site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
साहित्य
Global Ime bankGlobal Ime bank
Nabil Bank Banner adNabil Bank Banner ad
घुरको धुवाँ
Sidddhartha Bank Banner AdSidddhartha Bank Banner Ad

गोधूलि समयको औरही गाउँ । घरको नगोलमा बसेको छु । सडकमा कुदिरहेका छन् साइकल, मोटरसाइकल । केही टायर गाडा, बयल गाडाहरू गन्तव्य पक्डेर लम्किरहेका छन् । गाई, गोरु फाट्टफुट्ट देखिन्छन् डगहर (धुले सडक) मा, बासतिर लम्किँदै ।

अचानक घुरको धुवाँ म बसेतिर मडारिएर आइपुग्छ । घुरको धुवाँको तिक्खर गन्ध ! सडकपारिको घर–गोठछेउमा बालिएको घुरको धुवाँ मलाई झस्काउनै नगोलसम्म आइपुगेको रहेछ ।

केहीबेर त्यही धुवाँसँगै रगमगिएँ म पनि । त्यसले मलाई मेरो किशोरवयमा पुर्यायो । झन्डै पैँतालीस वर्षअगाडि ! पैँतालीस वर्षअघि मावल गाउँमा त्यही घुरछेउ बसेर आगो तापियो । आफ्नै उमेर समूहका केटाहरूसँग अनेक रङका खेलाँची गरियो । केही सिकियो । केही नौटङ्की गरियो !

KFC Island Ad
Dabur Nepal
NIC Asia

नगोलमा त्यही समय सम्झिएँ । नौटङ्की सम्झिएँ । साथीभाइ सम्झिएँ । र सम्झिएँ घुरको आगोले दिएको त्यही न्यानोपन । 

०००

Royal Enfield Island Ad

काम गर्ने जिम्मा लिएकाले साँझ सिँगै दरबज्जा (खलियान) मा सिनित्तै झाडु (खरेटो) लगाए । बाँसको झाडुले कुना–काप्चा सबैतिरको फोहोर सोहोर्दै गर्दा सर्वत्र धुलोले धुम्म बनायो । त्यसबेला त्यसरी पात–पतिङ्गर, लार–पुवारसहितका कसिङ्गर सोहोर्दा कसले मास्क लगाउने ! कसले नाक छोप्ने ! अहिले भए सायद गोजीबाट रुमाल निकालेर नाक छोपिन्थ्यो होला । मास्क झिकेर भिरिन्थ्यो होला । 

तर, त्योबेला के को नाक छोप्नु ! त्यही धुलोमा नाक रगडिँदा पनि रुघा लाग्थेन ! उमेरै त्यस्तो थियो जो ! हो, हजुरबा खलकका बूढापाका भने गमछा (पातलो टाबेल) लाई गलेबन्द र मास्क दुवै बनाउँथे ।

दरबज्जाको एउटा कुनामा टुक्रुक्क बसेका हाम्रा बाबा र कान्छबाका गमछाले नाक छोप्ने काम पाएको थियो । हामी भने त्यो धुलो पनि कम भएजस्तै गरी उफ्रीउफ्री झन् धुलो उडाउँदै थियौँ । 

गाउँमा साँझपखको दैनिकी यस्तै हुन्थ्यो । हरेक घरका सुक्खा फोहोरहरू बाहिर घुरको डुङ्गुरमा फ्याँकिन्थ्यो । त्यसबेलासम्म गुहाली (गोठ) मा चर्न गएका गाई, गोरु, भैँसी, बाख्रा–बाख्री भित्रिसकेका हुन्थे । 

गुहाली व्यवस्थापनको काम सजिलो हुन्न । गुहालीमा रहेका पशुधनलाई पिना, सानी, कुट्टी, कुँडोको व्यवस्था आफैँमा गाह्रो हुन्छ । त्यो सकाएर गाई–भैँसीको दूध दुहेपछि मात्रै बाहिर घुर बाल्ने तयारी हुन्थ्यो । 

सिरहा जिल्लाभित्र पर्ने त्यो नितान्त गाउँ भलुवाही (जुन मेरो मावल हो) मा मेरो किशोरकालको लामो समय बित्यो । र, त्यहीँ मैले घुरको आगो तापेँ । घुरको धुवाँले हानेको आँखा मिच्दै मनग्ये आँसु, र्याल र सिँगान बगाएँ । घुरमा बलेको पराल र गुइँठा छोएर कालो भएको हात आँखादेखि अनुहारसम्मै दलेँ । अनुहार कालो न कालो बनाउँदै । 

तर, घुरको तातोले ज्यान सेकाउन छाडिनँ । बडेमानको घुरमा बलेको आगोको तापले ज्यान मज्जाले तात्थ्यो । भलै, पछिल्तिर चिसोले सेकोस् ! घुरको तातो त त्यही हो, अगाडि सेकुन्जेल अगाडिको भाग तातो । पछाडि पिठ्युँ सेक्न थालेपछि अगाडिको भाग सेलाउन बेरै नलाग्ने । 

र पनि घुरले मोहित बनाएको थियो । साँझ परेपछि घुर कतिबेला बाल्ने होला भनेर पर्खिएर बसिन्थ्यो । हामीलाई भने घुर बाल्न अनुमति थिएन । ‘आगो नचला, राति ओछ्यानमा पिसाब हुन्छ’ भन्नुहुन्थ्यो हजुरआमा । त्यसैले डर कायम थियो । ओछ्यानमा पिसाब फेर्ने जोखिम मोल्ने कुरै थिएन !

बडो मिहिनेत साथ घुर बल्थ्यो । बिजुली पुगेको थिएन गाउँमा । लालटिनभन्दा बढी डिबिया (टुकी) कै प्रयोग अधिक हुन्थ्यो । कहिलेकाहीँ घुरले घुर्की देखाउँदा त्यही लालटिन अथवा डिबियाबाट मट्टितेल खन्याएर घुर दन्काउँथे, जुगुत र मंगलाहरू । अनि, जगमगाउँथ्यो सारा दरबज्जा, झललल । 

हाम्रो घरअघिल्तिरको दरबज्जामा मात्रै होइन, प्रायः हरेक दरबज्जामा घुर बल्थ्यो । हो, कतैको घुरमा बढी भिड हुन्थ्यो भने कतै थोरै मानिस मात्रै रहन्थे । र, जहाँ गफाडी हुन्थे, त्यो घुरमा जमघट पनि दह्रै हुन्थ्यो ।

आज सोच्दा लाग्छ, त्यो घुर संस्कृति आफैँमा उत्कृष्ट थियो । त्यसले घरको फोहोर मैलाको साङगोपाङगो व्यवस्थापन गरेको त थियो नै । त्योसँगै सबै मानिसलाई एकठाउँमा ल्याएर जोडेको थियो । घुर एउटा चौतारोजस्तै थियो । कहिलेकाहीँ त सानो घुर भए पनि वरिपरि आगो ताप्ने र उभिएर गफैमात्र सुन्ने पनि प्रशस्त हुन्थे । 

घरको गल्नेखालका फोहोर बारीको खाल्डोमा मल बनाउन हालिन्थ्यो । बाँकी फोहोरले घुर ताक्थ्यो । र, त्यही फोहोर केहीबेरमै खरानी बन्थ्यो । घुर संस्कृति, वास्तवमा फोहोर व्यवस्थापनको अनुपम उदाहरण थियोभन्दा अतिरञ्जना नहोला । सबैको माटो र फुसकै घर थिए । तर पनि घरमा फोहोर देखिन्थेन । फोहोर केही निस्किए त्यसले आफ्नो उचित स्थान पाउँथ्यो नै । 

गुहालीबाट निस्कने गाई/भैँसीका गोबर धेरैजसो गुइँठा र चिपरी (आगो बाल्न प्रयोग हुने जर्ना) बनाउनमा काम आउँथ्यो । फेक्न बाँकी रहेका गोबरले त्यही घुर समाउँथ्यो । त्यसैले पनि घुरको आगो रातभर गाढा रातो भएर भित्रभित्रै बलिरहेको हुन्थ्यो । 

कहिलेकाहीँ रातबिरात निद्रा खुल्दा पनि झ्यालबाट घुरको छेउछाउ कोही न कोही बसिरहेका देखिन्थे । बिहान झिसमिसेमा उठ्दा म पनि धेरैपटक घुरको आगो ताप्न पुगेको छु । 

जाडोको एक साँझ खाना खाइवरी भान्सामै गफगाफ चल्दै थियो । भान्साको एकमुखे चुलोमा दूध उम्लिरहेको थियो । चुलोमा दाउरा दनदनी बलेकाले भान्सा कोठा तातो थियो । त्यसैले चुलोकै छेउमा बसेर हजुरआमाको कुरा सुनिरहेको थिएँ ।

त्यसैबेला दरबज्जाबाट जोडदार सिटी बज्यो । हजुरआमाले मतिर हेर्दै भन्नुभयो, ‘‘आए राहुहरू ! अब निस्क्यो यो पनि ।’’ अनि, भन्नुभयो, ‘‘चाँडै फर्किनू । ढिलो गरिस् भने बाबा रिसाउनुहुन्छ ।’’

यति अनुमति मिलेपछि के चाहियो । त्यसपछिको आधा–एक घण्टा चहारी–चहारी घुर ताप्नलाई कसले रोक्ने । अनि, किरण, पुष्कर र म हिँड्थ्यौँ, कहिले पिताजीको दरबज्जामा बलेको घुर ताप्न त कहिले गौतम कुटीरमा दन्किएको घुरको तातोमा रन्किन । 

बाहिर आगो नदन्किए पनि गहिरो ताप दिन्थ्यो, त्यस्ता घुरहरूले । बरु, बेलाबेलामा आँखै पोल्ने धुवाँ र त्यसको तिक्खर गन्धले घुर छोडेर भागुँ भन्ने बनाउँथ्यो । तर, भाग्न सकिन्थेन । एकापट्टि मात्रै तातो पारे पनि त्यो आनन्दको गर्माहट् छोड्न सकिन्थेन ! 

घुर बाल्ने ठाउँ एउटा चौतारोसरह हुन्थ्यो । जब घुर सल्किन्थ्यो, विस्तारै विस्तारै सबै घुरको वरिपरि जम्मा हुन्थे । कहिलेकाहीँ घुरमा बाबाखलकको जमघट हुन्थ्यो । कुन र कसको खेतमा धान राम्रो भयो, धान राम्रो उब्जेन भने किन उब्जेन, खेतमा पानी पुगेन कि, खाद पुगेन कि, बीउ राम्रो भएन कि ? 

चौमासमा रोपेको आलु, प्याज अनि मडुवा (कोदो) कस्तो भएको छ ? यी खेती–किसानीका समस्याहरूसँगै गाउँघरका समस्याहरूमाथि पनि छलफल भएको मैले धेरैपटक सुनेको छु । यदि, सिक्न खोज्ने हो भने त्यहीँ बसेर पनि खेती कसरी गर्ने भन्ने सिकिन्थ्यो, बूढाहरूको कुराले मात्रै पनि ।

सायद त्यसैले पनि होला, घुर परम्परालाई गाउँले संस्कृति भनियो । जुन संस्कृति अहिले विस्तारै हराउँदै गएको देखिन्छ, गाउँमै पनि । इतिहासविद् डा. विमल शर्मासँग केही दिनअगाडि घुरका विषयमा कुराकानी हुँदा उनी पनि आफूले गाउँमा रहँदा भोगेको घुरको धुवाँ र तातो ‘मिस’ गरिरहेको बताउँदै थिए ।

डा. विमल भन्छन्, “घुर सरसफाइको एउटा महत्त्वपूर्ण पाटो त हुँदै हो । त्यसदेखि बाहेक यो हरेकलाई केही न केही सिक्ने सिकाउने चौतारो पनि हो । हामीेले त्यही घुरको आगो ताप्दै धेरै कुरा सिकेका छौँ । खासमा घुर एउटा ट्युसन सेन्टरजस्तै हुन्थ्यो । अलिकति ध्यान दिएर बसे त्यहाँबाट धेरै कुरा सिकिन्थ्यो । चाहे त्यो खेती किसानीका कुरा हुन वा व्यावहारिक ज्ञानका कुरा ।”

त्यसो त अरूको बतखोई पनि नहुने हैन, घुरछेउमा । अनेक कुरा गरेर घुरबाट भाग्नुपर्ने अवस्था पनि आउँथ्यो कहिलेकाहीँ । 

तर, घुरको एउटा मीठो सम्झना सधैँ आइरहन्छ, ओरहा खाएको । चना वा केराउसहितको हरियो झार नै हामी घुरको आगोमा पोल्थ्यौँ र खान्थ्यौँ, जसलाई ओरहा भनिन्थ्यो । मौका मिले घरबाट आलु अनि अलुहा (सखरखण्ड) ल्याएर घुरमा हाल्यो र दश–पन्ध्र मिनेटपछि निकालेर पोलेको आलु र अलुहा खायो । गतिलो ‘स्न्याक्स’ थियो त्यो हाम्रा लागि । 

बस्, स्न्याक्स मात्रै । त्यो उमेरमा अरू त के खानु थियो र !

०००

औरहीको नगोलमा बसिरहँदा रगमगिएको धुवाँले पु¥याएको भलुवाही र त्यहाँ तापेको घुरले जन्माएका अनगिन्ती कथा छन् । बस्, अब त घुर पनि एउटा कथा भइसकेको छ । अनेक जातका हिटरहरूको यो युगमा घुरको कथाले के न्यानो देला र ! तर, आफूलाई त्यो न्यानो अहिले पनि अनुभूत भइरहेको छ । 


 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शनिबार, पुस ४, २०७७  ०८:२८
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
The British College Banner adThe British College Banner ad
Everest BankEverest Bank
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
सम्पादकीय
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro