site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
साहित्य
Global Ime bankGlobal Ime bank
Nabil Bank Banner adNabil Bank Banner ad
अँध्यारो पनि उज्यालो लाग्छ
Sidddhartha Bank Banner AdSidddhartha Bank Banner Ad

सारा आप्तवचनलाई डस्टबिनमा हालिदिऊँ किजस्तो झोँक चल्छ अहिले । आगो लगाएर सल्काइदिऊँ किजस्तो पनि जङ चल्छ कहिले । हो, म कहिलेकाहीँको कुरा गर्दै छु । मृतवत् मन्त्र जपेर वर्तमानमा युद्ध जित्न सक्तैनौँ ।

उन्नाइसौँ शताब्दीका एक अमेरिकी कवि छन् । नाम वालेस स्टेभेन्सन हो । उनको उक्ति छ, ‘मृत्यु नै सौन्दर्यकी जननी हो ।’

आप्तवचन लाग्ने यस भनाइमा अनुगुञ्जित विपरीत विचार र यसको मौन विद्रोहले म आकर्षित हुन्छु । अवधारणामै पैरो गएजस्तो लाग्यो ।

KFC Island Ad
Dabur Nepal
NIC Asia

नाम मात्रै लिँदा पनि कम्प छुट्ने मृत्युलाई सौन्दर्यको स्रष्टा भन्ने कवि महान् हुन् । यहाँ पिकासोका आँखाहरू देख्न थाल्छु ।

के उल्का गर्दै छ यो मान्छे भन्ने लाग्यो होला । हामी त सधैँ मृत्युले आतङ्कित सन्त्रास बाँच्ने गर्छाैं । सधैँ सौन्दर्यमा पुलकित गर्ने छवि देख्ने गर्छौं । विपरीतताको यो नौलो उज्यालोमा म घामजस्तै छ्याङ्गिन्छु ।

Royal Enfield Island Ad

विनाश त आफैंमा प्रस्फुरित हुने सिर्जनाको आद्यविम्ब रहेछ । थाहै थिएन । मृत्यु सिर्जनविरत विनाश नभएजस्तै जीवन पनि मृत्युविहीन सिर्जना होइन ।

म अवगत गर्छु ।

परिभाषाको आफ्नो म्याद हुन्छ । ओखतीकोजस्तो । म्याद नाघेपछि काम लाग्दैन । तारिख गुजे्रको पर्चा बोकेर कहाँ कोही मुद्दा लड्ने गर्छन् ?

ईशोपनिषद्मा एउटा वाक्य छ– त्येन त्यक्तेन भुञ्जिथा । अर्थात् त्याग गरेर बाँच्न सिक । त्याग्न गर्नेहरू जति पाखा लाग्दै गरेको बिजोग देख्दा यसलाई पनि टुकुचामा बगाइदिऊँ कि भन्छ एक मन । 

अर्कोतिर भुक्तभोगी भन्छ, ‘तेहिनो दिवसाः गता’– हाम्रा ती दिन गए ।

थकित मनलाई थामथुम पार्ने अर्को विकल्प पनि त हामीसित छेन ।

हेर्ने आँखाहरू बाहिर जे देख्छन् त्यो हामी होइनौँ । जे देख्दैन त्यो पो हामी रहेछौँ । पत्याउनै गाह्रो । यो महानता बदलिँदै गइरहेको आजका मानिसहरूको अनुहार भएर हामीलाई तर्साइरहन्छ ।

हाम्रोजस्तै महान् वाणीहरूको पनि आफ्नो समय हुँदो रहेछ । स्वचालित बन्दुकको जमानामा भरुवा बन्दुकको के काम ? हडतालले पुग्ने भए नेपाल बन्दजस्तो बन्दहरू किन गरिहिँड्थे ? यी हेर, मागहरू कति सजिलैसित फटाफट पूरा हुँदै छन् ?

परिभाषित गर्ने उल्टो परिवेशतिर लक्षित परिणामको म चर्चा गर्दैछु । हिजो भन्ने गर्थ्यौं– तमसोमा ज्योतिर्गमय । देश भने ज्योतिषः तमोगमयतर्फ अग्रसर छ । असतोमा सत्गमय भन्ने दिन गयो रे– बुज्रुकहरू भन्छन् ।

हामी सतः असत्गमयतिर उन्मुख छौँ । हिजोसम्म मृत्योर्मा अमृतंगमय भन्थ्यौँ । अनिकाल बेहोर्नु परेको कारण शायद यही रहेछ । विकल्पमा परिवार नियोजन गर्ने अभियान नै चलाएर सतः असत्गमय भन्दैछन् ।

विरोध बाँचेको विरोधमा मान्छेले पुनर्जीवन लिने गर्छन् ।

पोखरी जति गहिरो भए पनि सुक्छ, जति ठूलो भए पनि खुम्चिन्छ । डिलबाहिर पनि संसार छ, फराकिलो भूमि र खुल्ला आकाश छ । ऊ देख्दैन । यो सीमाबद्धताको जीवन नै पोखरी हो ।

उसको विगत पनि यही हो, वर्तमान र भविष्य पनि । तीनवटै कालमा फैलिएर पनि समेटिएको जिन्दगी पलपल मृत्युवरण गर्छ । क्रमशः सकिँदै जान्छ, सकिँदै जान्छ ।

छालहरू आउँछन्, लगातार आइरहन्छन् । त्यहाँको खलबल देखेर मैले सोचेको थिएँ–अब नयाँ हलचल शुरू भो । जीवन बदलिनेछ । क्यै नयाँ दिशा समात्नेछौँ तर होइन रहेछ । छालहरू आउँछन् र मात्रै किनार छोएर फर्कन्छन् ।

यो आउने र जाने क्रम सिसिफसको प्रयासजस्तै लाग्यो । एउटा क्लासिकता छ यहाँ । क्लासिक महान् वाणीहरू अङ्गीकार गर्दै आधुनिक हुन खोज्ने विसङ्गतिहरू धेरै छन् ।

सन्दर्भमा देवीदेवताका प्रचीन मूर्ति तुलनीय छन् । भादगाउँको न्यातपोल वा तलेजु र कृष्णमन्दिरहरूजस्तो पनि, जानकी मन्दिरजस्तो पनि । सभ्यता र संस्कृतिको जीवित फोसिल भन्छु म यसलाई जो कैयौँ शताब्दीअघिको इतिहास, सांस्कृतिक सम्पदा र मानवीय उपलब्धि मानेर गर्व गर्छौं ।

अभिमानले शिर ठाडो हुन्छ हाम्रो । तर इतिहास बाँचेर त्यसकै पछि लागेनौँ । अगाडि हिँड्न नखोजेको भए दास सधैँ दास भइरहन्थे, मालिक सदैव मालिक । गौतम बुद्धको उद्भव, अब्राहम लिङ्कनको जन्म कहिल्यै हुने थिएन । जर्ज डब्लु बुशको अमेरिकामा बाराक ओबामाको प्रादुर्भाव कति सम्भव हुन्थ्यो ? कति सम्भव हुन्थ्यो नेपालमा पुष्पकमल दाहाल ‘प्रचण्ड’ को आगमन ?

मानिस एउटा देवघाट हो– तीनवटै कालको सङ्गमभूमि । पूर्णतालाई प्रतिविम्बित गर्ने कालिक आयामका हामी वामन हौँ । एउटा पाउ विगतमा टेकेका हुन्छौँ, दोस्रो वर्तमानमा । अनि यहीँ उभिएर सुदूर भविष्यतिर हेर्छौं, सोच्छौँ, अघि लाग्छौँ । 

यसरी एकसाथ तीन काल बाँच्ने गर्छौं–अलिकता इतिहास साँचेर, अलिकता वर्तमानका सीमान्तीकृत प्रदेशहरू उछिनेर, अलिकता भविष्यका अनन्त सम्भावनाहरू टिपेर ।

एउटै कालमा बाँच्नेहरू इतिहासको पुनरुत्थानमा लाग्दा रहेछन् । कि त यथास्थिति सकारेर बाँच्न खोज्छन् । होइन भने स्व–रतिको सिकार हुन्छन् ।

एउटा कुरा साँचिराख । सन्तोष मानेर भविष्य गुमाउनेहरूको सपना हुँदैन ।

त्यसैले मानिसहरू बायाँ लाग्दा रहेछन् ।

बि.पी.ले भनेका छन्, ‘साहित्यमा म अराजकतावादी हुँ ।’ अहिले देख्दै छु, राजनीतिमा पनि अराजकतावादी भइसकेछौँ । परिवारभित्र पनि अराजक छौँ । सेना, प्रशासन, सडक, पहाड, गाउँ, तराई, ल्यान्डफिल्डमा पनि अराजक छौँ ।

मौसम अराजक छ, ऋतु क्रमिकता, लोडशेडिङ सबै अराजकवादी देख्छु । विकृतिमा सौन्दर्य देख्ने यी अराजक आँखाहरू हुन् ।

भाइ हो ! अब त पोखरीमा ज्वारभाटा आउन थालेछ ।

गणतन्त्र छाएको देशका शहरहरू, राजधानी र यहाँका सडकमा पनि फोहोरको कुम्भमेला लाग्ने गर्छ । म त्यसमा कुम्भकर्ण हिमाल देख्न थाल्छु–त्यसका शृङ्खलाजस्तै छन् फोहोरका डङ्गुरहरू । 

शोभामण्डित फोहोरमा सुवासित सौन्दर्यको विनिर्माण हुँदै छ । अब त्यही फोहोरको थुम्कोथुम्कोमा सुन्दर चैत्य देख्नेछौँ ।

म यी आँखाहरूलाई नमन गर्छु ।

सौन्दर्यको अर्थ बदलेछ । परिभाषा बदलेछ । अत्तर भिरेर सुवासित हुने सामन्ती संस्कारको अन्त्य हुनुपर्छ । गन्ध अब गन्ध रहेन । फोहोर फोहोर रहेन । भविष्य रच्ने बन्दमा नयाँ नेपालको नक्सा कोरिँदै छ ।

विपरीत बाटोमा अराजक नभई हिँडिदैन । र यसको भाषा, शैली पनि अराजक हुँदो रहेछ । यसमा विम्बित हुने प्रतीकात्मक प्रयोगहरू अर्थपूर्ण मात्रै होइन, रोमाञ्चक हुन्छ र अराजक ।

इराक पुगेका जर्ज डब्लु बुसमाथि एक्कासि जुत्ता प्रहार गरेछन्, एकपछि अर्को जुत्ता पत्रकार सम्मेलनमा । संसारभरि हल्लीखल्ली मच्चिन्छ ।

चिनियाँ प्रधानमन्त्री वेन जिआबाओलाई पनि क्याम्ब्रिजका विद्यार्थीले जुत्ताले हानेछन्, पत्रकार सम्मेलनमै । जुत्ता हिर्काउनेलाई सनकी भने ।

भर्खरकै घटना हो । दिल्लीमा त्यहाँका गृहमन्त्री पी. चिदम्बरम्लाई पनि जुत्ताले हिर्काएछन् । उनीहरू पत्रकार थिए ।

धेरैको टिप्पणी छ–जुत्ताले हिर्काउनु उनीहरूप्रति घृणा व्यक्त गर्नु हो । एउटा निकृष्टतम अभिव्यक्ति । तर तिनीहरू घृणित होइनन् । विरोधको अर्को विकल्प लाग्ने जुत्ता सर्वोत्तम माध्यम भइदिन्छ– यसलाई सम्प्रेषित गर्ने नवीनतम प्रयोग । यसले साङ्केतिक विम्बको काम गर्छ ।

मृत्यु र विकृतिमा सौन्दर्य प्रतिस्थापित गरेर व्यङ्ग्य गर्ने आजका स्टेभेन्सन, पिकासो भन्छु जुत्ता हिर्काउने यी मुन्तजिर अल जैदी, मार्टिन र जरनैल सिंहहरू ।

त्रिविविका उपकुलपति, शिक्षाध्यक्षको मुखमा कालोमोसो दल्ने काम हामी गरिरहेका छौँ ।

विपरीत अर्थका प्रतीकात्मक विम्बहरू हुन् । विरोध सम्प्रेषित गर्ने यो शैली निकै रोमाञ्चक छ र आतङ्कित गर्ने खालको पनि ।

समस्या बाहिरबाट आइलाग्दैन । विकास र उपलब्धिहरूभित्रै अन्तर्निहित द्वन्द्व, विसङ्गति, विभेदहरूबाट सिर्जिन्छन् । एकातिर संसार साँघुरिँदै गइरहेछ । ग्लोबलाइजेसनतिर उन्मुख छौँ हामी ।

देश र मानिसहरूमाझको दूरी घट्दै गइरहेछ । अर्कोतिर अनपेक्षित बाध्यताले गर्दा मानिसहरू देश छोडेर बहिर्गमन गर्दै छन्, स्वनिर्वासित हुँदै छन् ।

यस क्रममा देशहरू हराउँछन् कि हराउँदैनन् भन्न सक्तिनँ । सम्भव छ भोलि देशका मानिसहरू हराउनेछन् । उनीहरूले बोल्ने भाषा हराउनेछ । बिस्तारैबिस्तारै तिनीहरूको पहिचान हराउनेछ, राष्ट्रियता हराउनेछ ।

देश रहिरहेर पनि सम्भव छ देशले उनीहरूलाई बिर्सनेछ । सम्भव छ उनीहरूले पनि देश बिर्सनेछन् । अनि मान्छे मात्रै बाँकी रहनेछन् जसलाई हामी डायास्पोरा भन्छौँ । डायास्पोरियनहरूको देशजस्तै लाग्नेछ संसार, यहाँका वासीहरू ।

यता हामी भने (हामीजस्तै अरू मुलुकका मानिसहरू पनि) आआफ्ना पहिचान स्थापित गर्न कुस्ती खेल्दै छौँ । कोही मधेशी हुनुमा गौरव गर्छौं, कोही थारू भएर थरुहट प्रदेश बनाउन संघर्षरत छौँ ।

लिम्बू भएर चिनिन चाहन्छौँ, नेवार भएर बाँच्न चाहन्छौँ, गुरुड, मगर भएर कोही भने कोही खम्बुवान भएर, मुसलमान भएर । आ–आफ्नो पृथक्ता, जातीयता, सांस्कृतिक चिनारी गुमाउन चाहँदैनौँ ।

कुनैको अधीनस्थ भई कसैको वर्चस्वतामा अवलम्बित राष्ट्रियता हामी चाहँदैनौँ । यो विसङ्गतिपूर्ण विरोध पनि छ विश्वमा विभेदपूर्ण विविधता पनि छ हामीमा । भूमण्डलीकरणतर्फ पनि अभिमुख छौँ हामी, जातीय र राष्ट्रिय पृथक्तातर्फ पनि ।

देश छोडेर जानेहरूले देश त छाडे, देश बिर्सेनन् । यो उनीहरूको सबैभन्दा ठूलो पीडा भइदिन्छ । देश भनेर बस्नेहरूले देशै भनेनन् । अनि नासो राखेर हुन्छ कि विनिमय गर्ने वस्तु ठानेर हुन्छ, त्यसलाई खेलाउँछन् र प्रयोग गर्न पनि छाड्दैनन् । हामीलाई भने देश कहिल्यै दुखेन ।

एकसाथ यो विपरीतता बाँचेर पनि दुवैले दुवैको विरोधमा टेक्ने पाइला कसैको अहितमा उठ्दैन ।

एक जना मित्र भन्थे– विदेशमा बस्नेहरू सुखी छन् तर खुशी छैनन् ।

बाध्यतालाई ल्याउने संकेत गर्छ यसले ।

कुरो मार्मिक लाग्यो । सुखी भएर खुशी नहुनेहरू पनि छन् । खुशी भएर सुखी नहुनेहरू पनि छन् । हेर्दा दुवैप्रति दुवैको विरोध छैन । दुवैबाट दुवै प्रभावित भई एकार्कामा भर पर्ने तिनको भौतिकता अभिव्यक्त छ ।

समयमा अलिअलि स्वाभिमान जोडिएको लाग्छ । राष्ट्रियतासित जोडेर हेर्नेहरू पनि छन् । व्यक्तिगत विचार र अनुभूतिको विषय होइन पनि भन्दिनँ ।

सबैभन्दा ठूलो कुरा हो स्वाभिमानीहरू सुखी हुनलाई खुशी बेच्दैनन् । वा यसो भन्छु–खुशी बेचेर सुखी हुन चाहँदैनन् । बरु सुखी हुन दुःख गर्छन्, कष्ट भोग्छन्, श्रम र संघर्ष गर्छन् तर खुशी बेच्दैनन् ।

म अहिले खुशी बेचेर सुखी हुन खोज्नेहरूको कुरा गर्दै छु । विवशतामाथि लज्जित भई माफी माग्नेहरूको कुरा गर्दै छु ।

हामी असामाजिक होइनौँ । र रीतिथिति नियमविधि, निषेधविना समाज छँदैछैन जसलाई सभ्यता मानेर स्विकारेका छौँ । नैसर्गिक आवश्यकताको रूपमा बेहोर्ने गरेका कतिपय बाध्यता छन् जसबाट विमुख हुन सक्तैनौँ ।

जस्तो बाँच्नु पनि एउटा बाध्यता हो । त्यसबाट मुक्ति खोज्नुको अर्थ भनेको आत्महत्या गर्नु हो जो हामी चाहँदैनौँ । शायद त्यही गरिरहेका छौँ कि !

यसरी थुप्रै बाध्यतासित सम्झौता गरेर खुशी साट्ने गर्छौं । विकल्प सोच्दैनौँ । मृत्युमा जीवन देख्नेहरूलेजस्तो, विकृतिमा सौन्दर्यको अनुभूति गरिरहेजस्तो उज्यालोमा अँध्यारो नदेख्दा त्यहाँ आएको अध्यारो पनि उज्यालो लागिदिन्छ ।

राणाकालको उज्यालोजस्तो, नारायणहिटी दरबारको घामजस्तो यी उज्यालाहरू अँध्यारोभन्दा डरलाग्दा छन् ।

प्रजातन्त्रको घाम तापेर पनि कठ्याङ्ग्रिनु परेकाहरू देखिरहेको छु । गणतन्त्रको हावा चले पनि लू लाग्ने डरले आतङ्कित मानिसहरू देखिरहेछु । उज्यालो पनि अँध्यारो लाग्ने उज्यालो देखेर अब त तर्सनुपर्ने भइसकेछ । ग्रहण लागेको उज्यालोमा उज्यालो पनि अँध्यारो भइदिन्छ । त्यसैले आन्दोलनकारीहरू बन्दमा लागेका छन् ।

सिंहासनमा राजा छैन तर कहिल्यै रित्तो नभएको सिंहासनको विरोधमा जुत्ता उठिरहेछन् ।

स्टेभेन्सनको मृत्युले सिर्जना गर्ने सौन्दर्यको समसामयिक अभिव्यक्ति लाग्यो विपरीत दिशातर्फको यो अभियान ।

अँध्यारो नदेख्नेहरू अँध्यारोमा पनि उज्यालो नै देख्दा रहेछन् ।

(५ वैशाख २०६६) 
(‘कृष्णचन्द्रसिंहका निबन्ध’बाट)

 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शनिबार, साउन १९, २०८१  ०७:०८
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
NTCNTC
The British College Banner adThe British College Banner ad
Everest BankEverest Bank
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
सम्पादकीय
SubisuSubisu
Hamro patroHamro patro