site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
विचार
Nabil BankNabil Bank
Sarbottam CementSarbottam Cement
हिंसाको सीमा कति ?

हिंसाको के हो र यसको सीमा कति भन्ने प्रश्नले कौतुहल जन्मायो । प्रसंग संयुक्त राष्ट्रसंघ महासभाले महिलाप्रति हुने हिंसाविरुद्ध चेतना जगाउन तोकेको दिवसको हो । महासभाले प्रत्येक वर्ष नोभेम्बर २५ लाई (यस वर्ष यहाँ मंसिर १० गते पर्यो) महिलाविरुद्धको हिंसा अन्त्य गर्ने अन्तर्राष्ट्रि«य दिवसका रूपमा मनाउन आह्वान गरेको छ ।

यस दिवसले दिने सन्देश हिंसाको समग्रतामा भन्दा महिलामाथि हुने हिंसामा केन्द्रित बुझिन्छ । स्वाभाविक हो, महिलाहरु बढी नै  हिंसा पीडित छन् र यही कारण राष्ट्रसंघले यो दिवस तय गर्यो । यी पंक्तिमा भने महिलाविरोधि व्यापक हिंसामाथि कुनै संकथन व्यक्त गर्ने सामथ्र्य राखिएको छैन । लैंगिक मर्यादा जसलाई लैंगिक समानता भन्ने गरिएको छ यसको पक्षमा समर्थन जनाउँदै यहाँ हिंसाको व्यापकताप्रति सानो प्रस्तुतिको जमर्को गरिएको छ । 

हुन त राष्ट्रसंघले महात्मा गान्धीको स्मृतिमा घोषणा गरेको दिनलाई ‘अहिंसा दिवस’ भन्ने गरेको छ । तर राष्ट्रसंघले समग्र हिंसाका विरुद्ध कुनै दिवस नतोकेका कारण यही दिवसमा हिंसाको व्यापकतामाथि विमर्श हुनु वाञ्छनीय हुन्छ । 

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

सरल अर्थमा हिंसाको विपरीतार्थक शब्द हो अहिंसा  । हिंसा र अहिंसाको सीमा बुझ्न हिंसाको दुनियाँ बुझेपछि त्यसको फरक अहिंसा हुनसक्ने सजिलो बुझाइ निकाल्न सकिएला । हिंसा अहिलेको युगले व्युत्पन्न गरेको नयाँ शब्द सोच वा भोग पनि होइन । पूर्वीय दर्शनमा ‘अहिंसा परमो धर्मः’ भनिएकै छ । यस अर्थमा हिंसा पनि अहिलेको पहिचान होइन, युगौं पुरानो हो र अर्थ कारण विस्तार चाहिँ हुँदैआएको हो । 

पौराणिक युगमै अहिंसा चिन्तन हिंसाबाट उत्पन्न कार्यकै कारण आयो भन्ने स्पष्ट हुन्छ । कारण नभए प्रतिवादको सम्भावना पनि शून्य नै हुन्छ । हिंसा र अहिंसा कुन पहिले ? सोच्दा, हिंसा पहिले र त्यसको प्रत्युत्तरमा अहिंसाको मान्यता स्थापित भएको मान्न अर्को उदाहरण चाहिँदैन । प्रश्न, हिंसा कहिले, कसरी सुरु भयो भन्ने चाहिँ हो । 

Global Ime bank

हिंसा प्रवृत्ति झन्डै मान्छेको ‘कथित’ विकाससँगै जोडिए हुनुपर्छ । गुफाकालीन, नाङ्गो जनावर मान्छेले आगोको चामत्कारिक ज्वलन भोग्यो र यही घटना उसको विकास चरणको प्रथम पाइलाहरुमध्ये पर्यो । रुखका हाँगाको घर्षण, काठबीचको रगडाइ वा सिकारु सिकारी अवस्थामा ढुङ्गाको टुक्रे हतियार र झटारो बनाउँदा निस्केका झिल्काहरु घाँसेच्याउमा सल्किएर न्यायो ताप अनुभूति गरेको जिज्ञासु मान्छेले त्यहीँ पोलिएको वन्य उत्पादनको मीठो स्वाद चाख्न सिक्यो । पोलिएका चराचुरिङ्गीको मासु पनि जिज्ञासापूर्वक चाख्न सिक्यो होला र मीठो मांसाहार सिकारी बन्न अभ्यस्त भयो । अनि सिकारी हिंसा सुरु भयो होला । 

भनिन्छ आगो मानिसको विकासको पहिलो चरण हो । तर, सूक्ष्म नै सही पानी जीवको उत्पत्ति आधारसँगै मानिससँग अविच्छिन्न रह्यो । सामान्यतः पानी (बाढी, भेल चाहिँ भोग्य रुपमा पानीको अर्थ होइन ) अहिंसाको शीतल प्रतीक र आगो हिंसाको पोल्ने आक्रामक तेज मानियो । यो भयो प्राकृतिक देन र मानिसले बुझ्न दिने अर्थ ।

भन्नुको मतलब कतै हिंसा र अहिंसा प्रकृति सँगै त छैनन् ? 

प्रकृतिसँग जोडेर तर्क हुनसक्छन् तर हिंसा मान्छे जत्तिकै पुरानो छ । चेतना बढ्दै गएको पहिलो वैदिक युगसमेत, पौराणिक मान्छेले अहिंसालाई आध्यात्मिक चिन्तनमा प्रतिपादन दियो र पनि त्यो जीव वा प्राणी रक्षासँग सम्बन्धित देखिन्छ । मानिससँगै हिंसा भाव थियो र प्रतिवादमा अहिंसा दर्शन आयो । हिंसा भाव पहिले, हिंसाचार पछि पछि । समाज जति विकास भयो भनियो, त्यति हिंसाको सीमा पनि विस्तार भयो । हुँदाहुँदै प्रकृति पनि विकास भनिने प्रक्रियामा हिंसाचारको सिकार हुँदै, भइरहेछ ।

जैन धर्मावलम्बी (महावीर जैन प्रतिपादित आध्यात्मिक आस्था अनुशरणार्थी, सम्प्रदाय वा समुदाय) पहिलेदेखि नै मुखमा ‘मास्क’ लगाएर, खाली गोडा हिँड्ने गर्दैछन् । कारणमा हिँसाबाट जोगिने प्रयत्न नै भनिन्छ । सुनेअनुसार, उँड्दै गरेका कीटपतंग मुखमा परेर मर्ने सम्भावित हिंसा छेक्न ‘मास्क’ र पैदल भुइँ यात्रामा मिचिने कीरा फड्याङ्ग्रा बचाउन जुत्ता, चप्पलरहित खाली गोडा हिँड्ने अभ्यास त्यहाँ चलेको हो । हिंसा हो या होइन तर ‘मास्क’को वैज्ञानिकता त अहिलेको कोराना महामारी र प्रदूषणको बेला पनि प्रमाणित भएको छ ।    

सुरुको आध्यात्मिक दर्शन वा जीव हत्या प्रतिरोधी अहिंसा चिन्तन (बौद्ध दर्शनमा पनि) ले यो युगसम्ममा असीमित फैलावट ओगटेको छ । क्रमशः हिंसा राजनीतिक अर्थमा पनि प्रयुक्त हुने सान्दर्भिकतासँग जोडिन आयो । राजनीतिक परिणाममा विश्वलाई देखाइ दिने अहिंसाका आधुनिक कालमा प्रथम प्रयोक्ता भारतका महात्मा गान्धी हुन् । 

भारतीय स्वतन्त्रता संग्रामका नेता महात्मा गान्धीले यही पौराणिक दीक्षालाई आधुनिक जीवन पद्धतिको मान्यतामा स्थापित त गरे नै अहिंसात्मक संघर्षलाई क्रान्ति वा परिवर्तनको सशक्त उपाय हो भनी प्रमाणितसमेत गरिदिए । अंग्रेज सत्तामा जकडिएको भारतले  खोसेर पाएको स्वतन्त्रता गान्धी नेतृत्वको अहिंसक आन्दोलनको प्रतिफल हो भन्ने बेलीबिस्तार सबैको मथिङ्गलमा छ । 

राजनीतिमा एकल प्रयोगले हिंसा युगमा अहिंसा सत्याग्रहले नयाँ ‘गान्धी युग’ स्थापित गरिदियो । कतिपय मुलुकमा अहिले पनि हतियारबद्ध लडाइँ भइरहेको र शस्त्रास्त्रको भीषण प्रतिस्पर्धी दुनियाँमा समेत अहिंसाको वाचन सर्वपक्षीय छ । अहिंसा सर्वशान्ति र राजनीतिमा शान्तिपूर्ण प्रतिरोधको उपायसँग पनि जोडिन आएको छ । जसरी राजनीतिक प्रक्रियासँग हिंसा जोडिएकैजस्तो लाग्थ्यो मात्र होइन अहिंसा पनि क्रान्ति उपायमा अनुभूति गनुपर्ने भएको छ । जस्तै नेपालका अहिंसक सत्याग्रही डा. गोविन्द केसी परिवर्तनको शान्तसूचक वर्तमान बनेका छन् । 

विविध हिंसाचार अलग्गै, राजनीतिक हिंसातिर सोच्दा नेपाली राजनीति यतिबेला हिंसाको चरममा देखिन्छ । पुनः यहाँको सर्वाङ्ग राजनीति हिंसाग्रस्त हुँदैछ । 

व्यक्ति बलात्कार मात्रैमा सीमित छैन हिंसा । हत्या त हिंसाको चरम नै भयो । व्यभिचार, लोभी आशय, घोच्ने हेराइ र मन छेड्ने बोलाइ सबै हिंसा मानिन्छ । आँखाको परेलीमा तरेली मिलाएर जिस्किनु, जिस्काउनु पनि त आशय हिंसा नै होला । यतिमै हिंसा सीमित रहेन । मर्यादा, विधि विधानको उल्लंघन पनि हिंसा नै रहेछ । चेतना भए, हिंसाको प्रत्यक्ष पीडितसँगै यसको व्यापकतामा समेत सोच्नु पर्ने रहेछ । हिंसा अन्त्य वा नियन्त्रण गर्ने सक्कली प्रतिच्छाया हेर्नुपरे अहिंसाको दर्पणमा मात्र देखिन्छ ।                        
 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: बिहीबार, मंसिर ११, २०७७  १३:१०
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
ICACICAC