site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
ब्लग
Nabil BankNabil Bank
Sarbottam CementSarbottam Cement
 रिसको मौन इतिहास

मानिस आवेगात्मक प्राणी हो । चाहेर नचाहेर प्रेम, घृणा, रिस, सहानुभूति, तिरस्कारजस्ता आवेगबाट मानव जीवन टाढा छैन । ’रिस’ जस्तो संवेदनाका बारेमा  खुलेर चर्चा गर्न हामी अझै धक मान्छौँ । रिसको इतिहास अरु मानव संवेदनाको इतिहास झैँ छलफलको मूलधारमा  आएको देखिँदैन । हामी रिसविनाको जीवन त बाँच्दैनौ तर त्यसलाई मानव संवेदनाको रुपमा लिएर बहस गर्न पनि सकिरहेका छैनौ ।

रिस व्यवस्थापनमा जति पुस्तकहरु स्वयंमा रिसका बारेमा लेखिएका रहेनछन् । रिसलाई हामीले कहिल्यै अरु मानव संवेदना झैँ सामान्यीकरण गरेनौ । फलस्वरुपः  ’रिस’ का बारेमा बोल्नु कहिल्यै उचित ठानिएन ।  आज पनि रिसको नाम सुन्नेबित्तिकै  यो त खराब आदत हो भन्ने हामीलाई लाग्छ । यसले रिस बारे हुने बृहतर छलफललाई रोक्ने गर्छ ।

हामी किन रिसाउँछौ ? किन असन्तुष्टिका हुन्डरी चलेका बेला अरुको झैँ हाम्रो आवाज पनि चर्को हुने गर्छ ? दुई चार शब्द गालीका दिएरै भए पनि किन हामी आफ्नो रिस शान्त पार्छौँ ? रिस बारे प्रश्नहरु कैयौं छन् तर किन हामी रिस शब्द सुन्नेबित्तिकै पन्छिन्छौँ ? किन भन्न सक्दैनौ अरुजस्तै म पनि रिसाउँछु, मेरो पनि रिस कडा छ ? मैले पहिलोपटक सार्वजनिकरूपमा ‘म रिसाउँछु’  भनेर उद्घोष गरेको सुनेको केदारभक्त माथेमाले हो । सुन्दासुन्दै मलाई लाग्यो यसभन्दा सही र सटीक अभिव्यक्ति अरु हुन सक्दैन ।

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

मानिस रिस बेगरको प्राणी त पक्कै होइन तर हरेकपटक रिसको अस्तित्वलाई हामी नकार्न खोज्छौँ । नाट्यशास्त्रका व्याख्याता भरत मुनिले व्याख्या गरेका नवरसमध्ये क्रोध पनि एक हो  जसको सामान्य अर्थ रिस नै हो । उनका अनुसार रौद्रताको स्थायी भाव नै क्रोध हो जसको अस्तित्व मानवीय संवेदनाको  अभिव्यक्त्तिमा  सधैँ रहन्छ ।
हो हामी रिसाउछाैँ जस्तो की प्रेम गर्छौँ, खुसी हुन्छौँ, दुःखी हुन्छौँ । हामीसँग अपूर्णता, अप्राप्ती, र  असन्तुष्टीहरु छ  त्यसैले त क्रोध पनि छ ।  त्यसैले त हामी झर्कन्छौँ, खुट्टा बजार्छौँ, चिच्याउछौँ, रुन्छाैँ, गाली गर्छौँ । अपूर्णता, असन्तुष्टि नभए सायद रिस पनि हुँदैनथियो ? तर किन रिसको इतिहास प्रेमको इतिहास झैँ खुलापनको राजमार्गमा  आएन ? किन हामीलाई रिस पनि आवश्यक छ भन्ने लागेन ?  मलाई लाग्छ, सामाजिकीकरणसँगै रिस बिस्तारै सामाजिक वर्जना (ट्याबु) बन्यो जसलाई खुलारुपले हामीले स्वीकार्न सकेनौ । जब यो नियन्त्रणको सीमाबाट नाघ्यो तब यस्ले अर्को विध्वंसको रुप लियो जस्तो हत्या, मानहानि, दुर्व्यवहार आदि इत्यादि ।

सामान्य शब्दमा रिस असन्तुष्टि, अपूर्णता, अप्राप्तिहरु व्यक्त गर्ने  माध्यममात्र हो । रिसाउन हामी स्वतन्त्र छौँ भने हाम्रा असन्तुष्टिहरु पनि अरु सामान्य संवेदना जसरी  अहिंसात्मकरुपमा नै बाहिर निस्कन्छन् । उदाहरणका लागि उदार समाजमा  गरिने बौद्धिक बहस वा  प्रतिक्रिया रिसको अभिव्यक्ति नै हो  तर यो व्यक्त गर्दा कोही हिंसात्मकरुपमा प्रस्तुत हुँदैन । तर, जब हामी असन्तुष्टि व्यक्त गर्न सक्दैनौ तब रिसको अभिव्यक्ति कठोर पनि बन्न पुग्छ ।  हामी चिच्याउछाैँ, चिच्याउँदा पनि भएन भने हामी गालीसम्म पुग्छाैँ । समयमै रिसलाई अभिव्यक्त गर्न नसके त्यसको परिणाम सुमधुर नहुन पनि सक्छ ।

Global Ime bank

रिसका सम्बन्धमा एउटा पौराणिक प्रसङ्ग एकदमै रोचक लाग्छ ।  धेरैलाई थाहा छ, दुर्वासालाई रिसाहा ऋषि भन्ने गरिन्छ । उनका रिसका प्रसङ्गहरु पुराणहरूमा प्रशस्तै भेटिन्छ ।  तीमध्ये  उनले शकुन्तलालाई दिएको दिएको श्राप पनि एक हो । अचम्म, त्यस्ता विद्वान् ऋषि भएर पनि किन उनले राजा दुष्यन्तको प्रेममा डुबेकी शकुन्तलालाई त्यस्तो श्राप दिए — जसलाई उनले प्रेम गरिन् उसैले बिर्सियोस् भनेर । उनको रिसको अभिव्यक्ति ऋषि सुहाउँदो छैन । 

रिसको इतिहासलाई पुरुषत्वसँग पनि जोडेर हेरिन्छ । छोराहरु छोरीको तुलनामा सजिलै रिस व्यक्त गर्छ्न् । आज पनि छोरीहरु रिसाएर दुई चार शब्द श्लील अश्लील गालीका दिनुलाई  अचम्म मानिन्छ भने पुरुषले प्रशंसा गर्दा तिनै शब्दहरु प्रयोग गर्नुसमेत स्वाभाविक ठानिन्छ । 

रिसाउनु असन्तुष्टि व्यक्त गर्नु पनि हो ।  कहिलेकाहीँ रिसाउन पनि जान्नुपर्ने रहेछ । तीन वर्ष एउटा निजी संस्थामा काम गरेँ । सयभन्दा  बढी महिला कर्मचारी भएको उक्त  संस्थामा जब केही विषयमा छलफल हुन्थ्यो चर्को बोली सधैँ पुरुषहरूकै हुन्थ्यो । असन्तुष्टि त हाम्रा पनि थिए । रिस त हामीलाई पनि उठ्थ्यो । तर किन हामी नरिसाएझैँ गर्छौँ ?  कहिलेकाहीँ लाग्थ्यो कोही महिला उठोस् र भनोस् तिमी जे बोल्दैछौ त्यो गलत हो ।  हामी कसैले सकेनौ । किनभने घरबाट निस्कदाँ सधैँ एउटै वाक्य सुन्नुपथ्र्याे न रिसाएस् है !  कसैले भनेनन् हामीलाई  केही मन नपरे रिसाउने पनि गर, टेबल ठोक्ने पनि गर भनेर ।  आजकल त्यस्तै मिटिङसिटिङमा रिसाउन नजानेकोमा पनि पछुतो लाग्छ ।

रिसलाई हामी दबाउन सकौँला तर मानव संवेदनाबाट सिंगो रिस अस्तित्व नकार्न सक्दैनौ । हामी माथेमा सरले जसरी म रिसाउँछु मलाई रिस उठ्छ भन्न नसकौला । रिसका पनि व्यक्तिगत र सामूहिक आयामहरु हुँदा रहेछन् । व्यक्तिगत रिसलाई शान्त पार्न जति सजिलो छ सामूहिक रिसलाई त्यति नै गाह्रो । जब रिस व्यक्तिप्रति लक्षित नभई सामूहिक प्रतिक्रिया चासो र सुनुवाइ रोज्छ भने त्यो रिसको सामूहिक आयाम नै हो । सायद सभा, सम्मेलन, आन्दोलन, मोर्चा सामूहिक रिस व्यक्त गर्ने माध्यम नै हुन् । सामूहिक रिसको व्यक्तिगत स्तरको अभिव्यक्ति कमजोर बन्न पुग्छ । त्यसका लागि सामूहिक अभिव्यक्ति नै चाहिन्छ ।  

रिसको बारेमा कम छलफल भएको त हो तर पूर्वीय दर्शनमा क्रोधको व्याख्या भरतमुनिको नाट्यशास्त्रदेखि रामायण, महाभारत सबैमा भेटिन्छ । समयसँगै हामीले रिसको इतिहास र अस्तित्वलाई नकार्न खोजेका मात्र हाैँ । दुनियाँमा रिसलाई अभिव्यक्त गर्ने तरिका पनि विभिन्न किसिमका भेटिन्छन् । मलाई लाग्छ, रिसलाई अभिव्यक्त गर्नु भनेको कम मानव हुनु होइन त्यो त मानव हुनुमात्रा नै हो । अब त रिस व्यक्त गर्न ‘ह्यासट्याग’मात्र पनि काफी छ ।  त्यसैले रिसलाई कुण्ठित राख्ने होइन अभिव्यक्ति गर्ने सुन्दर तरिका रोजौँ । फलस्वरूप हाम्रो रिसको अन्त्य कम हानिकारक बनोस् ।
 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: बुधबार, मंसिर ३, २०७७  ०७:३०
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
ICACICAC