site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
विचार
Global Ime bankGlobal Ime bank
Nabil Bank Banner adNabil Bank Banner ad
SkywellSkywell
संस्कृति विस्तारमा संकुचनको पीडा 

एक वर्षको चक्र पूरा भयो । यो वर्ष २०७९ को दसैँँ सकियो, विदा भयो । दसैँँलाई आधार मान्दा एक वर्ष सकिएको हो ।

अर्को वर्ष पनि दसैँँ त आउनेछ तर त्यो असी सालको दसैँ हुनेछ । दसैँँ त्यसै भने सकिएन । यसले धेरै सन्देश दिएर गएको छ । सबैभन्दा बढी सांस्कृतिक विस्तारको सन्देश दिएको अनुभूति भएको छ । 

संस्कृतिको विस्तार हुन्छ । सायद, संकुचन पनि हुँदो हो । कैयौं पर्व स्मृतिमा सीमित भएका छन् । जस्तै यही दसैँँ जसलाई बडा दसैँँ पुकारिन्छ तर कुनै समय चैते दसैँँ भव्य मानिन्थ्यो भनिन्छ । अहिले चैते दसैँँ सम्झनामा वा रामनमवी पुकारिने अर्थमा सीमित छ । 

KFC Island Ad
NIC Asia

किन चैते दसैँँ संकुचित भयो र अहिलेको बडा दसैँँलाई नेपाली समाजले बढी धुमधामले मनायो ? यसको पनि त कारण होला ? चैते दसैँँ रामनवमी अर्थात् भगवान् रामसँग बढी जोडियो तर नेपाली समाजले शक्तिदात्री भगवती दुर्गासँग मोह समर्पित गर्यो । त्यसैले यो बडादसैँँले यहाँ बढी हर्सोल्लास पायो । 

दसैँँ भारततिर ‘दसहरा’ पनि भनिन्छ । यो शब्द पर्व बोधक जस्तोसमेत लाग्छ यहाँ चाडबाड भनेजस्तै  । खासगरी दसहरा (दसैँँ) भारतमा बढी रामसँग जोडिएको पाइन्छ तर त्यहाँ पनि दुर्गाभगवतीका भव्य मूर्तिहरुको समेत पूजाअर्चना गरिन्छ । प्रधान राम भक्ति हो । रामको प्रशस्तिमा त्यहाँ रावणको प्रतीक दहन गरिन्छ । अहिले त भारतीय सत्ता नै रामनामको राजनीतिमा केन्द्रित छ । 

Royal Enfield Island Ad

प्राकृतिक कारण पनि होला, नेपालीहरुले शारदीय दसैँँलाई बढी रुचाए । हाम्रा पुर्खा प्रकृति प्रेमी । हाम्रोमा चैत रुखो गर्मीको प्रकृति अर्थात् ग्रीष्म ऋतु । अहिले शरद् ऋतुको शीतल सौन्दर्य । त्यसैले दसैँँको प्रकृति महिमा गाउँदै कवि शिरोमणि लेखनाथले – ‘हट्यो सारा हिलो मैलो...’ भनेका हुनन् । प्रकृतिले यतै डोर्यायो । संकृतिमा प्रकृतिको प्रभाव छ तर प्रकृतिमा संस्कृतिको प्रभाव सायदै पाइएला ? भनिन्छ, हाम्रो चाडपर्वको उपजीव्य कृषि कर्मको प्रभाव पनि हो । यसपटक प्रकृतिको प्रभाव यस्तो झरी पर्यो कि दसैँं हिले भयो ।   

संकृतिको पनि विस्तार र संकुचन हुने रहेछ । संकेतमा माथि पनि भनियो । शारदीय दसैँँ र चैते दसैँँ । यहाँ आस्थाको पनि भिन्नता छ । नेपालीहरुले भगवती दुर्गा रोजे अर्थात् मातृशक्तिलाई बढी पुजे, मान्यता दिए । अब, अलि विस्तारमा भन्नुपर्दा संस्कृति फैलनु र खुम्चनुको दृश्य पूरै स्पष्ट नभए पनि भुकभुके नै सही थप केही स्पष्ट होला । 

प्रयोगमा पनि भिन्नता छ । गण्डकी क्षेत्रतिर खासगरी ब्राह्मण, कतै त क्षेत्री समुदायमा पनि दशमीको एक दिनमात्र आशीर्वचन टीका ग्रहण गरिन्छ । अन्यत्र पूर्णिमासम्म । यो प्रचलनमा पनि फेरबदल अर्थात् विस्तार र संकुचन देखिन थालेको छ ।  

भाषा विज्ञानमा शब्दको अर्थ विस्तार, संकुचन र अर्थको अनर्थ जस्ता सिकाइ हुन्छ । अर्थ विस्तार पनि हुन्छ, संकुचन पनि । जस्तै कुनै जमाना थियो रे ‘प्रवीण’ शब्दको अर्थ विणा (सितार) बजाउन पोख्त कलाकारलाई मात्र प्रवीण भनिन्थ्यो रे । अर्थ विस्तारकै कारण अहिले प्रवीण शब्दको अर्थ हरेक विषयमा पोख्त र सिपालु वा निपुणलाई भन्ने गरिएको छ । यो अर्थ विस्तार हो । 

यस्तै ‘तेल’ शब्द कुनै बेला तीलको तेललाई मात्र भनिन्थ्यो रे अहिले सबै भट्ट, सूर्यमुखीफूल वा भुसबाट बनाइने तरल तत्त्वलाई पनि तेल नै भनिन्छ । जसबाट चिल्लो तरल तत्त्व तेलजस्तै आउँछ र त्यस्तै घातक पाम आयल पनि बोलीचालीको भाषामा तेलकै शब्दभित्र छ । यी भए विस्तारका उदाहरण । 

संकुचनमा नेपाली भाषाविज्ञहरु भन्छन्–‘गुरु’ शब्दको अर्थ संकुचन भएको छ । सुरुमा गुरु शब्दको अर्थ गुरुत्व हो, अन्धकार नाशक र सही बाटो वा उज्यालो निर्देशक । अहिले चाहिँ गाडी चालक ‘ड्राइभर’ पनि गुरु कहलिन थालेका छन् । यसलाई उनीहरु अर्थ संकुचन मान्छन् । मलाई चाहिं यो अर्थको अनर्थ हो कि जस्तो लाग्छ । 

त्यसो त ड्राइभर (गाडी चालक) को काम  पनि गन्तव्यमा पुर्याउने हो । जसले पहिले यो शब्द वा गुरु सम्बोधन ‘ड्राइभर’लाई प्रयोग गर्यो त्यसले गन्तव्यमा पुर्याउने अर्थमा नै प्रयोग गर्यो कि ? त्यसो भए अनर्थ मान्ने कि संकुचन ? आफ्नै तर्कमा घोत्लिनु परेको छ । गुरु शब्द सम्बोधनको अर्थ विस्तार हो कि संकुचन वा अनर्थ ? शिक्षकलाई पनि गुरु भन्न छोडिएको छैन भनिएकै छ । थप ड्राइभरलाई पनि भनियो । अर्थ के भयो ?  

प्रश्न, तर्क, आदि इत्यादि जे भए पनि विस्तार र संकुचन सर्वव्यापी सँगसँगै छन् । एकको अनुपस्थितिमा अर्कोको उपस्थिति सम्भव छैन । कहीँ संकुचन हावी कतै विस्तार प्रभावी । यो संस्कृतिजस्तै छ, प्रकृतिजस्तै छ । 

कुरा हो, संस्कृतिको विस्तार । नव दुर्गा पुकारिने दसैँँ मनाउँदै गर्दा आएका समाचार, साथीभाइसँगको कुराकानी र आफ्नै जिन्दगीको वर्षौं भोगाइले दसैँँ संस्कृति विस्तार भएको वा नेपाली समाजमा फैलिएको जस्तो लाग्छ । दसैँँ जसलाई केही वर्ष अघिसम्म नेपालमा पहाडिया चाड भनिन्थ्यो । त्यतिमात्रै किन ? यसलाई समुदाय र जाति विशेषको करार गरेर बहिष्कारको नारा पनि लगाइन्थ्यो । 

हेर्दै र भोग्दै जाँदा संस्कृतिमा पाचनशक्ति अत्यन्त बढी हुने बोध भएको छ । संस्कृति प्रकृतिसँग मिलाप गर्छ । धर्म जोड्छ तर अर्थ र काम वा क्रियासँग अविच्छिन्न देखिन्छ । 

त्यसैले दसैँँले सबै विरोधबारोध पचाइ दियो । कोही रातो टीकामा पुलकित छन्, कोही सेतो टीकामा हर्षित । जसरी हामी विविध छौँ त्यसरी नै दसैँँ विविध प्रक्रियामा स्वीकृत छ । हिजो कुन समुदायले कहाँ माने ? प्रश्न होला तर आज नेपाली समाज नै प्रारम्भमा जस्तै प्रभावित छ । जमरा, पूmलपाती सिउरेर पुलकित छ । यही हो विस्तार भनेको । टीका नलगाओस् तर ऊ अर्थलाभी व्यापारमा मरिहत्ते गरेकै छ । 

जसरी तराई मधेसबाट उक्लिएर छठ पर्व पहाड, हिमाल वा सबै नेपालीको भएको छ । संस्कृति विस्तारको यसभन्दा अर्को उदाहरण दिनुपर्ला र ? थप बढी ‘रमदान र बकरिद’ इस्लामी पर्व इस्लाम  धर्मावलम्वी र हिन्दुहरुले सँगसँगै मनाएको थाहा पाउँदा कति आनन्द अनुभूति हुन्छ ? यही हो समर्थन वा स्वागतयोग्य विस्तारको प्रभाव । 

यसरी विस्तारको कुरा गर्दा संकुचनको पीडादायी पक्ष पनि छ । परम्परा वा प्रचलनको दीर्घ प्रयोग नै संस्कृति हो ।

संकृति पहिचानको सूत्र तर यसभन्दा बढी अहिले पर्वहरु आर्थिक र सामाजिक पक्षमा अत्यन्त दृश्य पारिन थालिएको छ । संस्कृति संकुचन, सम्पत्ति सम्पन्नता प्रदर्शन विस्तार गर्न थालिएको छ ? 

त्यसो त यस्ता सामूहिक परम्परा सामाजिक सोचका उपज हुँदा हुन् । जतिबेला पर्वहरु प्रयोगमा ल्याइए त्यति बेलैदेखि अर्थ वा सम्पन्नताको प्रभावार्थ रहन्थ्यो होला । भलै अहिलेको जस्तो उत्ताउलो र गरिबीलाई घोच्ने प्रकारको नभए पनि । गरिबीमा दसैँँको सांस्कृतिक गरिमा खुम्चिएको छ । 

के खाऊँ र के लाऊँको अवस्थामा बाँचेका परिवारका बालबच्चालाई दसैँँ संस्कृति के हो ? अभाव वा अरुको तामझाम देखेर रुनु, तड्पिनु र तिनका बाबुआमा पिरोलिनु ? यही हो अर्थ, सामाजिक पक्षमा (विभेद) संस्कृतिको संकुचन । प्रश्न छ विस्तार केमा भयो, संकुचन कहाँ ? 

विस्तार, मेरै परिवारका बेलायती सदस्यले जब नेपाली पहिरनमा टीका, जमरा लगाएको फेसबुकमा देखियो, यो पनि त सांस्कृतिक विस्तार हो भन्ने लाग्यो । नेपालीहरु जहाँ छन् त्यहाँ दसैँँ मनाएको थाहा पाउँदा यहाँ बस्ने संस्कृति प्रेमीलाई आफ्नो मौलिकताप्रति गौरव हुने नै भयो । 

गौरव र खुसी त आल्हादित र पुलकित संस्कृतिले दिन्छ नै तर आर्थिक, सामाजिक हैसियतमा सबैले यस्तै रमाइलो गर्न पाए संस्कृतिले पनि थप विस्तार हुने फाँटबारी पाउँछ । गरिबीको आँगनमा कसोरी फैलनु संस्कृतिको फूल  ? यही हो संस्कृतिको पीडादायी संकुचन । 
 

 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: बिहीबार, असोज २०, २०७९  ०९:४७
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Nepatop (PlastNepal)Nepatop (PlastNepal)
national life insurance newnational life insurance new
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
सम्पादकीय
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro