site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
Baahrakhari KathaBaahrakhari Katha
राजनीति
Global Ime bankGlobal Ime bank
‘अनपढ’ले व्यवस्था बदले, पढेकाले मुलुक बदलून् !
SkywellSkywell

पश्चिम नेपाल, अर्घाखाँचीको धनचौर । तर गाउँ ‘धनचौर’ थिएन । गाउँ अभाव र विपन्नताको बिम्ब बनेर उभिएको थियो । अशिक्षाको जगमा । त्यहीँ जन्मिए बेदुराम भुसाल, विक्रम सम्वत् २०११ मा ।

तिनताक अर्घाखाँचीमा विद्यालय थिएनन् । गुरु–आश्रम थिएनन् । पढेलेखेका मान्छे थिएनन् । पढ्ने चेतना पनि सुषुप्त थियो ।

एकाध घरमा दुर्गा सप्तशती, श्रीमद्भागवत्का अनुष्टुप छन्द गुञ्जन्थे । त्यत्तिले मात्रै चेतनाको दियो सल्काउने कुरा भएन ।

KFC Island Ad
NIC Asia

भुसालको परिवार मध्यवित्तभन्दा केही माथिको थियो । तिनताक आफ्नै आयस्ताले बाह्रमहिना हातमुख जोड्ने परिवार मध्यम आयको मानिन्थ्यो ।

भुसालको परिवार केही उकासिएको थियो । खेतीको आयस्ताले वर्षभरि खान पुगेर केही उब्रन्थ्यो । उब्रिएको अनाज बेचबिखन गरेर परिवारले, दसैं–तिहार, तिथि–पर्व मान्थ्यो । गर्जो टार्थ्यो ।

स्कुल–गुरुकुल नभएकाले गाउँका केही ‘सज्जन’ हरूले ‘मास्टर’ ल्याएर राखेका थिए । तिनै मास्टरले भुसाललाई कखरा सिकाए । अक्षरसँग नाता गाँसिदिए ।

गाउँका परपीडकहरू मुसाले झैं शान्ति, अमनचयन खनी–खोस्री रहन्थे । उनीचाहिँ मुसाले खनेको माटो जम्मा पारेर तिनैमा रहर कोर्थे । कल्पनाको अक्षर उतार्थे । ज्ञानको चक्षु चहकिलो बनाउने चेष्टा गर्थे ।

सुरुमा उनले भुइँको धूलोमा अक्षर लेख्न सिके । त्यसपछि  पाटी÷धुलेटो थपियो । कक्षाको खुट्किला चढ्दै गएपछि धुलेटोमा मात्र उनका अक्षर अटाएनन् ।

“तिनताका धनचौरमै एकजनाले खुद्रा पसल खोलेका थिए । छोराहरूले पढ्न थालेपछि बुवाले भन्नु भएछ– अब कापी पनि राख्नूस् । उनले कापी राख्न थाले । हाम्रा अक्षर झ्याङ्गिदै गयो,” भुसाल सावाँ अक्षर चिन्दाको क्षण सम्झन्छन् ।

केही वर्षपछि गाउँमा प्राथमिक स्कुल त आयो । स्कुल आउँदा उनले साँवा अक्षर छिचोलिसकेका थिए । स्कुलले ज्ञानको आयतनलाई केही बढाइदियो ।

एकाध वर्षमै प्राथमिक तह पूरा भइहाल्यो । त्यसपछि चढ्ने खुट्किलो भएन । भुसालको पाइला रोकियो ।

ठूलो बुवाको छोरीको घर सदरमुकाम नजिकै थियो । लेख–पढमा रुचि भएकै परिवार हुनाले शिक्षाको महत्त्व बुझ्थे ।

माइत आएका बेला उनले भनिन्– “एकजना भाइलाई म लगेर पढाउँछु ।”

आफू जान पाइएला भनेर सोच्दै थिए । दाजुले उछिने । दाजु पीताम्बर भुसाल पढाइमा विलक्षण थिए । जेठो दाइले पालो पाइहाले । उनको रहर चिसियो ।

किताब–कापीको सम्पर्कमा पुगेका पीताम्बर कम्युनिस्ट पार्टीको सम्पर्कमा पनि पुगे । तिनताक लुम्बिनी अञ्चल कम्युनिस्ट पार्टीका लागि उर्बर भूमि थियो । सङ्गठनको आयातन–फैलाओट बढ्दो थियो । चेतनाको राप फिँजिदो थियो ।

पुष्पलालले नेतृत्व गरेको नेकपाको सम्पर्कमा पुगेछन् । एसएलसी दिएर गाउँ फर्कंदा कम्युनिस्ट आन्दोलनको फिलिङ्गो पनि लिएर गए ।

एसएलसीको परीक्षा सकेर गाउँ फर्किएका जाज्वल्यमान युवा । परीक्षाको परिणाम ननिस्कँदै प्राथमिक शिक्षक नियुक्त भइहाले । २०२७ सालताका ।

दाजु गाउँ फर्किएपछि शिक्षाको चिराग पनि भित्रियो । उनले गाउँका केही सक्रिय युवा भेला गरे । र, उद्घोष गरे– “अब गाउँमा मिडल स्कुल खोल्नुपर्छ । अब पढ्ने केटा हो ।”

प्राथमिक स्कुल बढुवा भएर जनजागृति मिडल स्कुल बन्यो ।

नजानिँदो तवरले बेदुराम पनि पार्टीमा आबद्ध भएछन् ।

तिनताक कम्युनिस्ट नेकपा संस्थापन समूह पुष्पलालको नीति नै थियो– गाउँ–गाउँ जाने विद्यालय खोल्ने । क्रान्तिको दियालो सल्काउने ।

बालबच्चा पढाएपछि किसानलाई आकर्षित गर्न सकिन्छ । किसान आकर्षित नहुँदासम्म कम्युनिस्ट आन्दोलन फैलँदैन भन्ने नेकपाको निचोड पनि थियो ।

“त्यतिबेला पुष्पलालको नारा नै थियो, ‘पार्टीलाई किसानका बीचमा बसोबास गराऊ ।’ अतः पार्टीलाई किसानका बीचमा पुर्‍याउन सेतुको भूमिका निर्वाह गथ्र्यो शिक्षाले ।” शिक्षासँगै राजनीतिको कखरा सिक्दाको क्षण सम्झन्छन्, बेदुराम ।

पार्टीमा आबद्ध नेता–कार्यकर्ताले स्वयम्सेवी ढंगले विद्यालय खोले र पढाए पनि । भुसाल त्यही ‘राजनीति पाठशाला’ को सदस्य–शिक्षार्थी बने । शिक्षा र राजनीति समानान्तर रूपमा अघि बढ्यो ।

उमेरमा पाको भएकाले मिडल स्कुल पढ्दा नै उनी विद्यार्थी संगठनको नेतृत्वकर्ता बने । पार्टीको सेल कमिटीमा हर्ताकर्ता पनि ।

गाउँका सोझा, निमुखा, विपन्नको भाग्य, भविष्य जाली तमसुकमा कैद थियो । ऋणको भारीले थिचिएकाले जीवन क्रमशः अधोगतितिर उन्मुख थियो ।

एक किसिमले भन्ने हो भने गाउँ शोषक, सामन्त, जाली फटाहाहरूको चङ्गुलमा थियो । बेदुरामले उनीहरूलाई समाजको प्रगतिको बाधक देखे । कम्युनिस्ट आन्दोलनका अवरोधक ठाने । र, उनीहरूविरुद्ध आन्दोलन छेड्ने निष्कर्षमा पुगे ।

२०३० साल कात्तिक २६ गते लुम्बिनीमा ठूलो किसान र्‍याली आयोजना भयो । सबै जिल्ला सदरमुकाममा किसानको जुलुस निस्कियो । विरोध प्रदर्शन होइन विद्रोहकै रूप लियो ।

अर्घाखाँचीको जुलुसको नेतृत्व बेदुरामले गरे । सदरमुकाम नरपानीमामात्रै करिब पाँच हजारको जुलुस निस्किएको थियो, त्यतिबेला ।

लुम्बिनी अञ्चलको सफल किसान आन्दोलनपछि पुष्पलाल समूह उत्साहित भयो । आन्दोलनमा नयाँ गति पैदा भयो ।

उनी त्यतिबेलाको निचोड सुनाउँदै भन्छन्, “विशाल जुलुसको नेतृत्व गरेपछि हामी के निष्कर्षमा पुग्यौं भने, जनता सबै कम्युनिस्ट पार्टीमा आबद्ध भइसके । पुरानो  सत्ता धर्मराइसकेको छ । यसलाई सजिलै फाल्न सकिन्छ । यसलाई हुत्याउनका लागि हतियारबन्द आन्दोलनको जरुरी छ ।”

उनीहरू ‘गुरिल्ला एक्सन’ को निष्कर्षका पुगे । पुष्पलाल नेतृत्वको लुम्बिनी अञ्चलनको कम्युनिस्ट आन्दोलन सशस्त्र सङ्घर्षको बाटोतिर अघि बढ्यो ।

गुरिला ‘स्क्वाड’ गठन भयो ।

त्यसभन्दा पूर्व, २०२९ सालमै पुष्पलाल समूहको नेतृत्वमा भएको चौथो सम्मेलनमै ‘दीर्घकालीन सशस्त्र सङ्घर्षको बाटोबाट अघि बढ्ने’ भनेर कार्यदिशा पारित गरेको थियो ।

त्यसभन्दा अघि किसानहरूलाई गोलबद्ध गर्ने र आन्दोलित तुल्याउने रणनीति समेत पार्टीले तयार गरेको थियो ।

पार्टीले ‘सामन्त’ विरुद्ध एक्सनको घोषणा गर्‍यो । गुरिल्ला दस्ता तयार भयो ।

त्यसको अङ्ग बने बेदुराम ।
 

बर्रे सङ्घर्षको व्युत्पादन

लुम्बिनी अञ्चलको कम्युनिस्ट आन्दोलन फस्टाउनमा बर्रे सङ्घर्षको अक्षुण्ण योगदान छ । पूर्वकोसी प्रान्तीय कमिटीअन्तर्गतको झापा जिल्ला कमिटीले सुरु गरेको ‘वर्गशत्रु खतम’ अभियानले पूर्वमा आगो सल्काएको थियो ।

पश्चिमको डढेलो बर्रे सङ्घर्षले सिर्जना गर्‍यो । तिनताक बर्रेमा रविलाल बेलबासेको परिवारलाई कम्युनिस्टहरूले ‘वर्गशत्रु’ करार गरेका थिए । “जाली तमसुक बनाएर गाउँलेलाई दुःख दिने र झुटा मुद्दा लगाएर कम्युनिस्टलाई दुःख दिनमा उनी माहिर मानिन्थे । उनकै कारण देवराज भारले खुब दुःख पाए । भारलाई झुटा मुद्दामा पक्राउ गरिएको थियो । पछि उनी हिरासतबाटै टाप ठोके,” बेदुराम बर्रे सङ्घर्षको गर्भमा पस्छन् ।

रविलाल बेलबासे र उनका छोरा शोभाकर बेलबासे जिल्लाका धनाढ्य मानिन्थे । प्रशस्त जग्गा–जमिन, आयस्ताका अतिरिक्त घरमा सुनचाँदी पनि प्रशस्तै रहेको अनुमान गरिएको थियो ।

बेदुरामको समूहले उसैको घरबाट सशस्त्र सङ्घर्षको सुरुआत गर्ने निष्कर्ष निकाल्यो ।

तर, व्यक्ति हत्याको योजनामा भने उनीहरू थिएनन् । हात हतियारको जुगाड गर्ने नीति भने पार्टीको थियो ।

रविलालका छोरा शोभाकर जिल्ला पञ्चायतको सदस्य पनि भएकाले रेकी आवश्य पर्थ्यो । उनीहरूले केही दिनपूर्व नै रेकी गरेर घरमा क–कसको आउजाउ छ, सबै सूचना लिएका थिए ।

योजनामुताविक २०३० को फागुन २८ गते उनीहरू अर्घाखाँचीको बर्रे पुगे । गुरिल्लाका कमान्डर थिए केशरमणि पोखरेल । पीताम्बर भुसाल र देवराज भार सहकमान्डरको भूमिकामा थिए । बेदुरामलगायत झण्डै १२ जना त्यसको सदस्य थिए ।

संयोग नै भनौं त्यसदिन रविलाल घरमा रहेछन् । गाउँमा रात बस्ने बिहे भइरहेकाले त्यतै लागेछन् ।

मध्यरात पुगेको गुरिल्ला समूहमध्ये कोहीले घर घेरा हाल्यो । कोही जस्केलाबाट भित्र पसे । कोही मूल ढोकाबाटै भित्र पसे । मस्त निद्रामा रहेका परिवारका सबै सदस्य ब्युँतिए । ज¥याकजुरुक उठे ।

आँखा मिच्दै उठेका सबै सदस्यलाई एउटा कोठमा थुने । छोरालाई सबै चोटा कोठामा पुर्‍याउँदै भने– “कहाँ के–के छ ? निकाल् !”

मुखमा मास्क लगाएका गुरिल्ला देखेपछि उनी थरहरी भए । लुगलुग काम्दै कागजपत्र र भएजति सुनचाँदी देखाइदिए । गुरिल्लाहरूले कब्जामा लिएहाले ।

तर, जति खोज्दा पनि बन्दुक फेला परेन । एउटा मिसन अपूर्णै रह्यो ।

“बन्दुकचाहिँ कब्जा गर्ने मुख्य ध्येय थियो,” आज सम्झिँदा पनि बेदुराम उस्तै रोमाञ्चित हुन्छन् ।

‘बर्रे सङ्घर्ष’ आंशिक रूपमा सफल भएपछि थप विद्रोहको तयारीमा जुटेको थियो बेदुराम सदस्य रहेको स्क्वाड । मथिङ्गलमा क्रान्तिको ज्वारभाटा ल्याउने रूमानी सपना झाँगिदो थियो ।

चैत मसान्त । गर्मीले निसास्सिएका चराचुरुङ्गीहरूको चिच्याहट थियो । शान्त पर्यावरणको ध्यान भङ्ग भएजस्तो भान हुन्थ्यो ।

बिहानीपख । बेदुरामको कानमा बाबुको आवाज बज्र झैं ठोक्कियो । क्रान्तिको आगो सल्काइसकेकाले उनी आँखाको ढकनी उघारै राखेर सुत्थे । त्यसदिन त कान पनि चनाखै रहेछ । के आपत् आइलाग्यो भनेर उनले ढोका खोले ।

पालीको ढोका खोलेर हेर्नेबित्तिकै उनका नौनाडी गले । भरुवा बन्दुक सहितका प्रहरीले घर घेरिसकेका रहेछन् । बेदुरामलाई देख्नेबित्तिकै एकजना प्रहरीले रूखो स्वरमा बोले– “हतकडी लगाइहाल् !”

उधूम गर्मी । कट्टु र गञ्जीमा मात्रै थिए बेदुराम । तथापि, स्वर नकमाइ भने, “यत्तिकै लैजान्छौ कि लुगा लाउन दिन्छौ ?”

“छिटो लुगा ला..,” अर्को प्रहरी कड्कियो ।

बाबु खुबै अताल्लिएका थिए । दुवै छोरा विद्रोहमा होमिएका छन् । सरकारले गाथगादी ताकेको कसुरमा जेलमै सडाइदिने हो कि ! अलि पर्तिर लगेर गोलीले उडाइदिने हो कि ! उनले केही सोच्न सकेका थिएनन् ।

छोरासँगै पछिपछि लागे ।

दस पाइलाजति पर पुगेपछि बेदुराम बाबुतिर फर्किए । भने, “पक्री त हाल्यो । जे गर्लान् गर्लान् । तपाईंचाहिँ फर्कनूस् । बाबुको मनले फर्कन मानेन । पछिपछि आउन पनि सकेनन् । मूर्तिवत् अडिए । छोरो लगेको बाटो हेरिरहे ।

क्रान्तिका लागि जीवन खर्चने निधो गरिसकेका थिए । विद्रोहप्रति ग्लानि थिएन । आन्दोलनप्रति पश्चात्ताप थिएन । न पक्राउ परेकाप्रति पछुतो पनि ।

उनले सोचेका थिए– अलि पर्तिर लगेर गोलीले उडाइदिन्छन् होला । भरुवा बन्दुक सहित प्रहरी आएका थिए ।

तर, यस्तो भएन ।

मारिएनन् । यातना खप्न कै लागि भए पनि उनले बाँच्न पाउने भए । किस्ता–किस्तामा ताडना खपिरहनुपर्ने भयो ।

पक्राउ पर्नेबित्तिकै बेदुरामलाई प्रधानपञ्चको घरमा पुर्‍याइयो । चरम यातना सुरु भयो । बेहोस् नहुँदासम्म जिउमा, पैतालामा प्रहरीले सिम्किनो, लाठी बर्साइह्यो । थाकेपछि प्रहरीहरूले प्रधानपञ्चकै घरमा कुखुरा काटेर पक्राउको खुसियाली मनाए ।

“यातनाको कुनै सीमा थिएन । जहाँ मन लाग्यो त्यहीँ पिट्थे । कहिले खुट्टा उचाल्न लगाएर सिम्किनो बजार्थे । सीधै मस्तिष्कमा सुल उठ्थ्यो,” पीडादायी ताडनाको क्षण सम्झँदा उनी अहिले पनि भावुक हुन्छन् र नाफाको जीवन बाँच्न पाउँदा गर्व गर्छन् ।

चुरोट निभाएर कानको भित्री भागलाई ‘एस्ट्रे’ बनाइदिन्थे । मुत्रद्वारमा आलपिन छिराएर पनि पीडा दिन्थे ।

राज्यसत्ताको बक्सिस ठानेर उनले त्यसलाई सहँदै र पचाउँदै गए ।

“सकुञ्जेल सहन्थेँ । शरीर सहन छाडेपछि बेहोस् हुन्थेँ,” उनको मथिङ्गलमा यातनाको दृश्य अझै ताजै छन् । 

तीन महिना थानामा राखेर चरम यातना दिएपछि तम्घासको जेलमा पुर्‍याइयो । बन्दी जीवन व्यतीत गर्न थालेपछि केही हलौं भयो । यातनाले थिल्थिलिएको शरीरले त्राण पाउँदै गयो ।

तीन वर्षसम्म परिवारसँगको भेटघाटमात्र होइन चिट्ठीपत्र, किताबबाट समेत टाढा राखियो । सुरुङजस्तो कोठामा सत्ताको दिन गन्दै उज्यालोको प्रतीक्षामा रहे ।

२०३३ सालमा अञ्चलाधीश जेल भ्रमण गर्न पुगेका थिए । सबै कैदी–बन्दीसँग भेटघाट गराइयो । आस्थाका बन्दीहरू पनि निकै थिए । बेदुरामहरूले अञ्चलाधीशलाई ¥याख¥याख्ती पारे, “कानुनअनुसार सजाय भोग्छौं । तर परिवार, आफन्तसँग भेटघाट, पढ्न–लेख्न  र समाचार सुन्नै त बन्देज लगाउनु भएन नि !”

“हुन्छ । दिने,” सङ्क्षेपमै जवाफ फर्काए अञ्चलाधीशले ।

त्यस दिनदेखि जेल बाहिरैबाट रेडियो बजाइदिने भए जेलरले । तर भित्र राख्न अनुमति भने दिएनन् । जेलको बारमै ‘रेडियो नेपाल’ बज्ने भयो ।

पुस्तकालयमा उपलब्ध किताब पढ्ने सुविधा पनि निगाहमा दिएर गएका थिए अञ्चलाधीशले । भोलिपल्टबाट जेलरले उपलब्ध गराइदिन थाल्यो ।

“तम्घासमा किरण पुस्तकालय थियो । शशी पन्थी त्यसका सञ्चालक थिए । उनले किताब ल्याएर दिन्थे । पुस्तकालयमा भएका सबै किताब जेलमा ल्याइदिन्थे । नभएका किताब किनेर पनि दिन्थे,” पुलकित हुँदै सुनाउँछन् बेदुराम ।

“तिनताका पढाइको कुनै सीमा थिएन । यो पढ्ने त्यो नपढ्ने छनोट पनि थिएन । आँखाले देखेजति र भेट्टाएजति किताब पढ्थेँ, सकेसम्म पाना आउँदो पार्थें,” किताबसँगको नाताबारे खुल्छन् उनी ।

बालकृष्ण समको ‘चिसो चुह्लो’, लक्ष्मीप्रसाद देवकोटाको ‘शाकुन्तल’, ‘सुलोचना’ आदि महाकाव्य कण्ठाग्र बनाए ।

लेखनाथ पौड्यालको नव्यकाव्य अन्तर्गतको ‘तरुण तपसी’ का केही श्लोकले जीवन बदल्न प्रेरित गरिरहे ।
“म खाऊँ मै लाऊँ सुखशयल वा मोज म गरूँ
म बाँचूँ मै नाचूँ अरू सब मरून् दुर्बलहरू
भनी दाह्रा धस्ने अबुझ शठदेखि छक परी
चिता खित्का छोडी अभयसित हाँस्यो मरिमरी !”

‘तरुण तपसी’का यी हरफहरू सामन्तप्रति कठोर व्यंग्य प्रतीत हुन्थ्यो । बेदुरामलाई आज पनि उत्तिकै कण्ठस्थ छ ।

काठमाडौं जाने क्षोभमा एसएलसी

बर्रे संघर्षले क्रान्तितिर धकेलिदिएपछि पढाइ अलपत्र परेको थियो । हतकडीले झनै बिथोलियो । जेलको दुरत्यय अन्धकारमा प्रविष्ट भएपछि औपचारिक शिक्षाप्रतिको उनको मोह थन्को लाग्यो । तर, किताबसँगको नाता भने झन्झन् प्रगाढ हुँदै थियो ।

२०३५ सालको उत्तराद्र्धतिर पुगेपछि कसैले सुनाइदियो– एसएसलसी पास भएपछि काठमाडौं जेल सरुवा हुन्छ । बेदुराम लोभिइहाले ।

दिनरात एकै बनाएर पढाइमा घोटिए । शशि पन्थीले किताबको जुगाड गरिदिन्थे । त्यसैको सहायताले उनले परीक्षाको तयारी गरे ।

२०३६ सालमा प्रवेशिका परीक्षा त दिए । मुलुकको राजनीतिमा उतारचढाव आयो । २०३५ सालदेखि विद्यार्थी आन्दोलन चर्किएको थियो । त्यसले जनमत सङ्ग्रहमा त मुलुकलाई धकेल्यो तर परिणाम परिवर्तन पक्षधरहरूको पोल्टामा परेन । बहुदलले जितेको भए २०३६ सालमै बेदुराम जेलमुक्त हुन्थे । निर्दलले जितेपछि उनी स्थानान्तरण भएर काठमाडौं ल्याइए ।

२०३६ सालमा प्रवेशिका परीक्षा दिएका थिए । नतिजा आउन एक वर्ष ढिला भयो । २०३७ सालमा उनी दोस्रो श्रेणीमा एसएसलसी पास भए । जेल सरुवा हुन एसएलसी पास भइरहन परेन । पञ्चायतले नै ‘बोनस’मा दियो ।

त्यसपछि जेल नै उनको बन्द पाठशाला, विश्वविद्यालय बन्यो । औपचारिक शिक्षादेखि जीवनसम्म त्यसैले पढायो । परिवर्तनको चेत बन्सो झैं त्यहीँभित्र मौलायो ।

“आइए र बीए काठमाडौंका विभिन्न जेलमा स्थानान्तरण हुँदै सकेँ ?,” जेल जीवनको उपलब्धी सुनाउँछन् भुसाल ।

“कठोर काराबासमा पनि शिक्षाको चाह किन मरेन ?” यो प्रश्नको सपाट जवाफ बेदुरामसँग छैन । यत्ति उत्तर छ “ज्ञान, बुद्धि, विवेकवान नभएसम्म अँध्यारो कुनै हालतमा पन्छाउन सकिँदैन भन्नेमा ढुक्क थिएँ । राज्य सत्तालाई जित्ने तागत पनि यसैभित्र छ भन्ने थियो । घुँडा धसेर पढियो ।”

वाम–प्रगतिशील बन्दीहरूको जिजीविषा चर्को थियो । जेलभित्र कठोर यातना पाउँथे । तर प्रशासन, सत्ताधारीसँग लम्पसार पर्ने, आत्मसमर्पण गर्ने सोच आउँदैनथ्यो । “भोलि जित्नु छ भने आज यातना खप्नुपर्छ । जति पीडा पाए पनि सहनुपर्छ । मारे मरिहालियो, बाँचिएछ भने बदलिन्छ भन्ने भावले बाँच्न हमेसा प्रेरित गरिरहन्थ्यो,” भुसाल जेल जीवनको अनुभूति शब्दमा समेट्न खोज्छन् ।

यातनाका क्रममा पटकपटक मृत्युलाई नजिकबाट नियालेकाले पनि होला जीवनप्रतिको लोभ पनि उत्तिकै रह्यो ।

राज्य विप्लव मुद्दाअन्तर्गत उनलाई सुरुमा दस वर्ष कैद तोकिएको थियो । कानुनतः उनी २०४० सालमै रिहा हुनुपर्ने हो । कसुर जघन्य भएको ठहर गर्दै दश प्रतिशत सजाय वृद्धि गरियो । त्यो समय पनि भुक्तान भयो तर रिहा गर्ने छाँट प्रशासनले देखाएन । बरु शान्ति सुरक्षाअन्तर्गतको ऐन लगाएर डेढ वर्ष अझै जेलमै कोच्यो !

२०४३ सालमा राष्ट्रिय पञ्चायतको चुनाव भयो । जनपक्षीय उमेदवार पद्मरत्न तुलाधरहरू निर्वाचित भए । विजयी भएलगत्तै उनीहरूले आस्थाका बन्दीहरूको रिहाइको माग गरे । पञ्चायतले सुरुमा त आनाकानी गर्‍यो । जनप्रतिनिधि नै राजनीतिक बन्दीका पक्षमा देखिएपछि सत्तालाई नैतिक सङ्कट पर्‍यो ।

२०४३ जेठमा बेदुरामले १४ वर्षे बन्दी जीवनबाट मुक्ति पाए । बाह्य संसारको उज्यालोसँग साक्षात्कार हुन पाए ।

जेलका किस्सा

जेल परेको तीन वर्षमात्रै भएको थियो । तीजको एकभक्तिको दिन (दरखाने) थियो । घर परिवारसँग टाढा भएकाले बन्दीबीच भावनात्मक साइनो थियो । आपसमा मिलेर पर्व मनाउने र खुसियाली साटफेर गर्थे । 

त्यसदिन पनि उनीहरूले कुखुरा खाएर निरन्तरता दिने निधो गरे । किन्न टाढा जानुपर्ने र प्रशासनलाई गुहार्नुपर्ने पनि थिएन । जेलमूलीले त्यहीँ पालेको थियो । तर, दोब्बर–तेब्बर मूल्यमा बेच्थ्यो । 

कुखुरा किन्ने जिम्मा मेस व्यवस्थापक नेत्रप्रसाद ढुङ्गानालाई दिए । व्यवस्थापनको जिम्मा पनि उनीहरूले पालोफेरो गरेर लिन्थे । 

ढुङ्गानाले दिउँसो जेलरकहाँ गएर कुखुरा उचालेछन् । वस्तु अनुसारको मोल नमिलेपछि फर्किएर आएछन् । राति जेलर आएर दागा धर्न पो थाल्यो “मेरो कुखुरा उचालेर छाड्छस् !”

दागा धरेको मात्रै भए त सहन्थे पनि होला । कुट्नै थाल्यो । बेदुरामलगायत बन्दीहरूको धैर्य टुट्यो । उनीहरू घेरा हालेर खजाँहा बनाइदिए ।

प्रशासनलाई निहुँ चाहिएको थियो । उनीहरूलाई ६ महिनासम्म यातना दिइयो । खुट्टा साङ्लाले बाँधियो ।

अर्को किस्सा पनि छ

२०३७ साल चैत २४ गते पहिलोपल्ट नेपालबन्द आयोजना गरेको थियो । तत्कालीन अनेरास्ववियू पाँचौंको अगुवाइमा ।

नेपाल बन्दका दिन तीन–चार सय विद्यार्थी पक्राउ परे । पक्राउ पर्नेबित्तिकै जेल–सुधारको आन्दोलन थाले । 

तिनताका झापा विद्रोहका अगुवा राधाकृष्ण मैनाली, केपी ओली पनि केन्द्रीय कारगारमै थिए । “विद्यार्थी उकास्ने यिनै झापाली हुन्” भन्दै उनीहरूलाई नख्खु जेल सारियो ।

अर्घाखाँचीका कम्युनिस्ट नेता मोदनाथ प्रश्रित पनि केन्द्रीय कारागारमै थिए । उनले चिट्ठी लेखेछन्, पार्टीलाई दिन भनेर विद्यार्थीको जिम्मा लगाएछन् । प्रहरीले गेटमै समातिहाल्यो !

चरम यातनाका कारण प्रश्रितको स्वास्थ्य अवस्था खस्कँदो–दयनीय थियो । कतिबेला मृत्युले घेरा हाल्ने हो यसै भन्न सकिँदैनथ्यो ।

बन्दीहरूले मिलेर उनलाई प्रातः समयमा दूध–चियाको बन्दोवस्त मिलाएका थिए । भोलिपल्ट बेदुराम दूध पुर्‍याउन गए । अचम्म ! प्रश्रित थिएनन् ।

बेदुराम झसङ्ग भए– कतै प्रश्रितलाई बेपत्ता त बनाएनन् ?

जेलरलाई सोधे– “खै यहाँको मान्छे ?”

“गोलघरभित्र हाल्यो !” जेलरले सङ्क्षेपमा भने ।

बेदुरामलाई विश्वास भएन । जेलको चौकीमा गएर बुझे । चौकिदारले चेतावनीको भाषा बोल्यो “भरे थाहा हुन्छ !”

बेलुका उत्सुकतापूर्वक सबै बन्दी चौकीमा भेला भए । थाहा दिन्छ होला भनेको सबैलाई लाइन लगाएर कुट्न पो थाल्यो । आधाघण्टा त बेदुरामले यातना सहेका थिए । त्यसपछि होसहवास हरायो । कुटाइ खानेमा बेदुराम, लीलामणि ढुङ्गाना, नेत्रप्रसाद ढुङ्गाना र तस्बिर राई थिए ।

बन्दीमाथि कुटपिट भएपछि मसालका नेता भैरव रेग्मीले विरोधमा जेलभित्र भातपानी बहिष्कार गरे । दुईदिनपछि बेदुरामलगायत कुटाइ खानेले पनि अनशनमा साथ थिए ।

भोलिपल्टै माग पूरा भयो भनेर चौकिदारले भोक हड्ताल त टुटायो । तर केको माग पूरा हुन्थ्यो ! 

भोलिपल्टै जेल सारिए । सेढाईं वीरगञ्ज पुर्‍याइए । बेदुरामलगायतको समूह नख्खु स्थानान्तरण भए ।

केपी ओलीसँगको उतारचढावको सम्बन्ध !

हाँगा फाट्नु र जोडिनु नदीको विशेषता हो । नदी झैं विभिन्न शिरामा विभक्त हुँदै, फेरि गाँसिदै, मिसिँदै यतिबेला कम्युनिस्ट आन्दोलन नेपाली राजनीतिको मूलप्रवाह बनेको छ ।

सुरुमा पुष्पलाल समूहबाट कम्युनिस्ट आन्दोलनमा संगठित भएका बेदुराम पुष्पलालको शेषपछि बर्रे सङ्घर्ष समूह गठन गरेर त्यसैको अगुवा बने । 

तर, ‘बर्रेपथ’ २०३९ सालमा नेकपा (माले) मा विलय भयो । जेलभित्रबाट वक्तव्य जारी गरेर ‘बर्रे समूह’ माले आन्दोलनमा मिसिएको औपचारिक जानकारी दिइयो ।

तर, त्यसभन्दा पूर्व नै २०३७ साल साउनमा बेदुरामको केपी ओलीसँग भेट भएको थियो । केन्द्रीय कारागारमा । त्यतिबेला केपी ओली रोग र शासन–सत्ता दुवैसँग एकसाथ सिँगौरी खेलिरहेका थिए ।

‘झापा विद्रोह’ र ‘बर्रे सङ्घर्ष’ को रूप अलग भए पनि सार एकै भएकाले उनीहरूको पार्टी, विचार मात्र होइन, मन गाँसियो । अन्तरङ्ग सम्बन्ध स्थापित भयो । 

खुला राजनीतिमा अवतरित भएपछि परिवारका सदस्य झैं दुवै अक्षुण्ण रहे । तत्कालीन एमालेको पाँचौ र छैटौं महाधिवेशनसम्म उनीहरू एकै कित्तामा उभिएका थिए । मदन पथको वैचारिक उत्तराधिकारी बनेर ।

जनकपुर महाधिवेशनमा आइपुग्दा एमाले नामको नदीको दुई किनार जस्ता देखिए । माधव नेपाल समूहबाट केन्द्रीय कमिटीमा निर्वाचित भए ।

बुटवल महाधिवेशनको मैदानमा पुग्दा बेदुराम केपी ओलीकै कित्तामा उभिन पुगे । जबजलाई पार्टीको मार्गदर्शक सिद्धान्त बनाउन दिलोज्यान दिएकाले पनि ओली समूहमा मिसिनु अनौठो थिएन ।

भृकुटीमण्डप महाधिवेशन र माओवादी केन्द्रसँगको एकतासम्म आइपुग्दा केपी ओलीसँगको सम्बन्ध जनकपुर महाधिवेशनतिरै फर्किएको छ । 

केपी ओलीसँगको सम्बन्धमा उतारचढाव आए पनि निष्ठा र इमानमा भने भुसाल आफैंले कोरेको बाटोमा छन् । राजकीय पद–प्रतिष्ठाका लागि सिंहदरबार र बालुवाटार धाउँदैनन् । अध्ययनमा व्यस्त रहेकाले पनि होला, भ्याउँदैनन् पनि ।

एक कार्यकाल राष्ट्रियसभा सदस्य र नेपालको प्रतिनिधि भएर संयुक्त राष्ट्रसंघको महासभामा भाग लिन गएबाहेक लाभ र सुविधाको सोपान चढेका पनि छैनन् ।

पार्टीको आन्तरिक जीवनमा नीति, विधि, पद्धति र विचारकै मात्र रटान लगाइरहेकाले होला उनी किनार लाग्दै आएका छन् । पार्टी आन्दोलनमा विधिभन्दा व्यक्ति योग्य ठानिँदै जाँदा बेदुराम ओझेल पर्नु स्वाभाविकै हो ।

२०७४ सालमा पनि तत्कालीन एमालेले राष्ट्रियसभा सदस्यको उम्मेदवार प्रस्ताव गरेको थियो । माओवादी केन्द्रका उम्मेदवारलाई जिताउनुपर्ने र गठबन्धनको मर्म आत्मतसात गर्नुपर्ने बाध्यताले उनको टिकट खाइदियो ।

विद्यावारिधिको मोह !

जेलमुक्त हुँदा बेदुराम एमए दोस्रो वर्ष पढिरहेका थिए । पहिलो वर्षको नतिजाको पर्खाइमा पनि थिए । जेलभित्रै स्नातकोत्तर तहसम्म पढिसकेकाले औपचारिक अध्ययन बिट मारूँ पनि नलागेको होइन ।

तर, २०६२– ६३ सालको जनक्रान्तिपछि नेताहरूको औपचारिक शिक्षालाई लिएर निकै टीका–टिप्पणी हुन थाल्यो । नेताहरूको शैक्षिक योग्यता परिहासको विषय बन्न थाल्यो ।

अध्ययनमा पारङ्गतहरूले पहिलो पुस्ताका नेताहरूलाई ‘अनपढ’ ‘गँवार’ को दर्जा दिन थाले । ‘एसएलसी अनुत्तीर्ण’, ‘आठ कक्षा पास’ बाट शासित हुनुपर्‍यो भनेर पढेका पुस्ताबाट छटपटी, निराशा, कुण्ठा मुखर हुन थाल्यो । भुसालको मर्ममै बिझ्यो !

राणाशाहीले निशापट्ट अँध्यारामा राखे । विद्यालय खोलेनन् । खोल्न पनि दिएनन् । एकाध खोलेका विद्यालयमा शोषित, उत्पीडित, दमितको पहुँच पुगेन ।

सत्ता सञ्चालनमा रहेका केही त्यही अँध्यारो कालखण्डका उत्पादन हुन् । चाहेर पनि पढ्न सकेनन् ।

भुसाल थप्छन्, तथापि, नेपाली राजनीतिमा उनीहरूको अभूतपूर्व देन छ । अनपढ–अबुझ छौं । शासकसँग सिँगौरी खेल्न हाम्रो बुद्धि पुग्दैन । शासकको विवेकका अघिल्तिर हाम्रा प्रश्न निर्धा होलान् । निम्छरा ठहरिएलान् भनेर हात बाँधेर बसेनन् । ‘अनपढ चेत’ ले नै क्रान्तिको सुनामी तरङ्ग सिर्जना गर्‍यो । आँधिबेहरी निम्त्यायो ।

निरङ्कुशताको जगमा खडा भएको पुरानो सत्ता  गर्ल्यामगुर्लुम ढल्यो ।

“लेखपढ गर्ने ऊर्जाशील उमेर कतिपयको जेलमै र अधिकांशको सङ्घर्षमै व्यतीत भयो । जेलका फलामे बारभित्रै पढ्ने चाह कत्तिको पूरा हुन्थ्यो ?,” भुसाल उद्वेलित हुन्छन् ।

“मेरो गाउँमा स्कुल थिएन । गुरुकुल थिएन । मेरो देशमा पढ्ने व्यवस्था नै थिएन । त्यो मेरो दोष होइन । तर, हामीले गाउँमा विद्यालय ल्याउन सङ्घर्ष गर्नेहरूलाई सधैभरि खिसिट्युरी गरिरह्यौं । नपढेका भनेर ‘अज्ञानी’ करार गरिरह्यौं,” विद्यावारिधिको तिर्खा लाग्नुको कारण बताउँछन् बेदुराम ।

“नपढेका नेता भन्नेहरूलाई जवाफ नै मेरो पीएचडी (विद्यावारिधि हो । गाउन लगाएको देखेपछि, सर्टिफिकेट हात परेपछि पढेलेखेको भइने रहेछ ! त्यसो भए यो किन नगर्ने भन्ने प्रश्न मनभित्र पेचिलो बनेपछि गाउन लगाएँ,” परिहासको शैलीमा गम्भीर भाव व्यक्त गर्छन् बेदुराम ।

बेदुराम हिजो मदन भण्डारीले २०४९ सालमा प्रतिपादन गरेको राजनीतिक कार्यक्रम जनताको बहुदलीय जनवादका व्याख्यता थिए । आज त्यसैको ‘डाक्टर’ बनेका छन् । नेपाली समाजको राजनीतिक, आर्थिक, सामाजिक, सांस्कृतिक चरित्र चिरफार गर्ने स्थूल विशेषज्ञ पनि ।

“हामीले नपढेका भनेका पुस्ताले व्यवस्था बदल्नका लागि जेल, नेल सहे । क्रान्तिका चरु झैं होमिए । राज्यको चरित्र बदलियो । शासन–सत्ता बदलियो । अहिले पढेको पुस्ता तयार भइसकेको छ । उनीहरूले मुलुक बदलून् !,” भुसालको आग्रह यत्ति छ ।

तर, उनी विश्वस्त भने छैनन् ।

अहिले पार्टीका नेतृत्वमा पढेलेखेका मान्छे नै छन् । अपवाद बाहेक । दोस्रो तहमा पनि पढेलेखेको पुस्ता नै तयार भइसकेको छ । नपढेका मान्छे औंलामा गन्न सक्ने छन् । तर, मुलुकको हालत झन् खस्कँदो छ ।

किन ?

उत्तर नपाएर होला खिन्न छन् बेदुराम !

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: मंगलबार, पुस ८, २०७६  १५:५३
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
Dish homeDish home
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
City Express Money TransferCity Express Money Transfer
सम्पादकीय
किन नहोस् त देश बर्बाद !
किन नहोस् त देश बर्बाद !
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro