site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
साहित्य
Nabil BankNabil Bank
लेखनमा हतारो दुर्घटनाको पासो 
Sarbottam CementSarbottam Cement

प्राध्यापन पेसामा सक्रिय अंग्रेजी साहित्यकी ज्ञाता, कुशल समालोचक तथा लेखक कुमारी लामाको पछिल्लो समयको साहित्यिक क्रियाशीलता लोभलाग्दो छ । विभिन्न पुस्तक प्रकाशित गरिसकेकी लामा बाह्रखरी कथा प्रतियोगिताको तेस्रो संस्करणको निर्णायकमण्डलकी सदस्य हुन् । बाह्रखरी कथा प्रतियोगिताको चौथो संस्करणको तयारी हुँदै गरेको अवस्थामा लामासँग गरिएको कुराकानी :

कथा के हो ? कथाको रूप कस्तो हुनुपर्छ ?
मानिसभित्रका रहस्यदेखि समाजमा स्थापित अनेक तहगत सम्बन्धहरूका साथै आजको भूमण्डलीकृत पुँजीवादी समाजमा विकसित नवीनतम् मनोविज्ञान आदिलाई खोतल्ने एक विशेष क्षेत्र हो, कथा । जसमा यथार्थ, अतियथार्थ या स्वैरकाल्पनिक उडान भर्न सकिन्छ ।

जहाँसम्म रूपको कुरो छ, यो त यसको निर्माणकर्तामा भर पर्छ । रूप जस्तो पनि बनाउन सकिएला । उत्तराधुनिक समय विधा भञ्जनदेखि संरचना भत्काउने काममा लागेका बखत कथाको यही स्वरूप हुनुपर्छ भन्न नसकिने अवस्था छ । तर, कथामा कथाचाहिँ हुनुपर्छ । निश्चितै, केही पात्र, केही घटना विशेष त पक्कै आउनुपर्छ ।

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

कथा किन लेखिन्छ ?
कथा लेखिनु कथाकारले लिएको उद्देश्यमा भर पर्छ । मानव जीवन र समाजमा विद्यमान विभिन्न विसंगतिको उजागर र असंगतिप्रतिको प्रतिरोधका लागि पनि त्यो हुनसक्छ । विसंगति र समस्या मात्र देखाउन पनि लेख्छन् कथाकारले कथा । अँध्यारोभित्रको केही आशा या विसंगतिप्रतिको आवाज उठानका लागि पनि हुन्छ, कथा लेखन । आजको आवश्यकता मूलतः विभिन्न आवाजविहीनको आवाज मुखर पार्नु साथै पर्यावरणीय चेतसहितको लेखन जो कुनै विधामा काम गर्ने लेखकको उत्तरदायित्वमा पर्छ ।

कसरी लेख्ने कथा ?
कथा लेखनका धेरै तरिका हुनसक्छन् । सिर्जनात्मक लेखनका लागि तारबार ठिक होइन । त्यसमध्ये एउटा यस्तो पनि गर्न सकिन्छ, कम्तीमा लेखकलाई केही विषय, पात्र, घटनाले छुनु पर्छ । त्यसलाई केही समय या अलि लामै समय आफैँभित्र राखी चिन्तन, मनन या स्वसंवाद गर्नुपर्छ । कथालाई कसरी अगाडि बढाउने भन्ने एक दिमागी खाका तयार पार्न सक्छ लेखकले । अलिक समय विषय या पात्रसम्बन्धी मन्थन, मनन, चिन्तनमा लागिसकेपछि त्यसले पक्कै एक मूर्तता लिन थाल्छ दिमागमा । विषयगत स्पष्टता हुन्छ । पात्रबारे लेखकले बलियो धारणा राख्न सक्छ । त्यस बखत कथा लेख्नपट्टि लाग्न ठिक समय हुन्छ ।

Global Ime bank

कथा प्रस्तुतिको तरिकामा घटना, परिवेश, पात्र आदिको विशेष वर्णनसहितको अवस्था हुनसक्छ । तर, घटनाको वर्णनले मात्र कथालाई पूर्णता नदिन पनि सक्छ । कथाका निकै अवयवहरू हुन्छन् । त्यसपट्टि पनि कथाकारको ध्यान जानुपर्छ ।

कथा लेख्दा विशेष केमा ध्यान दिने ? कथा कौशल, शिल्प, कलात्मकता, विषयवस्तु, पात्र, प्रस्तुति ?
कथा लेखनमा उल्लेखित सबै कुराको आवश्यकता पर्छ । तर, कथा र कथाकारको उद्देश्यअनुरूप तिनलाई के कति मात्रामा प्रयोगमा ल्याउने भन्ने मात्र हो । जस्तो कि, एक प्रयोगधर्मी कथाकारले प्रस्तुतिमा विशेष ध्यान दिन सक्छ । पात्रको चरित्र चित्रण त सबै कथाले समेट्नैपर्छ । मुद्दाकेन्द्रित सामाजिक यथार्थ समेटिएको कथाहरूले अलि बढी विषयवस्तुको उठानमा ध्यान दिएको पाइन्छ । प्रस्तुतिको नवीनतातिर उति ध्यान नदिई पारम्परिक कथावाचनमा अगाडि बढेका हुनसक्छन्, कोही ।

ध्यान त सबै कुरामा दिनैपर्छ । तथापि, लेखकले आफ्नोपनालाई कसरी स्थापित गर्ने भन्ने कुरा प्रत्येक लेखकको आफ्नो निजी विचारभित्र पर्छ ।

कथा लेखनमा कति समय दिन सकिन्छ ? 
कथाको प्रकारअनुसार आकार फरक–फरक हुन्छ । लघुकथादेखि चल्तीको पच्चीस सय–तीन हजार शब्दको कथादेखि लामा कथा पनि हुन्छन् । पहिलो खेस्रा तयार गर्न लम्बाइअनुसार समय धेरथोर लाग्ला, तर कथालाई माझ्न निकै समय लाग्न सक्छ । एकपटक मात्र नभई पटक–पटक सम्पादन हुनसक्छ, कथा । पक्कै पनि निकै समय लाग्छ एउटा उत्कृष्ट सिर्जनाका लागि ।

कथा लेखनमा हतारोको अर्थ छ ?
हतार गर्नु खतरनाक हुनसक्छ । एउटा लेखकका लागि दुर्घटना निम्त्याउने पासो पनि हो यो । हतार नगरी सिर्जनाकर्म अघि बढाउनु नै लेखकका लागि श्रेयस्कर हुन्छ । तातै खाऊँ जली मरूँ गर्न कसरी जायज होला त ।

राम्रो कथा लेख्न के गर्ने ?
लेखकभित्र विषय, मुद्दा, पात्रको विशेषपना, भाषा, प्रस्तुतिको शैली सबै कुरा मज्जाले मन्थन हुनुपर्छ । त्यसमा बृहत् चिन्तन हुनुपर्छ । कतिपय अवस्थामा विषयवस्तु हेरेर केही अध्ययन, अनुसन्धान पनि गर्नुपर्ने हुनसक्छ । राम्रो लेखनका लागि पहिलो कुरा लेखक चिन्तनगत, विषयगत, प्रस्तुतिगत ढंगमा स्पष्ट हुनुपर्छ । आफूले लेख्ने कुरालाई लिपिबद्ध गर्न समय लिनुपर्छ । निश्चय नै धैर्यतापूर्वक, सुझबुझसाथ गरेको कामको नजिता राम्रो हुन्छ ।

कथाको आकारले महत्त्व राख्छ ?
आकारभन्दा त्यसमा निहित मर्मले बढी महत्त्व राख्छ । तथापि, लघुकथा, कथा, लामो कथा, लघुउपन्यास, उपन्यास गरी आख्यानभित्र पनि विविधता छ ।

प्रतियोगिताका लागि शब्दलाई मानक बनाउनु सही हुन्छ ? 
प्रतियोगिताका केही सीमा हुन्छन् । त्यसकारण पनि शब्दका सीमा राखिएको हुन्छ, जो जरुरी पनि छ । तर, कथाकारले व्यक्त नै गर्न नसक्ने सकसिलो सीमा पनि हुन्न । सिर्जनासँग सधैँ स्वतन्त्रता, पोयटिक लाइसेन्स हुन्छ । कुनै पनि सर्जकलाई बाँध्ने काम ठिक होइन । यो मेरो व्यक्तिगत धारणा हो, विषयगत या प्रस्तुतिगत सवालमा । प्रतियोगिताको प्रकृतिअनुसार सम्भवतः विषयको क्षेत्र आदि निर्धारण गर्न पनि सकिन्छ ।

कथा लेखनमा रुचि राख्नेहरूले अरूका कथाबाट प्रभावित हुन मिल्छ ?
प्रभाव त हुनसक्छ एक लेखक अग्रज या समकालीनकै पनि । प्रेरणा पनि लिन सकिन्छ । अग्रजहरूकै सिर्जना पढ्दै अघि बढ्ने हामी, आफ्नो भिन्न शैली, अनुहार, हस्ताक्षरका लागि संघर्ष गर्छौँ आफैँसँग । पूर्णतः नयाँ अब के छ र दुनियामा ? नयाँ भन्नु केही प्रस्तुतिमा या अलिक पृथक विषय आदि हुनसक्छ । आज हामी पर्यावरण साहित्यको कुरा अत्यन्त नवीन हो जस्तो गरी वकालत प्रयत्नमा छौँ । तर, प्रकृतिको महत्त्वको कुरा त पौने दुई सय वर्षअघि नै हेनरी डेविभ थोरोले वाल्डेन पोन्डलगायत पुस्तकमा ल्याइसकेकै थिए । सर्वथा नौलो भन्नु दैनन्दनी आइरहेको चामत्कारिक विज्ञानका पछिल्ला प्रविधि हुन् । तर, जब मान्छेकै जीवन आदिलाई कथामा ल्याइन्छ भने नयाँ–पुराना कुरा मिसिन्छन् नै ।

अन्य सर्जकहरूका कृतिहरू पढ्नुपर्छ भन्ने मलाई लाग्छ । कम्तीमा एकै समय बाँचेकाले एउटै विषयलाई कति भिन्न ढंगमा बोध गर्दछ भन्ने मनन गर्न पनि पढ्नुपर्छ । त्यसमा पनि अझ एक लेखकका लागि पढ्नुको विकल्प नै छैन । अध्ययन चाहे त्यो समाजको होस्, मानव, प्रकृति विज्ञान, या अरूका पुस्तक नै किन नहोस् ।

कथामा प्रभावलाई कुन रूपमा हेर्न सकिन्छ ?
दुवै । सकारात्मक पनि र नकारात्मक पनि । अति प्रभावका कारण आफ्नो अनुहार नै बनाउन नसक्ने तहमा पुग्नु त ठिक भएन नि ! अनुहारको दाबी नै हो प्रमुख कुरा र एक लेखकले कसरी त्यस कार्य गर्छ, त्यो त उसको जिम्मा भो ।

कथा लेखनमा सिद्धान्त कतिको आवश्यक छ ?
सिर्जनात्मक लेखनका लागि सिद्धान्तको जानकारी या अध्ययन नै हुनुपर्छ भन्ने छैन । साँध–बाँधबेगरकै फुक्काफाल विचार गर्न सक्छ एउटा लेखक । लेखकीय स्वतन्त्रताको सवाल र उपभोग मूल हुन्छ ।

कथामा प्रयोग कत्तिको जरुरी हुन्छ ? 
लेखनमा आवश्यक छ नि प्रयोग त । अरूले बनाइदिएको र धेरैले हिँडिसकेको बाटोमा नै हिँड्नु उति रुचिकर नहोला पनि । तथापि, प्रयोग जहिल्यै चुनौतीपूर्ण हुन्छ । प्रयोगकै लागि प्रयोग कि त्यसउताको विशिष्ठता उत्खनन भन्ने कुरो लेखकले निर्धारण गर्नुपर्छ ।

तपाईं बाह्रखरी कथामा निर्णायक हुनुभयो । सैद्धान्तिक र प्रयोगका दृष्टिले प्रतियोगितामा छानिएका कथाको सबल र दुर्बल पक्ष के–के पाउनुभयो ?
सिद्धान्तभित्र बसेर लेख्नेभन्दा पनि प्रयोगधर्मिता चाहिँ पाइन्छ कथामा । छानिएका कथामा प्रयोगका प्रयास देखिए । मान्यतागत सामाजिक चौघेराभन्दा अलिक भिन्न विषय उठान भएका कथाहरू थिए, केही । शिल्प या प्रस्तुतिमा उत्तिसारो नवीनता पाइनँ । सामाजिक यथार्थकै धरातल टेकेका कथा नै थियो, ज्यादातर ।

अब त मानव समाजभित्रको विविधता र जटिलता, भूमण्डलीकृत पुँजीवाद र उक्लँदो उपभोक्तावादी संस्कृति, पर्यावरण र यौनिकताका सवाललगायत अनेकानेक नवीन र विशिष्ठतासहितका विषय हाम्रा कथाहरूमा आउन अत्यन्त आवश्यक भइसकेको छ । आगामी प्रतियोगितामा आउने कथाहरूमा यस्ता मुद्दा आउनेछन् भन्ने आशा भने राखेकी छु ।

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शनिबार, असार ३२, २०७९  ०८:०८
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
ICACICAC