site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
Baahrakhari KathaBaahrakhari Katha
ब्लग
Global Ime bankGlobal Ime bank
SkywellSkywell
विपश्यना साधना र मेरो अनुभव  

विपश्यना ध्यानको बारेमा धेरैबाट सुनेको थिएँ । केही अनलाइन सामग्रीहरूबाट पनि जानकारी प्राप्त गरेको थिएँ । तर पनि आफैँले अनुभव नगरी जान्न र बुझ्न नसकिने राय सल्लाह साधना गरेका व्यक्तिहरूबाट पाएकाले शिविरको अनुभव बटुल्ने निश्चय गरेँ । त्यसैले २०८१ भाद्र १६ गते देखि २७ गतेसम्म नेपाल विपश्यना केन्द्र, धर्मशृङ्ग, मुहान पोखरीमा हुने विपश्यनाको दस दिने शिविरको लागि दुई महिना अगावै अनलाइनबाट फर्म भरेँ । शिविर सुरु हुनु पन्ध्र दिनअघि रिकन्फर्मेसनको लागि ईमेल प्राप्त भएकाले सोहीअनुरूप सरिक हुने जनाउ दिँदै समयभित्रै ईमेलको जवाफ पनि पठाएँ ।
 
दस दिने शिविर विपश्यना ध्यानको परिचयात्मक पाठ हो । यसमा प्रत्येक दिन अनुभवी आचार्यहरूबाट साधक/ साधिकाले तहगतरूपमा साधनाका आधारभूत तरिका सिक्ने र अभ्यास गर्ने गर्छन् । विपश्यना केन्द्रमा पुगेको पहिलो दिनको ४ बजेसम्म रजिष्ट्रेसन र त्यसपछिका दस दिनमा साधना गरी एघारौं दिनमा बिहानीको साधनापछि ०७:३० बजे शिविरको समापन गरिन्छ ।

रजिस्ट्रेसन गर्ने दिन आफूसँग सम्बन्धित विवरण भरी साथमा रहेका मूल्यवान सामान, इलेक्ट्रोनिक ग्याजेट, क्यामेरा, पैसा, पुस्तक, नोटबुक, कलम, र खाद्य सामग्री आदि केन्द्रमा जम्मा गरेपश्चात त्यसको भरपाइ दिइन्छ । पैसा दसौं दिनमा र अन्य सामग्री केन्द्र छोड्ने दिन बिहानमात्र फिर्ता पाइन्छ । 

साधनाको अवधिभर सबैले एक प्रकारको साधु जीवन व्यतित गर्छन् । पुरुष र महिलाको वासस्थान र ध्यान गर्ने स्थान अलग अलग हुन्छ । पूरै समय साधक साधिकाहरूले आफूलाई बाहिरी सांसारिक गतिविधिबाट अलग राख्छन् । अरूसँग बोल्ने, इलेक्ट्रोनिक ग्याजेटको प्रयोग गर्ने, लेखपढ गर्ने , संगीत सुन्ने, व्यायाम गर्ने, नसालु पदार्थको सेवन गर्ने र हात मिलाउने जस्ता कियाकलाप पूर्ण वर्जित छन् । केन्द्रभित्र एउटा निश्चित इलाका र बाटामा भने अरूलाई बाधा नपारी हिँड्न सकिन्छ । शाकाहारी खाना सबैले आफै थापेर खाने र खाइसकेपछि भाँडा माझेर राख्ने गरिन्छ । 

Dabur Nepal
NIC Asia

साधना केन्द्रमा बस्न, खान, नुहाउन र आवश्यक परेमा बन्दोबस्तीका अन्य सामान पनि उपलब्ध गराइन्छ । नेपाल विपश्यना केन्द्र, धर्मशृङ्ग, मुहान पोखरीमा साधना गर्न धेरै विदेशी पनि लालायित हुँदा रहेछन् । केही समयदेखि विपश्यनाको बढ्दो आकर्षणका कारण सत्तरी प्रतिशत स्थान नेपाली साधक/ साधिकालाई छुट्टयाई तीस प्रतिशतमा विदेशी साधक/ साधिकालाई समावेश गर्न थालिएको रहेछ । 

शिविर सञ्चालनको लागि खटिएका आचार्य, सहायक आचार्य, तथा धर्म सेवक/सेविका सबैले केही कुराको आशा नगरी नि:स्वार्थ धर्मसेवाको भावनाले आफ्नो श्रम र समय दान गर्छन् । यसले गर्दा अहंकारको भावना हटाउन सहयोग पुग्ने विश्वास गरिँदो रहेछ । पवित्र उद्देश्यले थुप्रै विदेशी पनि यस्ता कार्यमा आफुलाई संलग्न गराएको देखियो ।

शिविरमा उपलब्ध गराइने खानालगायतका सेवा सुविधामा लाग्ने सम्पूर्ण खर्च साधक/ साधिकाबाट स्वःस्फूर्तरूपमा गरिएको शुद्ध दानबाट बेहोरिने गरिन्छ । दस दिनको साधना सफलतापूर्वक सम्पन्न गरी आगामी दिनमा अरू पनि यसैगरी लाभान्वित हुन सकुन् भन्ने भावना जागृत भई उपलब्ध गराइने दानमात्र स्वीकार्य हुने रहेछ । 

पुगेकै दिनको साँझ ६ बजे आचार्यबाट दस दिने शिविरको परिचय दिने काभ भयो जसमा साधक/ साधिकाले गर्नुपर्ने र गर्न नहुने कुराको जानकारी गराइयो । शिविरको लागि खटिएका आचार्य, सहायक आचार्य, तथा धर्म सेवकहरूको परिचय दिइयो । दस दिनको अवधि भर आर्य मौनको पालना र कडा अनुशासनमा रहन निर्देशन भयो । आर्य मौन भन्नाले शरीर, वाणी र विचारबाट मौन भन्ने जनाउँछ र साधक/ साधिकाबीच हुने कुराकानी, इसारा र लिखित नोटहरू पूर्ण निषेध गरिन्छ । 

त्यसै साँझ ७ बजे ध्यान केन्द्रमा आफूलाई तोकिएको निश्चित स्थानमा बस्न लगाइयो । अबको दस दिनसम्म आचार्यको निर्देशनविना स्थान परिवर्तन गर्न वा आफूखुसी कुनै पनि कुरा गर्न निषेध गरिएको थियो । विपश्यना साधनाका बारेमा आचार्यबाट केही प्रारम्भिक जानकारी प्राप्त गरी साधनाको अभ्यासको थालियो । आँखा बन्द गरी सहज प्रकारले श्वासतान्दा भित्र आएको श्वासलाई चिन्ने र श्वास फ्याँक्दा बाहिर गएको श्वासलाई चिन्ने विपश्यनाचार्य सत्यनारायण गोयन्काको निर्देशनबाट नै ध्यानको प्रारम्भ गरियो । 

विपश्यना ध्यानमध्येको ज्यादै पुरानो ध्यान साधना हो । यसमा साधक/ साधिकाले आफूलाई चिन्ने  र जस्तो चिज छ, त्यसलाई त्यसै रूपमा हेर्ने  अभ्यास हो । यसलाई सिद्धार्थ गौतमले २५ सय वर्षअघि पुन: खोज गरेका हुन् । कालान्तर म्यानमारमा प्रचलनमा रहेको यस साधनालाई त्यहाँका नागरिक सयागी उ बा खिनबाट सत्य नारायण गोयन्काले सिकी उहाँकै निर्देशनमा भारत आई यसको अभ्यास, प्रयोग र प्रचार प्रसार गरेका हुन् । 

क्रमशः यसले व्यापकता पाउँदै गयो । यस साधनालाई स्वयं गोयन्काको अडियो र भिडियोको माध्यमबाट सिकाउने गरिन्छ । यद्यपि ध्यानको बारेमा स्पष्ट हुन र केही सोध्नुपरेमा शिविरका आचार्य र  सहायक आचार्य तथा बन्दोबस्तीको लागि व्यवस्थापन टोलीसँग सम्पर्क गर्न सकिन्छ । तर, सकेसम्म थोरै र सानो आवाजमा बोलेर समस्या समाधानको प्रयत्न गरिन्छ । 

यस साधनाको मुख्य उद्देश्य आफूले आफैँलाई कसरी दु:खबाट मुक्त गर्ने भन्ने प्रश्न सोधी त्यसको जबाफ पनि प्राप्त गर्नु हो । यसको लागि स्वाभाविक श्वासप्रश्वासको अवलोकनबाट जागरुक हुँदै चित्तलाई एकाग्र बनाइन्छ र शरीर तथा चित्तमा आएको परिवर्तन र अनिश्चितताको सत्यता बोध गरिन्छ ।   

विपश्यना प्रशिक्षणका महत्त्वपूर्ण तीन अंग - शील, समाधि र प्रज्ञा हुन् । शीलले सदाचारको पालना, समाधिले चित्तलाई एकाग्र बनाउने र प्रज्ञाले मनलाई निर्मल बनाउने भन्ने बुझ्नुपर्छ । अभ्यासको पहिलो आधारशिला शील हो भने शीलले समाधि र समाधिले प्रज्ञा प्राप्त गर्न मद्दत पुग्छ । 

विपश्यनाका साधक/ साधिकाले साधनाका दौरान पाँचवटा शीललाई पूर्णरूपमा पालना गर्नुपर्छ । यसमा प्राणी हिंसा नगर्ने, चोरी नगर्ने, व्यभिचार नगर्ने, झुठो नबोल्ने र नसालु पदार्थको सेवन नगर्ने कुराहरू पर्छन् । यसैगरी यस साधनामा त्रिरत्नहरूको पनि ज्यादै ठूलो महत्त्व छ । यी त्रिरत्न भन्नाले पहिलो बुद्ध, जसले बोधि वा तत्त्व ज्ञान प्राप्त गर्छन् । दोस्रो, धम्म वा धर्म जसलाई प्रकृतिको नियम अथवा निर्वाणको मार्ग भनिन्छ र तेस्रो संघ, जसलाई धर्म अनुकुल जीवनयापन गरी चित्तलाई निर्मल पार्न सक्षम व्यक्ति सम्झनुपर्छ ।  

विपश्यनाको दैनिकीलाई ज्यादै सहज भने मान्न सकिँदैन । बिहानको ४ बजे दिनचर्या सुरु भई साँझको ९.३० बजे सकिन्छ । यस अवधिमा खाजा, खाना, चियापान र आरामलाई केही समय छुट्टयाई झण्डै १२/१३ घण्टा साधना गर्न, साधनासम्बन्धी जिज्ञाशा मेट्न र आचार्यको निर्देशन सुन्नमा समय बित्ने गर्छ । 

पहिलो दिनको साधना शरीर, श्वास प्रश्वास र चित्तमा बढी केन्द्रित रह्यो । अब हामी समाधिको अभ्यासतर्फ अघि बढ्दै थियौँ । श्वास प्रश्वासमा केन्द्रित रही चित्तलाई एकाग्र बनाउन कति कठिन र परिश्रम पर्दोरहेछ भन्ने जीवनमा प्रथमपटक अनुभव भयो । चित्त ज्यादै चञ्चल र अस्थिर छ भन्दा अत्युक्ति नहोला । छिनछिनमा बितेको समयका याद र आउने दिनका कल्पनामा डुबुल्की मार्न पुग्दो रहेछ । यस्ता सम्झना विशेषगरी रिस, आवेग, द्वेष, घृणा, रोमान्स, र रमाइला क्षणसँग सम्बन्धित हुँदोरहेछ । 

साधनाको पहिलो अभ्यास आनापानबाट सुरु भयो । नाकको मुनि माथिल्लो ‌ओँठको माथि नाकको प्वाल बाहिर र नाकको भित्री भाग (ठूलो त्रिकोण) मा भित्र आउने र बाहिर जाने श्वासलाई जान्न सारा ध्यान केन्द्रित रह्यो ।

दोस्रो दिनको आचार्यको निर्देशन धर्म सम्बन्धमा रह्यो । शील धारण गरी चित्तलाई एकाग्र बनाउँदै प्रज्ञा प्राप्ति गर्नु र प्रकृतिको नियमको सहीरूपमा पालना गर्नु नै सच्चा धर्म हो भन्ने शिक्षा प्राप्त भयो । यसैगरी आनापानको समयमा मन अशान्त र अस्थिर भई संवेदना थाहा पाउन नसकिएमा वा समतामा बस्न कठिन भइरहेको अबस्थामा केही समय अलि जोड्ले श्वास फेरेर पुन: स्वाभाविक श्वासलाई निरन्तरता दिन निर्देशन भयो । 

तेस्रो दिनको साँझबाट आनापानको लागि सारा ध्यान ठूलो त्रिकोणबाट नाकको मुन्तिर माथिल्लो ‌ओंठको भाग र नाकको प्वाल (सानो  त्रिकोण) मा केन्द्रित गरी श्वास प्रश्वासको गति अनुभव गर्न र कुनै पनि संवेदना प्राप्त नभएमा बीस सेकेन्ड जति श्वास रोकी महसुस गर्ने निर्देशन भयो । 

आचार्यबाट तीन प्रकारका सुतमयी, चिन्तामयी, र भावनामयी प्रज्ञाका बारेमा जानकारी   भयो । सुतमयी प्रज्ञा भनेको पुस्तक पढेर वा अरूबाट सुनेको ज्ञान, चिन्तामयी प्रज्ञा भनेको आफैँले चिन्तन मनन गरेर बुझेको ज्ञान र भावनामयी प्रज्ञा भन्नाले व्यक्तिले आफ्नो अनुभवबाट हासिल गरेको ज्ञान सम्झनुपर्छ ।

कुन बिरामी डाक्टर कहाँ जचाउन गएपछि उसको जाँच गरी औषधी लेख्नु सुतमयी प्रज्ञा, पसलबाट औषधी किनेर ल्याउनु चिन्तामयी प्रज्ञा र औषधीको सेवन गर्नु भावनामयी प्रज्ञा हुन् । डाक्टरले ‌औषधी लेख्दैमा वा पसलबाट औषधी ल्याउँदैमा बिरामी निको  हुँदैन । रोग निको हुन डाक्टरको सल्लाहबमोजिम औषधी सेवन जरुरी हुन्छ । तसर्थ भावनामयी प्रज्ञा नै सहीरूपमा ज्ञानको प्राप्ति हो । 

समाधिको पहिलो तीन दिनको अभ्यासपछि चौथौ दिन विपश्यनाको दीक्षासँगै यसको तरिका सिकाइयो । यस प्रक्रियामा आफ्नो मनले टाउकाको सबैभन्दा माथिको भाग तालुदेखि क्रमश: खुट्टाका औँलासम्म र पुन:  खुट्टाका ‌औँलादेखि तालुसम्म शरीरको विभिन्न अंगप्रत्यंगको निरीक्षण गर्ने र शरीरमा हुने संवेदनालाई अनुभव गरिरहने कार्य पर्छ ।
 
निरीक्षणको क्रममा स्थूल, सूक्ष्म, प्रिय, र अप्रियजस्तो सुकै संवेदना भए पनि यसप्रति तटस्थ र समता भाव बनाइरहन जरुरी छ । सूक्ष्म तथा प्रिय संवेदनामा राग र स्थूल तथा अप्रिय संवेदनाप्रति द्वेषको भाव कदापि राख्नु हुँदैन । संसारमा हरेक कुरा अनित्य छ र यही अनित्य बोधको आधारमा तटस्थता र समता पुष्ट गर्दै रहनुपर्छ भन्ने विपश्यनाको मान्यता हो ।

सूक्ष्म संवेदना महसुस भएका अंगमा एकसाथ र स्थूल संवेदना उत्पन्न भएका अंगमा अलग अलग किसिमले निरीक्षण गर्नु आवश्यक हुन्छ । शरीरको कुनै पनि भाग नछुटोस् भन्नाका लागि एक प्रक्रियागत क्रम अपनाउने गर्नुपर्छ तर यो यन्त्रवत् हुन थाल्यो भने अभ्यासको तरिका पनि बदलिरहनुपर्छ । कुनै अंगमा संवेदना नआएमा केही समय रोकिई अघि बढ्नुपर्छ । 

पाँचौ दिनबाट बिहान ८-९ बजे, दिउँसो २.३०-३.३० बजे र साँझ ६-७ बजे गरी दिनको तीनपटक अधिष्ठान पालीमा अधिट्ठान (पाली भाषामा दृढ संकल्प)को अभ्यास सुरु भयो । यसको अर्थ शरीर, गर्धन र शिर सिधा राख्ने, आँखा बन्द गर्ने र शरीरलाई हलचल नगराई एक घन्टा स्थिर रही दृढ संकल्पका साथ ध्यान गर्ने भन्ने बुझाउँछ । 

छैठौं दिन ध्यान केन्द्रको बाहिर सूचना पाटीमा ‘जसरी सुवर्णलाई भट्टीमा हालेर शुद्ध बनाइन्छ, त्यसैगरी मानिस शुद्ध हुन पनि जल्न जरुरी छ‘ भनेर लेखिएको थियो । राग, द्वेष, आलस्य, उकुसमुकुस र शंका विपश्यनाको पाँचवटा शत्रु हुन् । त्यसैले यीबाट हामीले आफुलाई बचाई आफुलाई शुद्ध बनाउन आवश्यक छ । हामीबाट उत्पन्न हुने सबै संवेदना पृथ्वी, जल, वायु, र अग्निजस्ता चारवटा धातुसँग सम्बन्धित छन् । यी प्रत्येक संवेदनालाई भुक्त भावबाट नहेरी द्रष्टा भावबाट हेरिनुपर्छ भन्ने आचार्यबाट निर्देशन भयो । 

सातौं दिनबाट बिस्तारै साधनामा चित्त रमाउँदै गयो । हाम्रा सुख, दु:ख, आनन्द र पीडा सबै अनित्य भएकाले छोटो समयको लागि आउँछन् र जान्छन् पनि । श्रद्धा, पराक्रम, सजगता, एकाग्रता र प्रज्ञा विपश्यनाका पाँच मित्र हुन् । सबै धर्मका गुरुहरूले यिनीहरूलाई अँगाल्नाले नै मुक्ति पाएको उदाहरण आचार्यबाट व्यक्त भयो । 

रागले द्वेष र द्वेषले क्लेश बढाउने हुँदा राग नजागोस् भन्नेतर्फ हामी सबै सजग र सतर्क रहनु जरुरी हुन्छ । प्राकृतिक नियमका कारण हरेक वस्तु क्षणमै उत्पन्न हुने र निमेष भरमै नष्ट हुने गर्छन् । हामीले आफ्नो ज्ञानको विकास गरी वस्तुनिष्ठरूपमा अवलोकन गर्न सुरु गर्ने हो भने संस्कारको गुणात्मक वृद्धि रोकिँदै जान्छ र नष्ट हुने प्रक्रिया सुरु हुन्छ । त्यस पछिमात्र मुक्ति सम्भव छ भन्ने ज्ञान आठौं दिनमा प्राप्त भयो । 

दस दिवसीय शिविरको अन्त्यपछि गृहस्थ जीवनमा साधनालाई कसरी निरन्तरता दिने र यसलाई अझै कसरी परिस्कृत गर्दै लैजाने भन्ने विषयमा आचार्यबाट नवौं दिनमा निर्देशन भयो । यसै अवसरमा दश पारमिताको महत्त्वबारे पनि छोटकरीमा जानकारी गराइयो । 

दसौं दिन बिहानको विपश्यना साधनापछि आर्य मौन भंग भयो । सबै साधक/ साधिका एक अर्कासँग आआफ्नो परिचय र अनुभव साँट्न हतार देखिन्थे । तथापि ध्यानमा बाधा नपरोस् भन्ने उद्देश्यले ध्यान केन्द्र र यसको वरपर आर्य मौन निरन्तर कायम रह्यो । धेरै दिनसम्म नबोल्ने हो भने आफ्नो आवाज आफैँलाई नौलो लाग्दो रहेछ । केही समय स्वःस्फूर्तरूपमा दानको कार्यक्रम सम्पन्न भयो । 

दिउँसोको समयमा विपश्यनासम्बन्धी पुस्तक र जानकारीमूलक सामग्री स्टलमा राखिएको थियो । केही समयको अवलोकन पश्चात् आफुलाई रुचि भएका पुस्तक छान्ने र खरिद गर्ने कार्य भयो । साँझको ध्यानमा आचार्यबाट मंगल मैत्री ध्यानबारे जानकारी प्राप्त भई यसको अभ्याससमेत गरियो । विपश्यना ध्यानको अन्त्यमा साधक/ साधिकाले संसारका हरेक प्राणीहरूको सुख, शान्ति, कुशल, मंगल र कल्याणको कामना गर्दै मैत्री र करुणाभाव जगाउनु नै यस ध्यानको मुख्य उद्देश्य हो ।

एघारौं दिनको बिहानको साधनापछि ७.३० बजे विपश्यनाको दस दिवसीय शिविरको अन्त्य भयो । सबैले आफूले जम्मा गरेको सामान फिर्ता लिई केन्द्रमा बिताएका अविस्मरणीय पलहरूलाई मुटुमा सजाई धर्म आचरणमा रहने प्रतिबद्धताका साथ सजल नेत्रसहित बिदा भयौँ । हामी सबैले आआफ्नो जीवनमा धेरैथोरै सकारात्मक परिवर्तनको महसुस गरिसकेका थियौँ ।

आफैँ उत्प्रेरित भई दृढ निश्चयका साथ साधना गर्न आएका व्यक्तिहरूले मात्र विपश्यना साधनाको अभ्यासलाई निरन्तरता दिन सक्छन् । लहड र अरूको लहैलहैमा लागेर ध्यान गर्न आउनेले न ध्यानको महत्त्व बुझ्छन् न त यसबाट फाइदा नै लिन सक्छन् । विपश्यना ध्यानको दस दिने शिविर पूरा गरी पुन: साधनाको लागि आएका साधक र साधिकाले भने यसबाट पूर्ण लाभान्वित भई आनन्द अनुभव गरेको देखियो । 

विपश्यना साधना कुनै धर्म, सम्प्रदाय, जाति, लिंग र क्षेत्रसँग सम्बन्धित छैन । यसले हामीलाई सदैव सदाचारमा रहन प्रेरित गर्छ । मानसिक विकृतिलाई जरैबाट फ्याँक्न र आत्मविश्वास तथा धैर्यका साथ कठिनाइहरूको सामना गरी अघि बढ्न सिकाउँछ । तसर्थ हाम्रो दैनिक जीवनका हरेक क्षेत्र र विशेषगरी देशको विद्यमान परिस्थितिमा यस साधनाको सान्दर्भिकता अझै बढी अनुभव गर्न सकिन्छ । 

आज हाम्रो देशमा राजनीतिक अस्थिरता, भ्रष्टाचार र बेरोजगारी व्यप्त छ । नेतृत्ववर्ग जनताप्रति उत्तरदायी हुनुको सट्टा आफू, आफ्ना र आफ्नो दलको स्वार्थमा बढी तल्लीन देखिन्छन् । सबैजसो दलका समर्थकहरू आफ्ना नेताको देवत्वकरण र विपक्षीको राक्षसीकरण गर्न तल्लीन छन् । यस्तो अवस्थामा सकेसम्म नेतृत्व आफैँले र नसक्ने अवस्थामा भावि नेतृत्व तथा दलका युवा कार्यकर्तालाई एकपटक विपश्यना साधना गराउँदा चिन्ता र तनाव हट्न मद्दत पुग्छ । यसले आफ्ना विरोधीप्रति उत्पन्न हुने रिस, द्वेष र घृणा तथा समर्थकप्रति जाग्ने राग र आशक्तिलाई कम गरी तटस्थ र समता भावबाट व्यवहार गर्न र सही समयमा सही निर्णय लिन सक्षम गराउँछ । 


प्रशासन, लेखा तथा सुरक्षा लगायतविविध क्षेत्रमा कार्य गर्ने सरकारी कर्मचारीलाई विपश्यना साधनाले आफ्नो जिम्मेवारी र कर्तव्यबोध गर्न सिकाउँछ । यसले कुनै पनि समस्याको तार्किक विवेचना र विश्लेषण गरी समस्या समाधानको उत्तम उपायको खोजी गर्ने क्षमताको विकास हुन्छ । 
(यो लेख मेरो व्यक्तिगत अनुभवमा आधारित छ । विपश्यना ध्यानकेन्द्रमा रही दस दिने शिविरको अनुभव प्राप्त गरिसकेपछि मात्र ध्यानको अभ्यासलाई निरन्तरता दिन उपयुक्त हुनेछ ।)

( नेपाली सेनाका पूर्वरथी)


 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शुक्रबार, असोज ११, २०८१  १४:३६
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
Dish homeDish home
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
City Express Money TransferCity Express Money Transfer
सम्पादकीय
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro