site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
विचार
Nabil BankNabil Bank
Sarbottam CementSarbottam Cement
विचारमा बीपीको सम्मान

सामयिक दुनियामा विचारको राजनीति सकियो भन्ने बहस छ । व्यवहारले विचारलाई ओझेलमा पारेको वा व्यवहारले राजनीति सञ्चालन गर्न थालेको मानिदैछ ।  विश्वको विगत विचारले शासित रहेको र विचारले नै दुनियाँ विभाजित र धु्रवीकृत थियो । 

नेपाली समाजलाई विचारले उद्वेलित गर्ने बीपी कोइरालाको जयन्तीका सन्दर्भमा विचार छोडेर दुनियाँ कुन गन्तव्यतिर लम्कदै गरेको हो त भन्ने कौतुहल जागृत भएको छ । यो अहिलेको समयको कौतुहल हो र हुनुपर्छ । 

मानिस कहिलेदेखि विचारले शासित वा परिचालित हुनथाल्यो र यसको अन्तिम विन्दु कहाँसम्म होला त ? यस प्रश्नमा तिथिमितिको किटान भन्न सक्ने कुरा भएन । मानिस आरम्भदेखि नै विचारको विम्ब थियो भन्ने मान्दा यो मानव सभ्यता जस्तै पुरानो छ ।

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

मानिसले विचार बनायो कि विचारले मानिस चिनायो भन्नुको उत्तर ‘फुल जेठो कि कुखुरो’ भनेजस्तै प्रश्न होला । निश्चय पनि मानिसले विचारसत्ताको प्रतिनिधित्व गर्यो । 

विगतमा विषय विज्ञहरु विचारले नै विज्ञ र स्थापित भएको देखिन्छ । राजनीतिमा विचारको अन्त्य भएको मान्दा अबका विज्ञ स्थापित हुने केले होला ? व्यवहारको प्रभाव विचारको जस्तो दीर्घजीवी हुँदैन भन्ने लाग्छ ? र व्यवहार भौतिक प्रक्रियामा बढी आश्रित र विचार चिन्तनधारामा चिरन्तन भएको देखिन्छ । 

Global Ime bank

व्यवहारवादीहरुले विचारको अन्त्य भएको मान्न अमेरिकी चिन्तक फ्रान्सिस फुकुयामाको ‘दुनियामा विचारको अन्त्य भएको’ उद्घोषको सहारा लिने गरेका छन् । वा फुकुयामाको भनाइलाई व्यवहारले नै पुष्टि भएको सत्य मान्नेहरु छन् ।

तिनीहरु के बिर्सन्छन् भने फुकुयामाले विचारको अन्त्य भनेर नयाँ बहस सिर्जना गरिदिएका हुन् र बहसमा विचार हुनैपर्छ । विचारको अन्त्य होइन नयाँ बहस वा विचारको विषय हो फुकुयामा तर्क । पछि त उनैले अर्को तर्क दिइसकेका छन् ।

राजनीतिलाई विचारले निर्देशित गरेको एउटा युगको अब अन्त्य नै हो त ? अरु विषयमा पनि यस्तै जिज्ञासा जोडेर प्रश्न गर्न सकिएला । तर यहाँ कुरा राजनीतिकै सीमामा छ । फुकुयामाले पनि धारणा राजनीतिकै सन्दर्भमा व्यक्त गरेको हो । 

सन्दर्भ बीपी जयन्ती भएकोले बीपी व्यक्ति, व्यक्तित्व मात्रमा सीमित रहनु भएन । उहाँ विचारक, विचारको स्रोत हुनुभयो । अर्थात् बीपी विचार हो । के अब विचार कुनै चिन्तनधाराभन्दा पर वा जीवन जगत्सँग प्रत्यक्ष सरोकार राख्ने विषयबाट भिन्न आदर्श इतिहास सम्झनामात्र बनेको हो त ? के यो सम्भव छ ।  

कुनै युग थियो – छाडा मानिस जब संगठित र व्यवस्थित हुन थाल्यो त्यतिबेलै उसले शासन र शासितको अवधारणा प्रयोग गर्यो, बलियाहरु शासकहरु बने । समयले फड्को मारेर यहाँसम्म आइपुग्नु अगाडि मानिस विचारभन्दा शक्तिले शासित रह्यो । यसैमा लामो समय गुजार्यो । 

दुनियाँभर भएको यस्तै हो । बेला चाहिँ फरक । कोही दुईतीन सय वर्षअघि विचार सत्ताको युगमा प्रवेश गरे । कोही अलि ढिलो । तर विचारको लहर विश्वव्यापी भएको युग पनि आयो । के अब विचार सत्ताको ठाउँ अरु कुनै भौतिक तन्त्रले लिने हो ? सम्भव छ ? 

राजनीतिमा विचारको कुरा गर्दा सात दशक अघिसम्म नेपाली पनि विचारले शासित थिएनन् । राणाहरुको बाहुबली शासन थियो । अर्थात् कुनै प्रकारको राजशाही जमाना थियो र विश्वभर यस्तै भएको जमाना रह्यो । त्यो गुज्रियो । अपवाद कतै भेटिएला । 

राणा शासनको अन्त्य वैचारिक संगठनको माध्यमबाट भएको हो  । पञ्चायतको पतन पनि यही कारण हो । विचारबाट सुरु भएको नेपालको राजनीतिक यात्रा छोटै समयमा विचारको अन्त्य भन्ने फुकुयामा मार्गमा छ ? किनभने विचारको यात्रा पछि आरम्भ गरेपनि विश्वमा विस्तारित व्यवहारिकधारको प्रभाव चाँडै नै यहाँ पर्न गयो । प्रविधि र प्रक्रियाले गर्दा विश्वको कुनै कुनामा भएको परिवर्तन र परिष्कारको प्रभाव आधुनिक जमानाका नेपाल जस्ता मुलुकमा पनि छिटै पर्न थालेको छ । त्यसैले विचारको अन्त्य भन्ने बहसमा हामी छिटै पुगेका हौँ । 

नेपालको अहिलेको राजनीतिलाई हेर्दा मानिसलाई त्यस्तै त्यस्तै अर्थात् विचारभन्दा पनि अर्कै बाटोतिर राजनीति गएको भान पर्न थालेको छ । खासगरी दलहरुबीच हुने गठबन्धनले यस्तो भान दिएको हो । 

नेपाली कांग्रेस र यहाँका कम्युनिस्ट घटकहरुबीच भएको गठबन्धन । त्यस्तै कम्युनिस्ट एमाले र राजावादी राप्रपाबीच सम्भावित र पहिले भएको गठबन्धन । विचारको अन्त्य हुँदै गएको भान दिने (अ)राजनीतिक उदाहरण हुन् । 

यस्ता गठबन्धनको रसायन विचार होइन, व्यवहार हो । सत्ता, शक्तिमा जमी रहने व्यवहार सिर्जित गठजोड । वैचारिक धरातलमा कांग्रेस कम्युनिस्ट दुई किनारा जस्ता हुन् । सैद्धान्तिक समानता पनि छैन । वैचारिक एकता हुने कुरा पनि भएन । यस्तो सम्भव छ भने भिन्नभिन्न दलको अस्तित्व वा औचित्य साबित गर्न सकिँदैन । एउटै दल भए हुन्छ । भिन्न पहिचान दिन भिन्न विचारको मिश्रण हुनैपर्छ ।  

कुनै पनि स्वार्थको लागि गरिने गठबन्धनको आयु छोटो र अस्थिर हुन्छ । जहाँ जति छिटो स्वार्थ पूरा हुन्छ त्यतिबेलै गठजोडले अर्कै आकार लिन्छ । स्वार्थले बन्ने भत्कने गठजोडहरु । 

बीपीले कम्युनिस्टसँगको एकता वा सहकार्य अस्वीकृत गर्नु भएको हो । यस्तो अस्वीकृतिको आधार वैचारिक थियो । कुनै कम्युनिस्ट नामसँग होइन । वैचारिक समानता भेटिन्थ्यो भने बीपीले कम्युनिस्टको विरोध गर्नुको कारण सायदै रहन्थ्यो । त्यतिबेलाका नेपाली कम्युनिस्ट बढी जडसूत्री थिए । पुष्पलाललाई नै गद्दार घोषणा गर्ने जडसूत्री । 

अर्थ, व्यापार र प्रविधिको प्रभाव बढेको देखेर विचारको अन्त्य घोषणा गर्ने आधार मिलेको होला । व्यवहारले, व्यापारले र प्रविधिको प्रभाव विस्तारले राजनीतिक विचारको अन्त्य होला भन्ने लाग्दैन । विचारलाई प्रविधिले निर्देशित गर्ने कि अर्थव्यापारले ? भन्ने प्रश्न हुनसक्छ र अहिलेको दुनियाँमा देखिएको यही चित्रलाई विचार अन्त्यको अनुमानमा आधार बनाइएको जस्तो लाग्छ । 

अहिलेको जत्तिकै मात्र पनि लचिला कम्युनिस्टहरु हुन्थे भने यिनको विषयमा बीपीले कसोरी, के सोच्नुन्थ्यो होला ?

अहिले त राजनीतिक र प्रजातान्त्रिक भर नभएका कम्युनिस्टहरु छन् । यसको पछिल्लो उदाहरण पुष्पकमल दाहाल हुन् । पुष्पकमल दाहाल कुनै पनि प्रकारको गठबन्धन बनाउन मरिमेटेर लागेका छन् । उनले आफू हुनुको वा अस्तित्व रक्षाको उपाय गरेका हुन् । यसमा सत्ताको स्वाद पनि त छ । 

संसदीय प्रजातान्त्रिक गठबन्धनमा बाँधिएका दाहालले केही दिनअघि भने–‘चुनावपछि व्यवस्था परिवर्तन गर्न सडकमा जान्छु ।’ अवस्था बिगार्ने अगुवा उनै हुन् । दोष व्यवस्थामाथि थोपरेर थप ढाँटको राजनीति गर्न दाहाल उद्यत छन् । सैद्धान्तिक र व्यावहारिक यस्ता दलसँग कांग्रेसले गठजोड गरेको छ – सुध्रिएलान् कि भनेर । यिनको मकसद प्रत्यक्ष निर्वाचित (एकाधिकारवादी) राष्ट्रपति बन्ने सपनासँग बुनिएको छ । प्रत्यक्ष निर्वाचित कार्यकारी नेपालीको स्वार्थमा होइन, विदेशीको स्वार्थमा हुन्छ । यो अलग बहसको विषय हो । 

विचारहीन धोखाधडीको सत्ता, स्वार्थ केन्द्रित यो बेला बीपीलाई सम्झनुको सान्दर्भिकता राजनीतिको मार्ग, गति र गन्तव्य बुझ्ने उपयुक्त अवसर पनि हो । नेपाली समाजमा विशाल अध्ययनको भण्डार हो बीपी । विचारको भण्डार । यस्तो व्यक्तित्व अध्ययनकै विषय हो, केही हरपमा सीमित गर्न सम्भव छैन । 

मानिसको विचारलाई विवेकले प्रयोग गर्ने चेतका नेपाली सूत्राधार बीपीको  १०९ औँ जन्मजयन्तीको दिन भोलि भदौ २४ गते नेपाली कांग्रेसले सुरु गरेको चुनावी अभियान २०७९ को समापन गर्दैछ । यसको अर्थ बीपीप्रति सम्झना सम्मान होला ? विचारको सम्मानले नै बीपीको श्रद्धा सम्मान हुने हो । विचारको अन्त्य घोषणा गर्न उद्यत कांग्रेसजन के बीपीप्रति गहिरो सम्मान राख्छन् ? 
 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: बिहीबार, भदौ २३, २०७९  ०८:५८
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
ICACICAC