष्ट गरेअनुपातकै साइजमा हात–आँखा बनाउनुपर्छ । जस्तो पायो त्यस्तै कला मिसाएको मूर्ति ग्राहकले रोजाइमा पर्दैन,” फिस्स हाँस्छन् उनी ।

पसलमा विदेशी आगन्तुक पनि मूर्ति किन्न आउँछन् तर उनीहरू नेपाली ग्राहकजस्ता सजिला भने हुँदैनन् । फाइन आर्ट नै मन पराउँछन् विदेशी ग्राहक ।

“यही नै मूर्ति किन्छु भनेर आउँदैनन् । सौन्दर्यले तान्यो भने जुनसुकै मूर्ति किन्न सक्छन् उनीहरूले,” त्रिरत्न बताउँछन् ।

सौन्दर्यपरक विम्ब । वास्तुकला । शिल्पी । विदेशी आकर्षित गर्ने कडी भएको उनको बुझाइ छ ।

विशेषतः बुद्ध र केही हिन्दू देवी देवताका मूर्तिमा आँखा लगाउँछन्, त्यसबाहेक हामीले मूर्ति कुँदेको अघाउञ्जेल हेर्छन्,” त्रिरत्नको अनुभव छ ।

० ० ०

पाषाण–कलामा मात्रै विशेषज्ञता झल्कँदैन, औपचारिक शिक्षा छ उनको । स्नातक पढ्दै थिए तर मूर्ति–कलाको कामले फुर्सद नदिएपछि प्रतिमा मार्गमा बिहान उदयाचलदेखि साँझ अस्ताचलसम्म छिनो चलाउन थाले उनी ।

विगतमा ढुङ्गाको काम गर्ने भनेर होच्याएको कटु अनुभवसमेत छ उनीसँग । तर, पछिल्लो समय सबै पेसाले सम्मान र पहिचान पाउँदै गएको अनुभूति गर्छन् उनी ।

“प्रस्तर कलामा नेपालको कौशल अन्तर्राष्ट्रिय तहमा फिँजिदै थियो तर, यता ढुङ्गा पाइनै छाड्यो,” यति भनेर कुराकानी बिटमारे उनले ।

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: सोमबार, चैत ५, २०७४  ११:२४
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
ICACICAC