site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
ब्लग
Global Ime bankGlobal Ime bank
SkywellSkywell
सन्दर्भ तीज–ऋषिपञ्चमीसँग जकडिएका लैङ्गिक विभेदका परम्परा

तीजको रमझम सकिँदैछ । हरेक नेपाली महिलामा तीजको हर्षोउल्लास र यसलाई ग्रहण गर्ने आ–आफनै शैली विकसित हुँदै आएको छ । तीज मनाउने, दर खाने क्रियाकलापमा परिर्वतन अनि परिमार्जन पनि भइरहेको छ ।

परम्परागत रुपमा चलिआएका दर खाने, तीज मनाउने तरिका परिर्वतन भएको धेरै जसोले महसुस गर्नुभएकै होला । समयको बदलिँदो क्रममा यो पर्वले महिलामा आ–आफनो गक्ष अनुसारको सकारात्मक परिर्वतन, दृढता र सशक्तीकरणका आयाम थपिँदै जानेछ कि भनेर आशा गर्न मन लाग्यो ।
 
यसै क्रममा तीजको एउटा पक्षको चर्चा गर्न मन लाग्यो । त्यो हो, ऋषिपञ्चमी जसमा भगवानको पूजा होइन कि सप्तऋषिहरूको पूजा गरिन्छ । ब्रत बसिन्छ । भनिएको छ महिला रजश्वला भएका बेलाको सम्पूर्ण दोष अर्थात् पापबाट छुटकारा पाइन्छ रे । 

त्यसो त, म यहाँ रजश्वला के हो र यसलाई महिलाको प्रजनन् स्वास्थ्यको महत्वपूर्ण प्रक्रिया हो जसले भोलिका सन्ततिलाई जन्मदिन महत्वपूर्ण भूमिका रहन्छ । यो पाप होइन भनी दोहोर्याएर बुझिसकेको मानसपटललाई वाक्क बनाउन लागेको होइन । 

Dabur Nepal
NIC Asia

कुरा के हो भने, ऋषिपञ्चमीमा, पञ्चमीपूजा, गौदान आदि इत्यादि भनेर पूजा लगाउने भन्ने परम्परा छ । सायद, महिलाहरू वरिपरि बसेर बीचमा ब्राह्मणलाई राखेर पूजा गरिरहेको, हातमा कुश–जल समातेर बसेको देख्नु भएको छ होला । 

यसै सन्दर्भमा मेरो आफ्नो अनुभव पनि सुनाउन मन लाग्यो । हुन त, म तीजको ब्रत बस्ने, ऋषिपञ्चमीको ब्रत बस्ने, अनि पञ्चमी पूजा लगाउने मान्छे होइन । तर एकपटकको तीजमा कति हासको बथानमा बकुल्ला हुनु, म पनि अरुसँगै मिल्नु पर्यो भनी ऋषिपञ्चमीमा, पञ्चमीको पूजा गर्न भनि मन्दिर गएँ ।

मन्दिरमा रातो साडी लगाएका हामी सबै बाह्मण वरिपरि पूजा लगाउन बस्यौ । पूजाकै क्रममा जौ–कुश समाएर बाह्मणले हात जोड्न लगाए, अनि सोधेँ, ‘तपाईको गोत्र के हो ?’

मेरा भाउजु, काकी, बहिनीहरूले आ–आफनो गोत्र भने, मैले पनि मेरो उही गोत्र भने । त्यसपछि बाह्मणले हप्काए, ‘विवाह भइसकेको होइन कसरी एउटै गोत्र हुन्छ ?’

त्यसपछि एक त म तीजब्रत, तीर्थ नै नमनाउने खालको धार्मिक मान्छे झन् यो गोत्रको लफडा बीचमा ल्याएपछि मेरो सहनशीलताको बाँध टुटयो । म त्यही त्यो जल चढाएर उठेँ । त्यहाँ विवाद गर्ने खालको वातावरण पनि थिएन ।

त्यसपछि मैले आफैँलाई प्रति प्रश्न गरिरहेँ । मेरो बुवा फलानो गोत्र, म उसको सन्तान अनि गोत्र भनेको जन्मसँग सम्बन्धित छ रे । परम्परादेखि ऋषि–मुनिका सन्तानको रुपमा जन्मदै आए अनुसारको गोत्र छुट्टिँदै आएको छ रे ।

तर म विवाह गर्ने बित्तिक्कै मेरो गोत्र परिर्वतन कसरी हुन्छ ? कतै यो टाउकोमा सिन्दुर हालेपछि र गलामा पोते लगाएपछि परिर्वतन हुने हो कि ? त्यसो हो भने त संसारमा धेरै महिलाले दोस्रो विवाह पनि गरेका छन्, के यो विवाह नै पिच्छे फेरिने हो त ? यो प्रश्नले धेरै समयसम्म म भौतारिरहेँ ।

अब तपार्इंलाई पनि लाग्यो होला गोत्र त विवाह गरे पछि कहाँ उही राख्न पाइन्छ त ? श्रीमानसँग बसेपछि श्रीमानकै गोत्र हुनुपर्छ नि । तर होइन, मैले बुझेको गोत्र जसको परम्परा एक मूल पुरुषसँग सम्बिन्धित रहेछ, अर्थात् व्यक्तिको जो पूर्वज हुन्छ त्यो एकै मात्र पुरुषसँग जोडिएको हने भन्ने थाहा पाएँ ।

अर्थात् कुनै एक ऋषिबाट उत्पन्न सन्तान समूह नै गोत्र भनिने रहेछ । यसमा रगतको सम्बन्ध पनि हुने रहेछ । भनेपछि जब रगतको सम्बन्ध छ, एक ऋषिबाट उन्पन्न सन्तानको सम्बन्ध छ भने मेरो गोत्र मेरो श्रीमान्को गोत्र कसरी हुन सक्छ ? के रातारात वा चौबिस घण्टा नबित्दै मेरो पूर्वज पनि परिर्वतन हुने हुन् र ?

ती त हुँदैनन् भने हाम्रा केही परम्पराले यहाँदेखि नै महिलालाई झुक्न र अर्काको शरण पर्न बाध्य बनाएको रहेछ । पुरुष जन्मदेखि मरणसम्म त्यही गोत्रमा रहने तर महिला भने विवाहपश्चात गोत्र परिर्वतन गर्दै हिँडने । 

लैङ्गिक विभेद, लैङ्गिक हिंसा, र महिलाको आफ्नो अस्तित्व, परिचयमा जन्मसिद्ध भनी आएको ऋषि वंशजलाई पनि परिर्वतन गरिदिएको रहेछ । अर्थात्, पितृसत्ता त सँधै पुरुषको अस्तित्व निरन्तर रहेको वंशजको लागि लालायित छ, अर्को पुरुष जन्माउनु छ र समाजमा वंशजको त्यो पनि पितृसत्ताको परम्परा कायमै राख्नु छ ।

यसका अर्को स्वार्थ पनि रहेछ त्यो के भने यदि महिलाले श्रीमानको गोत्र नचालाए त उसको परिवारप्रति समर्पित हँुदिन रे । परिवारको अनुष्ठान, रितिरिवाज मान्दिनन् अनि त महिला आफ्नो अस्तित्वमा आउने भइन् । पुरुष प्रधान समाजको कडीकडाई नटेर्ने भइन् ।

यी यावत कारणले पनि महिलाको गोत्र विवाहपश्चात् परिर्वतन गराउन लगाइएको हुन सक्ने दखियो । त्यसैले यहाँ सम्झिन पर्ने के छ भने महिलाको गोत्र विवाहपश्चात आफैँ परिर्वतन हुने होइन यो परिर्वन गराउन लगाइएको हो वा परिवर्तन गर्ने परम्परा बसाइएको हो । 

लैङ्गिक विभेदको धरातलबाट हेर्दा एक महिलालाई उसको आत्मसम्मान, उसको अस्तित्वमा अडिने, तिमी केही होइनौ । यो सबै हामीले दिएका हौं, त्यसैले तिमीले हाम्रो हैकम नै मान्नुपर्छ । हिङ नभए पनि हिङ बाधेर राखेको टालो नै बाँकी भए पनि तिम्रो पुरुषार्थ केही हैन तिमी हामीभन्दा पछि हौँ । अनि हामीभन्दा पछि नै रहने हौँ भनिरहेकै हुन्छ चाहे त्यो घर या समाज, या राज्यसत्तामा होस् महिलामाथि हेर्ने दृष्टिकोणका कारण महिला पछाडिनै छन् । 

सप्तऋषिले सन्तान जन्माउँदा त छाडेका थिएनन् होला नि कि महिला र परुषमा यसरी भेदभाव गर्नुपर्छ भनेर विभेदका परम्परा बसालेर गएका थिएनन् होला नि । 

चाहे प्रसंग तीज या ऋषि पञ्जमीको होस् चाहे परम्परागत पहिचानको होस्, आज तीजको रमाइलो गर्ने चलन, परम्परा परिमाजर्नन गर्न सक्ने महिलाले यसभित्र रहेका विभेद र वाधाहरू जसले महिला आत्मनिर्भर हुन, सशक्त हुँदै घरदेखि देश हाँक्न सक्ने प्रयासमा अघि बढ्छन् होला भन्ने भरोसा राख्न संकोच ल्याउँछ त्यस्ता अभ्यासलाई नियाल्ने बेला आएको छ ।

रमाइलो र मनोरञ्जनभित्र पनि नारी तिमीले आफू र आफ्नो अस्तित्वलाई चिन्नुपर्ने समय आइसकेको छ । चाडपर्व र धर्मले सधैं भाइचारा, सत्कर्म, सद्विचार, सद्भाव, सदाचार र परोपकार नै सिकाउँछ । 

यसको मूल मर्म बुझेर अघि जाने हो भने यसमा भएका कुरीति र कुप्रथालाई परिमार्जन गर्दै विभेदरहित परम्परा बसाल्ने हो भने हाम्रा चाडपर्वले हामीलाई सधै एक नयाँ उर्जा र उत्प्रेरण दिन्छ । यसमा महिला शसक्तीकरणका प्रयासहरू प्रत्यक्ष व्यवहारिक रुपमा उब्जिरहेको देख्न सकिन्छ कि भन्ने आशा पलाएको छ । 
 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: आइतबार, भदौ २३, २०८१  ०९:३३
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
Dish homeDish home
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
City Express Money TransferCity Express Money Transfer
सम्पादकीय
SubisuSubisu