site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
विचार
Nabil BankNabil Bank
Sarbottam CementSarbottam Cement
पापबाट मुक्त हुने उपाय प्रायश्चित्त

संसार रहस्यमय छ । यसको खोजी गर्न हामी उद्बुद्ध र प्रबुद्ध बन्नुपर्छ । सत्सङ्ग, शास्त्राध्ययन, सकारात्मक चिन्तन र सदाचारबाट नै यहाँका रहस्यहरूलाई उद्घाटन गर्न सकिन्छ । ईशावास्योपनिषद्को पहिलो मन्त्र ‘ईशावास्यमिदं सर्वम्’ ले संसारको परमशक्ति ईश्वरलाई  मानेको छ ।

हुन पनि यस संसारको हरेक कुनाको हरेक अणु र परमाणुमा ईश्वर उपस्थित छ । संसारका हरेक निर्जीव र सजीव पदार्थहरू उनकै अधीनमा रहेका छन् ।  त्यसले त कवि शिरोमणी लेखनाथ पौडेलले भन्नुभएको छ, ‘सुरमुनिदेखि भुसुनासम्म, प्रभु नै सबको घटमा टम्म ।’

मानिसले सोच्छ कि, आफू जुन कर्म गरिरहेको छ; त्यो उसको आफ्नै हो । त्यसको फल पनि उसको नै हो । मानिसको यो सोच गलत छ । यस्तो अनुभूति उसको आफ्नै अहंकारको कारणले हुन्छ; किनकि श्रीमद्भगवद्गीतामा पनि भनिएको छ, ‘अहङ्कारविमूढात्मा कर्ताहमिति मन्यते ।’

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

वास्तवमा मानिस एक्लैले केही गर्न सक्दैन । उसलाई हरेक काममा संसारका अन्य अवयवहरूको सहयोग चाहिन्छ । यस सम्बन्धमा आचार्यहरूद्वारा प्रतिपादित एउटा उदाहरण यहाँ व्यक्त गर्नु उपयुक्त लाग्यो– ‘दार्शनिक दृष्टिकोणले हेर्ने हो भने एक्लै मेरो, तिम्रो वा अरु कसैको मुखमा गहुँको एक दाना पनि पुग्न सक्दैन । यदि सम्पूर्ण कुनामा रहेका पदार्थहरूले एकअर्कालाई सहयोग गर्दैनन् भने यो काम कहिल्यै पूरा हुँदैन ।’

अझ विस्तृत रूपमा भन्नुपर्दा किसानहरू खेती गर्छन् र लोहारहरूले खेतीका उपकरणहरू बनाउँछन् । जमिन तयार गर्न हलो तथा कुलो खन्न धेरै उपकरणहरू प्रयोगमा आउँछन् । राँगा, गोरुहरू जोतिइरहेका देखिन्छन् । 

Global Ime bank

बिउ छर्ने, पानी हाल्ने, गेडमेल गर्ने, झारपात उखेल्ने र सरसफाइ गर्नमा पनि धेरैले सहयोग गर्छन् । बाली बिगार्ने विषालु कीटपतङ्ग र काँचो  तथा पाकेको बाली खाने चराचुरुङ्गीबाट बालीलाई बचाउनुपर्छ ।

यतिमात्र पर्याप्त छैन; समयमै पानी पर्यो कि ? भनेर मानिसहरू आकाशतिर आँखा तान्ने गर्छन् । कहिलेकहीँ कुलो अनि नहर धाउने गर्छन् । पाकेको बालीमा असिना पर्न हुँदैन र हावाहुरीले बाली बिगार्न हुँदैन । जब घाम बढी लाग्छ, अनि जब पानी  बढी पर्छः त्यसले पनि बाली बिग्रिन सक्छ । जब यो भौतिक संसारको सबै प्रक्रियाहरू सहज रूपमा चल्छन्, तब खेती पाक्छ । त्यो पाक्छ र सही गन्तव्यमा पुग्छ र गहुँको दाना हाम्रो मुखमा पुग्छ । 
    
हरतरहका सबै कार्यमा मानिसको वास्तविक अवस्था यस्तो हुन्छ तैपनि मानिसमा अहंकार किन हुन्छ ? जबसम्म मानिसले ‘मेरो सबै व्यवसाय र त्यसको परिणामको मालिक म नै हुँ’ भन्ने सोच्छ; तबसम्म उसमा अहंकार रहिरहन्छ र त्यो उसको मूर्खता हो । जब मानिसले आफूलाई सहयोगी ठान्छ । आफ्ना कार्यमा संलग्न अन्य सबै व्यक्तिहरू मेरा साझेदार हुन् भन्ने ठान्छ; तब यस्तो अवस्थामा अहंकार समाप्त हुन्छ । 

जब मानिस ऐश्वर्यको नसामा मग्न हुन्छ; तब उसले संसारमा आफ्नो बराबरको कोही देख्दैन । आचार्य भर्तृहरिले भनेजस्तै– ‘जब म आफूलाई धेरै विद्वान् ठान्थे; तब त्यतिबेला म नसाको अन्धकारमा थिएँ, तर विद्वानको सत्संगबाट केही सिक्न थालेपछि मेरो सबै नसाको अन्धकार नाश भयो र मलाई केही थाहा नभएको थाहा भयो ।’

त्यसैगरी जब मानिसलाई आफ्नो वास्तविक अवस्था थाहा हुन्छ; तब उसको सबै नसा हट्छ र उसले आफूलाई समाजको हिस्सा मान्न थाल्छ ।  परमात्मामा विश्वास राख्छ । परमात्माको सर्वव्यापी शक्ति सर्वत्र अवस्थित छ । परमात्मासँग जोडिएको चिन्तनले ठुलो तालबाट निस्केको नहरजस्तै टाढा टाढा पुगेर सिँचाइ दिन्छ र सुक्खा खेतलाई हरियाली बनाउँछ ।

त्यसैगरी जीवनको स्रोतबाट जीवनका अनगिन्ती लहरहरू निस्किरहेका छन् र यसबाट यो सम्पूर्ण जीवित संसार सजीव भइरहेको छ । तसर्थ, मानिसले सधैँ यो मनमा राख्नु पर्छ कि, ‘उसले जे पाइरहेको छः त्यो सबै होइन । उसले धेरै ठूलो भण्डारबाट केही प्राप्त गर्दैछ ।’

यस सम्बन्धमा पनि दार्शनिकहरूले एउटा उदाहरण दिएका छन्, ‘उदाहरणका लागि यदि घरको अगाडि सानो बल्बको लहरा तथा माला छ अनि यसलाई सजाइएको छ भने बटम जब थिचियो; तब ती सबै  वत्ती बल्ने छन् । त्यसपछि त पुरै घर चम्किनेछ ।’

हामी प्रत्येकको आफ्नै जीवन छ । हाम्रो जीवनले एक–अर्काको सौन्दर्य र क्षमता बढाउनुपर्छ । सबैभन्दा सानो बल्ब, दश वाट भए पनि एकै ठाउँमा सवै बल्बलाई जम्मा गर्ने हो भने कति उज्यालो होला । 
हामी एक्लै केही होइनौ सँगै हामी विश्वशक्ति हौ । सानो बल्बले आफ्नो सानो घेराभित्र जे कर्म गर्छ; तपाई पनि त्यस्तै कर्म र कर्तव्यपूर्वक उद्देश्य पूरा गर्नुहोस् । यसो गर्दा मानवताको भावना पैदा हुन्छ । मानिसले सधैँ आफ्नो मिहिनेतले कमाउनुपर्छ र त्यसबाट अरूलाई पनि सहयोग गर्नुपर्छ भन्ने भावनाको विकास हुन्छ । 

मानिस यति स्वार्थी हुनु हुँदैन कि, ‘उसले सबै कुरा एक्लै खाओस् । उसले आफ्नो वरपरका खाँचोमा परेका मानिसहरूको पनि उचित हेरचाह गर्नुपर्छ ।’

उदाहरणका रूपमा निर्जीव देवता सूर्य भगवानलाई हेर्नुहोस् । उहाँको आफ्नो कुनै स्वार्थ छैन तर पनि विनाभेदभाव सबैलाई समान प्रकाश प्रदान गर्नुहुन्छ । तैपनि सूर्यदेवमा कुनै स्वार्थ वा अभिमान छैन ।

जबदेखि यो ब्रह्माण्डको सृष्टि भयो; तबबाट नै कति मान्छेहरू यस धर्तीमा आएर खेल खेलेर गए  । यहाँ कोही पनि सदाको लागि बसेको छैन; न त यहाँ सदा रहनेछन् । तिनीहरूले गरेका राम्रा–नराम्रा कर्महरूको मात्र लेखा–जोखा यस संसारमा रहन्छ ।

यस्तो अवस्थामा मानिसले आफ्नो कर्म कर्तव्यपूर्वक गर्दै विवेकशील भएर जीवन बिताउनुपर्छ । यस समाजका मानिसहरूलाई पनि विवेकपूर्वक बाँच्न दिनुपर्छ । मानिसहरूले सधैं बाँच्ने सिद्धान्तलाई आफ्नो अगाडि राख्नुपर्छ । त्यसका लागि सदाचार तथा नैतिकतालाई सर्वश्रेष्ठ कर्म भनिन्छ । 

आचारण मानिसको व्यक्तिगत, पारिवारिक र सामाजिक जीवनमा पालना गर्नुपर्ने  नियम हुन् । मानिसले गर्न हुने र गर्न नहुने कार्यको निर्धारण आचार खण्डमा हुन्छ ।

सदाचारका नियमको पालना गर्नु कर्म हो । धर्मको पालना गर्नु कर्तव्य एवं नैतिकता हो । स्मृतिमा प्रतिपादन गरिएको पहिलो शिक्षा आचार हो । आचार भनेको सदाचार पनि हो । 

वैदिक ऋषिहरूद्वारा प्रतिपादित नैतिकताका सिद्धान्त वा सदाचारका नियम नै तत्कालिक समाजका आधिकारिक सारवान् कानुन थिए । स्मृतिमा प्रतिपादन गरिएको दोस्रो महत्त्वपूर्ण विषय व्यवहार हो । स्मृतिमा प्रतिपादन गरिएको तेस्रो महत्त्वपूर्ण विषय प्रायश्चित्त हो । 

सदाचारको पालना गर्नु सबैको कर्तव्य मानिन्थ्यो । सदाचारका नियमको पालनाबाट सामाजिक सुव्यवस्था कायम गर्ने विषयमा जोड दिइएको छ ।

वैदिक सनातन सामाजिक व्यवस्थामा तोकिएका नियमको पालना नगर्नु एवं नियम उल्लङ्घन गर्नु पाप हो । पाप नै अपराध हो । पापबाट मुक्त हुने उपाय प्रायश्चित्त हो । यो आत्मशुद्धिको उपाय  पनि हो । पश्चाताप गर्नु, तप अनुष्ठान गर्नु र राज्यबाट दण्डित हुनु प्रायश्चित्तका उपाय मानिएका छन् ।

पाप गरेर प्रायश्चित्त नगरी यदि कुनै व्यक्तिको मृत्यु भयो भने उसले मृत्युपछिको जीवनमा समेत त्यसको दण्ड भोग्नुपर्छ भन्ने मान्यता छ । लोक र परलोकमा समेत शुभ कर्मको फल सुन्दर हुन्छ भन्ने विश्वासले गर्दा मानिसलाई शुभ कर्म गर्ने उत्प्रेरणा प्राप्त हुन्छ ।

व्यक्तिले सामाजिक मर्यादा उल्लङ्घन नगरोस्; अरूका अधिकार हनन् नगरोस् र अरूलाई दुःख कष्ट दिन नसकोस् भन्ने उद्देश्यले दण्डको व्यवस्था गरिएको छ । 

ज्ञान नभएर गरेको पापबाट मुक्ति प्रायश्चित्तबाट हुन्छ । जानी बुझी गरेको पापकर्मबाट मुक्ति अलग–अलग प्रायश्चित्तद्वारा हुन्छ । यद्यपि प्रायश्चित्तका लागि निर्धारित दण्ड व्यवस्था सबैका लागि समान छैनन् ।

यसरी यस संसारमा स्वस्थ वातावरण निर्माण गर्न सकिन्छ । यही चिन्तन हरेक मानवमा हुनु आजको आवश्यकता हो । यही रहस्य बुझ्न हामीले अग्रसर हुनुपर्छ । तब पो मानव चोलाको सार्थकता देखिन्छ र संसारको वास्तविकता बुझिन्छ ।
लेखक नेपाल संस्कृत विश्वविद्यालयका पि एच डि का शोधार्थी हुन् ।

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: मंगलबार, फागुन ८, २०८०  ०७:०२
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
ICACICAC