site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
विचार
Nabil BankNabil Bank
Sarbottam CementSarbottam Cement
लोकतन्त्रको (पुनः) जन्म कसरी ?

वास्तविकता थाहा भएपछि जीवनमा धेरै विषय स्पष्ट हुनपुग्छन् । घटना र प्रवृत्तिहरूका बारेमा पहिले नै जान्नु भने चुनौतीपूर्ण हुन्छ । त्यसमाथि लोकतन्त्रकै अवसानको सबाल त झन् विशेष महत्त्वपूर्ण विषय बन्छ । 

हार्वर्डका प्राध्यापक द्वय स्टेवन लेविटस्की र डेनियल जिब्लाटले आफ्नो उत्कृष्ठ नयाँ पुस्तक ‘हाउ डेमोक्रेसी डाइ’ (लोकतन्त्र कसरी मर्छ)ले अन्तर्राष्ट्रिय अनुभवका आधारमा यस प्रश्नको विवेचना गरेका छन् । हालै हंगेरी, पोल्यान्ड, टर्की र भेवेजुयला वा केही पहिलेका इटाली, जर्मनी, अर्जेन्टिना वा पेरुमा निर्वाचित सरकार अपदस्थ गरेर हैन निर्वाचित नेताहरूकै हातबाट लोकतन्त्रको हत्या गरिएको थियो ।

यी सबैको काम गराइ अचम्म लाग्नेगरी मिल्दोजुल्दो थियो । निर्वाचित अधिनायकले सबैभन्दा पहिले अदालतलगायत राज्यका अंगहरूको स्वतन्त्रता घटाउने वा सिध्याउने, प्रेसको स्वतन्त्रतामा प्रतिबन्ध लगाउने, चुनाव जित्न सजिलो हुनेगरी निर्वाचनका नियमहरू परिवर्तन गर्ने र विरोधलाई अवैध बनाउँदै राजनीतिक विरोधीहरूलाई कैद गर्नेजस्ता काम गर्छ ।

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

लेविटस्की र जिब्लाटले उद्धृत गरेका धेरै दृष्टान्त भेनेजुएलाबाट लिइएका छन्  जहाँ लोकतन्त्र मृत्यु शैयामा छ । लोकतन्त्रको पुनरुत्थान गर्ने चुनौती पनि मुलुकको उच्च मन्दी र मानवीय संकटका कारण थप जटिल बनेको छ । भेनेजुयलाले लोकतन्त्र पुनस्थापना गर्ने प्रयत्न थाती राखेर र राष्ट्रपति निकोलास मदुरोलाई हटाउने तथा अर्थतन्त्रको पुनरुत्थानमा ध्यान केन्द्रित गर्नुपर्ला कि आर्थिक समस्याको समाधानलाई अहिले छाडेर लोकतन्त्रको पुनःस्थापना पहिले गर्नुपर्ला ?

यस प्रश्नले डानी रोड्रिकले हालै चर्चा गरेको उदार लोकतन्त्रमा निहित आधारभूत अन्तर्द्वन्द्वलाई उजागर गरेको छ । यथार्थमा शास्त्रीय उदारवाद जीवन, स्वतन्त्रता र सम्पत्तिको अधिकारजस्ता अविभाज्य अधिकारहरूको समान संरक्षणमा आधारित छ भने लोकतन्त्रले बहुमतको शासन सुनिश्चित गर्छ । बहुमतको शासनमा भने पुँजीपति, उद्योगी र दक्ष जनशक्तिलगायत अल्पसंख्यकको अधिकारमा थिचोमिचो पनि हुनसक्छ । राष्ट्रपति मदुरोले उनका पूर्ववर्ति ह्युगो चावेजले जसरी नै त्यही अर्थात् बहुमतको शासनका नाममा अल्पमतको अधिकार थिचोमिचो गरेका छन् ।  

Global Ime bank

युरोपको इतिहासमा लोकतन्त्रभन्दा उदारवाद पहिले आएको हो । प्रिन्सटन विश्वविद्यालयका जँ वेर्नर म्युलरले आफ्नो पुस्तक ‘कन्टेस्टिङ डेमोक्रेसी’मा उल्लेख गरेजस्तै यी दुई सिद्धान्त (उदारवाद र लोकतन्त्र) मिलाएर उन्नाइसौं शताब्दीको अन्त्यतिर मताधिकारको विस्तार गरिएपछि एउटा अस्थिर वस्तुको निर्माण भयो । एकातिर फरिद जकारियाले भनेजस्तै निर्वाचित सरकारले नागरिक अधिकारहरूको सम्मान नगर्ने ‘अनुदार लोकतन्त्र’को जोखिम छ । अर्कातिर, हार्वर्डका यास्चा मोनुकले उनको हालै प्रकाशित नयाँ पुस्तकमा भनेजस्तै शासनहरूले व्यक्तिका अधिकार र कानुनी समानताको संरक्षण गर्ने तर सार्वजनिक क्षेत्रको नीति निर्माणको जिम्मा भने केन्द्रीय बैंक वा युरोपेली कमिसनजस्ता अनिर्वाचित प्राविधिक निकायहरूलाई जिम्मा दिनेजस्तो  ‘अलोकतान्त्रिक उदारवाद‘को खतरा छ । 

अधिकांश मुलुकमा बहुसंख्यक जनताको हित पुँजीपति, उद्यमी, व्यवस्थापक र पेसाकर्मीको उत्पादन वृद्धि तथा रोजगारी सिर्जना गर्ने इच्छामा निर्भर हुन्छ । तर, तिनको सम्पत्ति र नागरिक अधिकारको रक्षा नहुने हो भने यी सम्भ्रान्तहरूले त्यसो गर्ने सम्भावना बिरलै हुन्छ । कम्युनिज्मलाई राज्यबाटै उत्पादनको व्यवस्थापन गरेर पुँजीपति, उद्यमी, पेसाकर्मीहरूमाथिको निर्भरता अन्त्य गर्ने प्रयासमा रूपमा बुझ्न सकिन्छ । तर, यी ठूलाठालुलाई निषेध गर्दा वित्तीय  पुँजी र जानकारीको अभाव हुन्छ । त्यसैले व्यापक जनहितका लागि उदार लोकतन्त्रको एउटा मूल सर्त नै अपसंख्यकका प्रमुख मूल्यहरूको संरक्षणलगायतका आधारभूत अधिकारहरूको मान्यता हो ।

भेनेजुयलामा भएको घटनाक्रम दुईवटा चरणको प्रक्रिया हेरेर बुझ्न सकिन्छ । पहिलो, चरणमा उत्पादक सम्भ्रान्तहरूलाई शक्तिहीन बनाउन उदारवादलाई सिध्याइयो । यसलाई समपत्तिको अधिकारको लगभग उन्मूलन गरेर यो प्रक्रिया अगाडि बढाइयो । फलस्वरूप उत्पादन वृद्धि व्यवस्थापन गर्न सक्षम ठूलो समूह पलायन भयो । यस प्रक्रियासँगै तेलको उत्पादनमा अत्यधिक वृद्धि र बाह्य ऋण लिने काम तीव्र पारियो । यो संयोगमात्रै थिएन ।

पर्याप्त डलर हातमा भएपछि शासक वर्गले उत्पादक सम्भ्रान्तहरूको अभावको पूर्ति राष्ट्रियकरण तथा सम्पत्तिको सामूहिकीकरणबाट गर्न खोज्यो । त्यसो हुन त सकेन तर सस्तो वस्तुको आयात गरेर सरकारी उद्योगहरूको अनुत्पादक अवस्थालाई ढाकछोप गरियो । यो भ्रम रहुन्जेल प्रतिस्र्धात्मक निर्वाचन प्रणाली थेग्न त सक्यो तर लोकतन्त्र अनुदार हुनपुग्यो । 

परन्तु, सन् २०१४ मा तेलको मूल्य घटेपछि मुकुन्डो खुस्क्यो र अर्थतन्त्र ढल्यो । सन् २०१५ को डिसेम्बरमा मतदाताहरूले विपक्षको दुईतिहाइ बहुमत भएको राष्ट्रिय सभा चुने । त्यसले मदुरो र उनका भारदारहरूलाई जति नै अनुदार भए पनि लोकतन्त्र भए उनीहरू सत्तामा रहिरहन सक्नेछैनन् भन्ने संकेत दियो । यही विन्दुमा भेनेजुएला तुरुन्तै पूर्ण अधिनायकवादी बाटामा फक्र्यो ।

अब, लोकतन्त्रको पुनरुत्थान कसरी हुनसक्छ ? मानवीय संकट हेर्दा भेनेजुयलामा तत्काल आर्थिक उत्थान आवश्यक देखिन्छ । तर, सम्पत्तिको अधिकारलाई विश्वसनीयरूपमा स्थापना नहुँदासम्म आर्थिक उत्थान सम्भव देखिँदैन । तर, बहुमतको शासनको सन्दर्भमा यो कसरी सम्भव होला ? एकपटक आर्थिक पुनरुत्थान भएपछि सन् २००८ – २०१३ र त्यसपछिको सहमतिको सरकारले जिम्बाबेमा खोसे जसरी नै निर्वाचित बहुमतको सरकारलाई जनताको सम्पत्ति फेरि खोस्नबाट कसरी रोक्न सकिएला ? शासन प्रणालीभित्र चावेज र मदुरोको शासनकालमा लागुपदार्थ व्यापारीले थुपारेको अवैध सम्पत्तिलाई संरक्षण नगरीकनै सम्पत्तिको अधिकारलाई अपेक्षित स्थिर हुने व्यवस्था कसरी गर्न सकिन्छ ? 

लेविटस्की र जिब्लाटले लोकतन्त्रमा शासकलाई एकलकाटे हुन नदिन राजनीतिक प्रतिस्पर्धाको आवश्यकताप्रति सजग गराएका छन् । पारस्परिक स्वीकृति र मान्यतामा आधारित यस्तो व्यवस्था भेनेजुएलामा सन् १९५८ मा भित्र्याइएको थियो । चाबेजले बदनाम गरेर ध्वस्त नपारुन्जेल ४० वर्षसम्म ‘पुन्तो फिजो प्याक्ट‘ नामले चिनिने यस पद्धतिले त्यहाँ ४० वर्षसम्म लोकतन्त्र स्थिर पनि रहेको थियो । यस्ता सम्झौताले लोकतन्त्रलाई अस्वीकार गर्ने संघसंस्थालाई मान्यता दिन सक्तैनन् ।
सन् १९३० को दशकमा स्पेनको लोकतन्त्र समाप्त भयो । किनभने फासिस्ट, परम्परावादी, उदारवादी र कम्युनिस्टहरूबीच पारस्परिक मान्यतामा आधाररित व्यवस्था असम्भव थियो । दोस्रो विश्वयुद्धपछिको जर्मनीमा लोकतन्त्रका लागि नाजीवाद निवारण प्रक्रिया चलाउनु आवश्यक भयो र यसले विध्वंश निम्त्याउने दृष्टिकोण समाप्त हुनपुग्यो । फ्रेडेरिक टेलरले उनको ‘एक्सोरसाइजिङ हिटलर’ शीर्षकको पुस्तकमा चर्चा गरेजस्तै समाजमा नाजीवाद निषेधको मान्यता रातारात स्थापित भएको थिएन । यसका लागि सामूहिक राजनीतिक क्रियाकलापको आवश्यकता परेको थियो । सन् १९५२ मा २५ प्रतिशत पश्चिम जर्मनहरूमा हिटलरप्रति सकारात्मक भाव थियो र ३७ प्रतिशतले उनीहरूको मुलुक यहुदीहरूबिना बढी सम्पन्न हुन्थ्यो भन्ने ठान्थे । 

यसैगरी, आजको भेनेजुयलामा पनि वर्तमान शासकहरूलाई फर्कन र सत्ता हत्याउन दिने हो भने उदार लोकतन्त्र पुनःस्थापना गर्न असम्भव हुनेछ । यस्तै, भेनेजुएलाको पुनरुत्थान सामाजिक मापदण्डहरूको विकास गरेर ‘अब कहिल्यै त्यस्तो नहुने ...‘सुनिश्चित गर्नेगरी हालको संकटलाई पार लगाउने क्षमतामा निर्भर हुनेछ ।  
ल्याटिन अमेरिकामा आर्थिक बर्बादीबाट नयाँ प्रकारका निषेधहरू सुरु हुने यो पहिलो घटना हुनेछैन । पेरुमा एलेन गार्सियाको पहिले राष्ट्रपति कालमा उच्च मुद्रास्फीतिलाई पार्टी संरचना कमजोरै भए पनि २५ वर्षको समष्टि आर्थिक स्थिरतामा परिणत गरेको उदाहरण छ । 

भेनेजुएलामा जर्मनीमा भन्दा यस्ता सामाजिक पाठहरू सिक्न कठिन हुनेछ । हिटलरजस्तो असफल भइसकेपछि नभएर चावेजको मृत्यु आर्थिक विफलता उदांगो हुनुभन्दा पहिले नै भएकाले अहिलेको विपत्तिका लागि सोझै नाम नलिईकन चावेजका नीतिलाई दोष दिन मदुरोलाई सजिलो भएको छ ।

अन्त्यमा, भ्रष्टाचारी र कालो धनबाट सम्पत्ति कमाएका भुइँफुट्टाहरूको आर्थिक सहयोगमा निर्भर भीमकाय सर्वसत्तावादी पार्टी पनि सँगै रहिरहने हो भने भेनेजुयलामा लोकतन्त्र टिक्न सक्तैन । यस्तो अवस्थामा लोकतन्त्र टिक्यो भने पनि दीर्घकालीन आर्थिक उत्थान हुनसक्तैन । किनभने त्यसबाट व्यक्तिका मौलिक अधिकारहरू सीमित हुनेछन् । उदार लोकतन्त्रको सुनिश्चितताका लागि भेनेजुएलाले अहिलेको शासनमात्र हैन यसका अनुयायीहरू र तिन सत्तामा पुर्याउने विश्वदृष्टिकोणलाई समेत समाप्त गर्नुपर्छ ।  

भेनेजुयलाका पूर्व मन्त्री तथा अमेरिकास्थित हार्वर्ड केनेडी स्कुलमा अर्थशास्त्रका प्राध्यापक     

Copyright: Project Syndicate, 2018.

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: आइतबार, फागुन २७, २०७४  १०:१४
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
ICACICAC