site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
साहित्य
Global Ime bankGlobal Ime bank
Nabil Bank Banner adNabil Bank Banner ad
नाटक खेलेर जीवन चलाउन सकिन्न : अशेष मल्ल
SkywellSkywell

सर्वनाम थिएटर र अशेष मल्ल एकअर्काका पर्यायवाची हुन् । सर्वनाम उनकै परिकल्पना हो । पञ्चायतकालदेखि नाटक मार्फत् स्वतन्त्रताको वकालत गरिरहेका उनी आजसम्म पनि यसै क्षेत्रमा सक्रिय छन् । करिब ५ दशकदेखि उनले नाटक मञ्चन र रङ्गकर्मी उत्पादन गर्दै आएका छन् । नाटकप्रतिको यो लगावलाई उनी आफ्नो ‘पागलपन’ भन्न पनि हिचकिचाउँदैनन् । किनकि यसमा कुनै देखिने लाभ छैन, तर मानसिक आनन्द भने अतुलनीय छ । अशेषलाई अधिकांशले नाट्यकर्मीका रुपमा मात्रै चिन्छन्, तर उनी कवि, कथाकार पनि हुन् । उनीसँग नाट्ययात्रा, साहित्य र सिर्जनाका अन्य विषयमा १२खरीकर्मी वर्षा महर्जनले गरेको कुराकानीको सार :

तपाईंका लागि रङ्गमञ्च र नाटक के हो ?
यी दुवै मेरा जीवन हुन् । यीबिना सायद म बाँच्न सक्दिनँ । जसरी माछाको लागि पानी आवश्यक छ त्यसैगरी मेरो लागि रङ्गमञ्च र नाटक । 

KFC Island Ad
NIC Asia

 

सर्वनाम थिएटरको जन्म कसरी भयो ? 
म २०३२ सालमा नाटककै गर्न भनेर एक महिनाको लागि काठमाडौं आएको थिएँ । नाटक मञ्चन भएपछि सबै साथीहरु घर फर्किए, तर मचाहिँ नाटक र साहित्यमा भविष्य बनाउने हो भने राजधानीमै बस्नुपर्छ भन्ने सोचेर यतै बसेँ ।

Royal Enfield Island Ad

त्यो पञ्चायतको क्रूर अवधिको समय थियो । हामीजस्तो विद्रोह लेख्नेलाई गाह्रो थियो, नाटक गर्न हल पाउन एकदमै गाह्रो, पाइहाले पनि भाडा एकदमै महँगो हुने गर्दथ्यो । रङ्गमञ्च भनेको टिमवर्क हो । एक्लैले गर्छु भनेर सकिँदैन । म पनि आफ्नै एउटा टिम बनाएर निरन्तर नाटक मञ्चन गर्ने सोचका साथ टिम खोजिरहेको थिएँ । तर टिमको लागि एउटा संस्था त चाहियो, त्यही खोजीको क्रममा सर्वनाम जन्मिएको हो ।

सर्वनामले स्थापनकालदेखि अहिलेसम्म धेरै कलाकार जन्मायो, तर ती कलाकार सर्वनाममै किन नटिकेका होलान् ? 
सर्वनामले सयौं कलाकार जन्मायो, एउटै संस्थामा टिक्न असम्भव नै हुन्छ । त्यो सर्वनाममा मात्रै होइन, अरु नाटकघरहरुको सवालमा पनि उही हो । किनभने यो कुनै व्यवसाय होइन र यहाँ आउनुअघि व्यक्तिले कुनै अपेक्षा लिएर आउनु हुँदैन । गोजी भर्ने होइन, गोजीमा भएको केही रकम पनि दिनुपर्ने हुन सक्छ । 

कुनै रिटर्न नहुने यस्तो क्षेत्रमा म जस्तो पागल मात्रै बसिरहन्छ । हामी अहिले ४९औं वर्षमा छौं । यसरी सिङ्गो जीवन नाटकका व्यतीत गर्ने धैर्य सबैमा हुँदैन । म यसमै छु र खुसी पनि छु । 

नाटकमा लिने होइन, दिनुपर्छ भन्नुभयो । तपाईंले सर्वनामबाट केही पनि पाउनु भएको छैन ?
सर्वनामले मलाई सन्तुष्टि दिएको छ । देशमा पहिले प्रजातन्त्र थिएन, राजनीतिक रुपमा शोषण थियो । अन्याय, अत्याचारको विरुद्धमा हामीले आवाज उठायौं । त्यो समयमा नाटक गर्नेभन्दा पनि राष्ट्रमा प्रजातन्त्रको र स्वतन्त्रताको लागि लड्नुपर्छ भन्ने मनभित्रदेखिको चाहनालाई सर्वनामले शक्ति दियो । नाटककै कारण थुप्रै पटक हामीलाई प्रहरीले पक्रियो । विषम परिस्थितिमा पनि हामी स्वतन्त्रताका लागि नाटकमार्फत् आवाज उठाइरह्यौं । यसले दिने सन्तुष्टि पैसासँग कहाँ तुलना हुन सक्छ र !

नयाँ पुस्ताको नाटकप्रति लगाव रहर या कलाकार बन्ने लोभ ? के यसमा उनीहरुको करिअर बन्ला ?
रङ्गकर्मीहरु दुई प्रकारका हुन्छन् । एउटा सोखले आउने र अर्को भनेको यसमै जीवन व्यतीत गर्ने । सोखले आउनेहरु १–२ वर्ष बस्छन् अनि हराउँछन् । रङ्गमञ्चमा टिकिराख्ने भनेको त्यस्ता व्यक्तिहरु हुन् जो हावापानी, हुरी, सङ्घर्षलाई छिचोल्दै अघि बढ्छन् । यसैलाई जीवन मान्छन्, त्यस्ता व्यक्ति निश्चित रुपमा कम हुन्छन् ।

यो प्रश्नले मलाई एउटा रमाइलो प्रसङ्ग याद आयो । म धनकुटामा जन्मिएको, त्यो समयमा बिजुली बत्तीको विकल्पमा ‘पेट्रोम्याक्स’ बालिन्थ्यो । त्यो चमकले पुतलीहरु लालटिननिर आउँथ्यो र मर्दथ्यो । उनीहरुलाई त्यो तेजिलो प्रकाशले आकर्षित गर्दथ्यो । यो रङ्गमञ्च पनि करिबकरिब त्यस्तै हो । रङ्गकर्मी भनेको एउटा कलाकार मात्रै होइन, ऊ समाज अनि कुनै परिवारको एक सदस्य पनि हो । उसमा धेरै कुराको जिम्मेवारी हुन्छ । सारा कुरा त्यागेर यसमा लाग्छु भनेर आउँदा उसको परिवार र सामाजिक सम्बन्ध भताभुङ्ग हुन सक्छ । त्यसैले परिवारको समर्थनबिना ऊ यो क्षेत्रमा लाग्न सक्दैन । लागिहाल्यो भने पनि बत्तीमा पुतली गएको जस्तै हुन्छ । धेरैले यो सङ्घर्ष र त्याग गर्न सक्दैनन्, किनभने उसको परिवारले समर्थन गरेको हुँदैन । यस मामिलामा म आफूलाई भाग्यमानी ठान्छु । 

परिवार नै यही क्षेत्रमा हुँदा यसका फाइदा केके हुँदा रहेछन् ? 
राम्रो पक्ष भनेको मेरो चाहना र सपना पूरा गर्ने मौका पाएँ । काठमाडौंमा एउटा नाटकघर बनाउने सपना थियो, जसले सिनेमा जस्तो हरेकदिन नाटक प्रस्तुत गरोस् । कहीँकतैबाट पनि आर्थिक सहयोग नलिई आफैं गर्छु भनेर लागेँ । म जस्तो मध्यमवर्गीय मानिसले त्यो सपना पूरा गर्न सक्नुमा मेरी श्रीमती डा. सावित्री मल्ल कक्षपतिको विशेष सहयोग रह्यो । नराम्रो पक्षचाहिँ सबैजना नाटकमै लागिरहँदा पारिवारिक तथा नातागोताको जमघट भोजभतेरमा सहभागी हुन सकिँदैन । यसले कताकता असामाजिक बनाइरहेको हुन्छ । 

पहिले र अहिलेका रङ्गकर्मीहरुल् गर्नुपरेको सङ्घर्षमा के भिन्नता देख्नुहुन्छ ?
त्यो बेला पनि दुई प्रकारका रङ्गकर्मी नै थिए । एउटा सत्ताका नजिक र अर्को सत्ताभन्दा टाढा । बिना स्वतन्त्रता हामीले कलालाई अघि बढाउन सक्दैनौं, यही कारण हामी स्वतन्त्रताको लागि नाटकमार्फत लड्थ्यौं । हामीलाई सत्तापक्षबाट धेरै अप्ठ्यारोको सामना गर्नुपथ्र्यो जुन सत्तापक्ष नजिककाहरुले झेल्नुपर्दैनथ्यो । साथै, सिक्ने ठाउँ र नाटक देखाउन नाटकघरको अभाव अनि आर्थिक अभाव त छँदै थियो । पहिलेको जस्तै अहिलेका रङ्गकर्मीहरुले पनि आर्थिक अभाव भोगिरहेकै छन् । अचेल नाटकघरमा दर्शक अलि बढ्न थालेका छन्, तर त्यति सन्तोषजनक भने छैन ।

प्रविधिको विकासले नाटकमा प्रत्यक्ष फाइदा पुगेको छ ?
पक्कै छ । अहिले नाटकको सहारा जस्तै भैसकेको छ डिजिटल विकास ।

पछिल्लो समय नाटकमा प्रयोग हुने भव्य सेट समयको माग या कथाको ?
नाटक दुई प्रकारहरु हुन्छन्, यथार्थवादी र गैरयर्थाथवादी । नाटकको प्रकारअनुरुप सेटको प्रयोग हुन्छ । सेट कस्तो बनाउने भन्ने कुरा निर्देशकको परिकल्पनामा भर पर्छ । जस्तै जङ्गलको दृश्य छ भने रुखैरुख राख्ने हो या एउटा पात सिम्बोलको रुपमा राख्ने हो त्यो निर्देशकमा भर पर्छ । 

संसारभरिका नाटकनिर्देशकहरुको एउटै चाहना नाटकमा आफू देखिने रहेको हुन्छ । भौतिकरुपमा निर्देशक मञ्चमा त हुँदैन, तर उसको परिकल्पना र सेटमार्फत् उसले आफूलाई देखाउने जमर्को गर्छ ।

पछिल्लो समय नाटकमा राजनीतिक विषयले प्रवेश बाक्लै रुपमा पाउन थालेको हो ?
नाटक भनेको समाज नै हो र रङ्गकर्मीहरुलाई समाजका हरेक कुराले प्रभाव पारिरहेको हुन्छ । अहिलेको हाम्रो सन्दर्भमा विहानदेखि बेलुकासम्म प्रभाव पार्ने विषय भनेको राजनीति हो । हाम्रोमा राजनीति अस्थिर छ । हाम्रो घरको भात पाक्न ग्याँस चाहिन्छ, ग्याँस पनि राजनीतिसँग सम्बन्धित छ । यसरी हाम्रो आधारभूत कुराहरुमा राजनीतिक कुराले प्रत्यक्ष प्रभाव पारिरहेको छ भने नाटक कसरी अछुतो रहला ? यो अहिले मात्रै होइन मैले नाटक सुरु गर्दादेखि नै राजनीतिक विषयले स्थान पाएको हो । 

मलाई एकजना विदेशी रङ्गकर्मी साथीले सोध्नु भएको थियो, “तेरो हरेक नाटकमा किन राजनीति हुन्छ ? यहाँ यति राम्रो हिमाल, फूल र सुन्दर प्रकृति छ तँ किन यस्ता विषय नाटकमा ल्याउदैनस् ?” मैले उत्तर दिएँ, जुन देशमा अभाव, गरिबी, महँगी छ त्यो देख्दादेख्दै म फूलको कथा लेखूँ ?” किनभने हामी समाजलाई परिवर्तन गरौं, केही कुरा दिउँ भनेर नाटकमा लागेका हौं ।  

नाटकको हेर्न शुल्क किन यति महँगो ?
म नाटकलाई व्यवसाय बनाउन हुन्न भन्ने पक्षमा अडिग छु । तर रिहर्सलदेखि नाटकमञ्चनसम्मको खर्च उठाउनुपर्ने बाध्यता हुन्छ नै । तथापि, मेरो व्यक्तिगत विचारमा नाटकको शुल्क अलि बढि नै हो, कम राख्नुपर्छ । यसलाई जीवन चलाउने आधार बनाउनु हुँदैन । 

नेपालमा विदेशी नाटक पनि बाक्लै मञ्चन हुन्छन्, नेपाली नाटकको अभाव हो ?
मैले खासै विदेशी नाटकहरु गरेको छैन । अलिअलि मात्रै गरेको हो, तर पछि मन लागेन । त्यो आआफ्नो रुचिको कुरा पनि हो । मञ्चन गर्नै नहुने होइन विदेशी नाटक, विदेशी नाटक देखाउँदा हाम्रा दर्शकले धेरै कुरा बुझ्ने मौका पाउँछन् । तर यसको मतलब नेपाली नाटकको अभाव भएको होइन । बरु अध्ययनको अभाव भन्न सक्छौं । 

मोफसलमा पनि नाटकघरहरु विस्तार हुनुलाई यसको विकास मान्न सकिन्छ ?
केही जिल्लामा नाटकघर बन्दैमा नाटकको विकास भयो भन्न सकिन्न । केही जिज्ञासा बढेको भन्न मिल्छ । विभिन्न जिल्लाका रङ्गकर्मीहरु नाटकघर स्थापनाको प्रयासमा रहेको देख्छु, तर त्यो व्यक्तिगत प्रयासमात्रै हो । देशैभरि यसमा जागरण ल्याउन सरकारी तवरबाटै केही पहल हुनुपर्छ । एउटा जिल्लामा कम्तीमा दुईवटा नाटकघर हुनुपर्छ अनि बल्ल रङ्गमञ्चको विकासले गति लिन्छ । यति हुँदाहुँदै पनि हाम्रो राजधानीमा नाटकको चहलपहल हेर्ने हो भने छिमेकी राष्ट्र भारतमा भन्दा बढी छ, यो सुखद पक्ष हो ।

तपाईंले थुपै देशका रङ्गमञ्च देख्नुभएको छ । तिनको तुलनामा नेपाली रङ्गमञ्च कहाँ उभिएको पाउनु हुन्छ ?
उनीहरु प्राविधिक रुपमा बलिया छन् । रङ्गकर्मीहरुमा शिक्षाको स्तर राम्रो छ, यसमा उनीहरु हामी भन्दा धेरै अगाडि छन् । तर जान्दानजान्दै हाम्रा रङ्गकर्मीहरुले जुन गरिराखेका छन् त्यो प्रशंसनीय छ । नयाँ पुस्ताको प्रस्तुतिमा केही न केही नयाँपन आइरहेको देख्छु । विदेशीहरुसँग प्रतिस्पर्धा गर्नेखालका नाटकहरु बन्न थालिसकेका छन् ।

तपाईंले निर्देशन गर्नुभएको धेरै नाटक आफ्नै लेखनमा छ । अरुको लेखनमा निर्देशन गर्न चाहनु हुन्न ?
मैले सुरुसुरुमा केही अरुको नाटक गरेँ । त्यस्तो हुँदा केही लाइन हटाए या केही गरेँ भने लेखकले गुनासो पोख्थे । 
तर आफैंले लेखेकोमा स्वतन्त्रता हुन्छ । रिहर्सल गर्दागर्दै पनि आवश्यकता अनुरुप जति पनि संशोधन गर्न सकिन्छ । त्यसैले आफैंले लेखेको नाटक गर्न बढी चाहन्छु ।

नाटक चलचित्रमा उक्लने भर्‍याङ बनिरहेको छ, यसले नाटकलाई चाहिँ कस्तो असर पर्छ ?
यो पहिलेदेखिको ट्रेन्ड हो । सभागृह, नाचघर र एकेडेमी यी तीनवटा ठाउँमा मात्रै हल हुँदा नाटक गर्नलाई ३–४ महिना कुर्नुपथ्यो । कुनै समय नेपालमा नाटक गर्ने समूह धेरै थिए । टेलिभिजन आएसँगै नाटक गर्नेहरु अधिकांश टीभी, चलचित्रतिर गए । तर यसले नाटकलाई असर गर्छ कि भन्नु भ्रम मात्रै हो । दुवै क्षेत्रको आआफ्नै दर्शक छन् ।

सिनेमा आएपछि नाटक सकिन्छ भन्ने तर्क नगरिएको होइन । तर त्यस्तो भएको छैन । अहिले पनि तपाईं युरोपतिर जानुभयो भने सिनेमाको टिकट एकदम सस्तो पाइन्छ र नाटकको एकदम महँगो । दर्शकले नाटकलाई दिएको सम्मान सिनेमालाई दिएको देखिँदैन । यति भन्दाभन्दै पनि सिनेमा भन्दा राम्रो कसरी गर्ने भन्ने चुनौती भने नाटकलाई छ । सिनेमामा जे देखिन्छ त्यही हेर्न त दर्शक आँउदैनन् । 

तपाईं कविता पनि लेख्नु हुन्छ, नाटक र कविता कुनमा बढी रमाउनुहुन्छ ?
दुवैमा म रमाउँछु । नाटक लेख्न पूर्वयोजना चाहिन्छ । नाटक लेख्न बस्नुअघि लामो तयारीको जरुरत पर्छ । कविता झट्ट बसेर पनि लेख्न सकिन्छ । कविता लेखेको थाहै हुँदैन, कुनबेला आउँछ– आउछ । लेख्छु भनेर लेखिएको कवितालाई म कविता भन्न रुचाउँदिनँ । कविता त त स्वतस्र्फूत आउने कुरा हो । 

कविता मेरो प्रिय साथी हो, किनभने कवितासँग रुन र हाँस्न सकिन्छ । कसैलाई भन्न नसकिने कयौं कुराहरु कवितामार्फत् भन्न सकिन्छ । 
 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शनिबार, माघ २५, २०७६  १२:५५
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Nepatop (PlastNepal)Nepatop (PlastNepal)
national life insurance newnational life insurance new
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
सम्पादकीय
कोप-२९ ले दिएको अवसर खेर नफाल 
कोप-२९ ले दिएको अवसर खेर नफाल 
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro