site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
अन्तर्वार्ता
Global Ime bankGlobal Ime bank
Nabil Bank Banner adNabil Bank Banner ad
पाठकलाई बेवास्ता गरेर लेखिएको रचनाको अर्थ रहँदैन
SkywellSkywell

नेपाली निबन्ध विधामा लामो समयदेखि क्रियाशील युवराज नयाँघरे निबन्धकारकै रूपमा परिचित छन् । तर, उनी नियात्रा विधामा पनि कलम चलाउँछन् । इलाममा जन्मिएका नयाँघरेको निबन्धसंग्रह ‘एक हातको ताली’ले २०६५ सालको मदन पुरस्कार पाएको थियो । पछिल्लो समय उनी निबन्ध र नियात्राको अर्को कृतिको तयारीमा लागेका छन् । प्रस्तुत छ, उनको लेखन र निबन्धकारिताका विषयमा नयाँघरेसँग गरिएको कुराकानीको मुख्य अंश :

बन्दाबन्दीको यो समयमा पनि व्यस्त हुनुहुन्छ !
अँ । यति बेला म दुईवटा किताबको तयारीमा लागेको छु । एउटा आत्मपरक निबन्धको किताब हो भने अर्को नियात्रासंग्रह हो ।

यी दुवैको प्रकाशनमा समय लाग्छ कि चाँडै नै आउँछ ?
यो किताबले समय लिन्छ होला । किनभने, माहोल त्यति सन्तुष्टि दिने खालको छैन । किताबको बजारलाई लिएर यसो भनेको हुँ । त्यसो त छापौँ भन्दा अहिले नै प्रेसमा पठाउँदा पनि हुन्छ । तर, कोरोना कहर, त्यसले सिर्जेको बन्दाबन्दी र निषेधाज्ञाले तत्कालै किताब प्रकाशनमा ल्याउनुभन्दा त्यसको सम्पादनमा समय दिनु ठिक होला भन्ने लागेरै म किताबको मसिनो काममा भिडेँ । मसिनो गरी काम गर्दा धेरै कुरा मिलाउन सकिन्छ । बढी देखिएको प्रसंग काट्न सकिन्छ । अपुग देखिएको छ भने थप्न सकिन्छ । त्यसैले म यसैमा लागिरहेको छु । मलाई लाग्छ, यो वर्षको अन्त्यसम्ममा दुवै किताब प्रकाशनमा आउँछ ।

KFC Island Ad
NIC Asia

उसो भए लेखनका हिसाबले निषेधाज्ञाको समय तपाईंका लागि उपलब्धिमूलक रह्यो ? हैन !
ठिक भन्नुभयो । लेखपढका लागि एकाग्र वातावरण चाहिन्छ । अहिलेको विषम परिस्थितिले त्यो अवस्था सिर्जना गरिदियो ! मेरो विषय, विधाको लेखनका लागि समय चाहिन्छ । निबन्ध लेख्न लेखकले आफैँभित्र डुब्नुपर्छ । घोत्लिनुपर्छ । भित्रभित्रै साधना गर्नुपर्छ । तपस्या गर्नुपर्छ । प्रकृति, भूगोल, भाषा, जनजीवन र समाजलाई आफूतिर फर्काएर अध्ययन मनन् गर्नुपर्छ । त्यसका लागि साधना त चाहिन्छ नै । साधना गर्न समय चाहिन्छ । एकान्तवासको समय मिल्दा मात्रै निबन्ध लेख्न सकिन्छ ।

नियात्रा लेखनका लागि भने आफैँभित्र डुब्नुभन्दा घुम्नुपर्छ । बाहिरी संसार डुल्नुपर्छ । संस्कृति र प्रकृति पढ्नुपर्छ । जनजीवन, भाषा, भूगोल र सभ्यताको अध्ययन गर्नुपर्छ । त्यसपछि लेख्नलाई बस्नुपर्छ । हेर्नुुस्, निषेधाज्ञाले, लकडाउनले लेख्नका लागि भनेजस्तै वातावरण तयार गरिदिएको छ ।

Royal Enfield Island Ad

हिजोका दिनमा धेरै गन्जागोल, भिडभाड, सामाजिक उरालधुरालले गर्दा निबन्धकारिताको जुन आत्मस्थ पक्ष छ, त्यो बाहिर आउन गाह्रो–गाह्रो हुँदै गएको थियो । जसले गर्दा लेखकहरू झटपटको विधातिर बढी गइरहेका थिए । अहिलेको समय त निबन्ध लेखनका लागि एकदमै उपयुक्त समय भइदियो । किनभने, निबन्धका लागि त आत्मिक मन्थन गर्नुपर्छ । विचार मीमांसा गर्नुपर्छ । त्यसैले पनि यो समय निबन्धकारिताका लागि एकदमै उपयुक्त र सुहाउँदिलो समय हो जस्तो लाग्छ । मैले पनि त्यसैको उपयोग गरेको हुँ ।

यसको अर्थ निबन्धलाई समय दिन नसकेरै नियात्रा लेखनतिर आफूलाई ढाल्नुभएको हो ? 
धेरै हदसम्म तपाईंले भनेका कुरा ठिक हो । म अध्ययन गरेर लेख्न रुचाउने मानिस हुँ । समाज, संस्कृति, भूगोल, सभ्यताको अध्ययन गर्न म आफैँ विभिन्न ठाउँहरूमा जान्छु । चिन्तन–मन्थन गर्छु र निबन्ध लेख्छु । पहिले–पहिले थोरै रचना मात्रै नियात्रामा केन्द्रित गर्दै आएको थिएँ । पछि–पछि त निबन्ध लेखनका लागि वातावरण नै भएन । अर्कोतिर, रचनाहरू धेरै मागिन थालिएपछि तत्कालै निबन्ध तयार गर्न नसकिने अवस्था आयो । त्यसका लागि सजिलो बाटो भनेको नियात्रा भइदियो । कुनै पनि यात्रामा जाँदा त्यसको अनुभव र अभिव्यक्ति सर्लक्क उतार्यो र बुझायो ।

गम्भीर निबन्धका लागि त दर्शन र चिन्तन चाहियो । त्यसमा भाषाको चमक चाहियो । शब्दमा खेल्ने चामत्कारिकता चाहियो । गहिरो र सूक्ष्म दृष्टिकोण पनि निबन्धमा हुनुपर्यो । त्यसका लागि सधैँको हस्याङफस्याङ र कुदाकुदले नभ्याउने । त्यसैले पनि तपाईंले भनेका कुरा धेरै प्रतिशत मिल्छ भन्छु म ।

नियात्रा त खर्चालु विधा हो नि ?
सन्तोष, आनन्द र सुख नै त हो, साहित्यको पक्ष भनेको । त्योसँग पैसा र खर्चको त कुरै जोडिँदैन । साहित्य लेख्नु खुसीको विषय हो, आनन्दको र सन्तोषको विषय हो ।

स्वतन्त्र साहित्यमा भाषा पनि आउँछ, दृष्टिकोण पनि आउँछ, चिन्तन र दर्शन पनि आउँछ । यो सबै कुरा पोखिसक्दा सन्तोषको परम अनुभूति हुन्छ । लेखन त्यही हो, जसले सन्तोष दिन्छ । खर्च त सामान्य कुरा भयो ।

हेर्नुस्, यति बेला लेखक आफूले आफैँलाई ऊर्जा दिएर काम गरिरहेको छ । राज्यले केही दिएको छैन । लेखकले त आफ्नो कर्तव्य सम्झिएर काम गरिरहेको छ । साहित्यका लागि हरेक लेखकले परिवारसँगको समय काटिरहेको हुन्छ । गाँस काटिरहेको हुन्छ । केटाकेटीका कतिपय इच्छाहरू मरेका छन् । लेखकले त समाजलाई केही दिउँ भनेरै काम गरिरहेको छ नि ।

सन्तोषको कुरा गर्नुभयो, लेखकीय सन्तोष केमा अनुभूत गर्नुहुन्छ ? निबन्ध या नियात्रा लेखनमा ?
तपाईंको सोधाइले मलाई धरमर–धरमरमा पार्यो ! हेर्नुस्, मानिसको शरीरमा भएका दुई हात, दुई खुट्टा, दुई आँखा, दुई कान, सबैले सन्तुलन मिलाएर काम गरिरहेका हुन्छन् । दुवैको महत्त्व उत्तिकै हुन्छ । र, कदाचित एउटा थोरै कमजोर भयो भने अर्कोको साथ लिएर, सहयोग लिएर हिँड वा सुन वा हेर भनिरहेको हुन्छ । सिर्जना पनि त्यही हो भन्ने लाग्छ मलाई । कतिपय पाठकले निबन्ध मन पराउनुहुन्छ । कतिपयले नियात्रा । मेरो दुवै किसिमका पाठकप्रति उत्तिकै सम्मान र आदर छ ।

म सुख, खुसी र आत्मिक आनन्दका लागि निबन्ध लेख्छु । आत्मप्रकाशको लागि, भाषामा खेल्न सक्ने चमकको लागि निबन्ध लेख्छु । उता, प्रकृतिका कुरा, भूगोलका कुरा, संस्कृतिका कुरा, समाजका कुरा नियात्रामा लेख्दा एउटा बेग्लै सुख पाउँछु म ।

तपाईंले आफ्नो नियात्रामा निबन्ध पोख्नुभयो या भएन ?
पोखियो नि मजाले । मेरा धेरै निबन्धहरूमा नियात्रा आएका छन् । धेरै नियात्रामा निबन्ध समेटिएका छन् । सुरु–सुरुका धेरै निबन्धहरूमा नियात्राका बाछिटा भेट्न सक्नुहुन्छ तपाईंले । त्यो चाहेर आएको भने होइन । स्वतस्फूर्त आएको हो । ‘नीलडाम’ निबन्धसंग्रहभित्रका कतिपय निबन्धमा नियात्राको झल्को भेट्नुहुन्छ । कतिपय नियात्रामा निबन्धको स्वाद पनि भेटिन्छ । त्यसैले पछि गएर मैले निबन्ध र नियात्राको कित्ताकाट नै गर्दिएँ । निबन्ध बेग्लै, नियात्रा बेग्लै लेख्दै गएँ । तथापि, निबन्धको मोह नियात्रामा आउने, नियात्राको मोह निबन्धमा आउने भइरहेको छ । तर पनि म सचेत छु ।

उसो भए तपाईंलाई केले तान्छ ?
साँच्चै भन्नुहुन्छ भने मलाई निबन्धले नै बढी तान्छ । मेरो परिचय, मेरो पहिचान निबन्धले नै दिएको हो । मैले मुलुकका सम्मानित पुरस्कारहरू निबन्धसंग्रहहरूबाटै पाएको छु । मेरा आठवटा नियात्राका किताबहरू आए । त्योभन्दा बढी निबन्धका किताब प्रकाशित छन् । तर, नियात्रामा मैले कुनै पुरस्कार पाएको नै छैन । यति हुँदाहुँदै पनि मेरा लागि यी दुवै विधा प्रेम, इज्जत र आदरका द्योतक हुन् ।

तपाईंको निबन्ध अलि बढी नै क्लिष्ट होइन ?
लेख्न कति गाह्रो हुन्छ भन्ने कुरा लेखकलाई नै थाहा हुन्छ । आफ्नो विचार र दर्शनलाई अभिव्यक्त गर्दै जाँदा कहिलेकाहीँ समाजसँगको उसको अभिव्यक्तिको माध्यम थोरै टुट्न जान्छ । त्यहाँ थोरै अलमल देखिनसक्छ । जबकि, एउटा लेखकले सिर्जना गर्दा समाजले नबुझोस्, समाजले नपढोस् भन्ने चाहेकै हुँदैन । तर, लेखक र समाजबीचको संवाद कताकता टुट्न जाँदो रहेछ । सायद, त्यो क्रमभंगताले गर्दा क्लिष्टजस्तो देखिएको होला ।

मैले जानेको कुरा, महसुस गरेको कुरा, चिन्तन गरेको कुरा नै समाजलाई दिएको हुँ । त्यति गर्दागर्दै पनि कहिलेकाहीँ बढी भावनामा बगिन्छ । त्यही भावनाले बीचमा डट... डट... डट... उत्पन्न गरिदिन्छ ! त्यही पाठकका लागि क्लिष्ट भइदिन सक्छ ।

एउटा लेखकले कहिल्यै पनि पाठकलाई उपेक्षा गरेर लेख्दैन । न त उसले लेखेको कुरो पाठकले नबुझोस्, समाजले नबुझोस् भन्ने नै चाहन्छ । हो, लेखनमा कहिलेकाहीँ हाडे ओखरको कडापन पर्न सक्छ । तर, भित्र त नरम र मिठो नै हुन्छ ।

त्यसो भए हाडे ओखर फुटाउने जिम्मा पाठकको !
अँ ! पाठककै जिम्मा हो त्यो । हेर्नुस्, पाठक नै सबैभन्दा शक्तिशाली हुन्छन् । पाठकलाई सहभागी नगराई, पाठकको उपस्थितिबिना, पाठकको अनुमतिबिना कुनै पनि लेखक पूर्ण हुन सक्दैन । पाठकहरू लेखकभन्दा निकै जान्ने हुन्छन् । पर्यो भने पाठकले लेखकलाई कठघरामा उभ्याउन सक्छन् । लेखकले त जे बुझेको हुन्छ, त्यही लेखिदिन्छ । तर, पाठकले त्यसलाई लिएर तुलना पनि गर्छ । पाठकमा हजार सूर्यको तेज हुन्छ । पाठकलाई बेवास्ता गर्ने त कुरै आउँदैन । पाठकलाई बेवास्ता गरेर लेखेको रचनाको त अर्थै रहँदैन ।

अहिले मूलधारको निबन्ध लेख्नेहरूको अभाव छ, यस्तो किन ? 
निबन्ध भनेको आत्मप्रकाशको, चिन्तनको, भोगेको समयको, भोगेको समाजको सूक्ष्मभन्दा सूक्ष्म कुराहरूलाई लिएर लेखिने विधा हो । अझै भनौँ, गहिरो विचार अभिव्यक्तिको विधा हो, निबन्ध । निबन्ध लेख्न ध्यान एकाग्र हुनुपर्छ । अध्ययन, चिन्तन, मनन र व्यापक मन्थन गर्नुपर्छ । आफू आफैँमा घोत्लिनुपर्छ । हिजोका दिनमा विश्वयुद्ध मात्रै थियो र त्यसैमा केन्द्रित भएर निबन्ध साहित्य लेखियो होला । अहिले त छिन–छिनमा युद्ध छ । प्रत्येक छिन–छिनको युद्धलाई निबन्धमा उतार्नुपर्ने समय छ । अझै भनौँ, बालुवामा झरेको सियोलाई टिप्नुपर्ने समय हो, अहिले । अहिलेको निबन्धकारिता त्यतिकै जटिल छ । अर्थात्, समय नै कठिन छ । त्यसैले लेखन पनि जटिल हुँदै गएको छ । सायद, त्यसैले पनि निबन्ध लेखनमा कम साहित्यकारहरु आइरहेका हुन् ।

त्यसो त निबन्धका अन्य हाँगाहरूको प्रयोग हुँदै आएको छ । जस्तो कि, यात्रा, दैनिकी, प्रबन्ध, संस्मरण, अनुभूति । यी सबै निबन्ध लेखनकै पाटा हुन् । तर, गद्यको एउटा शक्तिशाली पाटो भनेको गम्भीर प्रकृत्तिको निबन्ध हो । गद्यमार्फत बोलिने गहनतम कलाकारितायुक्त विचारशील भावना नै निबन्ध हो । तर, खै किन हो दार्शनिक दृष्टिकोणका निबन्धहरू कम आइरहेका छन् । 

प्रस्तुति : राजेश खनाल

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शनिबार, साउन २, २०७८  ०९:१०
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Nepatop (PlastNepal)Nepatop (PlastNepal)
national life insurance newnational life insurance new
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
सम्पादकीय
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro