site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
विशेष
Global Ime bankGlobal Ime bank
Nabil Bank Banner adNabil Bank Banner ad
खसीबोकै हराउने डर !
Sidddhartha Bank Banner AdSidddhartha Bank Banner Ad

न झरी न हुरी दश कोण खुली
न चिसो न त गर्मी छ उति 
रमणीय प्रभात उदाउँछ रे 
अब साथी शरद ऋतु आउँछ रे ।

आयो दसैँ ढोल बजाई, गयो दसैँ ऋण बोकाई । ठिक यस्तै उखानजस्तै भएर आउँथ्यो त्यो शरद ऋतुसँगै हाम्रो बाल्यकालमा दसैं । म जुन परिवेशमा जन्मेँ, हुर्केँ, त्यो पूरा आदिवासी समाज थियो । त्यहाँ किसान, मुण्डा, राजवंशी र सतारजस्ता आदिवासी समुदायहरूको बाक्लो बसोबास थियो ।

उनीहरूका आ–आफ्नै किसिमका विशिष्ट संस्कृति र परम्पराहरू थिए । जब शरद ऋतुको आगमन भइसकेको हुन्थ्यो, बर्खे बिदा ४५ दिन सकिएर हामी भाद्र महिनामा भर्खर स्कुल जान थालेका हुन्थ्यौँ । त्यसपछिको डेढ महिनामा फेरि १५ दिने दसैँ बिदा सुरु हुने भएपछि हाम्रा खुसीका दिनहरू अझ मुखर भएर आउँथे ।

KFC Island Ad
Dabur Nepal
NIC Asia

हाम्रा क्षेत्रका आदिवासी जातिहरू दसैँमा टीका त लगाउँदैनथे, तर नेपाली समुदायका मान्यजनका घरमा गएर भने उनीहरू दसैँको टीका थाप्थे । टेनु राजवंशीले छविलाल मैनालीका घरमा हाँसको सिसार लिएर टीका लगाउन गएको मलाई हिजैजस्तो लाग्छ ।

कालीपूजा भनेर माता दुर्गाको आराधना गर्दथे । किसान जातिका युवाहरू नौरथा लाग्नुअघि नै आफ्ना धामी गुरुका साथमा डाँटा नामको खेल खेल्न थाल्थे । ससाना एकहाते लाठीहरू एकाापसमा गीतको तालमा जोडेर आधा रातसम्म रूखको फेदमा घुमीघुमी खेल्थे ।

Royal Enfield Island Ad

उनीहरूको भाषा बुझ्ने भएकाले हामी पनि आधा रातसम्म उनीहरूका गीत र नाचमा मग्न हुन्थ्यौँ । उनीहरूले गाउने गीतको पंक्ति यस किसिमको हुन्थ्यो–
तुल्सीके पत्ता नीमक छाइं
ससुर बेटे बूढी भवानी
डोले मुजुरके पंखा रे ।

यसरी गीत गाएर दसैँमा रौनक ल्याउने किसान जातिहरू अहिले अति सिमान्तकृत समुदायमा परिसकेका छन् र जो छन्, तिनले पनि केवल सम्झना मात्र गर्ने हुन् ।

त्यस्तै, मुण्डा समुदायले मादल र झ्याम्टा ढाँकसहितको सामूहिक नृत्य र सतार जातिको टाउकामा मयूरको प्वाँख राखेर गरिने नृत्य पनि कम रोचक कहाँ हुन्थ्यो र ?

राजवंशी जातिहरू भने विशेषगरी नेपाल र भारतमा लाग्ने मेलाहरूमा र दुर्गापूजाहरूमा सामेल हुन्थे । त्यस बेला टोलटोलमा दुर्गा मन्दिर स्थापना गरेर पूजा गर्ने चलन चलेको थिएन । काँकडभिट्टाको पुरानो भन्सारमा रहेको दुर्गा मन्दिरमा बिहानैदेखि गरिने दुर्गा भजनले सारा गाउँ नै रोमाञ्चक बन्दथ्यो ।

सोह्रश्राद्व लाग्नासाथ एकाबिहानैदेखि बज्ने ढिकीको आवाजले गाउँलेहरूको निद्रा खल्बल्याउँथ्यो । घरैमा कुटेका चिउरा देउतालाई चढाएर मात्र आफूले खाने चलन थियो । निर्वाहमुखी कृषि भएकाले आफ्नै बारीमा पाकेका चिनीचम्फा र मालभोग जातका केराहरूले घरै ढाकिएको हुन्थ्यो ।

मासुका लागि खसीबोका पनि घरैमा पालिएका हुन्थे । त्यस बेला खोरबाट खसीबोका र बारीबाट केराका घरी हराउने जोखिम पनि त्यतिकै हुन्थ्यो । चंगाको चलन हामीलाई के थाहा, तर गोपाल दाइले आफैँ लामो पुच्छर भएको चंगा र लट्टाई बनाएर हाम्रो त्यो इच्छा समेत पुर्‍याइदिन्थे ।

मझौला किसान परिवार रहेको अधिकांश हाम्रो समाज खेती–किसानीका साथमा पशुपालन समेत अभिन्न अंगका रूपमा थियो । त्यस बेलासम्म रासायनिक मल भित्रिइसकेको थिएन । सबै खेतीमा कम्पोस्ट मलको नै चलनचल्ती थियो । यसको सम्पूर्ण परिपूर्ति पशुपालनबाटै हुन्थ्यो । सबैका आ–आफ्ना गच्छे अनुसारका गाईवस्तु र सोही अनुसारका गुहाली (गोठ) हुन्थे । टाटना र खोर पनि सोही अनुरूप हुने गर्दथे । एक किसिमले भन्नुपर्दा सम्पन्नताको मापन पनि त्यसैले छुट्ट्याउँथ्यो !

दसैँमा घाँसको जोहो गर्नु एउटा अर्को तर अपरिहार्य काम हुन्थ्यो । पशुवस्तुलाई भोकै राख्नु भनेको आफू भोको बस्नुसरह नै मानिन्थ्यो । बुबाआमाले हाम्रा भागमा परेको घाँसको भारी हामी आ–आफ्ना खेतबारीबाट र पछि नजिकै रहेको टोकला चिया कमानबाट लुकीछिपी रातबिहान गरेर ल्याउँथ्यौँ । दिउँसो चौकीदारले बगानमा छिर्न दिँदैनथे । हुन त माचमा सुकेको पराल पनि हुन्थ्यो । यद्यपि, लैना वस्तु र बाच्छाबाच्छीहरूका लागि हरियो घाँस प्राथमिकतामा पर्दथ्यो ।

कुनै जिम्मेवारीविहीन अवस्था, पूरा फुक्काफाल जीवन । बाबुआमाले कसरी पो दसैँ टार्थे, त्यो हामी केटाकेटीहरूलाई के थाहा । पाटा (जुट) नबिकेको भए धुलाबारीको पुरानो छविलाल कैँयाका दोकानबाट उधारोमा नै भए पनि हाम्रा लागि लुगा आउँथे र जसबहादुर दर्जी दाइले घरैमा आएर सिलाइदिन्थे । दर्जी दाइले संसार छाडेको पनि अब त दुई दशक नाघिसक्यो । उनले कुन बेला आफ्ना लुगा काटेर सिलाउन थाल्छन् भन्ने मूल ध्याउन्नमा हामी केटाकेटीहरू हुन्थ्यौँ ।

अझ पैसाको सकस भएकाहरूले त एक सय रुपैयाँको एक मन धान ब्याज कबोल गरेर पनि केटाकेटीका आवश्यकता पूरा गर्नुपर्ने समय थियो । जसलाई धाने ब्याज भनिन्थ्यो । त्यसका लागि तयार भएर बसेका हुन्थे गाउँका साहु महाजनहरू ।

नौरथा सुरु भएकै दिन पिङ हाल्ने चटारो भइहाल्थ्यो । ठाकुरबाजे (ठाकुरप्रसाद घिमिरे)ले लिंगेपिङ हाल्न ६ घना बाँस प्रत्येक दसैँदसैँ सित्तैमा दिने गरेका थिए । गाउँभरिमा उनैको ठूलो बाँसघारी थियो, झन्डै दुई बिघा क्षेत्रफलमा फैलिएको । बाँसका लिंगा काट्न जानेहरूले अरू छ घना बाँस आफ्ना निजी प्रयोगका लागि समेत ल्याउन सक्ने अवस्था समेत कहिलेकाहीँ हुन्थ्यो !

पिङ हाल्न घरघरबाट लठारो बाट्नका लागि पाटा संकलन तन्नेरी दाइहरूले गर्थे । एकै दिनमा लठारो बाटेर पिङ बनाएपछि त हामीलाई अर्थोक के चाहियो र ? आधा रातसम्म जुनेली रातमा पिङमा झुत्ति खेलेर बस्यो आफ्ना दौतरीहरूसँग । आहा ! क्या थिए ती दिनहरू । अहिले लाग्छ, खै कहाँ गए ती दिनहरू ?

विजयादशमीसँगै टीका लगाउने र आफन्त विशेषगरी मामाघरमा गएर पाउने त्यस बेलाको दक्षिणाले अति नै महत्त्व राख्थ्यो, त्यो पैसाले के गर्ने भनेर । कति नै पो हुन्थ्यो र मुस्किलले पाँच–सात रुपियाँ ।

मलाई भने खै किन हो त्यो पैसाले कलम किन्न औधी मन लाग्थ्यो र मैले धेरैचोटि दसैँको दक्षिणाले कलम किनेको छु । र, त्यसको सट्टामा आमाको गाली पनि धेरै नै खाएको छु । झन्डै आधा शताब्दीअघिको त्यो पैसाको तुलना अहिले कसरी पो हुन सक्ला र !

मलाई फेरि ती दसैँसँग साक्षात्कार गर्ने बिछट्ट रहर छ, जुन मेरो किशोरवयका सातदेखि सोह्र वर्षको उमेर समूहमा बितेका थिए । तर, त्यो मेरो सपना यो जुनीमा कदापि पूरा हुने सम्भावना छैन । किनकि, समय साह्रै बलवान् छ ।

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: बुधबार, असोज २७, २०७८  १९:१५
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
The British College Banner adThe British College Banner ad
Everest BankEverest Bank
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
सम्पादकीय
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro