site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
साहित्य
Global Ime bankGlobal Ime bank
गुरु पद्मसम्भवका पाइलाका डोबहरू

गुरु रिम्पोछे भनेर पनि चिनिने गुरु पद्मसम्भव नेपालको बौद्ध परम्परा र बृहत् हिमाली क्षेत्रका महत्त्वपूर्ण व्यक्तित्व हुन् । तिब्बत, भुटान, नेपाल र अन्य हिमाली क्षेत्रहरूमा प्रचलित बौद्ध धर्मको प्रमुख रूप बज्रयान बौद्ध धर्मको सन्दर्भमा उनको योगदान विशेष रूपमा उल्लेखनीय छन् ।

गुरु पद्मसम्भवले बज्रयान बौद्ध धर्मको प्रचारप्रसारमा महत्त्वपूर्ण भूमिका खेलेका थिए । उनको योगदानलाई हीरक वाहन वा तान्त्रिक बौद्ध धर्म पनि भनिन्छ । उनले सिकाएका गूढ अभ्यासहरू, अनुष्ठानहरू र ध्यान प्रविधिहरूको प्रयोगलाई द्रुत रूपमा ज्ञान प्राप्त गर्न जोड दिएका छन् ।

गुरु पद्मसम्भवले नेपालमा धेरै गुम्बा, विहार र ध्यान केन्द्रहरू स्थापना गरेको विश्वास गरिन्छ । यी संस्थाहरूले बौद्ध शिक्षा, ध्यान र बौद्ध ग्रन्थहरूको संरक्षणका लागि केन्द्रका रूपमा सेवा गरेका छन् ।

Dabur Nepal
NIC Asia

हलेसी
पद्मसम्भव आफ्नी पत्नी मन्दर्वासँगै नेपालको खोटाङ जिल्लाको मरातिका गुफामा पुगेका थिए । मरातिका गुफामा उनले गोप्य तान्त्रिक अनुष्ठान गरेका थिए । त्यहाँ पद्मसम्भव दम्पतीले अमिताभ बुद्धको साक्षात्कार दर्शन गरेपछि दुवैले ‘पोवा इन्द्रेणी शरीर’ प्राप्त गरेको मानिन्छ ।

यो एक अतिदुर्लभ प्रकारको आध्यात्मिक ज्ञान हो, जसले अमर बज्र शरीरको अनुभूति गर्दछ । तिब्बती बौद्ध परम्पराअनुसार, पद्मसम्भव र उनकी पत्नी मन्दर्वाले मरातिका गुफामा अमरत्व (अमृता) प्राप्त गरे । तीर्थयात्रीहरू, विशेष गरी तिब्बती बौद्ध धर्मको निंंग्मा परम्परालाई पछ्याउनेहरू आफ्ना गुरु, रिम्पोछेलाई श्रद्धाञ्जली अर्पण गर्न र आध्यात्मिक अभ्यासहरू गर्न हलेसी आउँछन् ।

तेमाल
फर्पिङमा ध्यान सुरु गर्नुअघि पद्मसम्भवले काभ्रेपलाञ्चोक जिल्लाको तेमालमा ध्यान गरेका थिए । उनले तेमालमा ध्यान गरेका विशेष गुफाहरू छन् । यी गुफाहरूलाई बौद्ध धर्मालम्बीहरूले तीर्थस्थल मान्दै आएका छन् । तेमालमा पद्मसम्भवले रोपेका बोधिचित्त मोतीका लागि पनि परिचित छ । बोधिचित्त तेमालबाहेक अन्यत्र फल्दैन ।

फर्पिङमा आसुर गुफाहरू :
गुरु पद्मसम्भव काठमाडौं उपत्यकाको फर्पिङको आसुर गुफामा पुगेका थिए, जहाँ उनले १२ वर्ष बिताए । फर्पिङ काठमाडौं सहरको २२ किलोमिटर दक्षिणपश्चिममा अवस्थित छ । उनले स्थानीय दुष्ट आत्माहरूलाई परास्त गरेर खडेरी अन्त्य गरे भन्ने भनाइ छ ।

काठमाडौं उपत्यकामा लामो खडेरीको कथा पनि गोरखनाथ र उनका गुरु मच्छिन्द्रनाथसँग सम्बन्धित छ । पद्मसम्भव वरिपरि पौराणिक कथा–किवंदन्तीजस्तै लागे पनि उनका गतिविधिहरूको प्रारम्भिक दस्ताबेजी प्रमाणहरू यथेष्ट मात्रामा अध्ययन भएका छन् ।

१०औँ शताब्दीका धेरै पाण्डुलिपि तिब्बतको डुन्हुआङको ‘पुस्तकालय गुफा’मा प्रामाणिक दस्ताबेजका रूपमा फेला परेका छन् । रिम्पोछेले गुफाहरूमा सैयौँ तान्त्रिक सूत्र र तन्त्र सिर्जना गरे । यी सूत्रहरूले बज्रकिलाको प्रचुर ज्ञानसहित तिब्बती बौद्ध धर्मका प्रमुख सिद्धान्तहरूको जग बसाल्यो ।

उनले गुफाहरूमा महामुद्राको ज्ञान प्राप्त गरे । प्राचीन नेवार बस्ती फर्पिङ पाँचौँ शताब्दीअघि स्थापना भएको मानिन्छ । धेरै पवित्र मूर्तिकलाहरूबीच गुफामा राखिएको पवित्र ढुंगाको स्ल्याबहरूमा रिम्पोछेका पैतला र हत्केलाका छापहरू छन् ।

यो गुफा एक पवित्र तीर्थ हो । यो गुफा ध्यानका लागि शुभ मानिन्छ । अन्यत्रभन्दा यहाँ छिटो बुद्धत्व प्राप्त गर्न सकिने विश्वास गरिन्छ ।

चुमिक चाङचुप : जागृतिको स्रोत
काठमाडौं उपत्यकाको पश्चिमतिरको बाइरोडको बाटो भनिने मध्यपहाडका घुमाउरो बाटोछेउमा अवस्थित दामनको रिखेश्वर जंगलमा ढुंगामा कुँदिएको गुरु पद्मसम्भवको वैभवशाली योगदानका प्रतीकहरू भेटिन्छ ।

तिब्बतको यात्राका क्रममा उनी यस ठाउँ हुँदै हिँडेका थिए । यस ठाउँमा गुरुले राक्षसहरूलाई परास्त गरेर उनीहरूलाई धर्मको अनुसरण गर्न लगाउने अविश्वसनीय उपलब्धि हासिल गरे ।

गुरुले यहाँ क्यीचोक जुलझाङ भनेर चिनिने अद्भुत शक्ति र आशीर्वादहरूको सम्पत्ति छोडेका छन् । यो शक्ति र आशीर्वादहरूमा भाग्य र धनको देवता झाम्बाला प्रतिविम्बित हुन्छ । चुमिक चाङचुपको अर्थ जागृतिको स्रोतको केन्द्रविन्दु हो ।

स्वयम्भू र बौद्ध महास्तूप
स्वयम्भूलाई स्वनिर्मित रत्नका रूपमा मानिन्छ । यो स्तूप शाक्यमुनि बुद्धले रोपेको एक कमलको बीउबाट उब्जेको जनविश्वास छ । स्वयम्भू प्राचीनकालदेखि नै नेपालमा बौद्ध जीवनको केन्द्र भएको छ । गुरु पद्मसम्भवको भक्तिले उनलाई स्वयम्भूनाथ र बौद्धनाथ स्तूपहरूमा तानिरह्यो ।

स्वयम्भूडाँडाको पूर्वपट्टिको खुड्किलाहरू चढ्ने स्थानमा भगवान् पाउ भनिने पैतलाहरूको प्रतीक यिनै गुरुको हुनुपर्छ । पश्चिमतर्फ गुरु पद्मसम्भवका विशाल मूर्ति प्रतिस्थापन गरिएको छ । दुवै स्तूपहरू युनेस्को विश्व सांस्कृतिक सम्पदा साइटहरूमा समावेश छन् ।

मुक्तिनाथ क्षेत्र अर्थात् चुमिङ ग्यात्सा
हिमालपारिको नेपाल मानिने मुस्ताङ जिल्लाको मुक्तिनाथ क्षेत्रको तिब्बती नाम चुमिङ ग्यात्साको अर्थ ‘सय झरना’ हो । आठौँ शताब्दीमा भारतबाट तिब्बत जाने क्रममा गुरु रिम्पोछेले अभ्यास गरेको २४ वटा स्थलहरूमध्ये यो एक हो ।

नृत्यदेवीले तपस्या गरेको यस क्षेत्रलाई पवित्र मानिन्छ । चुमिङ ग्यात्साका भिक्षुणीहरूलाई दकिनी भनिन्छ । तिनीहरू गुरु रिन्पोछेको समयमा त्यहाँ बस्ने र उहाँबाट शिक्षा प्राप्त गर्ने महिलाका सन्तान हुन् ।

मुस्ताङबाट प्रस्थान गर्नुअघि गुरुले आफ्नो मूर्ति खडा गरेका थिए । गोम्पामा आजसम्म भिक्षुणीहरूले गुरुको मूर्तिको पूजा गर्छन् । हालै यहाँ सुनको लेप लगाएको गुरु पद्मसम्भवको मूर्ति स्थापना गरिएको छ ।

किंवदन्तीअनुसार गुरु रिम्पोछेले त्यहाँ रहेका एक दानवलाई पश्चिमतर्फ मुस्ताङको भित्रसम्म खेदे । मुस्ताङको हिउँले ढाकिएको हिमाल चुचुरो, मरुभूमि घाटी र घाँसे मैदानमा दुवैको भिडन्त भयो ।

उनले दानवलाई पराजित गरी दानवको शरीरका अंगहरू मुस्ताङमा छरे । दानवको रगतले एउटा अग्लो रातो चट्टान बन्यो र चट्टानको पूर्वपट्टि जमिनमा खसेर उसको आन्द्राले पर्खालको आकार लियो ।

नेपालमा विभिन्न तिब्बती बौद्ध परम्पराहरू जोडिएका समृद्ध बौद्ध इतिहास छ । नेपालमा धेरै गुम्बा र स्तूपहरू पद्मसम्भवको शिक्षासँग सम्बन्धित छन् । उनको विरासतले यस क्षेत्रको आध्यात्मिक र सांस्कृतिक सम्पदामा महत्त्वपूर्ण भूमिका खेलिरहेको छ ।

(लेखक सञ्चारविज्ञ हुन् ।) 


 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शनिबार, माघ ६, २०८०  ०९:१९
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
Nepal Life Insurance banner adNepal Life Insurance banner ad
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Everest BankEverest Bank
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
सम्पादकीय
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro