site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
साहित्य
Global Ime bankGlobal Ime bank
Nabil Bank Banner adNabil Bank Banner ad
एकान्तबासमा घुमन्ते लेखक  
SkywellSkywell

नयाँ ठाउँ घुम्ने र त्यसलाई सुन्दर तथा कलात्मक शैलीमा लेख्ने आदत बसालेका नियात्रा लेखक यतिखेर सबैभन्दा बढी मारमा परेका छन् । उसै पनि एउटा लेखकलाई जसरी भ्रमण आवश्यक पर्छ उसैगरी अध्ययन पनि जरुरी हुन्छ । साहित्यका अन्य विधा कोठामै बसेर सिर्जना गर्न सके पनि नियात्राको मुख्य स्रोत भनेको भ्रमण नै हो । के सोचिरहेका होलान् यतिखेर नियात्राकारहरु ?

नेपालमा नियात्रा लेखनको इतिहास लामो रहेको मानिन्छ । पहिले नियात्रा नभनेर यात्रा संस्मरण वा यात्रा वृत्तान्त भनिए पनि यात्रामा देखेका–भोगेका, अनुभूत–महसुस गरेका र यात्राले दिएको अनुभव बयान गर्ने परम्परालाई नै यात्रा संस्मरण भनिएको हो । 

नेपालमा ५२५ वर्ष अघिदेखि नै यात्रा संस्मरण लेखिएको मानिन्छ । पछिल्लो दुई वर्षदेखि नियात्रा साहित्यको सिद्धान्तका विषयमा पुस्तक लेख्दै गरेका नियात्राकार जय छाङ्छाका अनुसार नेपालमा नियात्रा साहित्यको इतिहास १५५० सालदेखि सुरु भएको हो । तत्कालीन राजा गगनीराजले पहिलो पटक यात्रा वृत्तान्त लेखेका थिए र उनको यस यात्रा वृत्तान्तमा उनले मुगुदेखि मुस्ताङसम्मको यात्रालाई शब्दचित्रको स्वरुप दिएका थिए ।

KFC Island Ad
NIC Asia

त्यसपछिका दिनमा शेरसिंह राना, चिरञ्जीवी शर्मा पौडेल, रणशुर लिम्बु, भवानी भिक्षु, लैनसिंह बाङ्देल, केदारमणि आदिहरुका नियात्रा कृति प्रकाशनमा आएको देखिन्छ ।

यसरी सुरु भएको नेपाली नियात्रा साहित्य आज वृहत् र व्यापक भइसकेको छ । ५ सय वर्षभन्दा अगाडि लेख्न सुरु भएको नियात्रा साहित्यमा समयअनुसार लेखन शैलीमा परिमार्जन हुँदै आएको देखिन्छ । 

Royal Enfield Island Ad

नियात्राकार छाङ्छाका अनुसार कुनै पनि नियात्राका लागि पाँच ‘क’ को आवश्यकता रहन्छ । ‘कहाँ, कहिले, कसरी, को र किन’ ले खोजेको कुरा कुनै पनि नियात्रा लेखकले बुझ्नु पर्ने र त्यसलाई आफ्नो नियात्रामा प्रस्तुत गर्नसक्नु पर्ने उनको भनाइ छ ।

यद्यपि, नियात्रा लेखनका लागि आवश्यक मूलतत्व कुनै पनि स्थानको भ्रमण नै हो । बिनाभ्रमण नियात्रा लेखन वा यात्रा संस्मरण सम्भव छैन । रचनाशिल्प र शैली अनि नियात्राको प्रस्तुति गतिमय अथवा संस्मरणात्मक भए पनि त्यसका लागि कुनै न कुनै स्थानविशेषको भ्रमण जरुरी छ । त्यसैले पनि नियात्रा लेखनमा सक्रिय लेखकहरुको रुचि यात्रातिर हुनु स्वाभाविक हो ।  

कविता, कथा, निबन्ध र उपन्यासजस्ता कृति कोठामै बसेर सिर्जना गर्न सकिन्छ । तर नियात्रा लेखन कोठाभित्र बसेर सम्भव नहुने नियात्रा समाजका अध्यक्ष तथा नियात्राकार चन्द्रप्रसाद भट्टराई बताउँछन् । 

सधैं घुम्ने र लेख्ने यायावरी चरित्र बोकेका नियात्रा लेखकहरुको यात्राक्रम यतिबेला ठप्प छ । यात्रा घरकै यो कोठा र त्यो कोठामा सीमित भएको छ । बन्दाबन्दी (लकडाउन)को यो परिस्थितिमा ती यायावर लेखकहरु के गरिरहेका होलान् ? के सोचिरहेका होलान् ? वैश्विकरुपमा सिर्जित यो परिस्थितिलाई ती लेखकहरु कसरी अनुभूत गरिरहेका होलान् ? नेपाली नियात्रा साहित्यमा सक्रिय केही नियात्राकारहरु घनश्याम राजकर्णिकार, जय छाङ्छा, चन्द्रप्रसाद भट्टराई, प्रतीक ढकाल र इल्या भट्टराईको दृष्टिकोण यहाँ प्रस्तुत छ । 
 
घनश्याम राजकर्णिकार 
पक्कै हो, नघुमी नियात्रा लेखिँदैन । यायावरी चरित्र एउटा नियात्राकारमा हुनु नै पर्छ । तर मलाई लाग्छ, घुम्ने भनेको कहिलेकाहीँ मात्रै हो । म पनि मौका मिल्दा घुम्ने र आफूलाई रोचक तथा रुचिकर लागेको विषय बुँदा टिपोट गरेर लेख्ने गर्छु । अनि, जब म घर फर्किन्छु त्यसपछि मात्रै घोत्लिएर लेखनमा लाग्छु । गाइगोरुले फुर्सद्मा उग्राएजस्तै ! 

यस पटक यो बन्दाबन्दीको समय मैले लेखपढ गरेर बिताएँ । अहिले मैले नियात्रा लेखेको छैन । बरु पढेँ । आफ्ना केही संस्मरणको सम्पादनमा समय दिएँ । 

यसबीचमा मैले मेरा पिताजीको विषयमा लेखिरहेको किताबको सम्पादनमा पनि समय खर्चिएँ । अनि केही पुराना कुरा सम्झना गर्दै त्यसलाई लेख्ने काम गरेँ । यस हिसाबले मेरो समय सिर्जनशीलतामै बितेको छ । 

अघिल्लो वर्ष म सिङ्गापुर गएको थिएँ । त्यहाँ जाँदाको केही सन्दर्भ नियात्राका रुपमा ल्याउन नसकिने होइन । तर ख्वै, उमेरले गर्दा होला अचेल मलाई नियात्रा लेखनमा खासै रुचि जागिरहेको छैन ।

बीचमा घुम्न जाने सोचाइ पनि आएन । वास्तवमा यो बन्दाबन्दीले मेरा केही संस्मरण र पिताजीको किताबलाई सम्पादन गर्ने समय जुराएकै हो ।

जय छाङ्छा 
यात्राको नाममा बिहानको केही समय मर्निङवाकबाहेक बाँकी समय घरमै बसिरहेको छु । हुन त, नियात्राकार भनेका घुमन्ते चरित्रका मानिस हुन् । तिनले नघुमी, नहेरी, कतै नगई नियात्रा हुँदैन । नियात्रा लेख्नका लागि पहिलो काम घुम्नै पर्छ । ठाउँठाउँ हेर्नै पर्छ । साना, मसिना विषय पनि समाउनै पर्छ । 

पाँच साता नाघिसकेको छ बन्दाबन्दीको । यो समयको सदुपयोग गर्दै मैले केही वर्षअघिको भारत भ्रमणलाई नियात्रामा परिणत गर्दै गएको छु । लेखिएका नियात्राको सम्पादन गर्दै छु । त्यसअघि नियात्रा सम्बन्धी एउटा सैद्धान्तिक पुस्तक लेख्ने काम सकेँ । त्यो पुस्तक प्रेसमा गइसकेको छ । 

मेरो विचारमा एउटा नियात्रा लेखकले धेरै कुरा आफ्नो नियात्रामा भन्न सक्नुपर्छ । नियात्रामा मसिनामसिना कुरा पनि लेखिनु पर्छ । किनभने, भ्रमणमा देखिएका विभिन्न कुरा नियात्रामा लेखिनु भनेको त्यहाँको इतिहास उतार्नु हो । भोलिका दिनमा त्यसले त्यो स्थानमा यस्तायस्ता वस्तु थियो भन्ने देखाउँछ ।

एउटा नियात्राकारले घुमेरै कुनै पनि कुरा लेख्ने हो । यात्रा गरियो, त्यो यात्राको बारेमा लेखियो । तर त्यो यात्रा पढ्दा पाठकले महसुस गर्न सक्नु पर्छ लेखकसँगै आफू पनि हिँडेको । अर्थात् गतिशीलता नियात्रामा हुनैपर्छ । अनि मात्र नियात्रा नियात्रा ठहरिन्छ । हैन भने संस्मरण वा स्मृति मात्रै हुन्छ । 
नियात्रा पढ्दा पाठकको रुचिलाई पनि ध्यान दिनु पर्छ । किनभने, कुनै पनि ठाउँको इतिहास हुन्छ । समाज र संस्कृति हुन्छ । प्रकृति र परिवेश हुन्छ । ती सबैलाई मसिनो रुपमा प्रस्तुत गर्नु नियात्राकारको दायित्व हुन्छ । 

कुनै पाठकले संस्कृतिमा रुचि राखिरहेको हुन्छ कसैले इतिहासमा । कसैले त्यहाँको प्राकृतिक सौन्दर्यलाई खोजिरहेको हुन सक्छ भने व्यापारव्यवसायको अवस्था पनि खोजिन सक्छ । त्यसैले एउटा नियात्राकारले घुम्न गएको ठाउँको यथार्थ रुप नियात्रामा प्रस्तुत गर्न सक्नु पर्छ ।

केही समयअघि ‘पैदलै काठमाडौंका चुलीहरु’ प्रकाशनमा ल्याएँ । त्यसमा काठमाडौंका डाँडाकाँडाको भ्रमणको चर्चा गरिएको छ । त्यसैको अर्को चरणमा मैले र अरु पनि केही साथीहरुले छेउका डाँडाहरु घुम्ने काम ग¥यौं । हातखुट्टा चल्दासम्म, आँखाले देख्दासम्म घुम्नुपर्ने डाँडाकाँडा छुने विचार छ । केही डाँडा अहिले पनि घुम्ने विचार थियो, तर बन्दाबन्दीले रोकिएको छ । 

चन्द्रप्रसाद भट्टराई
बन्दाबन्दीमा घरमै बसेर काम गरिरहेको छु । त्यसो त हामीले अँगालेको विधा नियात्रा लेखनका लागि घुम्नै पर्छ । तर यतिबेला बाहिर हिँड्ने कुरा पनि त भएन ! सरकारले घरमा बस्न भनेकोले घरमा नै बस्नु प¥यो । 

हो, यतिबेला लेख्न खोजेर पनि लेख्न सकिएन ! त्यसैले समयको सदुपयोग गर्दै केही किताबहरु पढेँ । तर नियात्राभन्दा कथातिर ध्यान दिएको छु । यतिबेला केही हिन्दी र रुसी कथाहरु पढ्दै छु । पहिलेका कथाहरु पढ्दा मजा पनि आउँछ । बङ्गाली लेखकका कथाले मलाई तानिरहेको छ । ती पुराना कथाहरुबाट ब्रिटिसकालको भारतीय जनजीवन कस्तो रहेछ भन्ने थाहा भइरहेको छ !

कथा पढ्दा एउटा नियात्राकारमा यात्राको भाव जागृत हुनु स्वाभाविक हो जस्तो लाग्छ मलाई । किनभने कथामा पनि ठाउँ, प्रकृति र संस्कृतिको वर्णन गरिएको हुन्छ । त्यसैले पनि ती ठाउँहरुको भ्रमण गर्न पाए, त्यहाँ भएको परिवर्तन हेर्न पाए हुन्थ्यो भन्ने लालसा मनमा हुँदो रहेछ ।

नियात्रामा पनि त्यो भाव र भूमि प्रस्तुत गर्नसक्नु पर्छ एउटा नियात्राकारले । नियात्राभित्रै पनि एउटा लेखकले कथा अटाउन सक्छ । त्यो नियात्राकारको क्षमतामा भर पर्ने कुरा हो । लेखकको लेखन शैलीमा भर पर्ने कुरा हो ।

अहिले लकडाउनमा बस्नु परेको छ, तर यही समयमा मेरो तनहुँतिर जाने कुरो थियो । बन्दाबन्दीले रोकियो । अब त्यो यात्रा बन्दाबन्दी खुलेपछि मात्रै हुन्छ होला ।

प्रतीक ढकाल
बन्दाबन्दीमा घर बस्नुबाहेक कुनै सिर्जनशील काम हुन सकेको छैन । अहिले त चाहिने–नचाहिने बेलामा खायो, चाहिने–नचाहिने बेलामा सुत्यो । दिन त त्यसरी पो बितिरहेको छ ! 
भौतिकरुपमा एकदमै ठूलो समयको प्राप्ति भएको मलाई थाहा छ । अरु धेरै कामहरुबाट मुक्ति पाइएको छ । आफूले चाहेको काम गर्नलाई पूराका पूरा समय मिलेको छ । तर निर्वाचनको बेलामा जसरी सबैको ध्यान मतगणनातिर मात्रै जान्छ, त्यसरी नै यतिबेला पनि डब्लूएचओको कोरोना बुलेटिन र कोरोनाका समाचारहरुले ध्यान तानिरहेको छ । सिर्जनाले होइन !  

यो कुरा पटक्कै राम्रो होइन । थाहा छ । तर नजाँनिदो पाराले ध्यान जान्छ । दैनिक कति जनाको निधन भयो । कति प्रतिशतका हिसाबले घटिरहेका छन् सङ्क्रमित ? कहाँ कहाँ के के भइरहेको छ । यो परिस्थितिमा कतिले कोरोनाभाइरसलाई जिते । हो यस्ता कुराले ध्यान तान्छ । जब कि यो हारजीतको खेल हैन ! 

खासमा यतिबेला दिमाग नै लकडाउन भएको हो कि भन्ने मलाई लाग्छ । यतिबेला सिर्जना गर्नु त परको कुरा, पढ्नै पनि कठिन छ । केही किताबहरु पढौं भन्ने लागेको छ । तर जुन गतिमा पढनु पर्ने हो, त्यो गतिमा पढ्न सकिएन । मानसिक रुपले नै निष्क्रिय हुने रहेछ ।

यो बन्दाबन्दीमा अलिअलि आध्यात्मिक किताबहरु पढेँ । ‘कुरान’ सिध्याउन लागेको छु । यसपछि ‘शिवपुराण’ पढ्ने सोच्दैछु । यही फुर्सद्को समयमा रामायण र महाभारतको टेलिशृङ्खला हेरेँ । यो पनि रामायण र महाभारत पढेको जस्तै भएको छ । 

मेरो बानी अरु बेला पनि लकडाउनमा बसेजस्तै हो । एउटा किताब लिएर बसेपछि त्यसैमा दिन बित्छ । अझै दुईतीन दिन पनि बित्न सक्छ । यस दृष्टिकोणबाट लकडाउनको यो समय मेरो लागि मिल्दोजुल्दो नै छ । घुम्न पाइनँ, डुल्न पाइनँ भन्ने मलाई अलिकति पनि लागेको छैन । तर पनि यतिबेला केही गर्न भने सकिरहेको छैन ! 

यो बीचमा सुदूरपश्चिमका कुनै क्षेत्र वा गाउँमा घुम्न जाने कुरो मिलाएको थिएँ । किनभने, यतिबेला केही समयका लागि छुट्टीजस्तै थियो, मेरा लागि । त्यता घुम्ने र केही लेख्ने भन्ने थियो । बन्दाबन्दीले त्यसोे हुन दिएन । घरमै बसायो ।

एकदमै अ–सिर्जनशील समय रहेछ । समय हातमा जत्ति पनि छ तर गर्न भने केही पनि सकिँदो रहेनछ ! सपनामा कुद्न नसकेको जस्तै भएको छ । एउटा लेख लेख्न मलाई एकजना मित्रले भनेका थिए । जब कि म त्यस्ता आर्टिकल एक सिटिङमा सिध्याउँछु । यतिबेला मित्रले जिम्मा लगाएको एउटा लेख लेख्न पनि सकिरहेको छैन !

इल्या भट्टराई
बन्दाबन्दीको यो परिस्थिति वैश्विक भएकोले मानसिकरुपले नै यसका लागि तयार भएको छु । सबैले त्यही तयारीका साथ रहँदा नै राम्रो होला । 

हुन त, यायावरी मन हो हामी नियात्रा लेखकहरुको । एउटा नियात्राकारले घुमेर नै सिर्जना गर्ने हो । त्यसैले उसले घुम्न खोज्छ नै । तर यो बखत समय र परिस्थितिले बाहिर जानु हुन्न है भनेपछि जाने कुरै पनि त भएन । 

यो समय निक्कै फुर्सदमा रहियो । केही समयअघि गरिएको इजिप्ट भ्रमणको नियात्रा लेख्न बाँकी नै थियो । त्यो लेख्ने काम भयो यो बन्दाबन्दीमा । अहिले त्यसको पुनःलेखन र सम्पादन गर्ने काम गरिरहेकी छु । यसरी नै म नियात्राको आनन्द लिइरहेकी छु ।

म र मेरो परिवार सुरक्षित छ भन्ने सोचिएपछि मनमा त्रास नहुँदो रहेछ । त्रास मभित्र पनि छैन । त्यसैले मैले लेख्न सकेकी हुँ । तर एउटा कुरो के हो भने, हामी सामाजिक प्राणी हुँदाहुँदै पनि सामाजिक दूरी राख्नु पर्ने भएकोले अलिकति अन्योलको अवस्था भने छ ! 

मेरो ९४ वर्षकी आमा हुनुहुन्छ । हरेक दिन मैले एक घण्टाजति आमासँग फोनमा कुरा गरिरहेकी हुन्छु । जब कि म साताको एकदुई दिन आमालाई भेट्न नै जान्थेँ । अहिले त्यो सम्भव रहेन । 

यतिबेला म मेरा पतिको बरखीमा रहेकोले कतै बाहिर घुम्न जाने सोचेको थिइनँ । 
 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शनिबार, वैशाख २०, २०७७  १०:२०
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Nepatop (PlastNepal)Nepatop (PlastNepal)
national life insurance newnational life insurance new
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
सम्पादकीय
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro