site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
साहित्य
Global Ime bankGlobal Ime bank
Nabil Bank Banner adNabil Bank Banner ad
स्वस्थ कथाको आयु मानिसको भन्दा कैयौँ गुना धेरै हुन्छ
SkywellSkywell

बाह्रखरी मिडियाले विगत तीन वर्षदेखि खुला कथा प्रतियोगिताको आयोजना गर्दै आएको छ । बाह्रखरी कथाको चौथो संस्करण तयारीको अवस्थामा छ । कथा लेखनमा रुचि राख्नेहरूलाई सहयोग पुगोस् भन्ने हेतुले बाह्रखरी कथाका पूर्वनिर्णायकहरूसँग कुराकारी गरेका छौँ । प्रस्तुत छ, बाह्रखरी कथा प्रतियोगिताको दोस्रो संस्करणका निर्णायकमण्डलका सदस्य तथा चर्चित आख्यानकार अमर न्यौपानेसँगको अन्तर्वार्ता :

कथा के हो ? यसको रूप कस्तो हुनुपर्छ ?
मानिसको जीवन र ध्यानले जन्माउने जीवित शब्दहरूको खेल, जहाँ एउटा विचित्र घटना अनुभूतिको रसले भरिएको हुन्छ— कथा त्यही हो । जहाँसम्म रूपको कुरा छ, कथाको रूप यस्तै हुनुपर्छ भन्ने छैन, जसरी मानिसको रूप यस्तै हुनपर्छ भन्ने छैन । संसारमा प्रत्येक मानिस फरक छन् । अब जन्मिने अरबौँ मानिसको रूप अहिले भएकाहरूको जस्तो हुने छैन ।

कथा किन लेखिन्छ ?
आमाको पाठेघरबाट सुरु भएको मानिसको कथा यो संसारको घरमा रहेसम्म जीवनका पाइलाहरू लेखिरहेका हुन्छन् । जीवन नश्वर छ । तर, मानिस आफू नरहे पनि आफ्नो कथा संसारमा राख्न चाहन्छ । यसरी राख्ने क्रममा मानिसले कथाहरू विभिन्न रूपमा लेख्दै गए । पछि यसलाई साहित्यको स्वरूप दिइयो । मानिस विविध काम गरेर आफ्नो अस्तित्व र इतिहास राख्न चाहन्छ । कथा मानिसको अस्तित्व राख्न पनि लेखिन्छ ।

KFC Island Ad
NIC Asia

कथा कसरी लेख्ने ? 
एउटा गीत जुन लयमा गाइन्छ, अर्को गीत उही लयमा गाइँदैन । त्यस्तै कथामा पनि लय हुन्छ । एउटा कथा जुन लयमा लेखिन्छ, अर्को कथा उही लयमा लेखिँदैन । लय सिर्जना गरिन्छ । लय भन्न सकिँदैन, गाएरै सुनाउनुपर्छ । त्यस्तै कथाको लय पनि भन्न सकिँदैन, लेखेरै देखाउन सकिन्छ ।

कथाका तत्त्वहरूले मात्र कथा जीवित हुँदैन, जसरी सबै अंगहरू हुँदैमा प्राण छैन भने मानिस जीवित हुँदैन । प्राण कसरी हाल्ने भन्ने कुरा भन्न गाह्रो छ, जसरी लय भन्न गाह्रो छ । गीतका शैली विविध भएजस्तै कथाका शैली पनि विविध हुन्छन् । कतिपय परम्परागत हुन्छन् भने कतिपय प्रयोगमूलक ।

Royal Enfield Island Ad

कथा लेख्दा के कुरामा विशेष ध्यान दिनुपर्छ लेखकले ? शिल्प, कलात्मकता, विषयवस्तु, पात्र, प्रस्तुति या अनुभव ?
सबैभन्दा पहिला विषयवस्तु नै चाहियो, जसरी घर बनाउन सबैभन्दा पहिला घडेरी चाहिन्छ । विषयवस्तु कथा होइन, कथा त घर हो । जसरी घर बनाउन विविध सामग्री चाहिन्छ, कथा लेख्न पनि विविध सामग्री चाहिन्छ । यी सबै कुरा जीवनको अनुभव र अध्ययनले जन्माउँछन् । जसरी घरको डिजाइन विभिन्न प्रकारले गरिन्छ, त्यसरी नै कथाको डिजाइन पनि विभिन्न प्रकारले गरिन्छ । घर बनाउँदा संरचनात्मक इन्जिनियर, आर्किटेक्ट इन्जिनियर, मिस्त्री, मजदुर लगाइन्छ । कथाकारले यी सबैको भूमिका एक्लैले निर्वाह गरेर कथा लेख्नुपर्छ । सुन्दर कथा सिर्जना गर्न कथाका सबै तत्त्व चाहिन्छन् । सबैभन्दा नभई नहुने भनेको कथाको प्राण नै हो ।

कथाको प्राण के हो त ?
कथाका मूलतत्त्वहरू कथावस्तु, पात्र, चरित्रचित्रण, संवाद, द्वन्द्व, भाषाशैली, उद्देश्य, दृष्टिविन्दुहरू नै हुन् ।

विश्वविद्यालयमा नभनिने तर सबैभन्दा महत्त्वपूर्ण तत्त्व हो, प्राण । जसरी शरीरका सबै अंग भएर पनि प्राण भएन भने मानिस जीवित हुँदैन, त्यसैगरी कथाका सबै तत्त्व भएर पनि प्राण भएन भने कथा जीवित हुँदैन । कथा पनि जीवित प्राणी हो । किनभने, कथा मानिसको जीवन र हृदयको अंश हो । त्यसैले राम्रा र स्वस्थ कथाहरूको आयु मानिसको भन्दा कैयौँ गुना धेरै हुन्छ । त्यसैले त महाभारत र पुराणका कथाहरू अहिले पनि जीवित छन् ।

कपितयले कथा एकै बसाइमा लेख्न हुन्न भन्छन् । तपाईं के भन्नुहुन्छ ? 
एकै बसाइमा कथा लेख्न नहुने भन्ने हुँदैन । तर, एकै बसाइमा लेखेर छापिहाल्नु हुँदैन । त्यसलाई केही दिन या महिना पकाउँदा राम्रो हुन्छ । जीवन त सम्पादन गर्दै बाँच्न मिल्दैन, बाँचेपछि बाँचिहालियो । कथा त लेखेपछि सम्पादन या पुनर्लेखन गर्न सकिन्छ नि ।

कथा लेखनमा हतारोको अर्थ छ ?
कथा लेख्न बस्दा आएको प्रवाहलाई बग्न दिनुपर्छ । तर, बग्न दिइसकेपछि बाँध बाँधेर त्यसबाट बिजुली निकाल्नुपर्छ । कथा बगाइ मात्र होइन, बिजुली पनि हो, अर्थात् उज्यालो । पढेपछि मनोलोकको अँध्यारो कोठामा झिलिक्क बत्ती बलोस् ।

त्यसो भए राम्रो कथा लेख्न के गर्ने ?
म पनि राम्रो कथा लेख्न प्रयास गर्दै छु । एउटा कथा लेखिसकेपछि अर्को कथा कसरी र के लेख्ने भनेर सोच्छु । कतिपय कथा अहिलेका भन्दा पहिलेका राम्रा लाग्छन्, कतिपय कथा पहिलेका भन्दा अहिलेका राम्रा लाग्छन् । यत्ति भन्छु— कथामा पनि अर्गाजम पोइन्ट हुन्छ । अर्गाजममा पुगेपछि कथा रोक्नुपर्छ । अर्गाजमअघि नै रोकिएको कथा पनि कमजोर हुन्छ । अर्गाजमपछि पनि कथा लेखिरहे बोरिङ हुन्छ ।

कथाको आकारले कतिको महत्त्व राख्छ ?
मानिस कति उचाइ र मोटाइको हुनुपर्छ ? संसारमा दुई–तीन फिटका मानिस पनि छन् । बीस–बाइस किलोका मानिस पनि छन् । तिनलाई मानिस होइनन् भन्न मिलेन त ! तिनले नै कीर्तिमान पनि राखेका छन् । सात–आठ फिट अग्ला र दुई–तीन सय किलोका मानिस पनि छन् । तिनलाई पनि मानिस होइनन् भन्न मिलेन । यो त अपवादको कुरा भयो । जसरी आम मानिसको उचाइ र मोटाइको एउटा औसत आकार छ, त्यसरी नै कथाको पनि औसत आकार छ । औसत कथा तीन–चार पृष्ठदेखि बीस–बाइस पृष्ठसम्मका हुन्छन् । यसको अर्थ यो होइन कि चालीस पृष्ठको कथा हुँदैन ।

कथालाई छोटो वा लामोको मापदण्डमा राख्न सकिन्छ ?
नेपालीमा लघुकथा, कथा र लामो कथाको परम्परा छ । लघुकथा आधा पृष्ठदेखि दुई–तीन पृष्ठसम्मका, कथा तीन–चारदेखि बीस–बाइस पृष्ठसम्मका र लामो कथा बीस–बाइसदेखि चालीस–पैँतालीस पृष्ठसम्मका लेखिएका छन् । पश्चिमतिर सर्ट स्टोरी भनेर पैँतीस–चालीस पृष्ठको सम्म मैले पढेको छु । ‘अ लेडी विद अ डग’ भन्ने चेखबको कथा नै पैँतीस पृष्ठको छ क्यारे !

मलाई चाहिँ के लाग्छ भने, यति नै आकारको भन्दा पनि कथाले कति लम्बाइ माग्छ भन्नेमा भर पर्छ । जस्तो किः नदी हुन कति लामो हुनुपर्छ भन्ने केही नियम छैन । कुनै नदी लामा छन्, कुनै छोटा छन् । हामी तिनलाई लघुनदी र दीर्घनदी भन्दैनौँ, नदी नै भन्छौँ ।

कतिपयले कथोपन्यास पनि लेखेका छन् । यो किन ?
यो एउटा प्रयोग हो । कथा र उपन्यासका तत्त्वहरू मिसाएर फ्युजन गरी लेखिएकाले कथोपन्यास भनिएको होला । नौलो प्रयोगले साहित्य समृद्ध बन्छ । अरूको जस्तै राम्रो लेख्नुभन्दा अरूको भन्दा फरक कम राम्रो लेख्नु राम्रो हो ।

प्रतियोगिताका लागि शब्द संख्यालाई मानक बनाउनु ठिक हो ? 
शब्दलाई मानक बनाउनु नराम्रो होइन । कथाको एउटा मोटामोटी आकार त हुन्छ नि । मानिस २० फिट अग्लो हुँदैन नि । रूख हजार फिट अग्लो पनि हुँदैन ।

कथा लेख्न रुचि राख्नेहरूले अरूका कथाबाट कति प्रभावित वा प्रेरित हुन मिल्छ ?
प्रभावित हुनु राम्रो कुरा हो । तर, नक्कल गर्नु राम्रो कुरा होइन । प्रभावबिना त केही पनि गर्न सकिँदैन । सूर्यको प्रकाशको प्रभावले संसारमा यति धेरै सृष्टि सम्भव भएको छ । सूर्यको प्रभावले धरतीमा सूर्य होइन, सृष्टि भएको छ । प्रकाशका कारण हिउँ पग्लिएको छ, बीउ उम्रिएको छ, फूलहरू फुलेका छन्, फलहरू फलेका छन् ।

म कथामा प्रभावलाई प्रकाश मान्छु । त्यो प्रकाशले आफूभित्रको हिउँ पगाल्नु र कथाको नदी बगाउनु, तर सूर्यको प्रभावमा बत्ती बालेर नबस्नु, हावाले निभाइदिन्छ ।

कथा लेखनमा सिद्धान्त कति आवश्यक मानिन्छ ?
सिद्धान्त जानेको राम्रो तर सिद्धान्त अगाडि राखेर लेखेको नराम्रो । नदी कुन सिद्धान्तले बग्छ ? फूल कुन सिद्धान्तले फुल्छ ? त्यसैले सिद्धान्त अगाडि राखेर कथा लेखिँदैन । तर, कथा लेखेपछि समालोचकले सैद्धान्तिकृत गर्नुपर्छ । सैद्धान्तिकृति हुँदा बलियो निस्किएको कथाको आयु लामो हुन्छ ।

वादको घेरामा उत्कृष्ट कथा लेखिन्छ ?
वादले कथा जन्माउने होइन, कथाले वाद जन्माउने हो ।

कथामा प्रयोग कत्तिको जरुरी हुन्छ ? सिद्धान्तलाई पन्छाउन मिल्छ वा मिल्दैन ?
प्रयोगले कथामा नयाँ स्वाद दिन्छ । प्रयोग एउटा कथा भन्ने शैली हो । गहुँको पिठोलाई हामी कति परिकार बनाउँछौँ ? आलुलाई हामी कति परिकार बनाउँछौँ ? अझ कति नयाँनयाँ परिकार आविष्कार होलान् । त्यस्तै कथा लेखनमा पनि उही आलुलाई विभिन्न परिकार बनाउन सकिन्छ । अर्थात्, उही विषयवस्तुलाई विविध संरचना, शैली र प्रस्तुति दिन सकिन्छ, जसले नयाँ स्वाद दिन्छ । नयाँ स्वाद मस्तिष्कको जिब्रोलाई मन पर्न सक्छ ।

तपाईं बाह्रखरी कथाको दोस्रो संस्करणमा निर्णायक हुनुभयो । सैद्धान्तिक र प्रयोगका दृष्टिले प्रतियोगितामा छानिएका कथाको सबल र दुर्बल पक्ष के–के पाउनुभयो ?
यसको व्याख्या लामो हुनसक्छ । तर, छोटकरीमा भन्दा धेरैजसो कथा थिएनन्, कथाका कच्चापदार्थ थिए । सबैभन्दा सबल पक्ष विविधता थियो भने सबैभन्दा दुर्बल पक्ष शैली र भाषिक शुद्धता थियो । कमसेकम आफूले सबैभन्दा बढी जानेको या आफूले साहित्य लेख्ने भाषा शुद्ध त लेख्नुपर्ने हो । धेरैको न भाषा शुद्ध थियो न वाक्यगठन । करिब आधा दर्जन कथा भने अब्बल थिए । तर, निखार बाँकी थियो ।

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शनिबार, असार १८, २०७९  ०५:५६
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Nepatop (PlastNepal)Nepatop (PlastNepal)
national life insurance newnational life insurance new
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
सम्पादकीय
कोप-२९ ले दिएको अवसर खेर नफाल 
कोप-२९ ले दिएको अवसर खेर नफाल 
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro