site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
साहित्य
Global Ime bankGlobal Ime bank
लेखक
SkywellSkywell

शान्तिमा क्रान्ति र क्रान्तिमा शान्ति भरिदिनसक्ने शक्ति भएको कलम जुन व्यक्तिमा छ लेखक त्यही हो । सच्चा लेखकको लेखमा चुम्बकीय शक्ति हुन्छ र देश, जाति, संसारलाई समेत आफूतिर खिचेर ल्याइदिनसक्छ ।

उसले भक्ति–रसमा लेखोस् त पाठकको मन ऐले नै घरबार छोडेर भक्तिमै जीवन बिताऊँ जस्तो हुन्छ । करुणमा लेखोस्, हेर्नेको आँखाबाट आँसु बहन थाल्दछ । शृङ्गारमा लेखोस्, वृद्धको शरीरमा पनि नवजीवन आउँछ । वीररसमा लेखोस्, बलिदानको निमित्त बेदीमा जान सब तैयार हुन्छन् ।

यस्तो खूबी जुन लेखकमा छ वस्तुतः सफल लेखक त्यही हो ! यस्तै लेखकहरूको पृथ्वीमा आवश्कता हुन्छ कदर हुन्छ । यस्तै लेखक संसारका विभूति हुन् । कागत मसीको बरबाद गर्ने जो कोही मानिसलाई म लेखक भन्न सक्तिनँ । ती ता केवल छापाखानाका ग्राहक मात्र हुन् ।

Dabur Nepal
NIC Asia

जुनसुकै देशमा पनि सफल लेखकहरू राज्यका प्राणवायु हुन् । त्यसकारण चतुर राजनीतिज्ञहरू यिनीहरूलाइ ठीक स्थानमा राखेर आफ्नो हरेक कार्यमा यिनीहरूबाट ठूलो सहायता पाउँछन् । जो शासक राजनीतिमा अनभिज्ञ छन् ती यिनीहरूलाई प्रत्येक विषयमा बाधा दिन्छन्, चिढाउँछन्, दबाउँछन् ।

फलतः केवल कन्दुकलाइ भूमिमा पछारेझैँ हुन्छ । ऊ झन् उफ्रन्छ र आफूलाई समेत टपेर माथि पुग्दछ । जहाँसम्मन् शासक र लेखकको बीचमा पारस्पारिक मेल रहन्छ त्यहाँसम्मन् त्यो देशमा सम्पूर्ण कला, विज्ञान, वाणिज्यको अतुल वृद्धि भएर गइरहेको हुन्छ ।

जब यी दुईको बीचमा वैमनस्य बढ्न थाल्छ अनि त्यस देशको नाशको दिन आयो भनेर जाने हुन्छ– जसरी दर्शनढुङ्गो र चकमकको संघर्षमा झुलो जलेर भस्म हुन्छ ।

फेरि लेखकहरू बडा टेढा हुन्छन्, चाहे घरमा एक गाँसको सावगास नहोस् । यिनीहरूलाई ठूलो जतनले जुक्तिले आफ्नो राहमा ल्याउनुपर्छ । एउटा तोपको नालमा जति शक्ति छ त्यसको कैयौँ गुना बढ्ता तागत लेखकको एक बित्ताको कलममा हुन्छ ।

जुन काम परमाणु बमले गर्न सक्दैन त्यही काम लेखकको कलम गर्न समर्थ हुन्छ । फेरि अर्को दृष्टिकोणबाट हेरौं ता लेखकको त्यही लेखनी मिस्री मिलाएको मक्खन जस्तो हुन्छ– अति सुन्दर, अति नरम, अति मधुर ।

लेखकहरू बाउँठा र टेढा मात्र होइनन् अतिशय अभिमानी पनि हुन्छन् । अभिमान त हुनुपर्छ । स्वाभिमान नभएको लेखक थाङ्नो लुगा अथवा रोगी च्याङ्ग्रो जस्तो हो । तर आफ्नो अभिमान समुद्रले वडवानललाई जस्तो गरेर दबाएर राख्नुपर्छ, ज्वालामुखी पहाडले जस्तो भूकम्प गराउने होइन– आगो, खरानी, धूवाँको मुस्लो फ्याँक्ने होइन । यत्रतत्र अभिमानका ज्वाला फिँजाएर हिँड्ने लेखकको सुयश त्यसैको आँचमा परेर भस्मीभूत हुन्छ ।

फेरि कतिपय लेखकहरू स्वयं आत्मप्रशंसा र अर्काको कटु आलोचना गर्छन् । यस्तो व्यवहार ता सर्वथा अनुचित हो, लज्जाजनक हो । सम्पूर्ण लेखकहरू आफ्ना आफ्ना कार्य यही संसारमा छोडेर जान्छन् । भविष्यका विचारवान्, निष्पक्षपाती आलोचकहरूले ती सबैको गुण र अवगुण दूधको दूध पानीको पानी गरेर छुट्टयाइदिइहाल्छन् नि ।

अहिले कुनै लेखकले पनि आफ्नो तारीफको झ्याली पिटेर हिँड्नु पर्दैन । पित्तल हो कि, जलप हो कि, सुन हो, सुन भए कुन दागको हो पछिपछिका सुनारहरूले कसीमा दलेर चासनीमा दाँजेर धमाधम बताउन थाल्छन् । अहिले हामीले ‘यो मेरो अकबरी सुन हो’ भनेर के गर्ने ?

अब लेखकको शैली कस्तो हुनुपर्छ भन्ने विषयमा विचार गरौं । शैली बालकको तोतेबोली जस्तो— उति मीठो उति सरल । मैदानको नदी जस्तो एक प्रवाहले बहेर गएको । आकाशको मेघ जस्तो ठाउँ ठाउँमा नवीन विचारको बिजुली झल्केको ।

साना साना वाक्य र सजिला सजिला शब्द प्रयोग भएको शैली, त्यही शैलीमा आफ्नो मौलिक विचार प्रकट गर्न सक्ने शक्ति, यी दुई कुरा लेखकले पाउनुपर्ने प्रसाद या वरदान हो । जो जति ठूलो लेखक छ उसको शैली र भाव उही अनुपातमा सरल हुन्छ । सरलता यो एउटा ज्यादै ठूलो गम्भीर गुण हो ।

क्लिष्ट लेखक लोकप्रिय हुँदैन । संसारका कुनै भाषाभाषीले पनि उसलाई सर्वोच्च स्थान दिन सक्दैन । तै, शब्दको क्लिष्टतासम्म ता कोषले हटाउन सक्छ । तर भावको क्लिष्टता भने फलामको चिउरा जस्तो हुन्छ ।

आफ्नो विचार देशमा कसैले बुझ्न सकेनन् भने त्यो दोष देशको होइन, लेखकको हो । संस्कृत साहित्यमा कालिदास किन सर्वश्रेष्ट कवि ठहरिए ?— सरल शैली, सरल भाव । मेरो भनाइ भाव गहिरो नहोओस् भन्ने होइन, गहिरो होओस् तर धमिलो पानीमा होइन, निर्मल जलमा तल पिँधसम्म छर्लंग देखियोस् ।

जस्तै, ठूलाठूला महात्माको जीवनमा सरलता झल्किएको हुन्छ, त्यस्तै सफल लेखकको लेखाइमा पनि सरलता नै देखिएको हुनुपर्छ ।

लेखकले प्रत्येक दिन आफ्नो केही समय अध्ययनमा पनि लगाउनुपर्छ । तर जुन किताब पठन गरिन्छ, मनन गरिन्छ, त्यो ज्यादै उच्च र महान् विचारको हुनुपर्छ । गन्दा उपन्यास छुनु पनि पाप हो ।

फेरि अर्को कुरा, लेखकले धेरै समय अध्ययनमा मात्र बिताइरहनु पनि हुँदैन । यसो गर्नाले अर्काको विचारले आफ्नो मस्तिष्क भरिन्छ र आफ्नो कल्पनाशक्तिको दिनप्रतिदिन ह्रास हुँदै जान्छ ।

लेखकको अधिकांश समय अनुभव, चिन्तन, लेखनमा नै लगाएको हुनुपर्छ । अनुभव दुई किसिमका हुन्छन्, प्राकृतिक र सामाजिक । प्राकृतिक अनुभव, प्रकृतिका प्रत्येक वस्तु जस्तै— चौपाया, पक्षी, कीट पतंगादी, वृक्ष, पुष्पादि, जलस्रोत, हिमालय, इन्द्रधनु, अरुण, क्षितिज इत्यादि हजारौं कुराको अवलोकन र निरीक्षण गर्नु हो ।

सामाजिक अनुभवचाहिँ यता राजदरबारदेखि लिएर किसान घरबारसम्मको, उता योगीको कुटीदेखि लिएर गणिकाको कटीसम्मको, जहाँसम्म हुन सक्छ ज्यादा जानिफकार हुनु हो ।

जति जति अनुभव बढ्दै जान्छ उति उति नयाँ नयाँ कल्पना पनि स्फुटित हुँदै आउँछ । अनुभव कल्पनाको आधार हो । कल्पना अनुभवको सार हो यानी अनुभव दूध र कल्पना मक्खन हो ।

हुन त हो, मनुष्य मात्र संयमी हुनुपर्छ । झन् उसमाथि लेखक, प्रख्यात ताराको त के कुरा । तर संसारभरका लेखकहरूलाई चरित्रपटमा अङ्कित गरेर हेर्यो भने धेरैजसो पतित नै देखिन्छन्–कोही सुर्तीमा, कोही सुरामा, कोही सुन्दरीमा ।

लेखकहरूमा प्रतिभा हुन्छ, अध्यवसाय हुन्छ, उदारता हुन्छ । तर प्रयाशः चरित्र, आचार, आदर्श हुँदैन । नैतिक दृष्टिबाट हेरेको पक्षमा (प्राचीन लेखक गतात्माहरूलाई यहाँ किन व्यर्थ आह्वान गरूँ ?) अधिकांश अर्वाचीन लेखकहरू बेपत्ता हुन्छन् ।

जे होस्, चन्द्रमाको कलङ्कलाई ज्योत्स्नाले ढाके झैँ यिनीहरूको दोषलाई पनि कलाले छोप्दछ र अन्तमा यिनीहरू संसारभर पीयूष वर्षा गरिदिन्छन् ।

प्रायः सब लेखकहरूको अन्तःकरणमा म सारा ठाउँमा प्रसिद्ध होऊँ, मलाई संसारले चिनून्, मेरो प्रशंसा स्कूल, कलेज, घर–घरमा होओस्, मेरो मृत्युको पश्चात् पनि मलाई कसैले नबिर्सिऊन्, म कालान्तरसम्म अमर भइराखेँ भन्ने यही आन्तरिक आशा हुन्छ ।

यसैमा झुण्डिएर उनीहरू अविच्छिन्न परिश्रम गरेर किताब लेख्छन्, प्रकाशन गर्छन् । मुखले ता उनीहरू यो मेरो परिश्रम केवल भाषा–सेवाको निमित्त हो भन्दछन् । तर त्यो उनीहरूको बनावटी कुरा हात्तीको देखाउने दाँत हो ।

संसारमा निःस्वार्थ सेवा गर्ने पुरुष ता लाखमा एक होला–त्यही पनि मुश्किलले । अनुसन्धानबाट संस्कृत भाषामा यस्ता ग्रन्थहरू प्राप्त भएका छन् । जसमा ग्रन्थकारको नाम छैन !!

म त तिनै लेखकलाई मान्दछु जसलाई आफ्नो प्रख्याति र अमरत्वको कत्ति पनि परवाह हुँदैन । प्रश्न उठ्तछ, तब ऊ लेख्छ किन ?— आफ्नो आनन्दको निम्ति, सोखको निम्ति । कसैलाई रिझाउनको निम्ति होइन । कसैबाट भएको प्रशंसा सुन्नको निम्ति होइन ।

कोइली किन गाउँछ ?— आफ्नो आनन्दको निम्ति । मजूर किन नाच्छ ?— आफ्नो सोखको निम्ति । कसैको अधीनमा न कोइली गाउँछ, न मजूर नाच्छ, न लेखक एक हरफ लेख्दछ ।

जब हृदयमा भावका लहरी उर्लेर आउन थाल्छन् अनि ऊ स्वयं लेख्न तत्पर हुन्छ । अमर, अजम्बर हुनाको लागि किताब लेख्न लेखकहरूप्रति मेरो सदैव सहानुभूति छ । कत्रा कत्रा सम्राटले पहाडका चट्टानमा खोपेर राखिएका अक्षर, प्रस्तर स्तम्भमा कुँदेर राखिएका अक्षर त कालले गर्दा नासिएर गए, नेस्तनाबूद भए भने उनका कागजी किताबमा उनी जस्ताले लेखेका मन्थन (साहित्य) कति रहला र उनी अजम्बर होलान् ? एकछिन विचार गरौं त ।

कालिदास र उनका आत्मीय मित्रमा— कालिदास आजसम्म प्रख्यात छँदै छन्, उनका मित्रलाई कसैले पनि चिन्दैनन् । अब यसबाट कालिदासलाई के लाभ भयो ? उनका मित्रलाई के हानि ? लेख लेख्ने अमर हुनाको निम्ति होइन, आत्मा विनोद या आत्मानन्दको निम्ति !

दुनियाँ आफ्ना आफ्ना नशामा मस्त छन्— शराबी शराबमा, गँजडी गाँजामा, भक्त भजनमा, व्यापारी अर्थोपार्जनमा, विद्यार्थी पुस्तकमा, त्यस्तै प्रकार लेखक पनि आफ्ना लेखाइको नशामा मस्त छ ।

ऊ केही न केही नलेखीकन बस्नै सक्दैन । कथंकदाचित उसले लेख्न पाएन भने अफीमको अभावमा अफीमची जस्तो छटपटिन थाल्छ । लेखकहरूलाई, सच्चा लेखकहरूलाई, सजाय दिनुपर्यो भने झ्यालखानामा हाल्ने होइन, किनभने संसार नै उनीहरूको कल्पनामा एउटा झ्यालखाना तुल्य छ ।

अतः झ्यालखाना ता उनीहरूलाई झन् एकान्तको स्थान पो हुन जान्छ । उनीहरू ता त्यहाँ रमाउँछन् । मुफ्तको भोजन ! मुफ्तको वास ! सुरक्षित स्थान ! उनीहरूलाई कडा सजाय दिनुपर्यो भने हरेक कुरामा स्वतन्त्रता किन्तु कलम, मसी, कागत भने बिलकुल छुन पाइँदैन । बस, योभन्दा ठूलो सजाय, कष्ट, यातना लेखकहरूलाई आर्को केही पनि हुन सक्दैन ।

लेखकलाई आनन्द कहाँनिर हुन्छ त ? जब उसको हृदय भाव, रसले व्याप्त भएर आउँछ र अंकित गर्नलाई जसै ऊ कलम समात्दछ त्यस बखत ऊ परमानन्दको अनुभव गर्छ ।

ती भावहरू वाक्यमा प्रकट गर्नमा पनि आनन्द छ, तर केही कम— कलम घोट्नुपर्यो, ठीक ठीक शब्द छान्नुपर्यो । साफी गर्नु वृथा दुःख हो । समितिमा पास गराउनु एउटा भन्झट हो, लंठा हो । (आफ्नो किताबमा जब समितिले दुई चार हरफ काटिदिन्छ त्यस बखत लेखकलाई असह्य आन्तरिक बाधा हुन्छ कुनै जल्लादले आफ्नै आँखाको अगाडि नवजात शिशुको हत्या गरिदिँदा पिताको हृदय कस्तो हुन्छ ?

त्यसपछि किताब छपाउनु घरमा वास गरेकी लक्ष्मीलाई घोक्र्याउनु हो । प्रुफ हेर्नु आधा मर्नु हो । पुस्तक बिक्रेताहरूसित रुपियाँ उपर गर्नु आफ्नो दरिद्रता देखाउनु र निरर्थक कृतज्ञताको पात्र बन्नु हो ।

पाश्चात्य लेखकहरू यसैबाट मालामाल हुन्छन् । भारतवर्षमा लेखकहरूको अवस्था उत्तिको सन्तोषजनक छैन । तथापि येनकेन दाल–रोटीसम्म चलेकै हुन्छ । नेपाली लेखकको निमित्त भने ती सबै स्वप्नवत् भइरहेछन् । साहित्य–सेवा, पञ्चाग्नि–तपस्या र निराहार–व्रत भएको छ ।

विद्यार्थीहरू सफल लेखकलाई देखेर कल्पन्छन् । हामी पनि त्यस्तै हुनसके हुन्थ्यो भन्ने इच्छा गर्छन् । बाबु हो ! हिमालय टाढाबाट हेर्दा सुन्दर देखिन्छ । जो नजिकै पुगेको छ उसलाई त्यहाँको सबै गुह्य थाहा हुन्छ ।

साधारणतया धेरै किताबहरू प्रकाशित गरिसकेका प्रख्यात लेखकहरू सबै देशमा प्रतिभाशाली उत्तम व्यक्ति भन्ने सम्झिन्छन् । वास्तवमा त्यो अविवेकी विचार हो । संसारमा जति सुप्रख्यात यशस्वी लेखकहरू छन् ती ता केवल मध्यम श्रेणीका प्रतिभाशाली हुन् । महान् प्रतिभाशालीहरू ता कुनै दुर्गन्धी गल्लीको कुनै अँध्यारो कोठामा कंटकमय संकटमय जीवन बिताइरहेछन्–क्षीण परिस्थितिले ! जीर्ण दरिद्रताले !

यो पृथ्वीको गर्भमा, ‘कोहेनूर’ भन्दा पनि अमूल्य रत्नहरू जति भने पनि छन् । तर तिनीहरू आफ्नो अभावले गर्दा संसारमा उज्ज्वल भएर निस्कन सकेनन्, प्रकट हुन सकेनन् । पहाडले, चट्टानले, पत्थर पत्थरले थिचिएर किचिएर अनन्त कालदेखि अचेत भएर दबिरहेका छन् ।

फेरि कति महान् प्रतिभाशाली पुरुषहरू ता स्वास्थ्यले विवश छन्, कति आलस्यले । (अल्छीको उपर ता मेरो तिलभर पनि सहानुभूत्ति छैन । यो व्यक्तिचाहिँ आफ्नो साथ कैयौँ किसिमका औषधि भएर पनि गरीब बिरामीलाई नदिने दुष्ट वैद्य जस्तै हो ।)

अन्तमा ती अप्रख्यात व्यक्तिहरूको उपर आँसु चुहाएर म यो प्रबन्ध पनि समाप्त गर्छु जसको प्रशस्त प्रतिभा छ, स्वास्थ्य छ, जाँगर छ तर जटिलबद्ध छन् उही परिस्थितिले दरिद्रताले, साम सबेरको समस्याले !!

(साहित्यकार तिवारीको ‘पन्ध्र प्रबन्ध’बाट ।)

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शनिबार, वैशाख २, २०८०  ०७:००
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
Dish homeDish home
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
City Express Money TransferCity Express Money Transfer
सम्पादकीय
SubisuSubisu