site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
देश
Global Ime bankGlobal Ime bank
कात्तिक नाचका ३८० वर्ष पुराना कथा
SkywellSkywell

काठमाडौँ । ब्राह्मणले पूजामा बाख्रा दान पाएका हुन्छ । त्यो बाख्रा ठग्न तीनजना बाथःले कुकुर भनेर सम्बोधन गरेपछि ब्राह्मणले कुकुुर नै होला भन्ने ठानेर बाख्रा छोडेर जान्छ । यो कथा हो, नेवारी लोक कथा कौला खिचाको । 

पाटनको डबलीमा कात्तिक नाचमा देखाइएको उक्त संवादसहितको नाच धेरैजना मिल्यो भने एकजनालाई झुक्काई सत्यलाई पनि असत्य गराउन सकिने नैतिक शिक्षा दिइएको छ । 

सयौँ वर्ष पुरानो कथा अहिलेको आधुनिक जमानामा उत्तिकै सान्दर्भिक देखिन्छ । सामाजिक सञ्जालमा आउने झुटा समाचार कौला खिचाकै एउटा स्वरूपका रुपमा पनि अहिले लिने गरिएको पाइन्छ ।

Dabur Nepal
NIC Asia

२४ कात्तिकबाट सुरु भएको कात्तिक नाच प्रत्येक वर्ष कात्तिक महिनामा पाटनको कात्तिक डबलीमा देखाइने गरिन्छ । आज नाचको सातौँ दिन हो । 

यस्तै, हिन्दु पुराणअनुसार भगवान् विष्णुका दुई द्धारपाल थिए, जय र विजय । जय र विजयलाई आफू विष्णुको अवतार भनेर घमण्ड थियो । चार कुमार ब्राह्मण विष्णुको दर्शनका लागि आउँदा जय र विजयले जान दिएनन् । फलस्वरूप चार कुमारले जय र विजयलाई श्राप दिए । त्यो श्रापबाट बच्न उनीहरूले भगवान् विष्णुलाई गुहारे । विष्णुले अहम्लाई परास्त गर्न यो दण्ड उनीहरूले स्वीकार्नुपर्ने बताए । चार कुमारले पनि दण्ड उनीहरूकै मोक्षका लागि भएको सुनाए । अन्ततः जय र विजय सत्ययुगमा हिरण्यकश्यपु र हिरण्याक्ष, त्रेता युगमा रावण र कुम्भकर्ण, द्वापर युगमा कंश र शिशुपाल असुरको रूपमा जन्मिए ।

तीनै युगमा भगवान् विष्णुले विभिन्न अवतार लिएर आई उनीहरूको वध गरी मोक्ष दिलाएको पुराणमा उल्लेख छ । 

भगवान् विष्णुको बराह र नृसिंह अवतारको संवादसहितको नृत्य कथा कात्तिक डबलीमा देखाइँदैछ । नृसिंह कात्तिक नाचको महत्वपूर्ण नाचको रूपमा रहेको छ । छोरा प्रह्लाद विष्णुभक्त भएपछि रिसाएर दानव हिरण्यकश्यपुले उत्पात मच्चाउन थालेपछि विष्णुले नृसिंह अवतारमा आई वध गर्ने कथा नृत्यमार्फत प्रस्तुत गरिएको छ । नृसिंह अवतारको भूमिकामा प्रतापधर उपाध्याय प्रस्तुत गर्दैछन् । तन्त्र दिक्षा पाएकाले मात्र नृसिंहको भूमिका निभाउन सक्छन् । नृत्यमा हिरण्यकश्यपुलाई मुर्छा गरिन्छ । त्यो तन्त्रविधिबाट गरिने प्रतापधर बताउँछन् । सात कक्षा पढ्दै दीक्षित भएका उनी भन्छन्, “यस दिन पानी पनि नखाई व्रत बस्नुपर्छ  ।” 

नाच कहिलेबाट सुरु भयो ?

कात्तिक नाच ३८० वर्ष पहिले अर्थात् १६९७ मा पाटनका राजा सिद्धिनरसिंह मल्लले देश र जनताको कल्याणको निमित्त लामो नाट्य महोत्सवको रूपमा चलाएका थिए । ऐतिहासिक, सांस्कृतिक र तान्त्रिक मूल्य मान्यता बोकेको यस नाचका सर्जक एवम् प्रवर्तक राजा सिद्धि नरसिंहका शिक्षागुरु पण्डित हरिवंश उपाध्याय थिए भने दिक्षा गुरु विश्वनाथ उपाध्यायले यस नाचमा तान्त्रीय पक्ष जोडेका थिए । कात्तिक नाचमा उनै हरिवंश र विश्वनाथका सन्ततिले नृसिंह र बराह अवतारको भूमिका निभाउँदै आएका छन् ।

जो कृष्ण मन्दिरको पुजारी हुन्छ उसैले नृसिंह अवतार कात्तिक नाचमा प्रस्तुत गर्छन् । यसपटक प्रतापधरको पालो छ । ०५८ मै तन्त्र दीक्षा लिएर नृसिंह अवतार कात्तिक नाचमा प्रस्तुत गर्दै आएका उनी हरिवंशका सन्तति हुन् भने पाटन कृष्णमन्दिरका पुजारी पनि हुन् । 

उनलाई हरिवंशको आफू यति पुस्ता भन्ने त थाहा छैन । तर, वंशावली लिच्छवीकालसम्म जोडिएको उनी सुनाउछन् । 
पुरानो घरमा आगो लागेको र म्हँ पूजामा शाह वंशले भएको पुराना किताब र दस्तावेज लुटेर लगेपछि कति इतिहास मेटिएको उनी सुनाउँछन् । उनी भन्छन्, “मल्लकालमा तीन सहरमा उपाध्याय ब्राह्मणलाई खुंखार तान्त्रिक मानिन्थ्यो । हाम्रो पुर्खाले बनाएको नाच हामीले छोड्न मिलेन । राजाले हाम्रो पुर्खालाई चलाउन दिएको हो । नियमअनुसार भइरहेको छ ।”

दीक्षित भएकाले उनले खसी, माछा र हाँसको मात्र मासु खान पाउँछन् । साधना गर्दा उनले लसुन, प्याज गोलभेँडासमेत खान पाउँदैनन् भने उनले सधैँ जनै लगाउनुपर्ने र कपाल खौरिनुपर्छ । 

नृसिंह नाच गर्दा पानीसमेत खानुहुँदैन । “बिहान नृत्य कर्म गर्दा सन्धिउपासना गर्दा आचमन गर्छु । त्यही बेला पानी खाने हो । घुटुुघुटु खान पाइँदैन,” उनले भने । 

यस्तै, नृसिंह र बराह अवतारको नाच प्रस्तुत गर्दा लगाइने आभूषण, पोशाक र कपडा शुद्ध ठाउँमा राखेर प्रत्येक दिन पूजाआजा गर्नुपर्छ । 

मुर्छित् हिरण्यकश्यपलाई ब्युँझाउने काम विश्वनाथका सन्ततिले गर्छन् । तान्त्रिक विधिबाटै बेहोस हुने र ब्युुँझिने हुँदा यो नाच विशेष रहेको संस्कृतिविद् बताउँछन् ।

सुरुमा ५ दिनका लागि सुरु गरिएको नाच पछि सिद्धि नरसिंहका छोरा श्री निवास मल्लले बाथः प्याखँ (लोक नाटक), सुदामा प्याखँ र सुरदास प्याखँ थपेर १५ दिन सञ्चालन गरेका थिए । श्री निवासका छोरा योग नरेन्द्र मल्ले उषाहरण तथा माध वानल लिला थपेर यसलाई कार्तिक महिनाभरि २७ दिन सञ्चालन गरे । २७ दिन कार्तिक महिनाभरि बेग्लाबेग्लै विषयमा नृत्य प्रस्तुत गर्ने यो नाचको अर्को विशेषता हो । तर, ०७० सालमा दुई दिन थपगरी १० दिन तथा हाल आएर १२ दिन नाच प्रस्तुत गरिँदै आएकोमा गत वर्ष कोभिड–१९ का कारण दुई दिनमात्र प्रस्तुत गरिएको थियो । यसपालि ८ दिन मात्र गरिँदैछ । 

शुद्ध हुनुुपर्ने 

३९ पटक कात्तिक नाचमा भैरव नाच गरिसकेका उत्तम रत्न श्रेष्ठ ०४४ मा कार्तिक नाच गर्दा घटेको घटना अझै सम्झिन्छन् । सधैँ झै भैरवको पोशाक र मुकुण्डो लगाएर उनी नाच प्रस्तुत गर्न डबली गए । तर, नाच्दा नाच्दै बाजामा अर्कै ताल प्रस्तुत गर्न पुगे । चाहेर पनि उनले आफूलाई रोक्न सकेनन् । “नाच बिग्रेपछि भाइहरूले दाइ के भयो तपाईंलाई भने । नाच सिकाउने म आफैँ गलत गरेपछि नराम्रो लाग्यो । त्यसदिन म रोएँ पनि,” उनले सम्झिँदै भने ।

कुखुराको मासु र चिउरा खाएर प्रस्तुत गरेकाले उक्त दुघर्टना घटेको उनको दाबी छ । “त्यसपछि मैले त्यस्तो गल्ती दोहो¥याएको छैन । यहाँ केटाहरू मासु खाएर आएको दिन प्रस्तुत गर्दैनन्, मासुमात्र होइन, केही गरी जुठो भयो भने यहाँ डबलीमा त्यसै झगडा हुन थाल्छ,” गत वर्षको झगडा सम्झिँदै उनले सुनाए ।  

सुरुमा यो नाच मैथिली भाषामा गरिन्थ्यो । सो भाषा बोल्न अफ्ठ्यारो भएपछि ७ वर्षदेखि नेवारी भाषामा संवाद बोल्ने गरिएको हो । सुरुवाती दिनमा राँगोको बली दिने गरिन्थ्यो । पछि बजेट अभाव हुँदै गएपछि बली प्रथा रोकिएको थियो । “हटेको ३० वर्ष भयो,” कात्तिक नाच संरक्षण समितिका अध्यक्ष किरण चित्रकारले भने, “चढाउनै परे हाँसको अण्डा चढाइन्छ ।” 

कात्तिक नाचको सुरुमा पहिलो दिन भगवान् कृष्णको बाल्यकालको साथी सुदामा र कृष्णको कथा देखाइएको थियो । दोस्रोदिन बाथः प्याखँको च्वले खुदाँ दाँ खुदाँ (बाख्रा छ दा पैसा छ दाम) लोक कथामा आधारित नाच देखाइएको थियो । 

छ दाम दिएर सानो बाख्रा किनेर लगेर पछि फेरि झुक्काएर १२ दाम पर्ने बाख्रा लिएर जाने कथामा महिलालाई कसरी ठगिन्छ भनेर देखाइन्छ । चित्रकार भन्छन्, “किनभने महिला घरै बस्थे । बाहिर जान दिँदैनथे । रूढीवादी परम्परा थियो । नाटकमार्फत् सचेतना जगाइएको हो ।” 

एक महिना देखाउदा बाथः प्याखँमा ७ दिनको हुन्छ । सातै दिन अलग अलग कथा हुन्छ । सात कथामाध्ये यो पालि दुई कथा देखाइएको छ । उक्त लोक कथामा समुदायलाई शिक्षा र हास्यब्यङ्ग्य सबै हुन्छ । 

छैटौँ दिन, सोमबार जल शयण मधु कटैव वध देखाइँदैछ । जल शयणमा विष्णु चीर निद्रामा बसेको बेला ब्रम्हाको कानेगुजीबाट निस्केका दुई दानवले हरिशयणी एकादशीमा विष्णु सुत्ने बेला मधु र कटैवले उत्पात मचाउन थाल्छन्  ।  कसैले मार्न नसकेपछि सबै देवता गएर विष्णुलाई गुहार्छन् । हरिबोधनी एकादशीमा उनी ब्युँझिएर यी दुई दानवको वध गर्छन् ।

उषाहरण नाच अन्तर्गत शितज्वर÷विष्मज्वर युद्ध, महादेव÷कृष्ण युद्ध पर्छ । उक्त नाच दुई वर्षअघि देखाइएको थियो । दानव वाणासुरकी छोरी उषाले सपनामा सुन्दर देखेको आधारमा कृष्णका नाति अनिरुध अपहरण गरेर लैजान्छिन् । वाणासुर र कृष्णबीच युद्ध हुन्छ ।  सो कथा नाचमार्फत् देखाइएको छ । देवी प्याखँ पनि उषाहरणकै नाचकै अर्को पाटो हो ।

अरू नाच थपघट गरे पनि जल शयण, बराह अवतार र नृसिंह अवतार प्रत्येक वर्ष सोही दिनमा पूजाआजा गरी प्रस्तुत गर्नुपर्ने चित्रकार बताउँछन् । बराह, नृसिंह अवतारको दिन दुवै पात्रले व्रत बस्ने गर्छन् । “कार्तिक नाच कहिले बन्द भएको छैन,” उनले भने, “दिन थपघट भएको होला, तर बन्द भएको छैन ।” 

यस्तै, केटीको भूमिकामा पनि केटाहरूले पहिरन लगाएर प्रस्तुत गर्छन् । नाचमा तान्त्रिक पक्ष गाँसिएकाले महिला नराखिएको उनको भनाइ छ ।

आर्थिक समस्या

कात्तिक नाच गुठीअन्तर्गत छैन । यो नाच विभिन्न समयमा विभिन्न संस्थाले चलाएको इतिहास छ । ०३८ मा कात्तिक नाच प्रबन्ध बन्यो । त्यसैले सो नाच चलाउन थाल्यो । केहीसमय यहाँका स्थानीयले उक्त नाच चलाएका थिए । ०७१ मा कात्तिक नाच संरक्षण समिति दर्ता भयो । त्यसपछि संरक्षण समितिबाट नाच सञ्चालन हुँदै आएको छ । हाल स्थानीय निकायले नाच सञ्चालन गर्न खर्च दिएको समितिले जनाएको छ । 

यो वर्ष १३ लाख भन्दाबढी खर्च लाग्ने समितिको अनुमान छ । तालिमदेखि प्रस्तुतिसम्म ६ महिना कलाकार व्यस्त हुने हुँदा सोहीअनुसार पारिश्रमिक र सरसामान जुटाउन खर्च लाग्ने समितिका पदाधिकारी बताउँछन् । तालिममा पहिला भत्ता पनि दिने चलन थियो । तर, बजेट अभावले अहिले कलाकारले पारिश्रमिक मात्रै पाउने गर्छन् ।

गत वर्ष समितिका लागि ललितपुर महानगरपालिका मेयर चिरिबाबु महर्जनले ५० लाखको अक्षय कोष खडा गरिदिएका थिए ।

यसपटक पनि मेयरले ५० लाख अक्षय कोष थप्ने समितिका उपाध्यक्षसमेत रहेका प्रतापधर बताउँछन् । समितिले बजेटको दीर्घकालीन समाधानका लागि अक्षयकोष १० करोडको बनाउने योजनामा छ । सोही क्षेत्रको वडा नम्बर १६ ले १० लाख रकम कोषका लागि दिएको छ । विगतमा नेपाल पर्यटन बोर्डले २५ लाख र पूर्व संस्कृतिमन्त्री योगेश भट्टराईले कोषका लागि १० लाख दिने वाचा गरेपनि कोषले हालसम्म उक्त रकम नपाएको उनीहरूको गुनासो छ । 

कार्तिक नाचमा दैत्य बन्ने पात्रलाई डेढदेखि दुई लाख पारिश्रमिक माग्छन् । “किनकि मुख्य पात्रले भोज पनि खुवाउनुपर्छ,” प्रतापधर थप्छन् । 

यस्तै, कात्तिक नाचका कलाकारलाई प्रत्येक १२ वर्षमा परिवर्तन गर्नुपर्छ । नयाँ कलाकारले १२ वर्ष निरन्तर नाच प्रस्तुत गर्नुपर्छ । तर, आर्थिक समस्या र घरमा समस्या भएपछि क्षमा पूजा गरेर १२ वर्षलाई ६ वर्षमा झारिएको छ । गरगहरना, पोशाक, बाजागाजा र कलाकार सबै अहिले ६ वर्षमा परिवर्तन गरिन्छ । आगामी वर्ष नाचका लागि नगरपरिक्रमा गरेर नयाँ कलाकार छान्नुपर्छ । तर, सबै पात्रमा नयाँ कलाकार भित्र्याउन नसकिने समितिको भनाइ छ । 
तस्बिर : सुनिल प्रधान

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: मंगलबार, कात्तिक ३०, २०७८  ०९:३०
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
Dish homeDish home
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
City Express Money TransferCity Express Money Transfer
सम्पादकीय
SubisuSubisu