site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
Baahrakhari KathaBaahrakhari Katha
राजनीति
Global Ime bankGlobal Ime bank
कालापानीको माटोमा जब विद्यार्थीले खुकुरी गाडे
SkywellSkywell

५० को दशक । राष्ट्रियता र देशभक्तिको आन्दोलनका लागि उर्वर बन्दै थियो । टनकपुर समझदारी-सन्धि प्रकरणले देशभक्तिको सुषुप्त भावनालाई एकाएक जागृत तुल्याएको थियो । तिनताक राष्ट्रियताको आन्दोलनको नेतृत्व नेकपा एमालेका तत्कालीन महासचिव मदन भण्डारीले गरेका थिए ।

२०४६ सालमा व्यवस्थाविरोधी आन्दोलनको उठान हुँदा भण्डारी भर्खरै खुला राजनीतिमा प्रवृष्ट भएका थिए । वाचाल भण्डारीको व्यक्तित्वसँग देश साक्षात्कार–परिचित भइसकेको थिएन । टनकपुर सन्धि–सम्झौता प्रकरणलले उनको व्यक्तित्वलाई माथि उकासिदियो ।

तर, टनकपुर सम्झौता र भण्डारी एकैसाथ किनारा लागे । 

KFC Island Ad
NIC Asia

टनकपुर समझदारी संसद्ले पारित नगर्दै मुलुक मध्यावधि चुनावमा प्रवृष्ट भयो । भण्डारीलाई दासढुङ्गाले निल्यो ।

भण्डारी अल्पायुमै अस्ताए पनि असमान सन्धि–सम्झौता खारेजीको आन्दोलन भने मुर्झाएन । बरु सङ्घर्षले नयाँ–नयाँ पात्र सिर्जना गर्दै गयो । र, नेपाली राजनीतिमा हलचल ल्याइरह्यो । तरङ्गित तुल्याइरह्यो ।

त्यसैको उत्पादन थिए– योगेश भट्टराई ।

“टनकपुर सन्धि–सम्झौता देशभक्तिपूर्ण आन्दोलनको महत्त्वपूर्ण परिघटना हो । यसैले त हो, नेपालमा देशभक्ति आन्दोलनको दियालो जगाएको,” संस्कृति, पर्यटन तथा नागरिक उड्डनमन्त्री भट्टराई सीधै पचासको दशकतिर फर्कन्छन् ।

सुदूरको भू–खण्ड, दार्चुलाका उद्दीप्त व्यक्तित्व थिए, प्रेमसिंह धामी । मदनको अवसानपछि राष्ट्रियताको आन्दोलनको बिँडो उनैले थामे । दार्चुलाको पश्चिमोत्तर पहाडको फेदी, कालापानीमा सन् १९५२ देखि भारतीय फौज तैनाथ रहँदै आएका थिए । मातृकाप्रसाद कोइरालाका पालादेखि नेपाल सीमावर्ती पहाडी इलामा भारतीय सैनिकले परेड खेलिरहे पनि हटाउने तागत कसैको पुगेको थिएन ।

नेपाल पक्षको बेवास्तालाई फाइदामा बदल्दै भारतीय पक्षले भूमि हडप्ने कृत्यलाई बढावा दिइरह्यो । कालापानीमा सैन्य, अर्धसैन्य (इन्डो–टिबेटिन, बोर्डर फोर्स) फौज तैनाथ गर्नेदेखि कृत्रिम काली नदी खडा गर्नेसम्म कृत्यलाई निरन्तरता दिइ नै रह्यो । यी सबै घटनाबारे दार्चुलाकै जनप्रतिनिधि प्रेमसिंह पूरापूर जानकार थिए । राजनीतिमा उपयुक्त भूमिका पाएपछि ‘कालापानीको ऐंठन’ लाई काठमाडौंसँग चिनापर्ची गराए ।

“राष्ट्रियताको सवालमा नभूतो, न भविष्यती पात्र हुन् प्रेमसिंह धामी । उहाँले कालापानीमा भारतीय फौजले बुट बजारिरहेका छन् नभनेको भए अहिलेसम्म काठमाडौंलाई थाहा हुन्थ्यो कि हुँदैनथ्यो,” शङ्का व्यक्त गर्छन्, भट्टराई ।

५० को पूर्वाद्र्धतिर ललितपुरको न्यु समिट होटल तलतिर डेरा गरी बस्थे प्रेमसिंह । पार्टीको महाकाली इन्चार्ज जिम्मेवारीमा भएकाले टनकपुर, कालापानीका अनेकन कथा–व्यथा हुन्थे उनीसँग । पार्टीका युवावयका नेता–कार्यकर्तालाई राष्ट्रियताको ‘कक्षा’ लिन्थे ।

युवा पुस्ताले आफूले बोकेको मुद्दा बोक्न काँध देओस् ठान्थे । पार्टीमा कम्युनिस्ट विचार दृष्टिकोण दुखे पनि माटो नदुखेकाप्रति उनको गुनासो हुन्थ्यो । कालापानीको छाती नदुख्नेहरू राष्ट्रघाती हुन् भन्ने उनको ‘भाष्य’ थियो । कालान्तरमातिनै विचारका ‘शिष्य’ भए भट्टराई । प्रेमसिंहको गुरुकुलमा भर्ती भए ।

भट्टराई अलि अगाडि फर्किएर सम्झन्छन्, टनकपुरले देशको छाती चिरिएकाबेला तत्कालीन एमालेले साइकल र्‍याली आयोजना गरेको थियो । शारदा ब्यारेजमाथि, टनकपुरबाट सुरु भएको साइकल र्‍याली काठमाडौं आइपुगेको थियो ।

“तिनताका उहाँ पार्टीको महाकाली इन्चार्ज हुनुहुन्थ्यो । पार्टीको अगुवा भएको नाताले साइकल र्‍यालीको अगुवाइको जिम्मा पनि उहाँकै थियो,” भट्टराई साइकल र्‍यालीबारे प्रष्ट्याउँछन् ।

त्यतिबेला साइकल र्‍यालीको अगुवाइ गर्ने उर्वादत्त पन्त, ऋषि लुम्साली, दीपक भट्ट, ईश्वरी रावललगायत कतिपय नेताहरू अद्यापि राजनीतिमा सक्रिय, अर्ध–सक्रिय छँदै छन् ।

टनकपुर सन्धि अघि नबढाउन अदालतमा मुद्दा पर्‍यो । तत्कालीन एमाले ५७ दिन संसद अवरूद्ध गर्‍यो । सडकमा रेलिङ, बारहरूले पाउनुसम्म दुःख पायो । काठमाडौंको आकाश, टायरको धुवाँमा रङमङ्गियो । बहुदल ल्याउन एकै कित्तामा उभिएका दलहरू विभाजित मात्र थिएनन्, भिडन्तको मुडमा थिए । टनकपुर प्रकरणले ठूलो मुठभेडको अवस्था सिर्जना गरेको थियो । साइलक र्‍यालीलाई पनि ठाउँठाउँमा अवरोध भयो । कावासोतीमा त ठूलो झडप भएर हताहतीकै अवस्था बन्यो ।

भट्टराई त्यो दिन सम्झँदै भन्छन्, “यसले महाकालीको सेरोफेरोमा ठूलो राष्ट्रघाती काम हुँदै छ भन्ने कुरालाई तलतल लग्यो । राजनीतिमा हुर्कंदै गरेको पुस्तालाई राष्ट्रियताका आन्दोलनमा एकाकार गराउन काम गर्‍यो । युवामा सुषुप्त अवस्थामा रहेको राष्ट्रियता र देशप्रेमको भावना एकाएक जागृत तुल्यायो ।”

संसद् विघटन गरेर मध्यावधिमा गएसँगै टनकपुरको घाउ टन्किन मत्थर भएको थियो । एकीकृत महाकाली सन्धिका नाममा रूप फेरेर प्रकट भयो ।

टनकपुर समझदारीले काङ्ग्रेस–एमाले विभाजित भएका थिए । एकीकृत महाकाली सन्धिले एमालेलाई नै विभाजित अवस्थामा पुर्‍याइदियो । महाकाली सन्धिले मालेको जन्म दियो । त्यतिबेला पार्टीले मियो गुमाएको र वृद्ध मनमोहनको नियति महाभारतको पात्र भीष्मपितामहको जस्तो भएको चर्चा पार्टीभित्र नभएको होइन ।

यद्यपि, त्यसको धेरै विवेचना गर्न चाहँदैनन् भट्टराई । गल्तीहरू पाठ सिक्नका लागि हुन्छन्, प्रायश्चितका लागि हुँदैनन् । उनी यो मान्यतामा अहिले पनि अविचलित छन् ।

“एकीकृत महाकाली सन्धिको प्रसङ्ग आउँदा तल्लो र माथ्लो तटीय क्षेत्रको कुरा आयो,” उनी लिम्पियाधुराको प्रसङ्ग कोट्याउँदै भन्छन्, “प्रेमसिंह धामीले नै महाकालीको उद्गम लिम्पियाधुरा भएकाले कालापानीबाट भातरीय सेना हटाउनुपर्ने तर्क बलियोसँग राख्नुभयो ।”

प्रेम र भट्टराईको सान्निध्यता यतिमै सीमित छैन ।

२०५३ सालमा वामदेव पहिलोपल्ट उपप्रधान र गृहमन्त्री नियुक्त भए, लोकेन्द्रबहादुर चन्दको नेतृत्वको सरकारमा । २०५२ सालबाट सुरु भएको माओवादी जनयुद्धको फैलावट बढ्दो थियो । आफ्नैजस्तो झण्डा बोकेर हिँडेको पार्टीले हतियारबन्द सङ्घर्षको नेतृत्व गरेकाले र निशानामा पार्टीकै नेता–कार्यकता पर्न थालेपछि तत्कालीन एमाले चिन्तिन हुने नै भयो । वार्ताका माध्यमबाट समस्या समाधान गर्नुपर्छ भन्ने निष्कर्ष कतिपयको थियो । वामदेव पनि त्यही विचारका पक्षपाती थिए । 

२०५४ सालमा स्थानीय निकायको निर्वाचन भएको थियो । एमालेले डाँडाकाँडा सर्वत्र विजयको दुन्दुभी बजायो । पहाडी इलाकाका एकाध ठाउँमा माओवादीले अवरोध पनि पुर्‍यायो । भर्खर उदय भएको ‘शिशु शक्ति’ले सुरुआती समयमै आतङ्क मच्चाएपछि वामदेवले गृह मन्त्रालयको तर्फबाट ‘माओवादी समस्या समाधान आयोग’ गठन गरे । आयोगको अध्यक्ष थिए तिनै प्रेमसिंह ।

आयोगमा नेपाल प्रहरीका तर्फबाट कृष्णमोहन श्रेष्ठ, राष्ट्रिय अनुसन्धान विभागका तर्फबाट देवीराम शर्मा र योगेश पनि त्यसको सदस्य थिए । उनीहरूले रुकुम, रोल्पा, सल्यान, प्युठान आदि जिल्लाका बारुदी आकाश नियाले र माओवादी जनयुद्धको फैलावटलाई मिहीन र वस्तुनिष्ठ अध्ययन गरे । त्यही आयोगको निष्कर्षका आधारमा पनि भन्न सकिन्छ– प्रेमसिंह धामी राजनीतिज्ञ मात्रै थिएनन्, सुदूरदृष्टि पनि थिए ।

प्रेमसिंह आयोगले उतिबेलै निष्कर्ष निकालेको थियो– माओवादी जनयुद्ध हतियारले किनारा लगाउन सकिने सङ्घर्ष होइन । राजनीतिक समस्या भएकाले वार्ताद्वारा समाधान खोज्नुपर्छ । वर्गशक्ति नै युद्धमा होमिएकाले नेकपा एमाले नै पहल गर्नुपर्छ ।  ‘युद्ध विद्रोही र सरकारमध्ये एकले जित्ला तर देशले हार्नेछ । युद्धले हामी कङ्कालको धनी त होउँला तर देश कङ्गाल बन्ने छ,’– प्रतिवेदनको सार यही थियो । 

विडम्बना त्यो थाहा पाउन ८ वर्ष पर्खनुपर्‍यो । ८ वर्षमा शवहरूको उरूङ लाग्यो । देश पचास वर्षपछि धकेलियो ।

भट्टराई अहिले पनि आफ्नो तर्कमा उभिन्छन्, “उतिबेला हाम्रो निष्कर्ष कार्यान्वयन भएको त्यत्रो जनधनको क्षति र भौतिक संरचनाको नष्ट हुने नै थिएन । भौतिक सम्पत्ति त जोडिएला, सिर्जना गर्न पनि सकिएला, गुमेका नागरिकको पुर्ताल कहिल्यै सम्भव छैन । हामीलाई त्यसको ऐंठन भइरहनेछ ! युगौंयुगसम्म मूल्यबोध भइरहनेछ !”

नियति सदैव निर्मम हुन्छ । युद्धले आयोगकै सदस्य बनेकालाई समेत निल्न बाँकी राखेन । नेपाल प्रहरीबाट सशस्त्रमा लगेर महानिरीक्षक बनाएका कृष्णमोहन युद्धकै भुङ्ग्रोमा परेर निभे ।

जे होस्, धामीको दूरदृष्टिको साक्षी योगेश बने ।

० ० ०

२०५४ भदौ २८ को धमिलो बिहान । बासिबिदो बसेको थियो । दिउँसो अनेरास्ववियुको कार्यक्रम भएकाले बिहान चाँडै उठेका थिए योगेश । प्रेमसिंहको खबर आयो– नुवाकोट जाउँ । घुमेर पनि आउँला । प्रेमसिंहले एक्लै जान मन नलागेकाले साथी खोजेको आशय व्यक्त गरे । योगेशलाई आपद आइलाग्यो– दिउँसो आफैं आयोजक रहेको कार्यक्रम छ । प्रेमसिंह नुवाकोट जाने प्रस्ताव राख्छन् ।

उनले मुटु मसक्क कसेर ‘म भ्याउन्न’ कमरेड भने । “म बिरलै उहाँका कुरा काट्थेँ । तर, त्यसदिन काटेँ । काट्नु बाध्यता नै थियो । तर, दिउँसोसम्म ग्लानिबोध भइरह्यो,” उनी अहिले पनि सम्झन्छन् । योगेश दिउँसभर कार्यक्रममै व्यस्त रहे । बेलुका अबेरतिर हुनुपर्छ, खबर आयो– प्रेमसिंह चढेको जिप दुर्घटनामा पर्‍यो । उनी सख्त घाइते रहेको खबर छ ।

अघिल्लो दिनमात्रै काठमाडौंलाई कालापानी किन दुख्दैन ? लेखमार्फत तहल्का मच्चाएका, भोलिपल्टै दुर्घटनामा परेको खबर ! उनी छाँगाबाट खसेजस्तो भए । मुटु शीताङ्ग भयो । “राष्ट्रियताको मुद्दा उठाउने सबैको नियति एकै हुने के दशा आइलाग्छ पार्टीलाई ? दासढुङ्गाकै पुनरावृत्ति त होइन,” झल्याँस्स भए योगेश ।

दुर्घटनामा परेपछि प्रेमसिंह बाँचिदिए कालापानीको मुद्दा धर्मराउने थिएन भनेर उनलाई छटपटी भइरह्यो ।  उनको छटपटीले हात थाम्ने वाला थिएन । अन्ततः प्रेमसिंह रहेनन् । कालापानीको मुद्दा देशलाई नै सुम्पिएर महाप्रस्थानको बाटो रोजे ।

० ० ०

राष्ट्रियताको मुद्दा उठाउँदा उठाउँदै प्रेमसिंह दृष्यपलटबाट गायब भएपछि बिँडो थाम्ने जिम्मा योगेशहरूको थाप्लामा आइपर्‍यो । नुवाकोट, मदानपुरको केउरिनी भिरमा प्रेमसिंह अस्ताए पनि कालापानीको मुद्दा मर्न नदिने अठोट गरे ।

“वास्तवमा प्रेमसिंह रहनुभएन भन्ने सुनेपछि मेरो मुटु चोइटियो । देशले सच्चा राष्ट्रवादी गुमाएजस्तो अनुभूति भयो । उहाँको शेषपछि नै मलाई अब यो मुद्दा मैले बोक्नुपर्छ भन्ने भान भयो । उहाँ छँदासम्म त हामी पछि लागे पुग्थ्यो,” योगेश भावविभोर हुन पुग्छन् ।  नेपालगन्ज महाधिवेशनपछि पार्टी दुई फ्याक भयो । विद्यार्थी आन्दोलनको नेतृत्व गर्ने जिम्मा योगेशकै काँधमा आयो । २४ क्यारेटको राष्ट्रवादी घोषणा गर्दै पार्टी विभाजन गरेको औचित्यपुष्टि गर्नु त छँदै थियो । प्रेमसिंहले देखाएको बाटोमा अविचलित हिँड्नु पनि थियो । दोहोरो कार्यभार पो थपियो ।

२०५५ सालको वैशाखको दिन हुनुपर्छ । पार्टी विभाजनको रापताप सेलाइसकेको थिएन । समय पनि उस्तै अग्नितुल्य थियो । अनेरास्ववियूका तत्कालीन अध्यक्ष योगेश, उपाध्यक्ष रूपनारायण श्रेष्ठ, महासचिव रवीन्द्र अधिकारी पोखरा जाँदै थिए । दमौलीमा रोकिए ।

चियानास्ताका लागि दमौली उत्रिएका थिए, आन्दोलनको योजनाका पो अङ्कुरायो । “तिनताक हामी अधिकांश आन्दोलनका कार्यक्रम यात्राकै दौरानमा तय गथ्र्यौं । यात्राले परिस्थिति र परिवेशसँग साक्षात्कार गराउँथ्यो । त्यहीअनुसार दिमाग चलायमान हुन्थ्यो र योजना तय हुन्थ्यो,” उनी पुलकित हुँदै प्रस्तुत हुन्छन् ।

त्यही दमौलीको खाजाघरमा बनेको हो– कालापानी मार्चपासको योजना । नेपाली कम्युनिस्ट आन्दोलनमा चिनियाँ सांस्कृतिक र रुसी अक्टोबर क्रान्तिको प्रभाव जीवितै छ । कालापानी मार्चपास पनि चीनको लङमार्चबाट प्रभावित भएर तय भएको भन्न हिच्किचाउँदैनन् योगेश ।

“त्यो खाजाघरमा तीनवटा अभियान तय भएको थियो । पहिलो, काठमाडौं–कालापानी मार्चपास गर्ने । यसले राष्ट्रिय एकताको भाव मुखर गर्छ । विद्यार्थी आन्दोलनलाई देशभक्तिको बाटोमा त हिँडाउँछ नै, राष्ट्रलाई पनि एकताबद्ध गर्छ । दोस्रो, विवि अभियान चलाउने । त्यसले विश्वविद्यालयदेखि विद्यालयसम्मका मुद्दालाई सडकमा ल्याउँछ । कक्षाकोठाभित्रका समस्यालाई राष्ट्रिय रूप दिन्छ । तेस्रो,साजा भनेर सांस्कृति जागरण अभियान सञ्चालन गर्ने । मेची–महाकाली सांस्कृतिक जागरण पैदा गर्ने । यी तीन अभियानले अनेरास्ववियूलाई विद्यार्थीका बीचमा जबरजस्तढङ्गले स्थापित गर्छ,” भट्टराई त्यो दिन सम्झँदै सुनाउँछन्, “यसरी हामी कालापानी मार्चपासको निष्कर्षमा पुग्यौं ।” 

० ० ०

२०५५ जेठको पूर्वाद्धतिर योगेशसहित तत्कालीन अनेरास्ववियूको समूह पार्टीका शीर्ष नेता, साहना प्रधान, वामदेव गौतमलगायत नेतासँग सामूहिक बस्यो । अंशमा राष्ट्रियताको मुद्दा बोकेर मूल घर छाडेको मालेले विद्यार्थीको अभियानसँग विमति राख्ने कुरै थिएन । सैद्धान्तिक अनुमति दिइहाल्यो ।

अझ अगाडि बढेर वामदेवले भने, “कालापानी पुगेर विद्यार्थीको शक्ति देखाएर आउनू !”

अनेरास्ववियू कालापानी क्षेत्र जाने तयारीमा जुट्यो ।  लिम्पियाधुरा, कालापानी, लिपुलेक सन् १६६० देखि भारतीयको प्रशासनिक अधिनमा छ । दुई देशबीच दरार ल्याउन होइन आफ्नो भूमिको जगेर्नाका निम्ति उठेको स्वतःस्फूर्त आन्दोलन थियो त्यो । योगेशहरूले दुई देशबीचको मैत्रीसम्बन्ध शीतमिश्रित तुल्याउन खोजेका थिएनन् । लैनचौरमा रहेको भारतीय राजदूतावासलाई औपचारिक जानकारी गराउन उचित ठाने ।

भारतीय राजदूतावासमा जानकारी पत्र बुझाउन जाँदाको रोचक संस्मरण पनि भट्टराई सुनाउँछन् । कालापानी मार्चपास आरम्भ गर्नु केही दिनअघि हुनुपर्छ, उनीहरू पत्र बोकेर दूतावासको मूलढोकाअगाडि पुगेका थिए ।  त्यसअघि पनि अनेरास्ववियूले विभिन्न विषयमा दूतावासलाई ध्यानाकर्षण पत्र बुझाएको थियो । सङ्गठनको पत्र बोकेर दूतावासको ढोकामा ठिङ्ग उभिएको पहिलो अनुभव पनि थिएन ।

त्यसदिनको माहोल भने भिन्नै थियो । 

अघिपछि दूतावासले कर्मचारी (प्रतिनिधि) मार्फत ज्ञापनपत्र बुझ्थ्यो । र, जवाफ दिन आवश्य नै नठान्ने रवाफ दोहो¥याउँथ्यो । त्यसदिन तत्कालीन नेपालका लागि भारतीय राजदूत केभी राजनले भित्रै जाने अनुमति दिए । विद्यार्थीको प्रतिनिधि मण्डलसँग कुरा गर्न पनि आफैं तम्सिए ।

“कालापानी क्षेत्र जानुपर्ने काम के हो ?,” विद्यार्थीलाई केभीको पहिलो प्रश्न यही थियो ।

“हामी कालापानी क्षेत्र जाँदै छौं । पैदलै गएर वस्तुस्थिति बुझ्ने र तपाईंहरूका सेना किन त्यहाँ बसेका हुन् जान्न चाहन्छौं ? नेपाली भूमिमा भारततर्फको फौज बसेको कुरा अन्तर्राष्ट्रिय समुदायलाई पनि जानकारी गराउन चाहन्छौं । तपाईंहरूलाई पनि यो कुरा थाहा होस् ।” योगेशहरूले निर्भीकतापूर्वक आफ्ना कुरा राखे ।

विद्यार्थीको दृढ आवाज सुनेपछि भावभङ्गी बिगारेका केभी राजनले अलि चर्को स्वरमा भने, “तिमी विद्यार्थीहरू कालापानी किन जान्छौ ? तिमीहरूका नेतासँग हाम्रो कुरा भइरहेको छ । उनीहरूको कुरा हामीले बुझेका छौं । यहाँका नेताहरूको सबै कुरा हामीलाई थाहा छ । तिमीहरूले त्यहाँ जाने इच्छा त्याग्दा हुन्छ ।”

केभीसँग उनीहरू अनुमति लिन गएका थिएनन् । राजदूतको हैसियतको व्यक्तिसँग धेरै चर्काचर्की गर्नु पनि खासै अर्थपूर्ण नहुने ठानेर विद्यार्थीहरू सरक्क फर्किए । कार्यालय आए र आवश्यक चाँजोपाँजो मिलाउनतिर लागे ।

२०५५ जेठ २२ गते योगेशको नेतृत्वमा ५७ जनाको टोली बागबजारको कार्यालय रहेको रातोघरबाट बिदाबारी भएर कालापानी प्रस्थान गर्‍यो । मार्चापासमा सहभागी हुन ३०० जनाले नाम लेखाएका हुँदा हुन् । ठूलो समूह व्यवस्थापन गर्न कष्टसाध्य हुने भएकाले छाँटिएर ५७ जनामा सीमित भएका थिए । 

समूहमा दीपक पाण्डे, सीताराम बराल, शरद अधिकारी, सञ्जय घिमिरे र गणेश खत्री पत्रकार पनि थिए । समूहको नेतृत्वचाहिँ नन्दु उप्रेतीले गरेका थिए । इन्दिरा पन्त, इन्दिरा अर्याल, पार्वती केसी, सुस्मिता ढकाल, कौशिला थापा आदि महिला नेतृहरू पनि टोलीमा थिए ।

बागबजारबाट ब्यानरसहितको र्‍याली आरम्भ भयो । उनीहरूलाई कलङ्की पुर्‍याएर जुलुस बिदाबारी भएको थियो । कलङ्कीबाट ओह्रालो झर्दा नागरिकहरू कतिले बिदाइको हात हल्लाउँथे, कतिको आँखामा कौतूहलता प्रतिविम्बित हुन्थ्यो ।

त्यो क्रमले गाडी चढेपछि पनि निरन्तरता पाइनै रह्यो । धादिङ, चितवन, नवलपरासी, रूपन्देही, कपिलवस्तु, दाङ, बाँके, कैलाली, कञ्चनपुर, डडेलधुरा, बैतडी जिल्लाले ठाउँ–ठाउँमा स्वागतद्वार बनाएर टोलीको स्वागत र बिदाइ एकैपटक गरेको थियो । योगेश बैतडीसम्म त्यसअघि पनि पुगेका थिए, भारतको पिथौरागढ छिचोल्दै । यसपटक उनीहरू नेपालकै भूमिबाट हुँदै बैतडीको गोकुलेश्वर पुगे । बैतडीसम्म कच्ची बाटो र अत्यन्त कष्टकर यात्रा थियो । देशभक्तिको हृदय उमाल्ने भावका अघिल्तिर ती सबै गौण हुने नै भए ।

कालापानी मार्चपासको विगुल फुक्नुअघि उनीहरूले अतिक्रमित भूभाग समेटेको नक्सा छापेका थिए । गाडीबाट ओर्लिएर ठाउँठाउँमा टाँस्दै, कोणसभा गर्दै बैतडीसम्मको यात्रा तय गरे ।

“अतिक्रमित भूभाग समेटेको नक्सा देख्दा नागरिकहरू द्रवीभूत हुन्थे । हामीसँग कालापानी जान पाए हुन्थ्यो ठान्थे । कतिको अनुहारमा भय गरिबीसँगै बास बस्न आइपुगेको हुन्थ्यो,” उनी त्यतिबेलाको क्षण सम्झिन्छन् ।

गोकुलेश्वरबाट सुरु भयो कठिन यात्रा ।

समूहमा सबैसँग समभाव थियो । सबैको रगतमा देशभक्तिको रगत उम्लिएर आएको थियो । गोडा फड्कारेर हिँडेको अनुभवचाहिँ धेरैसँग थिएन । देशभक्तिले घँचेटेको थियो ।

दार्चुला प्रेमसिंह धामीको वियोगले नियास्रिएको थियो । राष्ट्रियता र माटो प्रेमको आन्दोलन पनि एक किसिमले ‘टुहुरो’ बनेको थियो । तिनै प्रेमसिंहले खनेको राष्ट्रियताको आलो डोब पछ्याउँदै योगेशहरू दार्चुला पुगेका थिए । कालापानी गर्जन गर्जिनुअघि प्रेमसिंहप्रति श्रद्धाञ्जली अर्पण गर्ने इच्छा जागृत भयो ।

त्यो रात उनीहरू प्रेमसिंहको गाउँ शङ्करपुरपाली गएर बस्ने निधो गरे । प्रेमसिंहले पढेको स्कुलमै स्थानीयले खानाको बन्दोबस्त मिलाएका रहेछन् ।

“अभिशप्त कालापानी नियाल्न हिँडेका ताता र राता युवाहरूलाई अझै तताउनुपर्छ भने हो कि के हो ? त्यहाँका बा–आमाहरूले दालको झोल होइन, खुर्सानीको झोल उमाल्नुभएछ,” ठट्टा गर्छन् योगेश ।

भोलिपल्ट शङ्करपुरबाट खलङ्गातर्फ अघि बढे । खलङ्गामा पार्टीका केही नेताहरू स्वागतका लागि तम्तयार थिए । कालापानीको मुद्दा प्रखर रूपमा उठेपछि तत्कालीन पार्टीका केही नेताहरू, गणेशसिंह ठगुन्ना, दीपक भट्ट, नरबहादुर धामी, ऋषि लुम्सालीले पनि कञ्चनपुर–कालापानी मार्च गरेका थिए । त्यो समूहका अधिकांश लाखापाखा लागिसकेका रहेछन् । ठगुन्ना र भट्ट खलङ्गामा स्वागतार्थ बसेका थिए ।

दार्चुलाकै पार्टी नेता हुनाले ठगुन्नासँग भूगोलको यथेष्ट जानकारी थियो । भर्खरै कालापानी क्षेत्र पुगेर फर्किएकाले मार्चको दुःख पनि हुने नै भयो । 

दुईतिर भीमकाय पर्वत श्रेणी । तल खोँचभित्र सौम्य र आफ्नै लयमा बगिरहेको महकाली । त्यही महाकालीको फेरो समातेर कष्टकर यात्रा छिचोल्नुपर्छ । जति पर्वत पछ्याउँदै गयो, उति ढुङ्ग्यान डाँडो र उच्चाटिला पहाडसँग जम्काभेट हुन्छ । अक्करको भिरजस्ता लाग्ने ठुल्ठूला पहाडको छेउकुनामा मानवबस्ती त भेटिन्छन् । तर, आफैं गरिबी र अभावसँग सिँगौरी खेलिरहेका निमुखाहरूले केले स्वागत गर्नु ! महाकालीको चित्कार सुनेर हुर्किएका एकलास गाउँमा मानिसहरूले दुःख र व्यथाबाहेक सत्कार गर्ने कुरा केही छैन ।

ठगुन्नाले वृतान्त पस्किएपछि योगेशहरूले खानेकुराको जोहो गरे । दुई–चारजनाले मात्रै बोक्दा मुस्किल हुन्थ्यो । समूहका सबैले बाँडीचुँडी झोलामा हाले । लम्बेतान बाटो तय गरे ।

जेठ २७ गते खलङ्गाबाट कालापानीको यात्रा आरम्भ भयो । त्यही दिन चट्टाने उकालो छिचोल्दै सुनसेरा भन्ने थुम्केली गाउँमा पुगे । बाटामा सञ्चारको सुविधा थिएन । सङ्गठनमा कालापानी हिँडेको टोली कता पुग्यो भन्ने चिन्ता छँदै थियो । मानिसहरूमा पनि कौतूहलता व्याप्त थियो ।

विशाल पर्वतमालाको मुनिपट्टिको सुनसेरा गाउँमा भीएचएफ फोनचाहिँ रहेछ । त्यहीँबाट योगेशले काठमाडौंमा रिपोर्टिङ गरे । समूहमा रहेका पत्रकारले आ–आफ्ना सञ्चारमाध्यमलाई सूचित गरे ।

कालापानी मार्चले काठमाडौंमा भूकम्पीय तरङ्ग उत्पन्न गरेको थियो । त्यसको कम्पन दार्चुलाको गाउँघरसम्म पुगेको थियो । भारतीयहरूको बलमिच्याइँ र हेपाहा प्रवृत्ति सदियौंदेखि झेल्दै आइरहेका महाकाली सेरोफेरोका मानिसहरू भय र तनावग्रस्त देखिन्थे । भारतीयहरूले फेरि तुइन काटिदिने हुन् कि भन्ने चिन्ताले उनीहरू पिरोलिइरहेका हुन्थे । आखिर उनीहरूको ‘सास’ भन्नु त्यही फलामे डोरी र घिर्नी न हो ।

“तुइनमा झुन्डिँदै वारपार गरिरहेका दीनहीन जीवन देख्दा आफैंलाई महाकालीमा हेलिउँजस्तो लाग्थ्यो । उनीहरूको पुकार सुनिदिने र उपकार गरिदिने कोही थिएन,” योगेश भावुक हुँदै भन्छन्, “पीडाको एक्लो साक्षी महाकाली सिवाय केही थिएन ।”

सुनसेराबाट जति अघि बढ्दै गयो, उति दुःखका पहाड अग्लिँदै गएँ । जति नदीको किनार पछ्याउँदै अघि बढ्थे उती महाकाली कर्कश र विदारक बन्दै जान्थ्यो । निमुखा निःसहायहरूको जीवनलीला छिनेको व्यथा सुन्दा घरीघरी महाकाली कालीकै रौद्र अवतार प्रतीत हुन्थ्यो ।

“हामी कहिले महाकालीसँग लय मिलाउँदै राष्ट्रप्रेमका गीत गाउँथ्यौं । कहिले महाकालीकै तालमा भक्कानिन्थ्यौ । कालापानी सम्झँदा रगत उम्लिएर आउँथ्यो । दुई पैताला नअट्ने बाटाको दर्द सम्झँदा छाती चिरिन्थ्यो,” योगेश महाकालीको कहर क्रमशः पस्कँदै जान्छन्, “कतैकतै भिर, पहराले निल्न बाँकी बाटो भेटिन्थ्यो । कतै त बाटो नभेटेर हराउँथ्यौं पनि ।”

उनीहरू कालीको काँठैकाँठ अघि बढिरहेका थिए । पारिपट्टि भारतीय सैनिकका डफ्फा देखिन थाले । सुरुसुरुमा सैनिक जाँच चौकी होला भन्ठानेर खासै वास्ता गरेनन् । तर, केहीबेरमा सेनाको लावालस्कर देखिन थाल्यो । आकाशमा हेलिकोप्टरले फन्को मार्न थाल्यो ।

“हामी लड्न, भिड्न जान लागेका थियौँ । माटोको रक्षा गर्नु हरेक नागरिकको कर्तव्य हो । हो, हामी कर्तव्यको त्यही हिस्सा पूरा गर्न जाँदै थियौं । रत्तिभर विचलित भएनौं,” उनी पुलकित हुँदै सुनाउँछन् ।

बासका लागि कतै घर, कतै भेडीगोठ भेटिए । सबैजना सुत्न नपुगेर पालो गर्नुपर्थ्यो । “स्याँठले निद्रा पर्दैनथ्यो,” योगेश भन्छन्, “गीत, कविता रात गुजार्ने माध्यम बन्थे ।”

जेठ २८ गते बेलुकी उनीहरू छाङ्ग्रु पुगे । अजङ्ग, अजङ्गको पहाडको फेदीमा रहेको छाङ्ग्रुमा अझै हिउँ रित्तिइसकेको थिएन । अझ पर महाकाली त हिउँमुनि नै अलप भएको थियो । माथि डाँडाकाँडातिर पनि हिँउ नै फुलेका थिए । पारिपट्टि, भारततर्फका डाँडाकाँडाचाहिँ पठार प्रतीत हुन्थ्यो । 

त्यो दिन उनीहरू छाङ्ग्रुमै बसे । छाङ्ग्रुनजिकै सीतापुलबाट भारतीय पनि ओहोरदोहोर गर्थे । तथापि, छाङ्ग्रुसम्म नेपालको प्रशासनिक उपस्थिति नभएको होइन । छाङ्ग्रुमा चार–पाँचजना प्रहरीको दरबन्दी रहेछ । काठमाडौंबाट विद्यार्थीको समूह मार्चपासका लागि आउँदै छ भन्ने सूचना पाएपछि खलङ्गाबाट पनि केही प्रहरी थपिएका रहेछन् ।

छाङ्ग्रुबाट भारतीय फौजले ओगटेको कालापानी झन्डै १७ किलोमिटवर पर्छ । बीच भूभाग मानवबस्ती शून्य छ । तिङ्करसम्म मानिसहरूको उपस्थिति रहे पनि त्यो बर्खामा मात्रै सम्भव हो । शरद सुरु भएपछि हिउँ पर्न थालिहाल्छ । त्यसपछि छाङ्ग्रुका मानिसहरू पनि डुम्लिङ र खलङ्गा कुन्चा (बसाइँ) झर्छन् ।

छाङ्ग्रुमा बासको प्रबन्ध भए पनि खानको बन्दोवस्त रहेनछ । छाङ्ग्रुकै यो हाल छ, माथिको अवस्था कल्पिएर उनीहरूको दिमाग चक्कराउन थाल्यो । स्थानीयले काठमाडौंदेखि गएको ५७ जना र छाङ्ग्रुबाट थपिएका १० प्रहरीसमेतलाई पुग्ने फापरको रोटी र आलुको तरकारी तयार पारिदिए ।

त्यही बोकेर उनीहरू कालापानीतर्फ अघि बढे । छाङ्ग्रुबाट अघि बढेपछि तल्लो र माथ्लो कौवानी आइपुग्दो रहेछ । जहाज अवतरण गर्न मिल्ने विशाल फाँटका छेउछाउमा घरहरूका अवशेष देखिन्थे ।

“महाकालीको उच्चाटिलो बगर छिचोल्दै त्यहाँ पुगेपछि हो थाहा भयो, कालापानी क्षेत्रको महत्त्व । समथर भूभागमा खण्डर बनेका घरहरूले मन विरक्त तुल्यायो । मोटरबाटो मात्रै बनेको हुँदो हो त मानिसहरूले थातथलो छाड्दैनथे । अनेक कुरा मनमा झुत्तिन थाले,” कालापानी मार्च सम्झँदा योगेशको मन अहिले पनि रोमाञ्चित हुन्छ ।

जेठ ३० गते बिहान ११ः३० बजे उनीहरू कालापानी क्षेत्र पुगे । त्यतिबेलासम्म कालापानी क्षेत्रको तस्बिर एउटा मात्रै उपलब्ध थियो । धरानका पत्रकार यात्रा थुलुङले खिचेको तस्बिर उनीहरूले पोस्टरमा प्रयोग गरेका थिए । तस्बिरमा भारतीय सैनिकहरू नेपाली भूमिमा क्याम्प बनाएर बसेका थिए । भारतीय सैनिकले कालापानी क्षेत्रमा थुप्रै बङ्करसमेत खनेका थिए ।

त्यो ठाउँभन्दा चार सय मिटर वरै उनीहरूलाई भारतीय सैन्य फौजले अगाडि बढ्न मनाही गर्‍यो । “हामी हाम्रो भूमिमा, हामीले किन टेक्न नपाउने ? हामी होइन तिमीहरू यहाँबाट हट” योगेशको समूह कड्कियो । रूपनारायण झनै उत्तेजित भए । समूहका रहेका अरूले पनि आक्रोश थाम्न सकेनन् । ‘भारतीय सैनिक कालापानी छाड्’ को नारा लाग्यो ।

निर्जन पहाडको यात्रा । गाँसबासको ठेगान छैन । बाटोमा असुविधा होला, दाउरा र लाठीको आवश्यकता पर्ला भनेर उनीहरूले साथमा खुकुरी पनि बोकेका थिए । त्यही खुकुरी निकालेर हावामा उज्याउन थाले । “वीर गोर्खालीका पुस्ता हौं भनेर देखाउन पनि होला हामी सम्हालिएनौं । झोलाको खुकुरी निकालेर नारा पो लगाउन थालेछौं,” योगेश सम्झन्छन् ।

विद्यार्थीले हुलहुज्जत गर्न थालेपछि भारतीय फौजले माइकिङ गरे, “कृपया त्यहाँबाट एक पाइला पनि अगाडि नबढ्नुहोस् । नत्र बल प्रयोग गर्न बाध्य हुनेछौं ।” आफ्नो माटो आफैंका लागि निषिद्ध भएपछि योगेशहरूको आवेग कसैगरी थामिएन । माटोको रक्षा गर्न नसकेकामा खुबै ग्लानिबोध भयो । भारतीय सैनिकले परेड खेलेको माटो छातीमा नटाँसी नजाने निधो गरे ।

“कालापानी क्षेत्र पुग्दा थाहा हुन्छ, माटो के हो ? देश के हो ? काठमाडौं बस्दा एकथरी अनुभूति भएको थियो । कालापानी पुगेपछि जुनसुकै मूल्य चुकाएर भए पनि आफ्नो भूमि जोगाउनुपर्छ भन्ने वीरभाव निःसृत भयो,” उनी अझै उद्वेलित हुन्छन् ।

झन्डै एकघण्टा भारतीय फौजसँग गलफती भयो । फिल्ड कमान्डर गोर्खाका गुरुङ थरका युवक रहेछन् । विडम्बना आफ्नै खुन (भूमि) माथि उभिएर भारतीय नुनको सोझो गर्न लाचार, अभिशप्त थिए । उनलाई कालापानी नेपालको भूमि हो भन्ने ज्ञात थियो । तथापि, विवशताको बन्धनले मसक्क कसिएका थिए । उनको आँखामा देशप्रेम उद्वेलित हुन खोज्थ्यो । तर, भारतीय बर्दीको छायाले त्यसलाई बेपत्ता तुल्याइदिन्थ्यो ।

कालापानी टेक्न प्रतिबन्धित भएपछि उनीहरूले काठमाडौंबाटै तयार पारेर लगेको ज्ञापनत्र बुझाउन खोजे । “हामीलाई नबुझ्ने आदेश छ,” फौजले पुनः देशको बोली बोल्यो । योगेशहरू त्यसै फर्कनेवाला थिएनन् । भारतीय फौजले नबुझे पनि माटोको काखमा सुम्पिएर उनीहरू आए । 

“आफ्नै भूमि टेक्नसमेत प्रतिबन्धित तुल्यायौं । छिटै तिमीहरू यहाँबाट हट्न बाध्य हुनेछौ,” त्यतिबेला आफूहरूले कसम खाएको योगेशले भुलेका छैनन् ।

आफ्नै भूमिमा परचक्रीले बुट बजारेको टुलुटुलु हेरेर आएको २२ वर्षपछि सरकारले कालापानी क्षेत्र समेटेको नक्सा प्रकाशनमा ल्याएको छ । संयोगले त्यो क्षण पनि वर्तमान सरकारको सदस्य भएको नाताले योगेशले पनि साक्षी बस्न पाए । त्यो महत्त्वपूर्ण घडीमा वर्षौंअघि कालापानीकै भूमिमा उभिएर देखेको सपना अर्थसार्थक भएको आभाष भयो । 

“मानचित्र प्रकाशित हुँदा अर्धखुसी छु म । माटो नै आफ्नो भएको दिन कालापानी नै गएर खुसी साट्छु,” योगेश पुनः वाचा बाँध्छन् ।

तस्बिर सौजन्य : नन्दु उप्रेती
 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: आइतबार, जेठ ११, २०७७  १३:२७
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
Dish homeDish home
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
City Express Money TransferCity Express Money Transfer
सम्पादकीय
किन नहोस् त देश बर्बाद !
किन नहोस् त देश बर्बाद !
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro