site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
साहित्य
Nabil BankNabil Bank
सेस्मिक ल्यान्डस्केप
Sarbottam CementSarbottam Cement

कपालमा भूकम्पको बज्रपात 

भद्रपुर बजार, लेखनाथ चोकको नाईको दुकानमा पसेको छु । पसलभित्र श्वेत दाह्री र उच्च ललाट भएका कवि शिरोमणि लेखनाथ पौड्यालको चित्र छैन, बरू प्रियङ्का चोपडाको ग्ल्यामरस पोस्टर छ । 

मानव–हात्ती द्वन्द्वको रिसर्चका क्रममा जिल्ला वन कार्यालय, झापामा पसेको थिएँ । काम सकिनासाथ नाईको दुकान खोज्दै हिँडेँ । पसलमा काठका तीनवटा साधारण कुर्ची छन् । ग्राहक नभएकाले कुर्ची रित्ता छन् ।

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

उखरमाउलो गर्मीमा नाई उँघिरहेकाजस्तै देखिन्छन् । म छिरेपछि सतर्क हुन्छन् र एउटा कुर्चीतिर बस्न हातले इसारा गर्छन् । एउटा कुनामा राखिएको पानको बिडा उठाउँछन् र मुखमा हाल्छन् । क्षणभरमै उनको कुशल हातको कैँची कहिले हावामा, कहिले मेरो कपालमा नाच्न थाल्छन् । 

अगाडिको ऐनामा नियाल्दै सम्झिन्छु पत्नी अमृतालाई । सम्झँदै हाँस्छु पनि । घरबाट निस्कँदा उनले भनेकी थिइन्, “अब झापामै कपाल काटेर आउनू । यताको भर नपर्नू ।”

Global Ime bank

२५ अप्रिलको भूकम्पको क्षति तत्कालै जनधनमा देखियो । त्यस भयावह घटनाको कल्पना पनि गर्न मन लाग्दैन । सम्झनाले फेरि भयको सञ्चार गराउँछ भन्ने डर लाग्छ । समयले सबै घाउ पुर्छ भनेको सत्य रहेछ । मानिसहरूमा भूकम्पको मनोवैज्ञानिक त्रास क्रमशः बाहिरिँदै थियो । तङ्गिँ्रदै थियो । 

एकदिन अचानक ख्याल आयो, कपाल लामो भइसकेछ । टोल नजिककै नाईको दुकान पुगेँ । दुवै बन्द रहेछन् । भूकम्पको प्रभाव आफ्नै कपालमाथि बज्रेको बोध भयो । दुई, चार दिन धाउँदा पनि पसल खुलेको नदेखेपछि वास्ता गर्न छाडिदिएँ । कपाल कति ठूलो कुरा हो र भन्ने प्रश्नले गिज्यायो पनि । 

सम्झना भयो, भूकम्पलगत्तै काठमाडौँ छाड्नेहरूको हजारौँ, लाखौँको ताँती । एक्सोडसको चाप बढेपछि केही संस्थाले उपत्यकाबाट बाहिरिनेलाई निःशुल्क बसको व्यवस्था पनि गरेको थियो । 

अप्ठ्यारोमा ओत दिने स्थानलाई छाडी जान असङ्ख्य मान्छे तँछाडमछाड गर्दै थिए । नाईहरू पनि उपत्यका छाड्न हतारिएछन् । कपाल बढेर सिकसिक लाग्न थाल्यो तर कपाल काट्न पाइएन । भूकम्पको प्रभाव कपालका रौँमा समेत पर्दो रहेछ भन्ने अनुभवले विचित्रताबोध गरायो । 

नाईमात्र होइन, दिनहँु दर्जनौँ पटक खाली बोत्तल, पुराना कागज भनी कराउँदै हिँड्ने र फलफूल बेच्नेहरू पनि शिवभक्तमार्गमा देखिन छाडे । मेरो टोल हठात् शान्त भएको थियो । ती श्रमजीवीहरूले टोलवासीलाई सेवा त पु¥याइरहेकै थिए तर उनीहरूमा कमाउने प्रयोजन अचाक्ली हावी थियो । अवसर मिले, ठगी पनि हाल्थे । एकपटक मैले समातेँ पनि । उस्तै परे महँगो तिर्नुपथ्र्यो, डेलिभरी शुल्कसमेत । 

हाँसो पनि उठ्यो । न नाईको दुकान, न पानदुकान । न मिठाई भण्डार, न माछा पसल । नामनिसाना थिएन । सबै मान्छेलाई आफ्नो ज्यानै सबभन्दा प्यारो हुन्छ भन्ने सोच्दा त्यो घटना स्वाभाविक भएर आउँथ्यो तर शतप्रतिशत नै कुलेलम ठोक्ने सामूहिक प्रवृत्ति सम्झँदा उदेक पनि लाग्थ्यो । 

कपाल काटेपछि छुरा लगाउने पालो आयो । उनले सेभिङ क्रिम दले । त्यसपछि एक्कासि बाहिर निस्किए । किन ? म छक्क परेँ । पान थुक्न रहेछ । पानको हल्का गन्ध बोकेर उनी भित्र पसे र छुराबाट पुरानो ब्लेड निकाले । त्यसको स्थानमा नयाँ ब्लेड हाले र छुरा चलाउन थाले । 

भैरहवा बसाइमा सिकेको हिन्दी बोलेँ मैले, “काठमाडौँ मे तो अभी बार्बरका सप बन्द हैं, इस लिए अब इधर कपाल कटा रहा हुँ । मालुम नहीँ, कब तक ऐसा रहेगा ?”

एकैछिनमा लाग्यो, किन हिन्दीमा बोलेको हँुला ? नेपालीमै बोलेको भए पनि हुन्थ्यो । नाई पनि के कम, भन्यो, “सब लोग डर गया होगा, मैँने भी टीभी मे देखा था, बहुत डरवाना भूकम्प था ।” तर, सबैले काठमाडौँ छाडेका थिएनन् । डर लाग्दालाग्दै पनि सामना गरेकै थिए सयौँ परकम्प ।

५० रुपियाँ तिरेर पसलबाट निस्किँदा मैले गब्बरसिंहलाई सम्झँे । ‘शोले’ फिल्ममा खाकी पहिरन लगाएको गब्बरसिंह बेल्टलाई पत्थरमा लतार्दै गर्जन्छ, ‘जो डर गया, सम्झो वो मर गया ।’ जे होस्, पत्नीको सुझावले काम गरेको थियो र कपाल काट्न नपाएको तनावलाई झापामा विसर्जन गरेको थिएँ ।


ज्यापू दाइको बारीको पाटा 

ज्यापू दाइको बारी घर नजिक नहुँदो हो त, पोस्ट–क्वेक जीवन धेरै गुणा दुःखदायी हुने निश्चित थियो । नजिकै भएकाले धेरै राहत पाउन सक्यौँ । बारीको पाटा टोलबासीको आश्रयस्थल बनेको थियो । पाटैभरि बग्रेल्ती पालहरू टाँगिएका थिए । मनमा डर र त्रासको अवशेष टाँगिएझैँ । 

समय चकमन्न थियो । हावा त्रास बोकेर ओहोरदोहोर गथ्र्यो । मानवदेह भयले खुम्चिएर निन्याउरो अनुहारमा सीमित थियो । त्राहिमाम् त्राहिमाम् माहोल थियो । भयानक युद्धबाट कसो कसो बँचेको जस्तो मानसिकता सबैले बोकेका थिए । एफएममा मर्ने, घाइते हुने र सम्पत्ति क्षतिको विवरण अनवरत आइरहेको थियो । मोबाइलको ब्याट्री बेलाबेलामा सकिएर सूचनाको प्रवाहमा व्यवधान उत्पन्न हुन्थ्यो । 

सबैको हालत खस्केको थियो । केही भई पो हाल्ने हो कि ? आशङ्का व्याप्त थियो । आपत्, आपत्, आपत् । विपद्, विपद्, विपद् । लगातारको परकम्पले शरीर त थाकेको थियो नै, मस्तिष्क पनि क्लान्त बन्दै गएको थियो ।

समय रोकिएर ठप्प थियो । जीवनका उदात्त तरङ्ग अचानक विशाल पत्थरमा ठोक्किएर चकनाचुर भएको थियो । सिङ्गो जीवन खुम्चिँदै बारीको पाटामा लडेको थियो । उभिन खोजेको तर उभिइनसकेको मान्छेको जीवन कस्तो मरन्च्याँसे देखिएको थियो भने त्यसको उचाइ बन्दाकै हाराहारीको देखिन्थ्यो । 

मलाई सात्र्रको नासिया छोप्न आइरहेको भान हुन्थ्यो । म दगुरिरहेको थिएँ । भेटाउन नदिन । दुई–चार दिन त्यसै गुजारेपछि एकदिन पालबासीसँग मैले प्रस्ताव राखेँ, “केही रकम उठाएर बारीधनीलाई सहयोग गरौँ ।”

वास्तवमा त्यो खुला स्थानमा हामीले ठूलो त्राण पाएका थियौँ । भूकम्पलगत्तै सबैले उनैको बन्दाबारीमा धावा बोलेका थियौँ । अरू उपाय पनि थिएन । त्यसैले म ज्यापू दाइप्रति कृतज्ञ बनेको थिएँ । 

थाहा पाएँ, उनी मखनतिर बस्दा रहेछन् । बारीका घोचाहरू उखालिदिएका थियौँ । बन्दा र आलु सत्यानाश पारिदिएका थियौँ । मलमूत्र, फोहोरमैला प्रदूषणको त कुरै भएन । एकदिन शिविरका केटाकेटीका साथमा फोहोरमैला बटुल्न लगाई एउटा कुनामा फोहोर जलाएका थियौँ । सफा वातावरणमा बस्न पो आनन्द ! आखिर मान्छे फोहोरमा बस्ने जाति त होइन नि ! सकुन्जेल शान्त र हरियाली स्थानमा बस्ने हो । अन्नपूर्ण क्षेत्र संरक्षण आयोजनाबाट सिकेको अनुशासन थियो त्यो । तर, सरसफाइलाई निरन्तरता दिन सकिएन ।

स्वेच्छाले जे जति उठ्छ, सहयोग गरौँ भन्ने कुरा भयो । सल्लाह मिल्यो । सहयोग एकपल्टको मात्र कहाँ हो र ? अर्को पटक पनि पाटामै आउनुपर्ने हुन सक्छ । लगातारको परकम्पले हामीलाई दूरगामी बनाएको थियो । 

सहयोगका निम्ति अनुरोध गर्न हामी चार जना प्रत्येक टेन्टमा पालैपालो पस्यौँ । शिविरमा २०–२५ परिवार भएकाले दुई, तीन हजार उठ्ने अनुमान थियो । एकाध सय जति सकिन्छ, उठाएर धनीलाई दिऊँ । तरकारीबारीमा  नोक्सानी भएको छ, बारी छेउको शौचालय दुर्गन्धित भएको छ । फोहोरै टिप्न पनि कसैलाई लगाउन सक्छ धनीले । १५ घरले सजिलै दिए । आधाआधीले गज्जबकै अभिनय गरे । सय, ५० रुपियाँका निम्ति पनि अनेकन् बहाना बनाए । मान्छे कति अररो प्राणी ? गुणग्राही बन्न केले रोक्दो रहेछ ?

रवीन्द्र मिश्रको पुस्तक ‘खान पुगोस्, दिन पुगोस्’ सम्झँे । खान नपुगेर त दिन आनाकानी गरेका होइनन् ? प्रश्न पनि उब्ज्यो । एकाध सयको कुरा थियो । फेरि स्वेच्छाको रकम थियो । भूकम्पले मान्छेलाई भर्खर धेरै कुरा बताएर गएको थियो । धनकै कुरा गर्दा शायद बारीधनीलाई नदिए पनि हुन्थ्यो तर व्यावहारिक रूपमै कृतज्ञता दर्शाउन चाहन्थ्यौँ हामी । नत्र धन्यवादको भारीले च्यापेर मार्न हामी कम छैनौँ । खोक्रो शब्दप्रति हाम्रो अचम्मको मोह छ । 

चानचुन २३ सय रुपियाँ उठ्यो । रकमको जिम्मा मैले लिएँ । केही दिनपछि उनी बारीमा आएको मौका पारी रकम बुझाएँ । उनी अलि अप्ठ्यारो मान्दै थिए । 

भोलिपल्ट नै शिविरमा गाइँगुइँ सुनिन थाल्यो । कसले पैसा उठाउन थालेको हो यस्तो विपद्मा ? पैसा उठाएर के गर्न खोजेको हो ? किन दिने त्यस्तालाई पैसा ? दिक्क लाग्यो त्यो खबर सुन्दा । 

शिविरसंसार गज्जबको रहेछ । किसिमकिसिमको, अनौठो, विविध आर्थिक सामाजिक र सांस्कृतिक पृष्ठभूमिका मान्छे बस्ने भएकोले त्यस्तो भएको होला । फेरि हामीलाई अरूबारे अनावश्यक टिप्पणी गर्दै बस्न फुर्सद पनि छ । सकारात्मक सोच राख्ने जमात त नगण्य नै भइसक्यो । 

सानो अनुभव नै मलाई पर्याप्त भयो । सामाजिक कार्यमा दत्तचित्त भएर लाग्ने इमान्दार र कर्मठ अगुवाहरूको जीवन अनुभव झन् कस्तो होला ? कस्तो इस्पातले बनेका मान्छे होलान् ती ? ६, सात दिनमै शिविरको आँखीझ्यालबाट मान्छेको सामाजिक मनोविज्ञान प्रस्ट देखेँ ।  

भूकम्प पनि छ है

कवि गोपालप्रसाद रिमालले क्रान्तिको सिंहनाद गर्दै लेखेथे, ‘एक जुगमा एक दिन एकचोटि आउँछ ।’ भूकम्पमा पनि त्यो सूक्ति लागू हुँदो रहेछ । यस्तो भूकम्प पनि जुगमै एकपटक आउँदो रहेछ । त्यसैले सर्ट मेमोरीको बाहुल्य भएको मान्छेका स्मृतिबाट भूकम्प हराउँदो रहेछ । 

रिमालको एक दिन क्रान्तिमा सवार भएर आउँछ । तर, भूकम्प कसैमा सवार नभईकन, प्राकृत रूपले आउँछ । विचार, सङ्गठन, पार्टी र लडाकुसँग लेनादेना नभएरै । 

मान्छेले मान्छेबीचकै सम्बन्धलाई बढी महत्त्व दिन्छ । प्रकृतिसँगको सहअस्तित्वमा मानिसको ध्यान कमै गएको छ । प्रकृति र पर्यावरणप्रति चिन्ता कतै देखिन्छ भने, प्रकृतिसँग तादात्म्य भई बसेका आदिवासी समुदाय, अध्यात्मले स्पर्श गरेका ध्यानीहरू, वातावरणीय विज्ञानका विद्यार्थी, ग्रिन एक्टिभिस्ट र सीमित समूहमा मात्र । नत्र मानव जाति समग्रमा एन्थ्रोपोसेन्ट्रिक हुँदै गइरहेको छ, जसले ब्रह्माण्डको केन्द्रमा मानिस हुन्छ भन्ने मत राख्छ । 

मानवअधिकार, अर्थशास्त्र, मानवशास्त्र, समाजशास्त्र, प्रविधि यसैका खोज, पद्धति र उपकरण हुन् । प्राकृतिक नियमलाई बुझ्ने मान्छेको जिज्ञासा पर छुट्दै गएको छ । इकोसेन्ट्रिज्म अर्थात् आत्मनिर्भरित इकोसिस्टमको अपरिहार्यतामात्र आदर्श बनेको छ । राजनीति त पूरै एन्थ्रोपोसेन्ट्रिक स्कुलिङको मार र भारमा थिचिएको छ । भूगोल, भूगर्भशास्त्र, प्राणीशास्त्र, जीवविज्ञान, वनविज्ञान, जैविक विविधता, जलाधार संरक्षण, इकोलोजी आदि विषय परिधिको प्राथमिकतामा परेको छ । 

अक्षांश र देशान्तरको सिरानी हालेर फल्टलाइनमाथि सुतेको छ देश । नीतिनिर्मातालाई चासो छैन । देश फ्राजाइल हिमालयनको काखमा अवस्थित छ, नेतालाई मतलब छैन । खुला स्थानहरू प्लटिङका लागि अन्धाधुन्ध मिचिएको छ, नगरपालिकालाई चिन्ता छैन । नौसिखिया ठेकदारहरू हाइराइज भवन बनाइरहेछन्, प्रशासनलाई हेक्का छैन । देश निद्रामा हिँडिरहेको छ । स्लिप वकिङ् । 

भूगर्भविज्ञान र प्राकृतिक विपद् व्यवस्थापन सार्वजनिक बहसको केन्द्रमा हम्मेसि आउँदैनन् । आउँछन् त, पाँचतारे होटलको मौसमी सेमिनार र गोष्ठीमा मात्र । नेताको पटरपटर बकबकमा मात्र आउँछन् । बोसे बुद्धि भएका तर मानवता रत्तिभर नभएका ब्रोइलर विज्ञको कार्यपत्रमा मात्र आउँछन् । पार्टीका चुनावी घोषणापत्रमा आउँछन् । 

जुगमा एकचोटि आउने भएकाले भूकम्पलाई हामी चटक्कै बिर्सन्छौँ । जुगमै एकचोटि आउने भएकाले यसले उथलपुथल गर्छ भन्ने पनि हामी बिर्सन्छौँ । हामी बरू जुगमा अनेक पटक आइरहने विषयमा सदैव व्यस्त रहन्छौँ । त्यो व्यस्तता हामीलाई सुविधाजनक लाग्छ ।

हामी रङ, वर्ण र लिङ्गमा मात्र होइन, रौंको छिद्रसम्म विभाजित हुन्छौँ । उदारतालाई ढुलमुले भन्छौँ । ससाना कुरामा मरिहत्ते गर्छौं । हस्याङफस्याङले जीवनको बिग पिक्चर देख्नबाट वञ्चित हुन्छौँ । मान्छेको उदात्तताको मूल्य कम आक्छौँ । भूकम्प पनि छ भन्ने बिर्सन्छौँ । तसर्थ, भूकम्प जाँदा हामी तिलस्मी घटना भएजस्तै कहालिन्छौँ, चिच्याउँछौँ, लत्तो छाड्छौँ र रनथनिन्छौँ । 

भूकम्पबाट ज्यान जोगिँदा लागेथ्यो, दोस्रो जीवन पाएँ । अब नयाँ ढङ्गले जीवन जिउँछु । अनावश्यक लोभ, मोह, वासना, क्रोध त्यागेर सरल ढङ्गले बाँच्छु । अरूको पनि त्यस्तै अनुभव सुनेको थिएँ । तर, समय बित्दै जाँदा मान्छे फेरि चलाख हुँदै जादो रहेछ र बिष्टा खाने चतुर कागजस्तो बन्दो रहेछ । उही वृत्तमा फर्किंदो रहेछ ।

हाम्रो अवचेतन मनमा भूकम्प पनि छ भन्ने बोध छिर्नु अत्यावश्यक छ । जीवनको क्षणभङ्गुरताको बोध गराउन पनि भूकम्प आइरहनु पर्छ । सेस्मिक ल्यान्डस्केपमा बसेपछि त्यो बोध सजिलै हुनुपर्ने हो तर हाम्रो ट्रेजेडी ! हामीले भूकम्पलाई क्रमशः बिर्संदै गइरहेका छौँ । 

मनकारी हातहरू 

परकम्प आइरहँदा, गइरहँदा एक बिहान विक्रम लोप्चनको फोन आयो । उनी रसुवावासी हितैषी हुन् । स्याउबारी मध्यवर्ती सामुदायिक वन उपभोक्ता समूहका सचिव पनि । स्याउबारी तामाङ गाउँ । मेरो पीएचडीको अध्ययन क्षेत्र । 

त्यसै क्रममा आउजाउ गर्दा उनीसँग सम्बन्ध जोडिएको थियो । फोनमा उनको स्वर अलि असहज सुनिन्थ्यो, “रोशन सर, नमस्ते ! भूकम्पले गाउँमा धेरै क्षति भएको छ । जिल्लामा हाम्रो पहुँच नभएकाले राहत पाउन सकेनौँ । तपाईंले सहरमा मान्छेहरू चिन्नुभएको होला, केही गरिदिनुहुन्छ कि ?”

एकै सासमा बोलेका थिए उनी । सहयोग माग्नुपर्दा स्वरले अप्ठ्यारो टिपेको हो कि ? मनमा भाव आयो– खोइ के गर्न सकिएला र ? अब परेन आपत् ? तर, जवाफमा भनेँ, “विक्रमजी, म साथीभाइ, इष्टमित्रहरूसँग सल्लाह गर्छु र के गर्न सकिन्छ, हेरूँला नि ।”

उनको आग्रह धेरै स्वाभाविक थियो । स्याउवारी समूहले मेरो अध्ययनमा सहयोग गरेको थियो । अन्तरक्रिया, सर्वेक्षण र वन नापजाँचमा सघाएको थियो । आफूले सघाएको मान्छेलाई आवश्यक पर्दा सम्झनु स्वाभाविकै हो । तर, सहयोग माग्न अप्ठ्यारो मान्ने मेरो बानी र सीमित नेटवर्किङले केही गर्न नसकिने हो कि ? चिन्ता लागेको थियो ।

अब केही गर्नुपर्ने जिम्मेवारी भनुँ या बाध्यता आइलाग्यो । निकै सोचेपछि फेसबुक सम्झँे । फेसबुकमा राहतको सेरोफेरोमा अत्यधिक सूचना पोस्ट भइरहेका थिए । केही आशा जाग्यो, सहयोगी हातहरू सामाजिक सञ्जालमा भेटिएलान् कि ? बेलुकी फेसबुकमार्फत् सहयोगको अपेक्षा गरेँ । आफ्नै संस्था ग्रिन गभर्नेन्स नेपालबाट केही सहयोग पाउन सकिन्थ्यो तर थोरै सामग्री लिएर रसुवा जान सजिलो थिएन । 

भुक्तभोगीको भनाइमा गाडीको जोहो सबभन्दा कठिन थियो । पहिलो, पाउन गाह्रो । दोस्रो, भाडा अति चर्को । स्टाटस लेखेको चार–पाँच घण्टामै एउटा सहयोगी हात उठेजस्तो देखे । राम्ररी नियालेँ । दीपेश प्याकुरेलको हात थियो । उनी जडीबुटी विशेषज्ञ हुन् । उनले रसुवा स्याउबारीको धसिङ्ग्रे प्रशोधन केन्द्रको स्थापनामा योगदान पु¥याएका थिए । उनलाई म चिन्थेँ । यद्यपि सम्पर्क पातलो थियो । फोनमा दोहोरो बातचित भयो । उनलाई पनि विक्रमले सहयोगका निम्ति आग्रह गरेका रहेछन् । दीपेशले भने, “मेरो सम्पर्कमा पनि केही सहयोगी छन् तर राहत सामग्री थोरै भएर अलमलमै बसेको छु । मिलेर लगौँ न ।” त्योभन्दा खुसीको खबर त्यो बेला के हुन सक्थ्यो ? “यो त राम्रो विचार हो,” मैले भनेँे । 

अत्यावश्यक पाल, त्रिपाल, दाल, चामल, तेल, नुन लग्न सके ठूलो सहयोग हुन्थ्यो । त्यही बेलुकी मित्र सुविन्द्र बोगटीको पनि सहयोगी हात उठेको देखँे । सीमा कार्कीमार्फत् डालास गुर्खाको सौजन्यमा पनि केही राहत सामग्री प्राप्त भयो । मित्र राजेश राईले आफ्ना दोसल्लाहरू उपलब्ध गराए । फेसबुकमै स्टाटस लेखी दोसल्ला सहयोग गर्न अपिलसमेत गरे । त्यसै स्टाटसबाट प्रभावित भएर भवानी घिमिरेले ९–१० थान दोसल्ला उपलब्ध गराए । 

राहत सामग्री भएकाले समयको महत्त्व ठूलो थियो । तीन दिनभित्रै यसरी किरण तिमिल्सिना, राजेश राई, गोपाल गौतम, प्रदीप चौधरी, विकल दाहाल, नृपेश, नीरज, विमल, दिपेश प्याकुरेल, किशोर आत्रेय, सुरज गौतम, उदय र सुविन्द्र बोगटीहरूको सहयोगमा बिहानै गल्छीकोे बाटो सामग्री लिएर रसुवा हुइँकियौँ । 

बाटो साँघुरो र घुमाउरो थियो । हेभी ट्राफिकले ट्रकलाई गुड्न कठिन बनाएको थियो । तर, फराकिलो हत्केलाकोे हाइवेमा राहत सामग्री बिनाअवरोध गन्तव्यतिर लम्किरहेको थियो ।

नागढुंगाको ओरालो झर्दै गर्दा विक्रमलाई फोन गरेँ । “ठाउँठाउँमा राहत सामग्री ल्याएका गाडीलाई पीडितहरूले रोकेको खबर सुनिन्छ । स्थिति कस्तो छ ? बाटोमा लिन आउनुपर्छ कि ?” विक्रमले भने, “नुवाकोट, रसुवामा त्यस्तो समस्या छैन । ढुक्कले आए हुन्छ । बरू हामी कालिका बजारसम्म आउँछौँ ।”

त्रिभुवन हाइवेबाट ट्रक गल्छीतिर मोडियो । गल्छीमा तात्तातो चिया पिएपछि ताजगी महसुस ग¥यौँ । त्यसपछि त्रिशूली नदीको समानान्तर उत्तरतिर हान्नियौँ । बाटो किनारमा देखिने ध्वस्त घरहरूको दृश्यमा शोकका प्रेतात्माहरू नाचिरहेका देखिन्थे । करिब डेढ घण्टाको यात्रापछि कालिका बजारमा विक्रम र उनका साथीहरू हामीलाई पर्खिरहेका देखिए । 

सबैसँग हात मिलायौँ । परिचय ग¥यौँ । मनमा लाग्योे– मनकारी हातहरू पाएर राहत सामग्रीले गन्तव्य भेटेको छ । सामुदायिक भवन पुग्दा, भवनअगाडि सयौँ गाउँबासी हामीलाई नै उत्सुकतापूर्वक पर्खिरहेका थिए । बच्चाहरू यत्रतत्र कुदिरहेका थिए । ट्रक बिस्तारै भवनअगाडि रोकियो । हामी गाडीबाट ओर्लियौँ । मेरो हृदय पग्लिएको थियो र हर्षको आँसु पनि आँखाको डिलबाट ओर्लन खोज्दै थियो ।  

राहतको अर्थ–राजनीति 

जिल्लामा पहुँच नभएकाले राहत पाउन सकेका छैनौँ भन्ने विक्रमको दबिएको स्वरमाथि विचार्न थाले । राहत प्राप्त गर्ने समुदायको छनोट, सामग्रीको आयतन र वितरणमा पनि शक्तिसम्बन्धको ठूलो भूमिका हुँदो रहेछ । यदि स्याउबारीबाट कुनै राष्ट्रिय स्तरको नेता बनेको हुन्थ्यो भने तुरन्त राहत पुग्ने निश्चित थियो । नुवाकोटको राहत सामग्री वितरणको कथा त सबैले सुनेकै कुरा हो । राष्ट्रिय स्तरकै नेता तर विपक्षी दलको हुन्थ्यो भने केही ढिलासस्ती हुन सक्थ्यो । नेता नै नभएको ठाउँको त बेहाल नै हुने रहेछ । 

राहतको अर्थ–राजनीति टड्कारो देखियो । कुनै स्थानमा राहत आवश्यकताभन्दा बढी पुगेको छ, कहीँ नपुगेर बेहाल । कत्रो असमानता ! अझ बाटो नपुगेको दुर्गम गाउँको स्थिति कस्तो होला ? सोच्दा पनि अत्यास लाग्थ्यो । राज्यले एक हदमा सक्रियता पनि देखाएकै थियो । भलै प्रक्रियामा प्रशस्त कमीकमजोरी थिए । मिडियाले लेखे पनि । तर, पर्याप्त समन्वय नहुँदा र राजनीतिक पूर्वाग्रहले धेरै प्रभावित गाउँ विभेदमा परे । आखिर त्यो राज्यकै उदासीनताको कारण भएको थियो ।

सहयोगी संस्थालाई आफ्नो दातृसंस्थालाई रिपोर्टिङ गर्न फोटो अनिवार्य थियो । आपत्मा राहत सामग्री वितरणको फोटो खिच्नु उपयुक्त त हँुदै होइन तर त्यो अर्को यथार्थ हो । प्रभावित बासिन्दाको आत्मसम्मानलाई चोट नपुग्ने ढङगले कारण बताएर फोटो खिच्दा फरक पर्दैन । यस्तोमा आदर्शको व्याख्या गरिराख्नु पर्दैन पनि । हामीले त्यसै ग¥यौँ । उनीहरूलाई भन्यौँ, “सहयोगी संस्थाले राहत सामग्री वास्तविक प्रभावितसम्म पुग्यो÷पुगेन थाहा पाउन केही फोटो पठाउन भनेकाले एक–दुई फोटो लिन्छौँ, यसलाई अन्यथा नलिइदिनुस् ।”

कुरा प्रस्ट राखेपछि समुदायले सहयोग गर्छन् नै । लामो समय समुदायमा काम गरेकाले हामीलाई त्यस्तो विश्वास थियो । भयो पनि त्यस्तै । उनीहरूले स्वीकृति दिए । वितरणको केही फोटो खिच्यौँ । त्यसपछि ध्वस्त गाउँबस्ती हे¥यौँ । धेरै बेर मौन रह्यौँ । मौनतामा मात्र पीडाको अंशियार हुन सम्भव छ । हिजोआज भेटिने अधिकांश ब्रोइलर विकासेजस्तो पटरपटर बोलेनौँ । त्यो धेरै बोल्ने बेला होइन । त्यो दुःख र पीडामा छेउमै उभिने समय हो । त्यसै ग¥यौँ । एकाध घण्टापछि फक्र्यौं । 

फर्किंदा राहत सामग्री बोकेका दर्जनौँ गाडी बाटामा भेटिए । राहत वितरणको अर्थ–राजनीतिबारे पुनः सोच्छु । एउटै प्राकृतिक प्रकोपको नोक्सानी आर्थिक–सामाजिक स्थितिअनुसार भिन्न हुँदो रहेछ । अझ राहत वितरणमा त अर्थ–राजनीतिक संरचनाले निर्णायक भूमिका खेल्दो रहेछ । नेता र सांसद पनि आफ्नो निर्वाचन क्षेत्रमा राहत पु¥याउन बढी उद्यत हुँदा रहेछन् । शायद पराजित भएको स्थानमा उदासीन बन्दा हुन् ।

जिल्ला प्रशासन कार्यालय विपद् व्यवस्थापन गर्ने निकाय भएकाले त्यसमा पहँुच हुनेले राहत पाउँदो रहेछ, नहुने चिल्लै पर्दो रहेछ । स्याउबारी चिल्लै पर्ने हजारौँ गाउँमध्येको एक प्रतिनिधि गाउँ थियो । प्राकृतिक विपद्को अर्थ–राजनीतिक आयाम, रसुवाको पहाडी बाटोभन्दा पनि जटिल र बाङ्गोटिङगो लाग्न थाल्यो मलाई । 

(शार्वरी बुक्सले भूकम्पका स्मृतिहरू समेटेर प्रकाशन गरेको पुस्तक ‘अप्रिय अप्रिल’ बाट । यो पुस्तक राजकुमार बानियाँले सम्पादन गरेका हुन् ।)
 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शनिबार, वैशाख १६, २०७४  १०:४८
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
ICACICAC