site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
राजनीति
Global Ime bankGlobal Ime bank
Nabil Bank Banner adNabil Bank Banner ad
अध्यात्मवाद, भौतिकवाद र बीपी कोइराला  
Sidddhartha Bank Banner AdSidddhartha Bank Banner Ad

सरल अर्थमा आत्मालाई जगत्को मूल मान्ने आदर्शवादी विचारलाई अध्यात्मवाद भन्ने चलन छ । यसअनुसार आत्मा धेरै महत्त्वपूर्ण हुन्छ । 

यसको शरीरभन्दा स्वतन्त्र अस्तित्व हुन्छ । भौतिकवादले यसलाई मान्दैन । यसका दृष्टिमा प्रकृतिमा पदार्थ नै मूल द्रव्य हो । हेर्न, छुन वा अनुभव गर्न सकिने सबै वस्तुको भौतिक क्रियाहरूको परिणाम हुन्छ । यसमा मानसिक तत्त्व वा चेतना पनि पर्छ । 

जे कुरा अस्तित्वमा छ त्यो अन्ततः भौतिक हो । भौतिकवादीहरूले कुनै पनि ठोस प्रमाण या गणितीयरूपमा सिद्ध गर्न सकिने विषयमा मात्र विश्वास राख्छन् ।  त्यसैले दुवै थरीबीच विवाद छ । 

KFC Island Ad
Dabur Nepal
NIC Asia

सैद्धान्तिक विषयवस्तुमा आफ्नो दृष्टिकोण स्पष्ट गर्न सधैँ तयार रहने बीपी कोइरालाले अध्यात्मवाद र भौतिकवादबीचको विवादमा पनि आफ्नो कित्ता स्पष्ट गर्न खोजेको देखिन्छ ।

बीपीले आफूलाई भौतिकवादी विचारकै व्यक्ति मानेका छन् । प्रसिद्ध दार्शनिक कार्ल माक्र्सको द्वन्द्वात्मक भौतिकवाद भौतिकवादी चिन्तनमा प्रख्यात रहेको छ । बीपी यसबारे प्रशस्त जानकार देखिन्छन् । तर, आफ्नो प्रवृत्ति सायद आध्यात्मिक नै हो भन्ने उनलाई लाग्छ । आफ्नो बुद्धि चक्षु भौतिकवादको जगतमा कहिले उघ्रियो भन्ने बारेमा उनी स्पष्ट छन् । 

Royal Enfield Island Ad

उनी मेट्रिकका छात्र थिए । गर्मीको छुट्टि बिताएर भारतको बम्बईबाट कासी फर्कँदै गर्दा रेलमा उनको परिचय एकजना कम्युनिस्टसँग हुन गयो । ती कम्युनिस्ट बम्बईबाट मेरठ आइरहेका थिए । उनले बीपीसँग आफूलाई डाँगे भनेर चिनाएका थिए । उनीसँग कम्युनिस्ट पार्टीको सदस्य भएको प्रमाण पनि थियो । 

एउटा कलिलो छात्रकै रूपमा भएपनि त्यस बेलासम्ममा भारतीय स्वतन्त्रता आन्दोलनका प्रमुख राजनीतिक तथा आध्यात्मिक नेता महात्मा गान्धीको विचारबाट बीपी प्रभावित भइसकेका थिए । उनी टोल्सटोय, जन रस्किन जस्ता लेखक तथा ‘रोमान्टिक एनार्किस्टिक’ का विचारहरूप्रति पनि आकर्षित थिए । बाल्टर स्कट तथा लर्ड बायरनजस्तै प्रसिद्ध रोमान्टिक लेखक मानिने भिक्टर ह्युगो बीपीका प्रिय उपन्यासकार थिए । 

स्कुलको विद्यार्थीका रूपमा उनले यी सबै लेखक र रहस्यवादी ग्रन्थकारहरूको विचार कति बुझेका थिए वा थिएनन्, त्यो आफ्नो ठाउँमा छ । तर, बीपीले भनेका छन् – “म जुन पारिवारिक वातावरणमा तबसम्म हुर्किँदै आएको थिएँ त्यसमा यिनीहरूले भनेका कुराहरूले मेरो हृदयको तारबाट सहानुभूतिको ध्वनि झिक्थे ।” 

यद्यपि, यो सानो भेटमै डाँगेले बीपीलाई प्रशस्त प्रभावित गरे । उनले लेखेका छन्ः “डाँगेले मेरो आँखाबाट गान्धीवादको जालो झिकिदिएर फ्याँकेको जस्तो गर्यो । मलाई लाग्यो, मैले समाज र मानिसलाई एउटा नूतन र वास्तविक प्रकाशमा फेरिदेखि देख्न थालेँ – कुइरो काटिएपछि छर्लङ्ग भएको पृथ्वीजस्तो ।” 

यसरी रेलगाडीबाट बीपीको साम्यवादी चिन्तन सुरु भएको थियो । डाँगेकै सूत्रका कारणले बीपी कासीको हिन्दु विश्वविद्यालयको कम्युनिस्ट सेलका मानिसहरूसँग आबद्ध हुन पुगेको बीपीको भनाइ छ । 

उनी भन्छन्– “त्योभन्दा पहिले म पनि गान्धीवादी थिएँ । कम्युनिस्टहरूको संगतले हठात् एउटा नयाँ लोकमा मेरो आँखा खुल्यो, जुन लोकमा मानौ यावत् कुराहरू स्पष्ट र धूममुक्त थिए । बुद्धिले बडो उत्साहकासाथ भौतिकवादलाई ग्रहण गर्यो । र, त्यसरी म भौतिकवादी हुँदै गएँ । र आज म आफूलाई द्विविधारहित मनले भौतिकवादी भनी स्वीकार गर्छु ।”

सन् १९६३ को मध्यमा आइपुग्दा बीपीमा आध्यात्मिकताको पहुँच बढी सकेको देखिन्छ । भौतिकवादी भए पनि अब बीपी सायद संस्कारबाट मुक्त हुन नसकेर हो या अरू कुनै कारणबाट होस् वा उमेर छिप्पिँदै गएकोले होस्, आफ्नो प्रवृत्ति आध्यात्मिक नै भएको उल्लेख गर्छन् । 

“म आध्यात्मवादी (आत्मवादी) छैन; तर आध्यात्मिक प्रवृत्तिको निश्चय नै छु । चेतन मन र बुद्धिले स्वीकार नगरे पनि जीवनका कष्टमय घडीमा मलाई आफ्नो नियतिमाथि भर हुन्छ । अन्धकार रात्रिमा साँपहरू भएको बाटोमा हिँड्दा मृत्युभयले मलाई चिन्तित पाथ्र्याे । तर म मरी नै हाल्छु भन्ने विश्वास मलाई हुँदैन थियो । क्यान्सरको रोगले पीडित हुँदा पनि, मृत्युको सामीप्य बोध हुँदाहुँदै पनि, म वास्तवमा मर्दिन भन्ने विश्वास जबरदस्त किसिमबाट ममा जागिरह्यो । राजनीतिमा कठिन घडीमा त्यस्तै विश्वास मलाई आफ्नो नियतिमा हुन्छ । परिणाम असल छ भन्ने विश्वास – जब कि परिस्थिति कुनै प्रकारले पनि अनुकूल देखिँदैन, तर्कसंगत लाग्दैन– आध्यात्मिकताको लक्षण हो मानिसको प्रवृत्तिमा ।” 

बीपीको प्रवृत्तिमा देखिएको यो कमलोपना केबल प्रवृत्तिमात्र हो या अध्यात्मवाद ? अझ बुझ्नुपर्ने हुन्छ ।

‘जेल जर्नल’मा बीपीले मदालसा र पिनाकीबाबुलाई स्नेहवत सम्झिएका छन् । दुवैको सम्बन्धमा गहिराइ छ । आफूलाई आध्यात्मिकतापट्टि दोस्रो चोटि चाख लगाउने व्यक्ति मदालसा भएको बीपीको भनाइ छ । 

मदालसाले जेलभित्र एक्लो हुनुको अवसरका बारेमा पनि टिप्पणी गरेकी थिइन् । बीपी भन्छन्ः “उनको तर्कले त्यसबखतको मेरो उनीप्रतिको अत्यन्त अनुकूल मनस्थितिमा, स्वाभाविकतासँग मलाई प्रभाव पार्यो र मेरो विचारमा एकचोटि फेरि हलचल ल्यायो । यहाँ जेलमा एक्लै बसेर यी सब कुराहरू सम्झिन्छु र मनमा द्वन्द्व हुन्छ भौतिकवाद र अध्यात्मवादको बीच । म अहिले पनि भौतिकवादी नै छु, तर अब अध्यात्मवादप्रति उपेक्षाको भाव ममा छैन जस्तो कि पहिलेपहिले थियो ।” 

उनि फेरि थप्छन् – “पिनाकीबाबुलाई अनन्तबुद्धिको व्यक्ति भन्थेँ म । अब ममा विनीतता र विनयको भाव उदय भएको छ । यो बाद्र्धक्यको परिणाम त होइन ? यो जेल जीवनको निराशावादको लक्षण त होइन ? कि यो मेरो पूर्णतापट्टिको अग्रगति हो ?” 

यहाँ पनि प्रश्नहरूले बलियोसँग आफैँ जवाफ दिन खोजेको देखिन्छ । भौतिकवाद जतिसुकै प्रामाणिक भए पनि अध्यात्मवादले जीवन चिन्तनमा गम्भीर अर्थ राख्छ ।

 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शुक्रबार, साउन ६, २०७९  ०९:१२
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
The British College Banner adThe British College Banner ad
Everest BankEverest Bank
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
सम्पादकीय
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro