site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
विचार
Global Ime bankGlobal Ime bank
Nabil Bank Banner adNabil Bank Banner ad
SkywellSkywell
वैदिक काल : कथ्य, तथ्य र सत्य

वैदिककालको कथ्य : 

ईसापूर्व १५०० देखि १००० ईसापूर्वसम्मलाई वैदिक (ऋग्वेद) काल मानिन्छ । ईसापूर्व  १००० देखि ६०० ईसापूर्वसम्म उत्तर वैदिककाल भनिन्छ । चार वेद ऋग्वेद, यजुर्वेद, सामवेद  र अथर्ववेद मध्ये ऋग्वेद सबैभन्दा पुरानो मानिन्छ । ऋग्वेदमा यस कालमा आर्यहरूको संस्कृति मध्यएशिया, अफगानिस्तानतिर रहेको पाइन्छ । यसमा अफगानिस्तानका कुभा (हालको नाम काबुल), क्रुम ( कुर्रम), गोमती ( गोमल), सुवास्तु (स्वात) आदि नदीहरूको उल्लेख पाइन्छ । यसैगरी ऋग्वेदमा 'सप्त सैन्धु प्रदेश' लेखिएको छ । यो क्षेत्र सिन्धु, सरस्वती, सतुद्रि (सतलज), विपासा (व्यास), परूषिनी (रावी), वितास्ता ( झेलम) र अस्किनी ( चेनाव) नदीको वरपर हाल अफगानिस्तान र पञ्जाबमा पर्छ । आर्यहरू अनेक कबिला र जनमा विभक्त थिए । तीमध्ये पञ्चजन अनु, द्रुम्हा, यदु, तुर्वसु र यदु प्रमुख थिए । यस बाहेक भरत, क्रिवी, तृस्सु, सुंजजस्ता खुँखार लडाकु पनि थिए । यिनीहरू आपसमै भिड्दै गर्थे । यिनीहरूको भाषा संस्कृत र सभ्यता ग्रामीण थियो । 

दशराज्ञ युद्ध : ऋग्वेदको सातौ मण्डलमा 'दशराज्ञ युद्ध'को उल्लेख छ । यो युद्धको मुख्यकारण भरतजनका राजा सुदासले आफ्नो कुल पुरोहितबाट विश्वामित्रलाई हटाएर वशिष्ठलाई नियुक्त गर्नु नै थियो । विश्वामित्र रिसाएर वरपरका दस जनहरूको संघ बनाएर भरतजनमाथि आक्रमण गरे । रावी नदीको किनारमा भएको यही युद्धलाई दशराज्ञयुद्ध भनिन्छ । यस युद्धमा राजा सुदासको नेतृत्वमा रहेका भरतजनले जिते । यो युद्ध जितेपछि उनीहरू पूर्वतिर बढ्दै गए र कुरूक्षेत्र पनि जितेर 'ब्रह्मावर्त' नाम राखे । यसपछि यिनीहरूले गंगा, यमुनामात्र नभई बिहारसम्म जिते र 'आर्यावर्त' नाम राखे । 

KFC Island Ad
NIC Asia

ऋग्वेद : ऋग्वेद भन्नाले श्लोकहरूको वेद भनेर बुझिन्छ ।  यसमा दस मण्डल रहेकोछ । दोस्रो मण्डलदेखि सातौं मण्डललाई पुरानो मानिन्छ । पहिलो र पछिल्लो तीन मण्डलपछि थपिएको मानिन्छ । यसमा रहेको मन्त्रहरूको संग्रहलाई सूक्त भनिन्छ । मन्त्रहरूको रचना विश्वामित्र, वामदेव, वशिष्ठ र भारद्वाजले गरेको मानिन्छ । यसको संकलन महर्षि कृष्ण द्वैपायन (वेदव्यास)ले गरेको विश्वास छ । तेस्रो मण्डलमा सूर्यको प्रार्थनामा 'गायत्री मन्त्र' रहेको छ । आठौं मण्डलको हस्त लिखित मन्त्रहरूलाई 'खिल' भनिन्छ । नवौं मण्डलमा 'सोमरस'लाई देउता बनाइएको छ । दसौं मण्डलमा 'वर्ण व्यवस्था' रहेको छ । ऋग्वेदमा इन्द्रको प्रशस्तिमा २५० मन्त्रहरू छन् भने अग्निदेव'को प्रशस्तिमा २०० मन्त्रहरू छन् । 

यजुर्वेद : यसमा यज्ञ गर्ने विधि विधान विस्तारपूर्वक उल्लेख छ । यो गद्य र पद्य दुवैमा छ । 

Royal Enfield Island Ad

सामवेद : यसमा यज्ञ गर्ने बेलामा गाउने मन्त्र/गीतहरू रहेका छन् । भारतीय संगीतको स्रोत यसैलाई मानिन्छ । 

अर्थववेद : यो वेद अथर्वा ऋषिद्वारा रचित मानिन्छ । यसमा रोग निवारण, जादूटोना, तन्त्रमन्त्र, वशीकरण, प्रेमविवाह, अन्धविश्वास आदि पाइन्छ । यसमा छोरीको जन्मको निन्दा गरिएको पाइन्छ । 

ऋग्वेदकालको राज्य संयन्त्र : एतेरेव ब्राह्मण ग्रन्थका अनुसार राजाबिनाका आर्यहरू (जन)ले देवासुर संग्राममा हारेपछि राजा हुनुपर्दो रहेछ भनी राजाको चुनाव गर्न थाले । राजामा सेना सञ्चालन, न्याय र प्रशासन सञ्चालन गर्ने कार्यभार भए पनि पुरोहित र ग्रामीण रहने सभा समितिको नियन्त्रण हुनेगर्थ्यो । र पुरोहितहरू रहने सभाको भूमिका सल्लाहकारको हुन्थ्यो । युद्धको बेला समितिको समेत सल्लाह लिइन्थ्यो । कुल (परिवार) को नाइके कुलप(ति) हुन्थे । थुप्रै कुल मिलेर ग्राम (गाउँ) बन्थे । ग्रामको मुखियालाई 'ग्रामीण' भनिन्थ्यो । थुप्रै गाउँहरू मिलेर 'विश' बनाइन्थ्यो । विशको नाइकेलाई 'विशपति' भनिन्थ्यो । विशहरूको संगठनलाई 'जन' भनिन्थ्यो । जनको प्रधानलाई 'राजन' भनिन्थ्यो । जनहरू मिलेर राष्ट्र बन्थ्यो । राष्ट्रको प्रमुख राजा स्वयं हुन्थ्यो । युद्धमा पैदल सेना र रथ सेना हुन्थे । सैनिक धनुषवाण, फारसा र भाला चलाउँथे । 

कृषि र पशुपालन मुख्य पेसा थियो । धान, जौ, तील, मसुर आदिको खेती हुन्थ्यो । पशुपालनमा गाई र घोडा पाल्थे । यिनीहरू दुध, घिउ, सोम, आदि खान्थे । तर, असुरहरूले खाने भएकोले लसुन र प्याज वर्जित थियो । 

महर्षि कृष्ण द्वैपायन (वेदव्यास)  

वेदव्यास महर्षि परासर र माझी राजपुत्री कुमारी सत्यवती (मत्स्यगन्धा)का पुत्र हुन् । नदी तर्ने क्रममा एक्लै रहेकी माझीकन्या मत्स्यगंधाको यौवन देखेर मुग्ध भएका महर्षि परासरले कामाशक्त प्रकट गरेपछि आफ्नो शरिरबाट माछाको गन्ध हट्ने  र फेरि आफू कुमारी नै हुनुपर्ने सर्तमा सत्यवतीले आफूलाई सुम्पेको कथा महाभारतमा छ । उनीहरूको संसर्गबाट जन्मेको बच्चा कालो वर्णको रहेकोले कृष्ण द्वैपायन नाम राखे ।  शरीरबाट आउने माछाको गन्ध हटेपछि उनी पनि सत्यवती कहलिइन् । 

व्यासको जन्मभूमि नेपालको दमौलीस्थित शिवपञ्चायन मन्दिर रहेको ठाउँ मानिन्छ । मन्दिरको केही तल व्यासगुफा छ । त्यही बसेर व्यासले चारवेद र अठार पुराणको रचना गरेको किंवदन्ति त्यहाँ प्रचलित छ । व्यास गुफाको पारिपट्टि पराशर गुफा छ । 

मादी र सेती नदीको सङगमस्थल 'शुक्लामाहेन्द्री सङ्गम'लाई पराशर क्षेत्र भनिन्छ । दमौलीदेखि ८ किमि पूर्व छाब्दी बाराहीको मन्दिरदेखि करिब ५० मिटर पश्चिमपट्टिको कुण्डमा व्यासकी माता सत्यवतीको जन्म भएको जनश्रुति छ । माछाको पेटबाट जन्म भएकाले त्यस कुण्डको नाम मच्छेकुण्ड ('मत्स्यकुण्ड') रहन गयो । 

वैदिककालको तथ्य  

सायनले भाष्य गरेको ऋग्वेदको भोजपत्रको एउटा पाना अहिलेसम्म पाइएको वेदको पाण्डुलिपिमध्ये सबैभन्दा पुरानो प्रमाणको अवशेष मानिन्छ । तर, यो १४६४ वर्षमात्र पुरानो हो । 

सातौं शताब्दीमा हर्षवर्धनको शासनकालमा पुरानो त्रिपिटक खोज्दै चीनबाट नालान्दा आएका ह्वेनसङ्ग (भारत बसाइ सन् ६२९-६४५ ई) ले पनि आफ्नो नोटमा वेदको उल्लेख गरेका छन्। उनले ब्राह्मण (बमन, भिक्षु)हरूले चारवेद : साओ (जीवन विस्तार), फेन, पिङ्ग र सु (कला) पढ्ने कुरा उल्लेख गरेका छन् । उनले ऋग्वेद, सामवेद, यजुर्वेद र अथर्वेदको नाम उल्लेख गरेका छैनन् । 

एघारौं शताब्दीमा भारत आएका अलबरूनीले आफ्नो किताव ‘तहकीक- ए-हिन्द’ (भारतको खोजी : रचनाकाल अप्रिल १०३० देखि डिसेम्बर १०३१) मा ब्राह्मणहरू वेद वाक्य घरका महिलाहरूले सुन्लान् भनी खेतबारीतिर गएर पाठ गर्थे भन्ने उल्लेख गरेका छन् । 

जेन्द अवेस्ता र ऋग्वेद : महर्षि जरथुश्त्र द्वारा प्रतिपादित फारसी (पारसी) धर्म ‘जेन्द अवेस्ता’ र ऋग्वेदमा धेरै समानता पाईन्छ । अग्निपूजा दुवै धर्म ग्रन्थको विशेषता हो । दीक्षा दिने, यज्ञ गर्ने विधि, जनै, मन्त्रको भाषा आदि जेन्द अवेस्ता र ऋग्वेदमा काफी मिल्दोजुल्दो छ । आर्य सभ्यताको उद्गमस्थल र जेन्द अवेस्ताको लेखन स्थल मध्यएसिया हुनु र भारोपेली भाषा बोल्ने भएकाले पनि समान भएको हुनसक्छ । 

वैदिक कालको सत्य :

१. वैदिक कालको अस्तित्व सिद्ध गर्ने कुनै प्रमाण पुरातात्विक उत्खननबाट पाइएको छैन । 

२.  लिखतमै पनि सायनले भाष्य गरेको भोजपत्रमा लेखिएको ऋग्वेदको १ पानामात्र पाइएको छ जुन सन् १४६४ तिरको मानिन्छ । त्यसभन्दा अघिको प्रमाण भेटिएको छैन । 

३. सिन्धुघाटी सभ्यताको भाषा बुझ्न सकिएको छैन । त्यसपछि भनिने वैदिककालमा संस्कृत भाषा र देवनागरी लिपी चलन चल्तीमा रहेको हो भने पनि त्यसको पुरातात्विक वा लिखित प्रमाण पाइएको छैन । बुद्ध कालदेखि दसौं शताब्दीसम्म पाली भाषा र धम्म (ब्राह्मी) लिपि पुरातात्विक उत्खनन्, ग्रन्थ र लिखत आदि व्यापकरूपमा पाइएको छ । र पाली भाषामा ऋग्वेदको "ऋ" शब्दसमेत लेख्न सकिँदैन । 

४. लगभग एउटै क्षेत्रमा देखिएको सिन्धुघाटी सभ्यतामा मोहनजो डारोजस्तो विकसित सहरी सभ्यता पछिको भनिएको वैदिक सभ्यता किन ग्रामीण सभ्यता हुनगयो आश्चर्यको विषय छ । विकासक्रम त प्रतिगामी नहुनुपर्ने हो । 

५. सनातन (परम्परादेखि अहिलेसम्म चलिआएको) वैदिक धर्मको निरन्तरता पाइँदै । न सिन्धुघाटी सभ्यतमा न नै बुद्धकालमा नै वैदिक धर्म पाइन्छ । त्यसैले कतिपय विद्वान्हरू वैदिक (ऋग्वेद) काल थियो भन्नेमै शंका गर्छन् । (विभिन्न स्रोतहरूबाट सङ्कलित)

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: आइतबार, साउन २१, २०८०  १३:५२
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Nepatop (PlastNepal)Nepatop (PlastNepal)
national life insurance newnational life insurance new
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
सम्पादकीय
कोप-२९ ले दिएको अवसर खेर नफाल 
कोप-२९ ले दिएको अवसर खेर नफाल 
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro