site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
साहित्य
Global Ime bankGlobal Ime bank
Nabil Bank Banner adNabil Bank Banner ad
सम्झनाका तरेलीमा त्यो विराटनगरदेखि यो विराटनगरसम्म
Sidddhartha Bank Banner AdSidddhartha Bank Banner Ad

आफू जन्मेहुर्केको स्थान जो कोहीलाई मन पर्नु स्वाभाविक हो । विराटनगर मेरो जन्म र कर्म दुवै थलो । विगत १६ वर्षदेखि म निरन्तर काठमाडौंवासी हुन पुगेछु । यसबीच यदाकदा घाम झुल्केजसरी काठमाडौं–विराटनगर जाने–आउनेमा सीमित थियो ।

अनुचित शैलीमा महाअभियोगको भागीदार बन्नुपरेको घटना, प्रधानन्यायाधीशको कुर्सीबाट सेवानिवृत्त भएपछि २०७४ देखि २०७५ सम्म विराटनगरमा एक–दुईदिने कार्यक्रममा मुख्य अतिथिको भूमिकामा झुल्किने बराबर अवसर पाइरहेँ । कोरोनाको आगमनपश्चात् त्यसखाले विराटनगरको आवतजावत र बसाइ पूर्णतः बन्द रह्यो । त्यसपछि विराटनगरको मेरो घरको दैलोमा मात्र होइन, कम्पाउन्डबाहिरको मुख्य ढोकासम्ममा पनि ताला लाग्यो ।

पेसाविहीन, सेवानिवृत्त र घरेलु व्यवहारबाट एकप्रकारले उन्मुक्ति पाएपछि पुरानो थलोको सम्झनाले मलाई यसपटक तान्यो । यस वर्षको दसैँ आफन्तहरूबीच मनाउन म विराटनगरमा रहेँ । त्यसो त विराटनगरवासी इष्टमित्र र आफन्तहरूसँग काठमाडौंमा भेटघाट भयो कि मलाई सधैँ तिनको पछि लागेर यतैतिर आऊँ आऊँ नलागेको होइन ।

KFC Island Ad
Dabur Nepal
NIC Asia

यसपटक लामो समयपछि विराटनगर आउँदा घरको बाटो मात्र होइन कि घर नै नचिनिने भएछ । २०७४–२०७५ सम्म आउँदा नउम्रेका कटहर, बडहर र निम समेतका स्वतः उम्रेका बिरुवाहरू झांगिएर घरलाई नै छेकेछन् ।

मैले ढुकुरको त्यत्रो बथान विराटनगरमा एकैपटक कहिल्यै देखेको थिइनँ, तर यसपटक त्यो ठूलो बथानका जत्था आफ्नै घर–आँगनमा देखेपछि छक्क परेँ । दिउँसो धोएका लुगा सुकाउन छतमा जाँदा एक बथान अनेक जातका स्थानीय चराहरू टिनको छानामुनि थिए । सायद दिउँसो चर्को घाममा आराम गरिरहेका थिए ।

Royal Enfield Island Ad

मलाई देख्नेबित्तिकै खैलाबैला नै मच्चाएका थिए । सायद तिनलाई लाग्यो होला कि यो हाम्रो शान्तिपूर्वकको बसाइमा खलल पुर्याउने को हो ? मलाई मनमा लाग्यो, कम से कम म नबसे पनि तिनले मेरो घरमा राम्रै अखडा जमाएका रहेछन् । मध्यरातमा पनि घरीघरी चराका स्वर सुन्न पाइएको छ ।

विराटनगरको नामकरण परापूर्वकालमा विराट राजाको राज्य भएकै कारणबाट भएको हो भनिन्छ । मैले बुधनगरस्थित भेडियारीमा रहेको उनको दरबार, मन्दिर, पोखरी समेतको भग्नावशेष देख्ने अवसर २०२५ ताका मोरङ कलेजमा पढ्दाको अवस्थामा पाएकी थिएँ ।

त्यहाँको दरबारको भग्नावशेष उस बेला अग्लो स्थानमा उत्खनन नभएरै रहेको थियो । त्यसबखत एउटा मन्दिरको उत्खननसम्म भएको देखिएको हो । त्यहाँ भेटिएको पूजाका भाँडाहरू र प्राप्त सामान काठमाडौंतिर संरक्षण गर्न लगिएको भनी सुन्नमा आएको थियो ।

किच्चकपोखरी सम्भवतः किच्चकले नुहाउने पोखरी हुनुपर्छ, जुन तत्कालीन नै बनेका इँटाहरूबाट घेरिएको राम्रो पोखरी थियो । त्यहाँ उत्खनन हुन बाँकी नै थिए ।

तर, उत्खननमा फेला परेका सामानहरूको सुरक्षा नहुँदा जो कोहीले उठाएर लाने गरेको, प्राप्त इँटाहरू पनि स्थानीयले घरेलु प्रयोजनमा उपयोग गरेको गुनासो त्यसैबखत पनि सुनिएको थिए ।

विराट राजाको राजधानी विराटनगर निकै फैलिएको मान्नुपर्छ । यसको सीमा कहाँसम्म हो त्यसको यकिन त छैन, तर उहिले सुन्नमा के आएको थियो भने हाल विराटनगर, बरगाछीको आसपासमा गोग्राहा भन्ने ठाउँ थियो, त्यसलाई विराट राजाको गौपालनको स्थान हो भनिन्छ । विराट राजाको पालाको अनुमानित एउटा ५२ मनको ताल्चा हरैँचा भन्ने स्थानमा सडक बाटो खन्दा भेटिएको कुरा सानोमा हामीले सुनेका थियौँ ।

कौरव पक्षबाट प्रताडित पाण्डवहरू बाह्र वर्षसम्म गुप्तवास बस्ने क्रममा विराट राजाको दरबारमा नोकरचाकर भई छद्म भेषमा लुकीछिपी बसेका थिए । विराट राजाको साला पर्ने किच्चकले द्रौपदीलाई कुदृष्टिबाट हेरेको कारणबाट भीमले हत्या गरेको किंवदन्ती छ । त्यसरी किच्चकलाई वध गरेको स्थानको नाम ‘किच्चक–वध’ रहेको र उक्त स्थान मोरङ र झापाबीचमा पर्छ ।

ऐतिहासिक महत्त्व रहेको स्थान विराटनगरको विगत पचास–साठीअघिका अवस्था सम्झँदा आँखामा झलझली आउँछ, ती खरफुसले छाएका, बाँसको भाटामा माटोले लिपेका आममानिसका घरहरू । अथवा, हुनेखानेहरूले बनाएका काठका खम्बा, काठका फलेकका बार र टिनले वा खरले छाएका घरहरू ।

बीचबजारमा पनि त्यस्तै घरहरू वा पसलका निम्ति टिनका घुम्तीहरू थिए । पक्की घर र इँट र टिनले बनेका गोदामहरू र मुट्ठीभरि औँलामा गन्न सकिने परिवार थिए ।

विराटनगरमा मेरा पूर्वजहरू जो पहाड र सप्तरीबाट १९९० सालभन्दा अघि मोरङमा बसोबास गर्न आएका थिए । अझ उहाँहरूको भनाइअनुसार बाटो नै थिएन, विराटनगर बजारमा । बाटोको नाममा आली, कान्ला र डोभहरू थिए ।

उहाँहरू काशका घारी पन्छाउँदै हिँड्ने गर्नुहुन्थ्यो रे ! विराटनगरमा पहिलेका धेरै धनाढ्य र जिम्दार परिवारहरूले आँप र फलफूलका बगैँचाहरू प्रशस्त लगाएका थिए, जो अब छैनन् । जग्गाको भाउ अचाक्ली वृद्धि भएको छ, कित्ताकाट हुँदै बिक्री हुँदै मासिइसकेका छन् ।

पहिले विराटनगर जंगल हुँदा मानिसका घरकै आँगनबाट चितुवा र बाघले खसीबोका, गाईबाछाहरू बाँधेको डोरीसहित तानेर लान्थे ।

हाम्रै परिवारका पुरुष सदस्यहरू चितुवा र बाघ मार्न रातभरि बन्दुक लिएर रुखरुखमा चढेर रुँगेर बस्ने गरेको हामीले देखेका हौँ । उति बेला घना जंगल नजिकै थियो अथवा आवादी भएकै खेतनजिक पनि प्रशस्त झाडीहरू थिए ।

हामी सानोमा बयर खान जंगलमा जाँदा हामीले नै चितुवाको बच्चाहरू फेला पारेका थियौँ । वर्षामा घर–आँगनमै तर्न नसक्ने गरी बाढी आउँथ्यो । म आठ–दश वर्षको हुँदा एकपटकको दसैँमा यस्तो लामो झरी पर्‍यो कि मानिसहरू लुगाफाटो, सामान किन्न बजारमा जान पनि सकेनन् ।

झरीका कारण हाम्रो परिवारले घरबाहिर खसीबोकाको मार हान्न र काटकुट गर्न असम्भव देखेपछि त्यो वर्ष मारकाट नै भएन । आँगनभरि बाढीले रहु र बुहारी जातका ठूला माछाहरू बगाएर ल्याएको थियो । त्यसैलाई मारी आगोमा पोलेर सुकुटी बनाउने र आलोलाई तारेर खाने काम भएको हो, त्यो वर्ष ।

आज हेर्ने हो भने विराटनगर बजारले कुनै ठूलै विकसित सहरको रूप धारण गरेको पाइन्छ । ठूला फराकिला बाटाघाटा, गगनचुम्बी घर सर्वत्र छन् । १० वर्षपछि कोही नवआगन्तुक अब विराटनगर आयो भने उसले कायापलट भएको सहर ठान्ने छ ।

यसको सहरी विकासको चरम सीमा भनेको दुइटा कारण देखियो, पहिलो त जताततै, कुनाकाप्चामा पिच बाटो, सडक, ढल र नालाहरू बन्नु र एक नम्बर प्रदेशको राजधानी हुनु । दोस्रो, माओवादी द्वन्द्वकाल र मधेस आन्दोलनमा प्रताडित सम्भ्रान्त र मध्यमवर्गीय परिवारका मानिसहरू सुरक्षा खोज्दै विशेषतः राजविराज (सप्तरी), सिरहा, जनकपुरबाट विराटनगरमा बसाइँ सर्नु ।

जुन स्थानमा व्यापारिक केही चहलपहल छन्, त्यहाँ पनि विकास भएको छ । झोराहाट, विराटचोक अब राम्रै बजार बनेका छन् । छाप्रोमा बसेर खिर र पोलेको मकै बेच्ने कानेपोखरी पनि सहर बन्यो । दुइटा छाप्रोमा साना पसल भएको रमाइलो बजार अब विशेष प्रकृतिको बजार भएको छ ।

यसको अतिरिक्ति कानेपोखरीको जंगल पनि निकै बाक्लो देखियो । यसको श्रेय इन्धन प्रयोगमा ग्यास र बिजुलीको चुल्होको उपयोगलाई पनि जान्छ । मानिसमा जंगलका बारेमा चेतना पनि बढेको भन्ने कतिपयको भनाइ छ ।

त्यस्तै, गाउँपालिका र नगरपलिकाले परम्परागत सिमसार पोखरीहरूलाई पर्यटकीय विकासका निम्ति सदुपयोग गर्न वनभोज क्षेत्र तोकेको र उपयोग गरेको देखिन्छ ।

यस भेगमा मानिसहरू इँट–सिमेन्टको ढलानयुक्त पक्की घर बनाउन लालायित छन् । देहातका बीचबीचमा बनेका यस्ता घरहरू कुनै व्यापार, जागिर वा आयआर्जनको आम्दानीको जरियाबाट भन्दा पनि यसको श्रेय जान्छ, वैदेशिक रोजगार वा जग्गाको अचानक भाउ वृद्धिबाट भएका आयहरूलाई नै ।

झोराहाटको एक किलोमिटरभित्रको एक कट्ठा जग्गाको मूल्य पैँतिस लाख पर्ने गरेको रहेछ । त्यसो भएपछि दुई कट्ठा जग्गा बेच्दा घर त बन्ने नै भयो ।

विराटनगरमा मौसमको कुरा गर्ने हो भने संसारमा वृद्धि भएको उच्च तापक्रमको असर यहाँ पनि परेको छ । गर्मी अत्यधिक बढेको छ, त्यसमा केही उपाय नलागेर घरघरमा कुलर र एसीको प्रयोग प्रशस्त भएका छन् ।

मानिसको लाउनेखाने र बसउठको हैसियतमा पनि केही त वृद्धि भएको देखिन्छ, तर विज्ञहरूको गुनासो के रहेको छ भने मोरङमा भित्री देहातमा पनि बाटोघाटो प्रशस्त मात्रामा पक्की नै बनेका छन्, तर गाउँपालिकामा बाहिरका सामान आयात हुन्छन् । गाउँपालिकाभित्रबाट भने विराटनगर सहरमा वा बाहिर निर्यात भएको देखिँदैन ।

आयात–निर्यात बराबर भए पो मानिसको आय बढ्छ, रोजगारीको बाटो खुल्छ र क्रयशक्ति बढ्छ । तर, गाउँका बासिन्दाले किनेर मात्र खाने, आफ्नो तर्फबाट बिक्री गर्ने केही नभएपछि सन्तुलन कायम कसरी हुनसक्छ ?

जे होस्, विराटनगरमा २०८० सालको दसैँ मनाइयो । धेरै वर्षपछि आफन्तहरूबीच दसैँ मनाउँदा नातिनातिना पुस्तामा आएको परिवर्तन र विकासलाई देखेर खुसी नै लाग्यो । यो एउटा नयाँ युगमा नयाँ पिँढीको चहलपहलको सुरुआत मान्नुपर्छ ।

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शनिबार, कात्तिक ११, २०८०  ११:४१
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
The British College Banner adThe British College Banner ad
Everest BankEverest Bank
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
सम्पादकीय
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro