site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
ब्लग
Nabil BankNabil Bank
Sarbottam CementSarbottam Cement
घाँटी हेरी चौटा निल्नू ! 

शाकाहार र मांसाहारका बारेमा युगौंदेखि चल्दै आएको बहस अहिले पनि कायमै छ । आधुनिक युगमा मासुलाई धेरै प्रोटिन र भिटामिन भएको खानाका रूपमा लिइन्छ । खासगरी भिटामीन बी–१२ को प्रमुख स्रोत मासु नै हो । अधिकांश शाकाहारीमा ‘भिटामीन बी–१२ डिफिसियन्सी’ देखिएपछि चिकित्सकहरु उनीहरुलाई मासु खान सल्लाह दिनेगर्छन् । तर, प्रशस्त गेडागुडी, सागसब्जी, दहीदूध खाने हो भने यो समस्या पनि समाधान हुनसक्छ । 

शाकाहार कि मांसाहार ? भन्ने प्रश्नकै सन्दर्भमा एउटा सानो प्रसँग उल्लेख गर्न चाहन्छु । एकपटक ‘घोस्ट राइटिङ नेपाल’को थापागाउँस्थित कार्यालयमा डा. योगी विकासानन्दसँग भेट भएको थियो । अध्यक्ष कमल ढकालको कार्यकक्षमा गुरुसँग गफगाफ चलीरहेकै बेला खाजा खाने प्रसंग चल्यो ।  

‘के मगाऊँ स्वामीजी ?’, हामीले सोध्यौँ । 

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

‘जे भए नि हुन्छ’, उनले भने । 

‘म त सेकुवा खान्छु, अलि पर सेकुवा निकै मिठो पाइन्छ’, कमलले भने ।

Global Ime bank

‘मलाई पनि सेकुवा नै मगाऊँ’ योगीले भने । 

म चकित परेँ । योगी, ध्यान, समाधिका शिविर चलाउने गुरु सेकुवा मगाइरहेका छन् । मलाई आश्चर्य लाग्नुको कारण के थियो भने अधिकांश यस्ता योगी प्रायः शाकाहारी भोजनमै जोड दिन्छन् र मांसाहारलाई वर्जित नै गर्छन् । 
‘गुरु शाकाहारी हैन र ?’, मेरो मुखबाट फुत्त निस्कियो । 

उही चिर परिचित अट्टहासका साथ डा. योगी विकासानन्दले भने – ‘हाम्रो शरीरलाई सबै किसिमका भोजनको आवश्यकता पर्छ । मासु पनि खानुपर्छ तर दिनको जम्मा चालीस ग्राम ।’ 

‘जम्मा चालीस ग्राम ?’, मैले सोधेँ ।  

‘हो, चालीस ग्राम । त्यति मात्रामा खानु भयो भने मासुले पनि शरीरलाई फाइदै गर्छ । त्यहाँभन्दा बढी खानु भयो भने त्यो पचाउन कठिन हुन्छ’, उनले भने । 

योगीको यो उपाय खासमा मध्यममार्ग थियो । यसमा शाकाहार या मांसाहार भन्ने विवाद नै रहेन । ठिक्क मात्रामा खाँदा मासु पनि शरीरलाई उपयोगी हुन्छ भन्ने बुझियो । हुन पनि प्राणी जीवबाटै उत्पत्ति भएको हो र जीवमाथि नै ऊ निर्भर छ । माटो या काठ खाएर केही प्रजाति बाँच्ने भए पनि पृथ्वीका बहुसंख्यक प्राणी अर्को प्राणीमा निर्भर छन् । यो आहार शृंखलालाई हामी ‘इको सिस्टम’ भन्छौँ । 

आदिम युगदेखि नै मानिसले मासु खाँदै आएका हुन् । पहिला काँचै खान्थे अचेल पकाएर वा पोलेर खान्छन् । तर, समस्या त्यहाँ हुन्छ, जब आवश्यक मात्राभन्दा बढी खाइन्छ । बढी खाएपछि त चिनी पनि तीतो हुन्छ भनेर हाम्रा पुर्खाले भनेकै छन् । 
पुर्खाले चल्तीमा ल्याएका उक्ति पनि गहिरो अर्थ दिने हुन्छन् । यस्तै एउटा अर्थपूर्ण उक्ति हो – ‘घाँटी हेरी हाड निल्नू ।’

यो उक्तिमा धेरै गम्भीर अर्थ पाउन सकिन्छ । जस्तै, आफ्नो हैसियतभन्दा बढी खर्च नगर्नुस् । आफ्नो पाचन क्षमताभन्दा बढी नखानुस् । शरीरले धान्नेभन्दा बढी मदिरा नपिउनुस् । अहोरात्र जागेर तास नखेल्नुस् । 

यो उक्तिमा बुद्धको आष्टांगिक आर्य मार्ग नै समाहित छ । सम्यक दृष्टि, सम्यक संकल्प, सम्यक वाणी, सम्यक कर्म, सम्यक भोजन, सम्यक व्यायाम, सम्यक स्मृति र सम्यक समाधि । जीवनका यी हरेक आयाममा सम्यक आचरण र शील अपनाउन सकियो भने मानिस दुःखबाट मुक्त हुनसक्छ भनेर बुद्धले भनेका छन् ।  

सम्यकको अर्थ उपयुक्त भन्न खोजिएको हो । अर्थात् हामी भोजन यति मात्रामा गरौं कि त्यो हाम्रो शरीरका लागि कम पनि नहोस् र बढी पनि नहोस् । बोल्दा जिब्रो नचपाई बोलौं, भन्नुपर्ने कुरा भनौ तर बढी बकबक नगरौँ । यसो टेलिभिजन खोल्नुपर्छ प्रधानमन्त्रीदेखि मन्त्रीसम्म, नेतादेखि अभिनेतासम्म बकबक गरिरहेकै पाउछौँ । सम्यक वाणी कसैमा देखिँदैन । भन्नुपर्ने कुरा लुकाइरहेका हुन्छन् भने नचाहिने कुरा फलाकिरहेका हुन्छन् । 

खानपिन पनि यस्तै छ । हामी नेपाली खानपिनमा निकै सोखिन छौँ । यही कारण हाम्रा चाड पर्व प्रायः खानपिनसँगै जोडिएका छन् । हरेक पर्वले कुनै न कुनै परिकारको विशेषता बोकेका हुन्छन् । जस्तै, असार पन्ध्रमा दही चिउरा, साउने संक्रान्तिमा खीर, जनै पूर्णिमामा क्वाँटी, दसैंमा मासु, तिहारमा सेल रोटी, फिनी, अनरसा र विभिन्न मसला, माघे संक्रान्तिमा घिउ, चाकु र खिचडी, फागु पूर्णिमामा भाङ आदि खाने हाम्रो चलन छ । यी सबै पर्वमा नछुट्ने भनेको मांस र मदिरा नै हो । 

पर्वसँग खानपिनको प्रसंगले किन महत्त्व पायो भने हामी नेपाली युगौंदेखि गरिबी र अभावको सिकार हुँदै आयौँ । मलाई सम्झना छ – मेरो मामाघरमा ‘घिउ हालेको भात’ खान दसैं नै आउनुपथ्र्यो । अन्य दिनमा मकैको आँटो खाइन्थ्यो । मासु खान पनि पर्व नै कुर्नुपथ्र्यो, अहिलेजस्तो हरेक दिन चोक चोकमा मासु पाइँदैनथ्यो । गरिबको प्राथमिक चाहना भोजन र पोसाक हुने भएकाले त्यसको पूर्ति हुने दिन स्वतः उत्सवमय हुने नै भयो । यही कारण ‘चाड पर्वमा ऋण खोजेर भए पनि घिउ खानुपर्छ’ भन्ने मान्यता विकसित हुँदै आयो ।

अरूबेला एक छाक खाएको भए पनि चाड पर्वमा मीठो खान र राम्रो लाउन पाइने एकखालको आनन्दमय अवसरका रूपमा हाम्रा पर्व विकसित हुँदै आए । धार्मिक, सांस्कृतिक, आर्थिक, सामाजिक, पौराणिक र दार्शनिक पक्षभन्दा महत्वपूर्ण स्थान खानपिनले ओगट्यो । किनभने लामो समयसम्म हामी नेपालीले मीठो मसिनो खानै पाएनौ । त्यो त शासकहरूको दरबारभित्रै सीमित भयो । 

मैले केही दिनअघि युट्युबमा टोनी हेगेनले खिचेका त्यसबेलाका केही तस्वीर र भिडियोमा हाम्रा पुर्खाको त्यसबेलाको लवाइखवाइ नियालेको थिएँ । विभिन्न ठाउँमा फाटेको र टालेको पोसाक लगाएका ति हाम्रा पुर्खालाई देख्दा मन कुँढिएको थियो । तैपनि भावुक केले गरायो भने उनीहरूको मुहारमा एक प्रकारको दिव्य खुसी छचल्किएको थियो । भोका थिए, नांगा थिए, दुःख र कष्टमा थिए, तैपनि ती खुसी देखिन्थे । मैले अनुमान गरेँ, हरेक वर्षको एक पटक आउने दसैं या तिहारमा ती कति खुसी हुँदाहुन् ? उँभौली र उँधौली, ल्होसार, इन्द्रजात्रा, छठ, जितिया, माघी आदिमा आफैँले जोहो गरेर, कसैले दिएर या ऋणधन गरेर भए पनि मीठो मसिना खान पाउँदा उनीहरूको मन कति हाँसेको हुँदो हो ? 

हाम्रा पर्वमा खानपानले धेरै महत्त्व पाउनुको प्रमुख कारण हामी धेरै वर्षदेखि भोकै रहनु र ती पर्वले त्यो भोकलाई केही दिन भए पनि टार्नु नै हो । यही कारण दसैंमा खसी ढाल्नु गर्वको कुरा हुन गयो । तिहारमा फिनी र अनरसा पकाउनु सानको कुरा हुन गयो । 

आज ती सबै चिज बजारमा पनि पाइन्छन् । आजको पुस्तालाई सके फिनी र अनरसा मनै नपर्ला ! अचेल मीठो मसिनोको परिभाषा पनि बदलिएको छ । आजको पुस्ताका लागि पिज्जा, बर्गर, हटडग, चप्सी, चाउमीन, लाफीङ र पानीपुरी मीठो मसिनो लाग्ला । तर, हाम्री आमाको पालासम्म अमूल्य परिकार भनेका फिनी, अनरसा, झिनिया, कुराउनी, लाखामरी आदि नै थिए । घरबाट कोही आउँदा हिजोआज पनि आमा कुराउनी पठाउन छाड्दिनन् । 

डा. तीर्थबहादुर श्रेष्ठले एकपटक पंक्तिकारसँग भनेका थिए – ‘दाल, भात र तरकारी संसारकै उत्कृष्ट सन्तुलित आहार हो । किनभने दालमा प्रोट्रिन, तरकारीमा सारा भिटामिन र भातमा कार्बोहाइड्रेट हुने भएकाले यति खाएपछि पुग्छ ।’

तैपनि, हामी खानामा कुन हदसम्म सोखिन छौँ भने दैनिक खानामै हामी दुईथरी तरकारी, दुईथरी अचार, मासु खाइरहेकै हुन्छौँ । र, त्यसले नुनको मात्रा शरीरमा बढाइरहेको हुन्छ । यो सबै हाम्रो खानपिनको सोखले गर्दा हो । यसले हाम्रो खानपिनको सन्तुलनमा गडबडी ल्याइरहेको छ र बढी क्यालोरी शरीरमा हुलिरहेको छ, जसले एक न एक दिन रोग निम्त्याइहाल्छ । 

कुनै भोज भतेरमा जाँदा हामी ‘भेज’ र ‘ननभेज’ दुवै परिकार प्लेटभरी हालेर सगरमाथाको चुचुरो नै बनाउछौँ । कोचीकोची खाने हाम्रो बानी छ । पेटको खानालाई तलतिर पचाएर धकेल्नका लागि अलिकति खाली ठाउँ चाहिन्छ । त्यो पनि बाँकी नराखी खाँदा नै समस्या निम्तने हो । 

यस तिहारमा खानपिनमा ध्यान दिऊँ । चिल्ला ‘स्याचुरेटेड फयाट’ले भरिएका रोटी धेरै नखाऊँ । मासु, खाँदेका अचार र मदिराको सेवन कम गरौँ । भोजनमा मात्र सन्तुलन ल्याउने हो भने हाम्रो मन र तनमा स्वतः सन्तुलन आइहाल्छ । यसले हाम्रो मस्तिष्कका रसायनमा सकारात्मक प्रभाव ल्याउँछ । हाम्रो मस्तिष्कमा डोपामाइन र सेरेटेनिन रसायनको सन्तुलनले हाम्रो मन सदा प्रफुल्ल रहिरहन्छ । भौतिक र आध्यात्मिक दुवै कोणबाट के पत्ता लागेको छ भने हाम्रो सुख र दुःख भनेको फगत हाम्रो मस्तिष्कमा उत्पन्न हुने रसायनको उतारचढावकै परिणति हो जसले हाम्रो सोच, भाव र संवेदनालाई परिवर्तन गरिरहेको हुन्छ । 

मस्तिष्कमा डोपामाइन र सेरेटेनिन रसायनको कमी भएमा हामी उदास हुँदारहेछौँ । यस्ता रसायनको सन्तुलनमा सम्यक भोजनको विशेष भूमिका हुँदोरहेछ । भोजनमा मात्र हामीले ध्यान दिने हो भने जीवन सुखद हुनेछ । यसपाली तिहारमा बालिने बत्तीसँगै हामी आफूभित्र भोजनको चैतन्य प्रकाशलाई पनि जगाऊँ र जीवनलाई हरेक दिन दिपावलीमय बनाऊँ । 
 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: बुधबार, कात्तिक २१, २०७५  १३:४८
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
ICACICAC