site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
विचार
Global Ime bankGlobal Ime bank
Nabil Bank Banner adNabil Bank Banner ad
SkywellSkywell
भारतीय चुनावमा विचार ‘सिफ्ट’ ?

नेपालको दक्षिणी छिमेक भारतमा आजको सात दिनपछि लोकसभाका लागि निर्वाचन शुरु हुनेछ । अप्रिल ११ तारिखबाट  लोकसभाका लागि हुने १७ औँ चुनाव सात चरणमा सकिने घोषित छ । एक महिना लामो समय लागेर मई १९ मा पूरा हुने चुनावको परिणाम मई २३ बाट आउने छ । अँग्रेजको हुकुमबाट मुक्त भारत स्वतन्त्रता प्राप्तिको ७० औँ वर्षमा यो चुनाव गर्दैछ । अहिलेको चुनावी उहापोहमा भारतीय राजनीतिले विचारको पलक फेरेको (विचार–सिफ्ट ) जस्तो छ । किन यसो भयो ?

मतदाता संख्याको हैसियतले विश्वको ठूलो लोकतन्त्र मानिने भारतीय पद्धतिमा राजनीतिक दर्शनभन्दा पर हटेर ल्याउन खोजिएको विचार विश्वकै लागि कौतुहलको विषय हुनुपर्छ । र, राजनीतिमा राजनीतिक दर्शनभन्दा भिन्न मुद्दाले ठाउँ लिन थालेको प्रश्न वैश्यिक राजनीतिले देखाउँदैछ । यसको अर्थ विचार शून्यता वा दर्शनहीनता भनेको होइन, तर त्यसले ‘सिफ्ट’ गर्न लागेको र यसबाट भावी परिणाम कस्तो आउला भन्ने जिज्ञाषा हो । विचार यात्रु फेरिएको राजनीतिमा घोडचढी कि ? सायद् यही कारण राजनीतिक शास्त्रीहरु लोकतन्त्रको मृत्युसम्मको बहस गर्दैछन् । 
ठूलो लोकतन्त्रको प्रभाव उसको आन्तरिक जीवनमा मात्रै सीमित रहला कि,त्यसले सीमा नाघेर अरुलाई पनि प्रभावमा लिनेछ ? यो बहसको विषयमा अहिले यतिमात्रै भन्नसकिन्छ–प्रभाव विस्तार हुन्छ नै,यदि त्यो प्रभाव हो भने । भारतीय वैचारिक राजनीतिमा अहिले देखिएको ‘पल्लो किनारा’ स्वयं सिर्जितभन्दा प्रभाव विस्तार हो । हालाँकि,मुद्दाहरु केही समान र केही आआफ्नै प्रकारका हुन्छन्,छन् ।   

जस्तै विकास र सुरक्षा,सबैका समान मुद्दा हुन् । अरु भिन्न मुद्दा खोज्ने हो भने मुलुकहरुको परिस्थिति,परिवेश, प्रकृति र आवश्यकताले फरक,फरक मुद्दा भेटिन्छन् । फरक मुद्दा घुसाइन्छन् पनि । दलहरुमै पनि फरक भेटिन्छ । सजिलोका लागि धार्मिक मुद्दा उठाइ हेर्दा इस्लामिक मुलुक र अहिले निर्वाचनमा गइरहेको हिन्दुस्तानको सत्ता राजनीतिमा धर्मको प्रभाव परेको वा पार्न खोजेको  स्पष्ट देखिन्छ । विकासको चाहमा समानता भएपनि यसलाई प्राप्त गर्ने चेष्टामा भने शदियौँदेखि विश्व विभक्त थियो,छ ।

KFC Island Ad
NIC Asia

झण्डै चार,पाँच सय वर्षअघि अथेन्सतिरबाट देखिएको सहभागितामूलक चुनावी भ्रूणको विस्तारित फैलावट नै लोकतन्त्रसम्म आइपुग्दा सहभागी हुदै समावेशी भयो । जसले क्रमशः आर्थिक र सामाजिक न्याय वा पहुँचमा समानतालाई आत्मसात गर्यो । अर्थात् प्रजातन्त्रले बहुल सँस्कृति र विचार विविधताको अपनत्व लिएर विकास लक्ष्यलाई निर्धारण गर्यो । अर्कोतर्फ एकल विचार र केन्द्रिकृत प्रणालीले विकास उछिन्ने घोषणा गर्यो । जसको नेतृत्व माक्र्स र यिनबाट प्रभावित कम्युनिष्ट प्रणालीले लियो । त्यो प्रणाली वर्गीय अधिनायकत्वसम्म पुग्यो । 
टाढा जानै पर्दैन । हामी नेपालीले दक्षिण, अनि उत्तरतिर फर्किएर हेर्यौँ भने विकास लक्ष्य निर्धारण गर्ने उक्त दुई भिन्न प्रणाली सहजै देख्छौँ । एक दलीय विचारबाट अघि बढेको चीन र बहुदलीय विचारबाट अघि आएको भारत । भलै, देड्.सियाओ पिड्.पछि अहिलेसम्म चीन आर्थिक विकासमा पुजीवादी र राजनीतिमा एकदलीय कम्युनिष्ट (हंड्.कड्. नजोडी भन्दा) अर्थात् दुई अवधारणाको मिश्रित बाटोमा हिडेको होस् । यसो हुनु पराविश्वव्यापी प्रभावको विस्तारित परिणाम हो । 

यसअघिको राजनीति दार्शनिक घर्षणको हुन्थ्यो । यही कारणमा वार्सा सन्धी संगठन र नाटो जन्माइएका हुन् । यिनले सामरिक प्रतिपष्र्धासँगै राजनीतिक दर्शनलाई सुरक्षा छाताको काम पनि गरे । यही मेसोमा अमेरिकी तत्कालीन राष्ट्रपति जिमी कार्टरले विश्वव्यापी मानवअधिकारको नारा घोषणा गरे । जसको उद्देश्य कम्युनिष्ट वा कुनैपनि एकाधिकारवादी शासन सत्ताको बर्खिलाप सन्देश दिनुथियो वा त्यसमाथिको पर्दा च्यात्नु थियो । वैचारिक स्वतन्त्रताको पक्षपोषण थियो ।  

Royal Enfield Island Ad

कुनैपनि एकाधिकारवादी वा तानाशाही, चाहे ती वंशीय, जातीय, धार्मिक र सैनिक वा कम्युनिष्ट प्रणाली जे हुन्, यी सबैले प्रायः नागरिकको विकास अपेक्षालाई शोषण गरे । बौद्धिक स्वतन्त्रताको हरण गरे र अधिनाकत्व थोपरे । यिनीहरुले मानिसको विकास बौद्धिक र भौतिक दुबैमा हुनुपर्ने सत्यलाई उपेक्षा गरे । विविध बौद्धिक विकास नै भौतिक विकासको संवाहक हुन्छ भन्ने तथ्यलाई तिरस्कार गरे । फरक, लोकतन्त्रले बौद्धिक र भौतिक विकासलाई समन्वयात्मक गति दिन खोज्यो । भन्न खोजिएको हिजो विकासको नारा तानाशाही मनसुवा पूर्तिको अस्त्र थियो । अहिलेको विकासको नारा जाने कता हो,लाने कता हो ? राजनीतिक दर्शन जो ढिला र शिथिल भएको छ । यहाँ राजनीति र विकासलाई छुट्याउन खोजिएको होइन,बरु त्यो दर्शन र यो विकास अलग्गै चुलोचम्कोमा देखिन खोजे कि भनिएको हो । किन यसो भयो ? 

यसमा मुख्यतः दुइटा कारण भन्नसकिन्छ । पहिलो, नकारात्मक कारणमा स्वेच्छाचारी तानाशाही मनसुवा । दोस्रो,  विश्व राजनीतिमा स्थिरता आएको सकारात्मक परिणाम । तर विश्वले राजनीतिक पद्धतिमा स्थिरता प्राप्त गरिसकेको हो र ? यो पनि त्यति सजिलै मान्न सकिदैन । अहिलेको युग पूर्ण भौतिक र प्राविधिक मात्र भएको हो कि,प्रज्ञाप्राज्ञको समय सकिदै गएको हो ? यो पनि होइन होला । तर प्रजातन्त्रको मृत्यु देख्नेहरुले दिएको मूल ठम्याइ प्रजातन्त्रलाई विचारभन्दा पर धकेलेर सीमित ‘टाइकुन’हरुबाट प्रजातान्त्रिक संस्थाहरु नियन्त्रित हुदैगरेको भन्ने हो । भनाइ, यही कारण अन्ततः ‘प्रजातन्त्रको मृत्यु’ हो ।

उदाहरण ब्रेक्जिटमा पनि भेटिने सम्भावना छ, खोजी पस्दा । प्रधानमन्त्री टरिजा मेले युरोपेली युनियनबाट बाहिरिन राखेको सम्झौता प्रस्ताव बेलायती संसद्बाट चारपटक नै असफल भयो  । संसद् स्वयंले गरेको यस्तै प्रयत्न ‘इन्डिकेटिभ भोट’ पनि दुईपटक असफल भइसके । युरोपको आर्थिक क्षेत्रसँग सम्बन्धित तर सदस्य नहुने (नर्वेजियन मोडल), या पुनःजनमतसंग्रह जस्ता पहिलोपटक आठ र केही प्रस्ताव दोहोरिए पनि, दोस्रोपटक चारवटा प्रस्तावमा संसद्को परिणाम ‘नो’ मा आयो । किन, जबकि जनमत संग्रहले युरोसंघबाट बेलायती बहिर्गमनलाई स्वीकृत गरेको हो । जनमतलाई ठाडै अस्वीकृत नगरे पनि जनमत प्रतिवाधित परिणामहरु के कारण आइरहेका छन् ? किन,ब्रेक्जिट मामलामा बेलायत अनिर्णयको बन्दीजस्तो देखिएको छ । यही प्रश्नमा कतै राजनीतिमा सबार घोडचढी ‘टाइकुन’ फेला पर्नसक्छ । अर्थात् स्वार्थी समूहको जकडले प्रजातन्त्रको मर्मलाई मृत्योन्मुख पारेको वा प्रजातन्त्रको काँधमा बसेर   तानाशाही चलाउने ‘अदृश्य’ त्यही समूह हुने सम्भावना बढेको अर्थ आउँछ । जो व्यापार अर्थतन्त्रमा हावी समूह हुनुपर्छ । यस कारण लोकतान्त्रिक राजनीतिको स्थिरताको व्याख्या पनि कसोरी गर्ने ? 

लोकतन्त्र आवधिक निर्वाचन र त्यसबाट हुने सरकार गठनको कुरामा मात्र सीमित छैन । यो वृहद् वैचारिक, जनताको ऊर्जा र सरकार वा दलहरुको मूल्यांकनसँग पनि अन्योन्याश्रित छ । भारतकै निर्वाचनतिर हेरौँ । अहिले त्यहाँको नागारिक समाज कतिधेरै चलामान,गतिशील र ऊर्जावान सक्रिय देखिएको छ । तर त्यो ऊर्जा लोकतान्त्रिक विचारले भन्दा विकास,व्यवहार,रक्षा र धार्मिक अवधारणाले प्रभावित छ,पारिदैछ । 

स्वतन्त्रतापछि हिन्दुस्तानी चुनावमा पहिलोपटक अहिले धार्मिक मुद्दा अत्यन्त प्रभावी बनाइएको छ । विकास, सुरक्षा, गरिबी निवारण,कृषि लगायतका मुद्दा पनि सँगै छन् । यी प्रजातान्त्रिक उद्देश्यसमेत हुन् । चेष्टा फरक भएपनि त्यहाँका दलहरुले समान धारणा राखेका विषय हुन् यी । तर चुनावी प्रक्रियामा हिन्दुवादी धार्मिकमत आकर्षित गर्न धर्म प्रयोग हुनुले अत्यधिक हिन्दु धर्मावलम्बी भारतमा धार्मिक ध्रुवीकरण बढ्ने जोखिम देखिदैछ । सत्तारुढ भारतीय जनता पार्टी(भाजपा) को हिन्दुधार्मिक अडानको कठोरताले अरु दलका नेतालाई पनि मन्दिर र मूर्तिको दर्शन गर्न वाध्य हुनुपरेको छ । यसमा भगवान्प्रतिको  निजी आस्थालाई मतसँग जो जोडिएको छ । मतका लागि लिएको धार्मिक बाटोले धर्मनिरपेक्षता त्यहाँको संविधानको हरपमा सीमित हुने अनपेक्षित सम्भावना बढेको छ । यस्तो हुनु वा गरिनु भारतीय लोकतन्त्र राजनीतिक विचारबाट ‘सिफ्ट’ भइ धार्मिक आस्था बलवती हुनु हो । 
मत प्रभावित पार्न प्रयुक्त धार्मिक आस्था त्यहाँको भेषभुषामा पनि प्रतिविम्बित भएको छ । संयोग भाजपाका नेताहरु प्रायः गेरुवा(भगवाँ) र प्रतिपक्षी भारतीय राष्ट्रिय कँग्रेस(आइ कँग्रेस) का नेताहरु प्रायः शुभ्रसेतो वस्त्रमा सजिएका देखिन्छन् । केही नभए भाजपाका नेताहरुको काँधमा भगवाँ जो हिन्दु मतको परिचायक हो,गम्छा भने पनि हुन्छ । धर्मभिरुहरु गेरुवालाई ताप वा आगो र सेतोलाई पानी वा शीतलताको प्रतीक स्वीकार्छन् ।  

भारतीय सुरक्षा नीति पनि कस्मिर सबालसँग जोडिएको पाकिस्तान र चीन वा छिमेक केन्द्रित छ । यस्तो नीतिले लोकतान्त्रिक मान्यतालाई प्राथमिकता नदिने अवस्था हुन्छ । 
डोनाल्ड ट्रम्पको ‘अमेरिका फस्ट’ र भारतको ‘मेड इन इण्डिया’को उद्देश्यको आशय एकै प्रकारका हुन् । स्वकेन्द्रित (राष्ट्रवादी) यस्तो आशयमा विश्वलोकतन्त्र ‘मार्जिनलाइज’ भएको छ । सञ्चार माध्यमलाई सार्वजनिक रुपमा दुत्कार्ने ट्रम्प र पत्रकारसँग सामूहिक साक्षात्कारमा रुची नराख्ने भारतीय प्रधानमन्त्री नरेन्द्र मोदीको यस्ता सोचमा संयोगमात्र होइन भने शैलीमा केही समानता देखिन्छ । जसमा राजनीतिक अवधारणालाई अन्य धारणाले मिच्न खोजेको छ । 

अर्को भारतीय प्रवृत्तिमा दलबदलको पुनरावृत्ति बढेको छ । बलिउड अर्थात् सिने क्षेत्रका अभिनेताहरु राजनीतिको चुनावी मैदानमा आकर्षित छन् । यसअघि हेमा मालिनी,जयप्रदा र सानोपर्दाकी स्मृति इरानी लगायतहरु राजनीतिमा आएका छन् । यस्तै शत्रुघ्न सिन्हा राजनीतिमा छन् र महानायक भनिने अमिताभ वच्चनले कुनै दिन ‘भेट्रान’ राजनीतिज्ञ हेमवतीनन्दन बहुगुणालाई पराजित गरेका थिए । भलै पछि त्यो क्षेत्र आफ्नो नभएको बुझेर होला वच्चन वलीउड नै फर्किए । अभिनेताहरुमा स्मृति इरानी मात्र त्यस्ती भाग्यमानी हुन् जो केन्द्रिय शिक्षा र कपडा मन्त्री भइन् । 

आफूलाई चायवाला र चौकिदार बताउने प्रधानमन्त्री नरेन्द्र मोदीको प्रचारशैली ‘गेरुवा ताप जस्तै’ अत्यन्त आक्रामक छ । आफ्नो पहिचान  सेवक र रक्षक बताउन उनले ती उपाधि ग्रहण गरेका होलान् । तर अहिले सांसद् संख्याको हिसाबले लोकसभामा संविधानतःप्रमुख प्रतिपक्षको दर्जासमेत हासिल गर्न नसकेको कमजोर प्रतिपक्ष आइ कँग्रेस र यसका अध्यक्ष राहुल गान्धीले बलियो भाजपा र नेता मोदीलाई हल्लाइदिएका छन् । हल्लनुको अन्य कारणमा सन् ०१४ को निर्वाचनमा भाजपाले दिएको कतिपय प्रतिबद्धता पूरा गर्न नसक्नु र स्वायत्त संस्थाहरुमा हस्तक्षेप बढाउनु पनि मानिदैछ । यहाँ व्यक्त प्रचारात्मक मन्तव्यहरुमा लोकतान्त्रिक विचार गौण र अन्य धारणा हावी देखिन्छन् । 

अन्त्यमा, प्रधानमन्त्री मोदीले दिएको चौकिदार नारालाई केही भारतीय नेताले नेपाल र नेपालीसँग जोड्ने कुत्सित अभिप्राय पनि व्यक्त गरे । मानौँ तिनका नजरमा नेपाली चौकिदार मात्र हुन् । महात्मा गान्धीको नेतृत्वमा चलेको भारतीय स्वतन्त्रता संग्राममा नेपाली नेता र जनताले दिएको उच्च योगदानको इतिहास सत्तरी वर्ष नपुग्दै ती भारतीय नेताले किन बिर्सिए ? भारतीय स्वतन्त्रतामा नेपालीहरुले कायम गरेको अहं हिस्सा तिनले पढेनन् कसोरी भन्नु ?

भारतीय त्यस्ता नेताहरुले बुझ्नुपर्छ भारतीय हजारौँ श्रमिक नेपालको तराइ,पहाड र उच्चपहाडी क्षेत्रमा समेत पुगेका छन्,काम गर्छन् । कबाड,कपाल,जुत्ता, सडक र ठेला व्यापार, व्यवसायमा ती सम्लग्न छन् । तर नेपालीले ती छिमेकी बन्धुलाई हेयको दृष्टिले कहिल्यै टिप्पणी गरेनन् । अघोषित भारतीय नाकाबन्दीका बेला पनि ती सुरक्षित र सम्मानित नै रहे । श्रमको सम्मान गर्ने नेपाली परम्परा कायम राखे । बरु आफ्नै मुलुकको तराइमधेश आन्दोलनमा पहाडिया आरोपित नेपालीहरु नै त्यहाँबाट लखेटिए । त्यतिबेला पनि भारतीय साथीहरु यहाँ सुरक्षित नै रहे । यस क्षेत्रमा सहिष्णुताको अनुपम नेपाली नमूना थियो र हो यो । 

तर, महाराष्ट्र नव निमार्णका वा शिवसेनाका ठाकरेहरु र अन्य नेताले चौकिदार उपाधि लिने प्रधानमन्त्री मोदीलाई नेपालमा चुनाव लड्न असम्भव सुझाव दिए वा यो प्रसंगलाई नेपाल र नेपालीसँग जोड्न खोजे । यसबाट पनि भारतीय लोकतन्त्र दार्शनिक विचारमा स्खलन र  तल्ला अवधारणामा आरोहण वॉसिफ्ट’  हुन खोजेको बुझाउँछ । यस्तो हुनु राजनीतिको विश्वव्यापी ‘फेनोमेना’ भित्रै पर्छ के ?   
 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: बिहीबार, चैत २१, २०७५  ०७:०१
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Nepatop (PlastNepal)Nepatop (PlastNepal)
national life insurance newnational life insurance new
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
सम्पादकीय
कोप-२९ ले दिएको अवसर खेर नफाल 
कोप-२९ ले दिएको अवसर खेर नफाल 
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro