site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
साहित्य
Global Ime bankGlobal Ime bank
Nabil Bank Banner adNabil Bank Banner ad
नकारात्मक बाटोतर्फ उन्मुख हो लघुकथा ? 
Sidddhartha Bank Banner AdSidddhartha Bank Banner Ad

पछिल्लो समय लघुकथा लेखनमा सर्जकको सक्रियता बढेको प्रकाशित कृतिहरूले देखाउँछ । कुनै बेला वर्षको एकदुइटा मात्र किताब प्रकाशित गरिन्थ्यो । अचेल एकैदिन २५ संग्रहसम्म विमोचन गर्न थालिएको छ ।

कृति प्रकाशन, संख्या, सर्जकको सक्रियताभन्दा त्यसमा प्रस्तुत लघुकथाको स्तरमाथि हरेक वर्ष चर्चा परिचर्चा हुँदै आएको छ । यति हुँदाहुँदै पनि लघुकथाको स्तर र त्यसले पाठकलाई दिने सन्तुष्टिको अभाव रहेको अग्रज साहित्यकारको गुनासो छ । लेखक, तिनका लघुकथा र कृतिको संख्यात्मक वृद्धिजस्तै स्तरवृद्धिमा पनि जोड दिइए नेपाली लघुकथामाथि कसैले औँला ठड्याउन उनीहरूको भनाइ छ ।

निकैअघि एउटा कार्यक्रममा नेपाली आख्यानसाहित्यका एक अग्रज समालोचकले लघुकथा विधा नै होइन भन्ने तर्क गरे । सम्भवतः उनले नेपाली लघुकथामा देखिएको कमजोर स्तरलाई नै आकलन गरेर त्यसो भनेका हुनसक्छन् । यदि, लघुकथाको अस्तित्व नै नभएको भए उनले यसको उच्चारण किन गर्थे !

KFC Island Ad
Dabur Nepal
NIC Asia

लघुकथाका केही अग्रज सर्जकको चिन्ता अहिलेका लघुकथाकार र तिनका लेखनप्रति छ । आजका सर्जक लेखनप्रति सचेत छैनन्, फितलो लेखनको आत्मरतिमा रमाउँछन् । स्तर पुग्यो कि पुगेन भन्ने हेर्दैनन् र संख्या पुग्नासाथ पुस्तक निकाल्न हतार गर्छन् । र, आफूलाई ठूलै स्रष्टा सम्झिन्छन् ! यसले लघुकथाको विकासलाई सकारात्मकभन्दा नकारात्मक बाटोतिर डोर्‍याउने डर भएको अग्रज साहित्यकारको भनाइ छ ।

१७औँ लघुकथा दिवसको पूर्वसन्ध्यामा आयोजित अन्तरक्रियामा लघुकथा सर्जक एवं नाट्यकर्मी अशेष मल्ल, ‘लघुकथाको रचनाविधान’ जस्तो सैद्धान्तिक पुस्तक लेखेका प्रा. डा. लक्ष्मणप्रसाद गौतम र लघुकथाका अभियन्ता एवम् लघुकथा समाज नेपालका संस्थापक अध्यक्ष श्रीओम श्रेष्ठले यसको स्तर घटेकामा चिन्ता व्यक्त गरे । यिनै स्रष्टाको चिन्ता यहाँ प्रस्तुत गरिएको छ ।

Royal Enfield Island Ad

अशेष मल्ल
अचेल त संख्यात्मक दृष्टिले लघुकथाको उर्वरकालमा छौँ भन्ने लाग्छ । तर, राम्रो लघुकथा लेख्नुभन्दा एउटा किताब छापिहाल्ने हतारमा अहिलेका लघुकथाकारहरू जागरुक देखिन्छन् । अब यहाँ प्रश्न के छ भने ती किताब र त्यसभित्रका लघुकथा कसले पढ्ने !

एउटा प्रसंग सुनाउँछु, केही दिनअघि म गाडीको टायरमा हावा हाल्न वर्कसपमा गएको थिएँ । त्यहाँको कुनामा किताबको चाङ देखेँ । के हो यो ? भनेर सोधेको उनले भने— एकजना मानिस गाडी बनाउन आएका थिए । उनले यी किताबहरू निकालेर ‘पढ’ भन्दै दिएर गए । (अशेष मल्लले यो सुनाइरहँदा हाँसोको फोहोरा छुट्यो ।)

हामी हाँस्यौँ, तर यो गम्भीर विषय हो । यो घटना एउटा संकेत हो, अचेल किताब पढिँदैन भन्ने । अचेल छापिएर बजारमा आएका किताबको अवस्था यस्तो छ । किताब पढ्नुभन्दा त्यसलाई कहाँ मिल्काऊँजस्तो भएको देखाउँछ यसले ।

जहाँसम्म लघुकथाको कुरो छ, अवस्था नाजुक छ । लघुकथा चित्त नबुझे पनि पढ्नैपर्ने बाध्यता छ । त्यसैले किताब छाप्ने हतारो नगर्ने अभियान चलाउने हो कि ! किताब छाप्ने नै हो भने चिन्तन–मन्थन गरेर छाप्ने कि !

(एउटा प्रसंग जोड्नुअघि मल्लले सत्यजीत रेको जीवनीमा उल्लेखित एउटा घटना सुनाए— सत्यजीत रेले १८/१९ वर्षको हुँदै एउटा स्क्रिप्ट लेखे । त्यसपछि उनी निर्माता खोज्नतिर लागे । एकजना निर्माता भेटिए । तर, निर्माताले त्यसका केही अंश हटाउन भनेछन् । रेले उक्त अंश हटाउन मानेनन् । यसरी उनले हटाउँदिनँ भने र निर्माताले म पनि लगानी गर्दिनँ भनेर पन्छिए । पछि रेले आफैँ ‘पाथेर पाञ्चाली’ बनाए, जुन आज पनि विश्वभरका सिनेमा पढाउने स्कुलहरूको कोर्समा पढाइन्छ । रेले भनेका छन्— त्यहाँ मैले निर्मातासँग सम्झौता गरेको भए आज सत्यजीत रे सत्यजीत रे हुँदैनथ्यो ।)

केही समयअघि एक कवि मेरोमा आइन् । उनले मलाई आफ्नो पुस्तकको भूमिका लेख्न भनिन् । मैले पढेर ‘तिमी यो किताब छाप्न हतार नगर’ भनेँ । उनलाई मैले ‘तिमीले योभन्दा अझै राम्रो कविता लेख्न सक्छ्यौ’ भन्दै ‘राम्रो कविता लेखेर मात्रै किताब छाप’ भनेँ । तर, तिनी मसँग रिसाएर गइन् ।

हतारमा किताब छाप्ने जुन काम भइरहेको छ, त्यो मलाई चित्त बुझ्दैन । लेख्नुपर्छ, छाप्नुपर्छ, तर पढिने किताब छाप्नुपर्छ भन्ने सर्जकले सोच्नुपर्छ । 

प्रा. डा. लक्ष्मणप्रसाद गौतम
आजको समयमा लघुकथाका सर्जकले एकदुई कुरामा विशेष सचेत हुनुपर्छ भन्ने मलाई लाग्छ । त्यो के हो भने चर्चा र प्रतिष्ठा । लघुकथा लेखेर चर्चित हुने कि प्रतिष्ठित ? मलाई के लाग्छ भने पछिल्लो समयमा धेरै स्रष्टाहरू प्रतिष्ठित हुनुभन्दा चर्चित हुनतिर लाग्नुभएको छ । चर्चाको आयु भनेको फेसबुकजत्तिकै हो, २४ घण्टा । अर्को स्टाटस पोस्ट नगरुन्जेलसम्म मात्रै हो, तिनको आयु । तर पनि लघुकथामा बाढी आएको आएकै छ ।

आजका सर्जकमा गम्भीरता आउन सकेको छैन । जहाँसम्म बाढी सङ्लिने प्रसंग छ, मलाई के लाग्छ भने पहिलो कुरा त यतातिर स्रष्टा आफैँ सचेत हुनुपर्छ । हामीले देखेका छौँ कतिपय स्रष्टाले ६०/७० वटासम्म किताब लेख्नुभएको छ । तर, नेपाली साहित्यमा उहाँहरूको स्थान कहाँ छ ? कसैलाई थाहा छैन । कसैलाई एउटै किताबले पनि प्रतिष्ठाको शिखरमा पुर्‍याएको छ ।

आजको समयमा यसरी सोच्नु आवश्यक भएको छ । त्यसो भयो भने मात्रै लघुकथामा देखिएको बाढी सङ्लिन्छ । नभए सङ्लिन गाह्रो छ । अस्ति मात्रै २५ वटा लघुकथाको किताब एकैचोटि सार्वजनिक भयो । तिनले नेपाली लघुकथाका क्षेत्रमा मानक उपस्थिति देखाउँछन् त !

(प्रा. डा. गौतमले सम्झिए लघुकथा समाजले गर्ने गरेको पाण्डुलिपिमाथिको छलफल ।)

पहिले लघुकथाका लेखकहरू लघुकथा समाजसँग जोडिनुहुन्थ्यो । प्रकाशनपूर्व पाण्डुलिपिमाथि अन्तरक्रिया गराउनुहुन्थ्यो । यस्तो धेरैपटक भएको छ । म आफैँ संलग्न छु । त्यसो हुँदा कृति माझिन्थ्यो । परिष्कृत हुन्थ्यो र छापिन्थ्यो । आज त्यो अवस्था नै छैन ।

अहिले त जसलाई जे मन लाग्यो लेख्यो र किताबमा ल्यायो । लघुकथासँग सम्बद्ध संस्थाहरूले यसलाई फेरि थाल्नुपर्छ । हैन भने बाढी आई नै रहन्छ, सङ्लिन सक्दैन । वा सङ्लिए पनि त्यसले निकै समय लिन्छ ।

खासमा राम्रो लघुकथा लेखकलाई प्रचार चाहिँदैन । उसको लेखनले उसको प्रचार गरिरहेको हुन्छ । जसको लघुकथाले मस्तिष्कलाई झङ्कृत बनाउँछ । अहिलेका लघुकथा पढ्दा मस्तिष्कले त कुरै छोडौँ, हृदयले पनि काम नपाउने भयो ।

लघुकथासँग सम्बद्ध संस्थाहरूले यसमा सहकार्य गर्नुपर्छ र जस्तो पायो त्यस्तो लघुकथाकृति छापिहाल्ने र निकालिहाल्ने गर्नु हुँदैन । यतिवटा किताब छापेँ भन्ने कुराले कुनै अर्थ राख्दैन । इतिहास लेखिने भनेको पनि छानिएर आएका किताबहरूको मात्रै हो ।

श्रीओम श्रेष्ठ रोदन
लघुकथामा अहिलेको कमजोरी भनेको सामाजिक सञ्जाल हो । सामाजिक सञ्जालकै कारण लघुकथाको ‘ल’ पनि नबुझ्नेहरू लघुकथाकार भएका छन् । हरेक दिन लेख्यो र पोस्ट गर्‍यो । त्यहाँ एउटा समूह हुन्छ, त्यही समूहले ताली पनि बजाउँछ, धाप पनि मार्छ । र, भेट्दा वाह ! वाह ! पनि गर्छ ।

अनि, त्यही सञ्जालमा हालेका लघुकथालाई दोहोर्‍याएर पनि नहेरेर पुस्तक निकाल्ने प्रचलन बढेर गएको छ । यही प्रचलनका कारण लघुकथा लघुकथाजस्तो हुन सकेन । अचेल लघुकथा हुनुपर्नेजस्तो नभएर नहुनुपर्नेजस्तो भइरहेको छ ।

देखिएको के छ भने सामाजिक सञ्जालमा सामान्यतया बौद्धिक कुरो बिक्दैन । सस्तो र सजिलो कुरो मात्रै बिक्छ । त्यसैकारणले गर्दा समग्र नेपाली साहित्यको स्तर खस्किँदो छ ।

नेपाली साहित्यको दुर्भाग्य के हो भने अहिले नेपाली भाषामा लेख्ने लेखेकको संख्या १० हजार नाघिसकेको मानिन्छ । ३० को दशकमा साझा प्रकाशन र रत्न पुस्तक भण्डारजस्ता प्रकाशनले एक हजार प्रति पुस्तक छाप्ने गरेको थियो । आज चर्चित लेखकको पनि पाँच सय प्रति मात्र छापिन्छ !

यसरी लेखकको संख्या क्रमशः बढ्दै जाने र पाठकको संख्या घट्दै जानुलाई दुर्भाग्य होइन कि साहित्यका लागि ठूलो दुर्घटना मान्छु म ।

लेखक पाठक पनि बन्नुपर्छ भन्ने चेतना भासिँदै गएको छ । पढ्ने पाठक भनेको आफ्नै वरपरका मात्रै छन् । लेखकहरूको समूह सानोसानो टापुजस्तो हुँदै गएको छ ।

पछिल्लो समय नेपाली साहित्यमा आफैँ राजा हुने प्रचलन बढेको छ । लघुकथामा त झन् धेरै देखिएको छ । पहिले लघुकथा समाजलाई देशभित्रका मात्रै हैन, विदेशका लघुकथा लेखकले समेत अभिभावक मान्थे । समाजमार्फत कार्यक्रम गर्थे । समाजका कोहीलाई नदेखाई किताब प्रकाशनमा ल्याउँथेनन् । तर, आज त्यो अवस्था छैन ।

आज लघुकथाको किताब निकालेर लघुकथा नबुझेको प्रमाणित गर्नेहरू लघुकथाको प्रशिक्षण दिइरहेका छन् । दुर्भाग्य ! नजानेको विषयमा जान्ने बनेर सिकाएपछि सिक्नेहरूको हविगत के होला ? लघुकथामा सबैभन्दा तितो यथार्थ यही नै हो ।

खासमा बलियो हुने ठाउँमा हामी दिनदिनै कमजोर हुँदै गइरहेका छौँ । लघुकथा मात्रै होइन, सबै विधा र विषय कमजोर भएको छ । साहित्यका क्षेत्रमा समालोचकहरूले पनि धर्म निर्वाह गर्न सकिरहेका छैनन् । लेखकहरू छाडा बन्दै गएका छन् । त्यसैले आजको समयमा संयमित र गम्भीर भएर लेख्नुको विकल्प छैन ।

(अब सुधारको बाटो के त ? अन्तरक्रियाका बखत कुरा उठाइनु स्वाभाविक थियो र उठाइयो पनि । त्यस सन्दर्भमा तीनै सर्जकले आफ्नो दृष्टिकोण यसरी राखे ।)

मल्ल 
आज हामी २१औँ शताब्दीको डिजिटल युगमा छौँ । यतिखेर सामाजिक सञ्जाल कमजोरी मात्रै होइन कि वरदान पनि हो भन्न सकिन्छ । डिजिटल युग ठूलो सन्देश हो हाम्रा लागि । यो दुस्मन होइन । तर, त्यसको सार्थक प्रयोग गर्न सक्नुपर्छ ।

लेखनमा सबैभन्दा महत्त्वपूर्ण कुरो भनेको कला र सौन्दर्य चेत नै हो, जुन कुराबाट आज हामी धेरै टाढा छौँ । कुनै पनि विषयवस्तुलाई सर्जकले त्यही कला र सौन्दर्यले सजाउन सक्नुपर्छ । सर्जकले कुनै पनि कुरालाई राम्ररी कम्युनिकेट गर्न सक्नुपर्छ, त्यो नाटकमा होस् वा साहित्यमा ।

लघुकथा लेखन होस् वा साहित्यका अरू कुनै विधा, त्यसको प्रस्तुतिले विशेष महत्त्व राख्छ । र, प्रस्तुतितर्फ हरेक लेखकले ध्यान दिनुपर्छ । त्यसले नै साहित्यिक रचनालाई सुधारको बाटोतिर लैजान्छ ।

प्रा. डा. गौतम
लघुकथाका सन्दर्भमा हामी सबैको चिन्ता भनेको राम्रा, स्तरीय लघुकथा बाहिर न आउनु हो । एउटा मानक उपस्थिति नेपाली साहित्यमा लघुकथाले देखाओस् भन्ने सोच्नुपर्छ लेखकले । हामी सबै सर्जकले यतातिर सचेत हुनुपर्छ ।

एकजना कथाकार मकहाँ कथाकृतिको भूमिका लेखाउन आउनुभयो । मैले उहाँलाई ‘तपाईंको यो भएन, हटाउनुस्, कथामा यस्तो गर्नुस्’ भनेर सुझाएँँ । उहाँले मान्नुभयो र त्यसपछि मात्रै मैले भूमिका लेखेँ । कम से कम त्यति गर्नुस् । तर, एउटा कविलाई मैले त्यस्तै भन्दा उहाँ फर्केरै आउनु भएन । पछि जस्ताको त्यस्तै किताब निकाल्नुभएछ ।

मूल कुरा के हो भने सबैले आफ्नोतर्फबाट ‘म म’ भनेर अगाडि बढ्नुपर्छ । राम्रो लेख्नुपर्छ । लघुकथाका सन्दर्भमा देखिएको कमजोरी के हो भने लघुकथाका समालोचक पनि लघुकथाका महापण्डित भइदिन्छन् ! लघुकथा सर्जक पनि एउटा कृति निस्कन पाएको छैन आफूलाई पूर्णप्रसाद ब्राह्मणभन्दा माथिल्लो सम्झिन्छन् । यो दुर्भाग्य हो ।

सबै रचना कसैको पनि राम्रो हुँदैन । तर, केही यस्ता रचना हुन्छन् जसले कालान्तरसम्म पाठकको मनमस्तिष्कमा छाप छोड्छ । अबको हाम्रो दिशा त्यतातिर हुनुपर्छ ।

रोदन
हामी अल्मलिएका छौँ । तर, सम्हालिन सक्छौँ । त्यसका लागि सबैको प्रतिबद्धता आवश्यक छ । अहिले लघुकथाका संस्थाहरूमध्ये समाजसहित तीनवटा संस्था मात्रै दर्ता छ । बाँकी खुला टापुजस्ता छन् । ती एकले अर्काको अस्तित्व स्वीकार गर्दैनन् । गरिरहेका छैनन् । युक्रेन र रुसको जस्तो द्वन्द्व छ तिनमा ।

लघुकथा समाजले फेरि दृढतापूर्वक अभियान चाल्ने हो भने यो बाटो सफा हुन्छ । सङ्लिन्छ । अब राम्रो काम गरेर जित्दै जाने हो । आफ्नो अस्तित्व कायम गर्दै सद्बुद्धिले काम गर्ने हो भने लघुकथामा बिथोलिएका सारा कुरा सम्हालिएर जान्छ ।

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शनिबार, भदौ ८, २०८१  ०७:००
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
The British College Banner adThe British College Banner ad
Everest BankEverest Bank
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
सम्पादकीय
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro