site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
विचार
Nabil BankNabil Bank
Sarbottam CementSarbottam Cement
पहिचानको हुर्मत
Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia
Global Ime bank
विसं २०६२-६३ पछि पहिचान शब्दले दह्रो जरो गाड्यो हाम्रो समाजमा । 'समावेशी' र 'पहिचान' यी दुर्इ शब्द यसभन्दा अघि कहिल्यै यति बग्रेल्ती लेखिएका थिएनन् होला । दार्शनिक विवेचना गर्ने फुर्सद नभएर हो कि यी दुर्इ लफ्फाजी  चलिरहे नेपाली समाजमा । तपाईं समावेशी चाहनु हुन्छ कि पहिचान ? कसैले सोधेन, सोध्ने हिम्मतै कसैले गरेन । पहिचानले समाजलाई आफ्नै सीमित घेरामा बाँध्छ र समावेशिताले त्यो  सीमालाइ भत्काउँछ भन्ने चुरो बुझाउन कसैले चाहेन । बीपी कोइरालाले कुनै प्रसङ्गमा भनेका छन् - नेपाल राष्ट्र बनेकै छैन र यो बन्ने प्रक्रियामा छ । बीपी बितेका चौथो दशकमा समेत हाम्रो राष्ट्र निर्माण महत्त्वपूर्ण प्रश्न बनेर अडेको छ ।  के हो नेपाल राष्ट्र ? हिमाल हो कि मैदान ? बुद्ध हुन् कि जानकी ? नेपाल मण्डलको वैभव हो कि सिंजाको सभ्यता ? लोहमान्थांगको किल्लाबद्ध राज्य हो कि इतिहासमा बिलाएको सिम्रौनगढ वा काँक्रे विहारका भग्नावशेष ? पोखराको सौन्दर्य कि कैलालीको कमैया कलंक? खण्डखण्डमा खण्डित भएर हाम्रो राष्ट्र खोज्ने यत्न गरियो भने हामी विखण्डितबाहेक केही हुँदैनौ । 
निश्चय नै 'एउटै भाषा, एउटै  भेष' ले राष्ट्र बनाउने अभियान असफल भयो ।
किनभने, त्यो राज्यबाट लादियो । त्यो जनस्तरबाट आएन बरू फरमानका रूपमा आयो । अधिकांशको मातृभाषामा कामकाज चलाउन पाउनुपर्ने अभियानसमेत 'सर्वोच्च' फरमानले तुहाइदियो । काठमाडौंमा जन्मे हुर्केको मलार्इ नेवारी अपरिचित भाषा थिएन जसरी जनकपुरमा जन्मेको मेरो श्रेष्ठ थरको साथीलार्इ मैथिली नौलो छैन । कपिलवस्तुको देहातमा विज्ञान पढाउने अर्याल सर न्युटनका सिद्धान्तलार्इ अवधीमा अर्थ्याउँथे । ढाका टोपी, गम्छा र कमिज पाइजामामा उनले कहिल्यै खाँचीतिर भन्दा कम सम्मान पाएनन् । उनको त्यही पहिचान बन्दै थियो । यथार्थमा, नेपाल राष्ट्र त्यसरी बन्दै  थियो । रूप, रोगन, लवाइ अनि लवजका आधारमा नेपालगंजतिरका एक झर्रा 'राणा' मित्र मेरा नजरमा निकै कालसम्म 'राना' थारु लागिरहे । ती थारु संस्कृतिमा कति पारङ्गत थिए भने सायद जन्मका आधारमा थारु भएका तर नेपालको अर्कै भूभागमा जन्मेका थारुभन्दा धेरै जान्थे । हुम्ला पुगेका सर्लाहीका कुनै यादव सर हुम्लीहरू भन्दा कतै फरक नहुँदा हुन् । यसरी हेर्दा माथि उदाहरणार्थ प्रस्तुत यी पात्र हामीलाई नेवारी, भोजपुरी, मैथिली, अवधीजस्ता स्थानीय भाषा, संस्कृति अनि परम्परामा गौरवान्वित  बन्ने वातावरण बन्दै थियो ।
हामी सबैका सम्पर्क भाषा नेपाली बन्दै थियो । इतिहास खोतल्दै जाने हो भने नेपाली भाषा नेवारी, भोजपुरी, मैथिली, अवधीभाषा भन्दा कान्छो देखिन्छ । तर, यो कम क्लिष्ट, सरल, सहज र ग्राह्य बन्दै गएको थियो ।  पछिल्लो समयमा  पटकपटक यस भाषाको पनि हुर्मत लिने चाल चालिँदै छ । हाम्रो राष्ट्र निर्माणको प्रक्रियामाथि हुँदै गरेको बलात्कारबाहेक यो अरू केही होइन । र, यो नै हाम्रो पहिचान माथिको आक्रमण हो । हिन्दीलार्इ सम्पर्क भाषा बनाउने 'विभीषण' हरूलाई सम्झिँदै गर्दा २०६० को जेठ असारतिरको कुरा सम्झेँ । फुर्सद हुँदा आँप किन्न धरानबाट मधेस झरिन्थ्यो । सुनसरी, मोरंगका देहातका महिला टोकरीमा आँप लिएर राजमार्ग छेउका ठूल्ठूला गाछीका सिँयालमा बसेका हुन्थे । जतिपटक हामीले ब्रोकन हिन्दीमा आँपको मोलतोल गर्न कोसिस गर्थ्यौँ, उति पटक नै मैथिली वा नेपालीमा जवाफ पाइयो । हिन्दी मधेसतिर पनि सम्पर्क भाषा होइन, ठालु भाषा हो, जमिन्दारको भाषा हो । हिन्दी भाषा सम्पर्क भाषा भन्नु पहिचानको हुर्मत काड्नु हो । हो बरु, मिश्रित मैथिली, अवधी, भोजपुरी, थारु भाषा सम्पर्क भाषा हुन् जनस्तरका । कलैयामा जन्मेका मेरा एक आचार्य थरका मित्र नेपाली त बोल्छन् तर लवजमा भोजपुरी मिसिएकै हुन्छ । 'बे' नलगाई वाक्य टुंगिन्न मेरा तौलिहवाका दाहाल मित्रको । गत साल नेपालमा भेट हुँदा 'तिमी त निकै मोटाएछौ बे ?' भन्दै थिए ।
 हाम्रो नेपालीमा त्यो सुन्दरता थपिँदै थियो, हामी राष्ट्र बन्दै थियौँ । हाम्रो संयुक्त पहिचान बन्दै थियो र हामी नेपाली बन्ने क्रममा थियौँ । नेपाली कला आकाशका उज्ज्वल नक्षत्र मह जोडीले ४० को दशकको अन्त्य तिरै '१५ गते' नामक टेलिसिरियलमार्फत यो संदेश दिइसकेका थिए । पहिचानको गुदोसम्म पुग्न छाडेर बोक्रो समातेर नेपाल राष्ट्र बन्दैन । त्यो दुष्टहरूले बुझेका छन् । त्यसैले ती हामीलाई बोक्रे पहिचानमा अल्मल्याउछन् । अनेक भंगीमामा प्रस्तुत भएर हामीलाई गाँड कोराकोर गराउन उद्यत छन्, हामी लड्न भिड्न माहिर छौँ, लडिरहेछौँ । 
राष्ट्रकवि माधव घिमिरेले उहिले लेखेका छन् - कहिले नझुक्ने, शिर उभेको स्वाभिमानी नेपाली हुन्छ । हो, स्वाभिमान हाम्रो पहिचान हो । सामाजिक संजालमा पछिल्लो साता हाम्री प्रथम महिलाको भावभंगी देखेपछि उनको हुर्मत लिएको देख्न, पढ्न पाइयो । मलाइ के कुरा यकिन छ भने मेरो वस्त्र, मेरो अनुहार, मेरो मुद्रा मेरो जातिको पहिचान हो । जब कान्तिहीन म कुनै समारोहमा उभिन्छु, प्रश्न उब्जिन्छ- के तिमी सन्चै त छौ ? म पिछडिएको नेपाली हुँ, म कामकाजी होइन भनेर सुख पाइए बेसै हुन्थ्यो । त्यो हुँदैन, सायद 'शिष्टता' को 'क्लिष्टता' बुझ्न जरुरी छैन ।  बुझ्न के चाहिँ जरुरी छ भने जीवन नाटक नै सही, तत्क्षण खेलेको भूमिकाप्रति वस्तुगत न्याय नगर्ने हो भने खिल्ली त उँड्छ नै रूपान्तरणका नारासमेत लफ्फाजी कहिन्छन् ।
हाम्रै प्रस्तुतिका कारण विदेशी भूमिमा हामी हेपिएका बग्रेल्ती उदाहरण छन् । बीपी कोइराला देख्न पाउने तर बुझ्न पढ्नै पर्ने पुस्ताका हौँ हामी । बीपी कोइरालाको बारेमा सुशीला आमाको अन्तर्वार्ता  रिकर्डलाई कापीमा उतारेको बाहेक मेरो कुनै सम्बन्ध होइन कोइराला परिवारसँग । तर, पनि यस प्रकरणमा मैले सुशिला आमालाई सम्झेँ । किन भने बीपी भए के गर्थे भन्ने प्रश्न त उठ्ने गर्छ आजकाल हरेक प्रसंगमा । बीपी कोइराला सम्झने उसै होइन । सुशीला आमा कहिल्यै चुलोचौकोभन्दा बाहिर निस्किनन् तर जब जब बीपीसँग उभिइन्  आत्मसम्मानयुक्त आभा प्रसारित गरिन् । मान्छे 'ब्रेडबाट नभई ब्रेनबाट संचालित हुन्छ' भन्थे उनका पति ।
तिमी आफैँ विचार गर भन्थे रे ! सीता दाहालप्रति कटाक्ष होइन तर उनको प्रस्तुति अलि बिझ्ने थियो । उनको विवेकले जे सिकायो, गलत सिकायो । र  उनको त्यस प्रस्तुतिले भारतीय 'बाबु' हरूका नजरमा हाम्रो पहिचान पुनः भान्छे, कान्छा, दरबान, गोर्खे, बहादुर, बम्बैका अँध्यारा गल्लीमा जोवन बेच्न बाध्य चेलीको जस्तो हुन पुग्यो । को कता उभियो जस्ता निकृष्ट व्यंग्य जरुरी त थिएन नै तर के चाहिँ जरुरी थियो भने उनी त्यहाँ उपस्थित थिइन् कि थिइनन् ? शरीर उपस्थित हुनु तर मन अन्तै कतै हुनुले उनको सादगी पुष्ट्याइँ गर्न सक्दैन । उनी नगएकी भए त्यो ठीक हुन्थ्यो बरु गएर अनुपस्थित देखिइन् । त्यो सही भएन । सामान्यतया ३ जना बस्ने सोफामा ४ जना बस्न कसले सिकायो ? दैव जानुन् । ती शिष्टाचार सिकाउने अशिष्टहरू कारवाहीमा परुन् । तर, एक सामान्य गृहिणी पनि हाम्रो लोकाचारअनुरूप तीन पुरुष बसेको सोफामा खाँदिन जान्नन् उसैमाथि चप्पल फुकालेर पलेँटी कस्न । हो, यहाँ हाम्रो पहिचानको धोती खुस्केकै हो । रफ्फुगारहरू यथेष्ट छन् । रफ्फु त गरिदेलान् तर दाग त बसेकै हो । 
समग्रमा, जुन ठाउँमा समावेशिता हुनुपर्थ्यो, त्यहाँ भएन । एकथरीले कुर्लिकुर्ली आफनै भाइभैयादलाई समेत विहारी प्रमाणित गरे । अर्काथरीले बाहुन छेत्री जति सबैलाई आप्रवासी देखे । कोही पहाडी भनेका सामन्तबाहेक केही होइनन् भन्ने कुचेतले लठ्ठ छन् ।
अनि बात चाहिँ समावेशीको गरी टोपल्छन । खान पल्केका ढाडेहरूबाहेक सबैलाई थाहा छ - हाम्रो पहिचान नेपाली हो र सामाजिक तहमा हामी समावेशी छौँ । अलिअघि कतै लेखेको छु - नेपाली खोज्न अब विदेशतिर हेर्दा हुन्छ । यता चौधराइन हाकुपटासी लगाउँछिन्, बाहुनी शेर्पिनीको दोचा लगाउँछिन्, गुरुङसेनि छठको वर्त बस्छिन्, नेवारनी धोती पटुका कस्छिन् । एकाध विग्रह्का कुरा त सुनिन्छन् तर सबै नेपाली छन् यताहुँदी । कताकतै कांग्रेस, कम्निस्ट, पूर्वेली, जनजाति, चुम्लुङ्ग, नेवा पनि भएका छन् रे । तर उताको बाछिटा यतासम्म आइपुगेकै कारण बिदेशमै पनि हामी ध्रुवीकृत छौँ । नेपाली जो हौँ, आआफ्ना अहंकारका जुँगा पालेका छौँ । जुँगा लड़छन् यता पनि । सायद अप गाँसिएको संस्कृति नै भयो यो पनि । हाम्रो आफ्नो पहिचान समावेशीता हुनुपर्थ्यो, अर्कै भयो । आफ्नो पहिचानको हुर्मत लीन हामीबाहेक कसले सकौँला ? 
जय होस् !
 
NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: आइतबार, असोज ९, २०७३  १०:०६
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
ICACICAC