site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
विचार
Global Ime bankGlobal Ime bank
Nabil Bank Banner adNabil Bank Banner ad
SkywellSkywell
यस वर्षको लामो सूर्यग्रहण

यस वर्षको पहिलो सूर्यग्रहण २१ जुन अर्थात् असार ७ गते लाग्दैछ । यसर्थ, यस वर्षको सबैभन्दा लामो दिनमा हामीले सूर्य ग्रहण हेर्न पाउँने भएका छौँ । यो वलय सूर्यग्रहण हो तथापि नेपालबाट खण्डग्रास सूर्यग्रहणमात्र देखिनेछ । यो वलय ग्रहण अनौठो र विलक्षण प्रकृतिको हुन्छ, जसलाई कंकड ग्रहण पनि भनिन्छ । भारतीय अतिक्रमणमा परेको नेपालको भूमि लिम्पियाधुरा, लिपुलेक र कालापानी क्षेत्र अहिले राष्ट्रियता र राष्ट्रिय अखण्डताको दृष्टिले सर्वाधिक चर्चामा छ भने त्यही क्षेत्रबाट सबैभन्दा धेरै ९८ प्रतिशतसम्म सूर्य ढाकिएको देखिनेछ । औंसीका दिन लाग्ने यो ग्रहण पृथ्वीका कतिपय भागबाट वलयाकार ग्रहणका रुपमा दृश्यमान हुनेछ भने अधिकांश भागमा यो आंशिक सूर्यग्रहणका रुपमा देखिनेछ । वलयाकार ग्रहण लागेका ठाउँमा चन्द्रमाले सूर्यको करिब ९८ प्रतिशत भाग ढाक्नेछ । यो वलयाकार सूर्यग्रहण अफ्रिका, कङ्गो, इथियोपिया, दक्षिण पाकिस्तान, उत्तरी भारत र चीनका कतिपय भूभागबाट देखिनेछ । यसैगरी आंशिक सूर्यग्रहण उत्तर र पूर्वी अफ्रिका, दक्षिणपूर्वी युरोप, धेरैजसो एसियाली मुलुक तथा उत्तरी अस्ट्रेलिया आदि भूभागबाट देखिनेछ । 

प्रायः सूर्य ग्रहणको समयावधि औसत रुपमा छोटो हुन्छ र चन्द्रग्रहणको समयावधि लामो हुन्छ । किन्तु, यो सूर्य ग्रहण निकै लामो हुनेछ । भारतको दिल्लीमा सूर्यग्रहण बिहान १०ः २० देखि प्रारम्भ भई अपराह्न १ः४९ मा समाप्त हुनेछ । नेपालमा १०ः५५ मिनेटमा ग्रहण लाग्नेछ र यसको समाप्ति दिउँसोको २ः२४ मा हुनेछ । ग्रहणको सबैभन्दा बढी प्रभाव १२ः ०४ तिर पर्नेछ, यसलाई ग्रहणको मध्याह्न भनिन्छ ।

खगोलशास्त्रीहरुले गणनाद्वारा यो कुरा निश्चित गरेका छन् कि– १८ वर्ष १८ दिनको एक चक्र पूरा हुँदा यस अवधिमा ४१ सूर्यग्रहण र २९ चन्द्र ग्रहणहरु हुन्छन् । गणितअनुसार एक वर्षमा ५ सूर्यग्रहण र २ चन्द्रग्रहणसम्म हुनसक्छन् । किन्तु, एक वर्षमा न्यूनतम दुई सूर्य ग्रहण हुनै पर्छ । जस्तो अंग्रेजी क्यालेन्डरअनुसारको यस वर्षमा जम्मा ६ ग्रहण हुनेछन् जसमा २ सूर्य ग्रहण र ४ चन्द्रग्रहण लाग्नेछन् । असार ७ गते वा २१ जुनमा देखिन लागेको सूर्यग्रहण यस वर्षको पहिलो सूर्यग्रहण हो । यसपछि १४ डिसेम्बर २०२० मा दोस्रो सूर्य ग्रहण लाग्नेछ । एक वर्षमा अधिकतम ७ ग्रहणको सम्भावना रहन्छ । तथापि एक वर्षमा ४ भन्दा बढी ग्रहण बहुतै कम मात्रामा देख्न पाइन्छ ।

KFC Island Ad
NIC Asia

प्रत्येक ग्रहणको १८ वर्ष ११ दिनको अवधिमा पुनरावृत्ति हुन्छ । किन्तु, त्यो आफ्नो पहिलेकै स्थानमा हुन्छ भन्ने निश्चित हुँदैन किनभने सम्पात विन्दु निरन्तर चलिरहेको छ । खगोलमा पृथ्वी भ्रमण मार्ग क्रान्तिवृत्त र नाडीवृत्त (याम्योत्तर रेखा) को कटान बिन्दुलाई सम्पात बिन्दु भनिन्छ । यो सम्पात बिन्दु पनि स्थिर नभएर चल छ ।  

सूर्य ग्रहणलाई नाङ्गो आँखाले हेर्दा आँखाको ज्योतिसमेत गुम्नसक्ने भएकाले ग्रहणलाई अवलोकन गर्दा अत्यन्तै सावधानी अपनाउनुपर्छ । सूर्य हाम्रो जन–जीवन, पशुपक्षी एवं वनस्पतिका लागि अति महत्त्वपूर्ण हुन्छ । सूर्यका रश्मीहरु पृथ्वीमा पर्न नपाए त्यसको प्रभाव मानव शरीरमा पनि पर्छ, शरीरको तापक्रममा कमी आउँछ र रक्त प्रवाह मन्द हुन्छ । यसैले ग्रहणबाट पर्न सक्ने दुष्प्रभावबाट बच्न हाम्रो वैदिक धर्मसंस्कृतिअनुसार ग्रहणको समयमा भोजनलाई निषेध गरिएको छ र ग्रहणोपरान्त स्नान गर्नुपर्ने विधान छ । धार्मिक आस्थासित जोडेर यस समयमा गरिने दानपुण्यको महत्त्व बताइएको छ ।

Royal Enfield Island Ad

सूर्य ग्रहण के हो र किन लाग्छ ?

सूर्य, चन्द्रमा र ग्रहहरुका गतिस्थितिका आधारमा आकाशमा विभिन्न रोमाञ्चक घटना भइरहन्छन् । आकाशमा दृष्टिगोचर हुने यस्ता घटनामा सबैभन्दा बढी कौतुहा जगाउने र रोमाञ्चक घटना ग्रहण नै हुन् ।  कुनै खगोलीय पिण्डले पूर्ण या आंशिकरुपले कुनै अन्य पिण्डलाई छेक्नु वा ढाकिनुलाई ग्रहण भनिन्छ । जब कुनै एक खगोलीय पिण्ड कुनै अन्य पिण्डको छायाँभित्र पर्छ या कुनै पिण्डको प्रकाश अन्य पिण्डद्वारा छेकिएर दृष्टिमा आउँदैन तब ग्रहण हुन्छ । सिद्धान्त ज्योतिषमा ग्रहको अर्थ निम्नानुसार दिइएको छ –‘गृह्यतेऽनेनेति व्युत्पत्या  ग्राहको यदा ग्राह्यं वस्तुं गृह्णाति तदा ग्रहणम्’ । अर्थात् ग्राहक पदार्थ या पिण्डद्वारा ग्राह्य पदार्थ या पिण्डमा प्रवेश गर्नु नै ग्रहण हो ।  

ग्रहण दुई प्रकारका छन् – सूर्य ग्रहण र चन्द्रग्रहण । सूर्यको ग्रहणलाई सूर्य ग्रहण भनिन्छ । सूर्य ग्रहण तब हुन्छ, जतिबेला सूर्य आंशिक वा पूर्ण रूपले चन्द्रमाद्वारा आवृत्त हुन्छ । चन्द्रमा पृथ्वीको एक मात्र उपग्रह हो जसले करिब २९.५ दिनमा पृथ्वी वरिपरि एक परिक्रमा गरिसक्छ । पृथ्वीको वरिपरि आफ्नो भ्रमणपथमा घुमिरहँदा कहिलेकाहीँ चन्द्रमा सूर्य र पृथ्वीको बीचमा एउटै सरल रेखामा पर्न आउँछ त्यसबेला सूर्यग्रहण हुन्छ । यस स्थितिमा सूर्यलाई चन्द्रमाले छेक्दा पृथ्वीवासीहरूले सूर्यको आवृत्त भागलाई देख्दैनन् । पृथ्वीको वरिपरि परिक्रमा गर्दै जब चन्द्रमा भूपृष्ठमा रहेको दर्शक र सूर्यको बीचमा व्यवधानको रूपमा रहन्छ त्यतिबेला चन्द्रव्यवधानका कारण सूर्यको पूर्ण वा आंशिक भाग आच्छादित हुन्छ र देखिँदैन । यस किसिमको सूर्यको अदर्शनलाई सूर्य ग्रहण भनिन्छ । यस्तो स्थिति आमावस्याको दिनमा नै घटित हुन्छ । 

सूर्यग्रहणका प्रकार

सूर्य ग्रहण तीन प्रकारका हुन्छन् । पूर्ण सूर्यग्रहण, आंशिक सूर्यग्रहण र वलयाकार सूर्यग्रहण ।

पूर्ण सूर्यग्रहण : अमान्तकालमा रविबिम्बको जति प्रदेश चन्द्रबिम्बले छेक्छ, त्यति नै ग्रास हुन्छ । त्यस समयममा जुन बेला सम्पूर्ण रविबिम्ब चन्द्रबिम्बद्वारा आच्छादित हुन्छ त्यतिखेर पूर्ण सूर्य ग्रहण हुन्छ ।  चन्द्रबिम्बभन्दा रविबिम्ब योजनात्मक मानले अत्यधिक बढी भए पनि कलात्मक मानका आधारमा रविबिम्बभन्दा चन्द्रबिम्ब ठूलो पनि हुनसक्छ । दृग्दूरासन्नभावले कलात्मक मान घट्छ पनि र बढ्छ पनि । जुन बेला चन्द्रमा पृथ्वीको निकटस्थ हुन्छ तब चन्द्रबिम्ब सूर्यको अपेक्षा केही बढी हुन्छ र त्यसले सूर्यबिम्बलाई सम्पूर्ण रूपमा आवृत्त गर्छ । यो प्रेक्षकलाई पूर्ण या खग्रास सूर्यग्रहणका रूपमा देखापर्छ । अतः जुन बेला रविबिम्ब चन्द्रबिम्बभन्दा न्यून हुन्छ तब पूर्णग्रहण सम्भव हुन्छ ।

आंशिक सूर्यग्रहण : जब अमावस्याको दिन चन्द्रमाद्वारा सूर्यको आंशिक भागमात्र आवृत्त हुन्छ, तब आंशिक सूर्य ग्रहण हुन्छ । यसलाई खण्डग्रास सूर्यग्रहण पनि भनिन्छ ।

वलयाकार सूर्यग्रहण : जब चन्द्र पृथ्वीभन्दा दूरस्थ हुन्छ, त्यतिबेला  चन्द्रमाको कोणीय आकार सूर्यभन्दा केही छोटो हुन्छ । अर्थात् चन्द्रबिम्ब कलात्मक मानले रविबिम्बभन्दा सानो हुन्छ । त्यसबेला  जब चन्द्रमाले सूर्यको मध्यवर्ती भाग ढाक्छ र सूर्यबिम्ब परिधिको वर्तुलाकार भागमा सूर्य प्रकाशका झिल्का देखिन्छन् । त्यतिबेला अत्यन्त रमणीय वलायाकारको सूर्यग्रहण लाग्छ । यसलाई कोणसूर्य ग्रहण पनि भन्दछन् । चन्द्रग्रहणमा भने यो किसिमको वलयकार दृश्य हुँदैन । 

प्रत्येक औंसीमा सूर्य ग्रहण नलाग्नुको कारण 

आकाशीय पिण्डका रहस्यमय गतिविधिको विषयमा जान्न प्राचीन कालदेखि नै मानिसहरु उत्सुक थिए । पूर्वीय जगत्मा वैदिक कालदेखि र पाश्चात्य जगतमा मेसापोटामियन कालदेखि नै ग्रहणका विषयमा खोजी हुनथालेको पाइन्छ । प्राचीन खगोलविद्हरुले आकाशीय पिण्डहरूको निरन्तर अवलोकन गरी गणनाद्वारा अमावस्याको दिन सूर्य, चन्द्रमा र पृथ्वी एउटै सरल रेखामा आउने र सोही दिन सूर्य ग्रहण सम्भव हुने कुरा पत्ता लगाए । यही क्रममा हरेक औंसीमा सूर्यग्रहण नलाग्ने कुरा पनि गणनाद्वारा सिद्ध भयो । 

पश्चिमी खगोलविद्हरूले ग्रहणको वैज्ञानिक कारण र रहस्य पत्ता लगाउन धेरै खोज अनुसन्धान गरेका छन् । उनीहरूको मतमा रवि र चन्द्रमाको भ्रमण मार्ग भिन्नभिन्न धरातलमा आश्रित छन् । चन्द्रमा जुन कक्षामा भ्रमण गर्छ त्यसको धरातल पृथ्वी वा सूर्यको भ्रमणमार्ग क्रान्तिवृत्तीय धरातलसित ५ङ्क।९ क्ष्को  कोण उत्पादन गर्दै झुकेको छ । सूर्य र चन्द्रमा  क्रान्तिवृत्तीय धरातलको समतलमा भइदिएको भए चन्द्रमाको छायाले पृथ्वीमा स्पर्श गर्दथ्यो । त्यसैले चन्द्रमा र सूर्य पृथ्वीबाट एउटै दिशातिर भएको आधारमा मात्र प्रत्येक अमावस्यामा सूर्यग्रहण सम्भव हुँदैन । यदि नाडी र क्रान्ति वृत्तको परस्पर झुकाव वा पृथ्वी आफ्नो अक्षमा २३–१/२ अंशले झुकेको हुँदैनथ्यो भने भूपृष्ठमा सधै दिन र रात्रिको मानतुल्य हुन्थ्यो । ठीक त्यसैगरी रविचन्द्र भ्रमण मार्गको परस्पर झुकाव नभएको भए प्रत्येक अमावस्यामा सूर्यग्रहण र प्रत्येक पूर्णिमामा चन्द्रग्रहण अवश्य पनि हुन्थ्यो ।

पौरस्त्यहरुको गणनाअनुसार अमान्तमा सूर्य र चन्द्रमा राश्यादिक मानले तुल्य हुन्छन् । रवि क्रान्तिवृत्तमा रहन्छ भने चन्द्र क्रान्तिवृत्तभन्दा उत्तर वा दक्षिणमा आफ्नो विमण्डलवृत्तमा हुन्छ । तिनीहरूको अन्तर नै कदम्बप्रोतवृत्तमा शर हुन्छ । शरको मूलमा रविकेन्द्र र शराग्रमा चन्द्रबिम्ब केन्द्र हुन्छ ।  यस स्थितिमा सूर्यचन्द्रबिम्बको योगार्ध प्रमाण (जसलाई ज्योतिषीहरूले मानैक्यखण्ड भन्छन्) भन्दा चन्द्र शर कम भयो भने ग्रहण लाग्छ  । मानैक्य खण्डभन्दा शर बढी भयो भने ग्रहण लाग्दैन ।

ग्रहणमा राहु विचार

ग्रहणमा राहुले सूर्यलाई वा चन्द्रलाई ग्रस्त गर्छ भन्ने कुरा वेदमा र पुराणादि ग्रन्थमा लेखिएको छ— “स्वर्भानु र्ह तमसा विव्याध” । यस किसिमको श्रुतिकथनलाई आधार मानेर पुराणहरूमा राहुद्वारा ग्रहण हुन्छ भन्ने धारणाले प्रसिद्धि पायो । किन्तु, यस्तो अवैज्ञानिक धारणालाई ज्योतिषीहरूले स्वीकार गरेका छैनन् । क्रान्तिवृत्त र चन्द्रभ्रमणमार्ग धरातलको सम्पात आकाशमा दुई बिन्दुमा हुन्छ । चन्द्रमाले आफ्नो कक्षामा दक्षिणदेखि उत्तरतिर गतिवान् हुँदै क्रान्तिवृत्तलाई जुन बिन्दुमा काट्छ, त्यसलाई हिन्दू ज्योतिषहरूले राहु संज्ञा दिएका छन् । ठीक यो भन्दा १८० डिग्रीको अन्तरमा उत्तरबाट दक्षिणतिर जाँदै गर्दा क्रान्तिवृत्तलाई चन्द्रमाले फेरि काट्छ । यो कटान बिन्दु केतु हो । जब सूर्य र चन्द्रमा दुवै सम्पात बिन्दु पातको नजिक पुग्छन् तब ग्रहणको सम्भावना हुन्छ । यी दुई पात नै ग्रहणका प्रधान कारण हुन् ।

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: आइतबार, असार ७, २०७७  ०८:१५
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Nepatop (PlastNepal)Nepatop (PlastNepal)
national life insurance newnational life insurance new
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
सम्पादकीय
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro