site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
अन्तर्वार्ता
Nabil BankNabil Bank
आख्यानकारहरूलाई परिस्थितिले अथाह विषय दिएको छ 
Sarbottam CementSarbottam Cement

पछिल्लो समयका चर्चित आख्यानकार हुन्, अमर न्यौपाने । एउटा आख्यानकारले आफ्नो कृतिका लागि स-साना घटना परिघटनाहरूबाट कथा-उपकथा खोजिरहेको हुन्छ । पछिल्लो समय वैश्‍विक रूप धारण गरेको महामारी ‘कोभिड- १९’ ले विश्‍वभरिका मानिसलाई आक्रान्त तुल्याएको छ । तर यही विषम् परिस्थितिले एउटा आख्यानकारलाई कथा, उपकथा, सहायक कथा पनि दिएको अमरको भनाइ छ । कोभिड कहरमा केन्द्रित रहेर आख्यानकार न्यौपानेसँग बाह्रखरीका राजेश खनालले गरेको कुराकानीको सार :

विश्‍वभर कोभिडको कहर छ । सर्वत्र त्रासै त्रास छ । यो विषम् परिस्थितिमा एउटा आख्यानकारले के सोचिरहेको छ ?
मानव जीवनको निरन्तरतामा कोभिड एउटा दुर्घटना भएर आएको छ । यो भयावह पनि छ । यसले विषम् परिस्थिति सिर्जना गरेको छ । यस परिस्थितिलाई आख्यानको नजरबाट हेर्दा एउटा ‘क्लाइमेक्स’जस्तो लाग्दो रहेछ ।

सबैतिर कोभिडको महामारी छ । कतै कोभिडले कसैको ज्यान लिइरहेको छ । कतै कोभिडले दिनुसम्मको दुःख दिइरहेको छ । म पनि यही कोभिडसँगसँगै जुधेर बाँची रहेको छु । यस स्थितिमा त्रास उत्पन्‍न हुनु अस्वाभाविक होइन । तर यसलाई निरपेक्ष भएर हेर्दा यो एउटा ‘क्लाइमेक्स’ जस्तो रहेको मेरो अनुभव छ ।

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

जस्तै, दोस्रो विश्‍वयुद्ध एउटा ‘क्लाइमेक्स’ थियो । हाम्रा लागि भैँचालो एउटा ‘क्लाइमेक्स’ थियो । यतिबेला कोभिड पनि एउटा ‘क्लाइमेक्स’ हो । संसारमा आइपर्ने यस्ता विभिन्‍न भयावह परिस्थितिहरू एउटा ‘क्लाइमेक्स’ जस्तो लाग्दो रहेछ ! योसँग अनेक कथा जोडिएका छन् । भोलिका दिनमा वर्षौंसम्म कोभिडका कथा हाम्रा आख्यानहरूमा जोडिएर आउँछ होलान् ।

आजको समय हामी कोभिडको त्रास भोगिरहेका छौँ अथवा कोभिडबाटै संक्रमित भएर त्योसँग जुधिरहेका छौँ । अबका दिनमा आख्यान लेखिँदा आख्यानका पात्रहरू सबै कोभिडको डरबाट, कोभिडको संक्रमणबाट, कोभिडको पीडाबाट पीडित देखिन्छन् नै । त्यहाँ कोभिड जित्‍ने पात्र पनि उत्तिकै हुन सक्छन् ।

Global Ime bank

विगतमा हामीकहाँ १० वर्षे सशस्त्र द्वन्द्व भयो । अहिले पनि हाम्रा आख्यानहरूमा त्यो समय भोगेर आएका पात्रहरू देखिँदै आएका छन् । त्यो त हाम्रो देशभित्रको मात्रै घटना भयो । त्यसैले अबका दिनमा सिर्जना हुने पात्र कोभिडसँग कुनै न कुनै रूपमा जोडिएको पात्र हुन्छ होला । किनभने त्यो पात्रले कोभिडको एउटा खोँच वा ओडार पार गरेर गएको हुन्छ नै । त्यो पात्र आख्यानमा आउँदा त्यसले अहिलेको त्रास, अहिलेको दुःख, अहिलेको वस्तुस्थितिलाई प्रस्तुत गरेकै हुन्छ ।

यो ‘क्लाइमेक्स’को सेरोफेरोमा चिन्तनको स्थान छ कि छैन ?
जीवनको चिन्तन त हरेकको आ-आफ्नो ठाउँमा छँदै छ । कोभिड त हठात् आएको हो मानिसको जीवनमा, दुर्घटनाजस्तै । वास्तवमा कोभिडका कारण जीवनलाई हेर्ने दृष्टिकोण बद्लिन सक्छ । जस्तै भनौं, पहिले हामी जुन देशलाई शक्ति सम्पन्‍न देश भन्थ्यौँ त्यही देशहरूमा बढी मानिस संक्रमित भए । जस्तो चीन, अमेरिका, बेलायत, इटली, फ्रान्स, क्यानाडाजस्ता अतिविकसित मुलुकहरूलाई कोभिडले आक्रान्त पार्‍यो । त्यहाँका नेतृत्वमा बस्‍ने शक्तिशाली शासकहरूलाई पनि कोभिडले सतायो । यस्ता शक्तिशाली शासक, जो आफ्नो सुरक्षाका लागि अत्यन्तै सचेत र सक्षम थिए । तिनका गाडी त्यत्तिकै सुरक्षित र स्यानिटाइज्ड थियो होला । तिनले दूरी पनि मेन्टेन गरेकै थिए होलान् । तथापि तिनीहरू कोभिड संक्रमणबाट बँच्‍न सकेनन् ।

यो एउटा कोभिडले के देखाउँछ भने, संसारका शक्तिशाली देश जोसँग हातहतियार धेरै छ, सेना धेरै छ, जो आर्थिक रूपमा धनी छ, त्यसलाई हामी शक्तिशाली मानिरहेका थियौँ । तर सैन्य शक्ति, अत्यधिक विकास र धनले सम्पन्‍न शक्तिराष्ट्र पनि कोभिडका अगाडि झुक्नुपर्‍यो !

अमेरिकाजस्तो देशका अस्पतालमा आईसीयू पाउन गाह्रो भयो । इटलीजस्तो स्वास्थ्य सेवाका दृष्टिले सम्पन्‍न मुलुकमा पनि कोभिडका बिरामीलाई बचाउँन धौधौ भयो ! धेरै शक्ति-सम्पन्‍न मुलुकलाई कोभिडले गाह्रो बनायो । जीवन के रहेछ भन्‍ने ती देशहरूमा देखिए । मानिसको जीवनको महत्त्व र जीवनको मूल्य के हो भन्‍ने पाठ यतिबेला कोभिडले सिकाएको छ हामीलाई । सारा विश्‍वलाई । 

यतिबेला संसारभर नै एउटा देशले अर्को देशलाई हेर्ने दृष्टिकोणमा परिवर्तन ल्याएको छ । मानिसले मानिसलाई हेर्ने दृष्टिकोणमा परिवर्तन ल्याएको छ ।

प्रायः आख्यानमा स्वैरकल्पनाको प्रयोग हुँदैआएको छ । कोभिड पनि यतिबेला स्वैरकल्पनाजस्तै आइपुगेको छ । जसले गर्दा मानिसले सोच्दै नसोचेको सयौँ दिन लामो लकडाउनमा बस्‍नु पर्‍यो । यस्तो त सोच्दै सोचिएको थिइएन !

एउटा मानिसले हजार कुरा सोच्छ । मानिसले यो होला अथवा त्यो होला भनेर अनुमान गर्छ । यसरी उसले हजारौँ कुरा सोचिरहेको हुन्छ । अनेक कल्पना गर्छ । तर हठात् उसले सोचेभन्दा बेग्लै भइदिन्छ । परिस्थिति यस्तो भइदिन्छ, मानिसले सोचेको हजार होइन कि एक हजार एकौँ अवस्था सिर्जना भइदिन्छ । जसबारे मानिसले सोचेकै हुँदैन !

स्वैरकल्पना पनि मानिसले यत्तिक्कै गरेको होइनन् । आख्यानमा जुन स्वैरकल्पनाको प्रयोग गरिन्छ, त्यो कल्पना गर्ने आधार भनेको यथार्थ नै हो । आज मोबाइल फोन वा स्मार्ट फोनका कुरा हुन्छन् । स्मार्ट फोन आउनुभन्दा पहिले कसैले यसबारे आख्यान लेखेको भए, एउटा स्मार्ट फोनमा संसार अटाएको हुन्छ भन्‍ने कुरा तिनले ‘इम्याजिन’ गरेको भए त्यो स्वैरकाल्पनिक आख्यान हुन्थ्यो । त्यसबेला मानिसले के भन्थे होलान् ?

पचास वर्षअघि मात्रै पनि कसैबाट स्मार्ट फोनको परिकल्पना गरेर आख्यान लेखिएको हुन्थ्यो भने ! संसारभरि लाखौं आख्यानकार छन् । कवि लेखक छन् । कसैले ‘फेन्ट्यासी’ नै सही, यस विषयमा लेखेको भए हुन्थ्यो नि । त्यो हुन्थ्यो भने त्यो अति-स्वैरकल्पना हुन्थ्यो । तर अहिले त्यो अतियथार्थ भएको छ । त्यसकारण मानिसले जति सोच्छ त्योभन्दा भयानक कुराहरू समयले बिस्तारै आफैं गराउँदो रहेछ भन्‍ने देखिन्छ । आजको कोभिड त्रासले त्यही देखाएको छ र कोभिडले नै मानिसको जीवन शैली परिवर्तन गरिदिएको छ !

अहिले विश्‍वमा विद्यमान ‘हग’ गर्ने शैली परिवर्तन भएर ‘नमस्कार’ गर्नेमा पुगिसकेको छ । हामी कहाँ पनि आफन्त परिचितकोमा जाने, भेट्ने, कुशल-मंगलबारे सोध्‍ने चलन थियो । त्यसमा परिवर्तन भइसकेको छ ! अहिले मानिस कतै जान्‍नन् । भ्याएसम्म परिवारभित्रै सीमित रहन्छन् । 

यसपटक म दसैंमा घर जाँदा अन्त कतै पनि टीका लगाउन गइनँ । काठमाडौंबाट घर पुगेको केही दिन बाआमासँग नजिक नै भइनँ । दसैं पनि परिवारभित्रै मनाइयो । दसैंमा वल्लोघर पल्लोघर आउने जाने क्रम कम भयो । जमघट भएन ।

काठमाडौंमै पनि ठूलाठूला कार्यक्रमहरू हुन छाडे । हरेक दिन साहित्यिक कार्यक्रम हुन्थे । मानिसहरूको जमघट हुन्थ्यो । अहिले सबै हराए । यी सबै हाम्रा कल्पनाबाहिरका कुरा थिए ।

उता हामीले कल्पना नै नगरेको जुममा विद्यार्थीहरूको कक्षा चलिरहेको छ । ठूलठूला स्कुल, कलेजले अनलाइन क्लासको थालनी गरिसकेका छन् । तल हाफ पाइन्ट, माथि स्कुलको कमिज र टाई लगाएर क्लास लिएका देखिन्छन्, विद्यार्थीले ! साहित्यकारहरू अनलाइनका माध्यमबाट कवि गोष्ठी गर्दै छन् । हेर्नुस त, समय कसरी परिवर्तन भएर गएको छ । कसरी मानिसको जीवनशैली नै बदलिँदै गएको छ !

बितेको सात-आठ महिनाको अवधिले आख्यानलाई केही दिएको छ ?
आजको समय र परिस्थितिले अथाह विषय दिएको छ । कोभिडले निम्त्याएको यो विषय कति लामो होलाजस्तो लाग्छ मलाई ! मार्खेजले चौधौँ शताब्दीमा भएको हैजाका विषयमा लेखेको एउटा आख्यान छ, ‘लभ इन द टाइम अफ कोलेरा’ । त्यसले सयौँ वर्ष पछिसम्मका लागि अनेकन कथाहरू छोडिदिएजस्तो लाग्छ । त्यस्तै हामी कहाँ भएको दशवर्षे द्वन्द्वले पनि हाम्रा लेखकहरूका लागि, आख्यानकारहरूका लागि अनगिन्ती विषय छोडिदिएको छ । यो द्वन्द्वको विषय हाम्रो देशका लेखकहरूको पहुँचमा मात्रै थियो । तर कोभिडले संसारभरिका लेखक साहित्यकारहरूका लागि अथाह विषय दिएको छ । संसारभरिका लेखक साहित्यकारले यसमाथि कथा भन्‍न सक्नेछन् । हेर्ने हो भने कोभिड संसारभरिकै साझा कथा भएको छ । 

आज हेर्नुस्, कोभिडको समाचार र फिचर नलेखिएको पत्रपत्रिका, अनलाइन पोर्टल नै छैन । हरेक दिन कोरोना कहरकै समाचार छ । तर साहित्यका विभिन्‍न विधामा यो प्रसंगलाई केही समय पर्खेर, त्यसमा चिन्तन मनन् गरेर प्रस्तुत गर्दा त्यसले युगयुगान्तरसम्म प्रतिनिधित्व गर्छ । जसरी मदिरा बनाउँदा त्यसको उत्कृष्टताका लागि ‘ओक ब्यारेल’मा वर्षौं भण्डारण गरेर राख्‍ने चलन छ, त्यस्तै साहित्यमा पनि हृदयको ‘ओक’मा केही लामो समय चिन्तन र दर्शनसहित पकाउन सक्यो भने त्यसले राम्रो र शताब्दियौं जीवित रहने साहित्य वा आख्यान उत्पादन हुनसक्छ भन्‍ने मलाई लाग्छ ।

क्लासिक किताबहरूलाई नै लिउँ, तिनको जतिजति समय बढ्दै जान्छ त्यतित्यति मूल्य बढ्दै जान्छ । पाठकले पनि त्यसलाई त्यही रूपमा खोज्दै जान्छन् । कोभिड भन्‍ने विषय पनि मेरो विचारमा आख्यान विधाका लागि एउटा लामो समय खेल्ने विषय हुनसक्छ । तर त्यसका लागि परिस्थिति सिर्जित विषयहरूलाई हृदयको ओकमा राखेर साहित्य सिर्जना गर्न सक्नुपर्छ ।

हेर्नुस् त, कोही चिनेजानेका बिरामीलाई भेटन जाने हाम्रो परम्परा रहिआएको हो । तर कोभिड लागेका आफ्नै घरका आफन्तलाई पनि भेट्न सकिन्‍न ! यो रोगबाट कसैको मृत्यु हुँदा मलामी जान सक्ने अवस्था पनि रहँदैन ! टाढैबाट आँसु झारेर फर्किनुपर्छ । कोही कोभिडबाट बौरिएका छन् । तिनमा खुसीको अथाह लहर देख्‍न सक्छौं । सँगै कतिपयको रोग लामो समयसम्म पनि निको भइरहेको हुँदैन, त्यो दुःख र पीडाको बयान साहित्यमा कस्तो होला ! यस्ता यावत् विषयहरू विश्‍वभरिका आख्यानकारहरूले आफ्नो हृदयको ‘ओक ब्यारेल’मा पक्कै राखेका होलान् ।

उसो भए एउटा साहित्यकारले यतिबेला साहित्य सिर्जना गर्न हतारिनु हुँदैन भन्‍न मिल्छ ?
त्यसो त कसैलाई हतारिनुस् वा नहतारिनुस् भन्‍ने त कुरै भएन । लेखकलाई कहाँनिर कुन कुराले छोइरहेको हुन्छ, लेखनमा त्यो पनि महत्त्वपूर्ण हुन्छ । अब धेरै जनाले एउटै विषयमा लेखे भने सायद त्यो विषयको त्यति महत्त्व न होला । एउटै विषयमा धेरैले लेख्दा पनि सोच्‍नुपर्ने हुन्छ, एउटा लेखकले ।

हुन त यो संसारभरि नै लेखिने विषय हो । यसको कथा अंग्रेजी, फ्रेन्च, जापानी, चाइनिज, स्पानिस्, नेपाली, हिन्दीलगायत अनगिन्ती भाषामा आउन सक्छ । किनभने यो त संसारले भोगेको कथा हो । त्यसैले कसैलाई हतारिनुस् वा नहतारिनुस् भन्‍न मिल्दैन । यो कथा कसैले दुई-चार महिनामै लेख्नुहोला । कतिले दुई-चार वर्षपछि लेख्नुहोला । कतिले १०-१५ वर्षपछि लेख्नुहोला । किनभने विषय कहिले पनि पुरानो हुँदैन । विषय त जति ‘ओक ब्यारेल’मा राखेर मनन् गर्‍यो, त्यति नै मूल्यवान् हुँदै जान्छ । यो त लेख्‍नेहरूले सोच्‍ने कुरा हो, यसलाई कति पर्गेल्ने, कति पकाएर लेख्‍ने । 

यसमा मूलकथा हुन्छ । त्यसका उपकथा र सहायक कथाहरू पनि हुन्छ । म एउटा प्रसंग सम्झिरहेको छु । मेरा एक मित्र प्रहरीमा हुनुहुन्छ । उहाँकी पत्‍नी सुत्केरी हुनुहुन्छ । मित्र भन्‍नुहुन्छ, ‘सडकमा ड्युटी गर्ने म सधैँ झ्यालबाट बच्चालाई हेरेर फर्किन्छु । भित्र पनि जान सक्दिनँ । किनभने सडकमा म कोभिडबाट संक्रमित भइरहेको हुनसक्छु । कसरी म सुत्केरी पत्‍नी र बच्चाको अघिल्तिर जान सक्छु ?’ उहाँको यो पीडालाई महसुस् गर्नुस् त ! यस्ता हजारौँ दर्दनाक कथा कोरोना सन्त्रासभित्र भेटिन्छन् । आफन्तको लास उठाउन पाइँदैन । छुन पाइँदैन । कुर्न पाइँदैन । माया गर्ने मानिसको सानिध्यता पाउन सकिरहेको हुँदैन, बिरामीले ! योभन्दा दयनीय अवस्था के होला, भन्‍नुस् त !

यो त स्वैरकल्पनाभन्दा पनि माथिको कुराजस्तो लाग्छ मलाई । 

यसो हेर्दा कोभिड कथा समेटिएको आख्यान हजारौं पृष्ठमा पनि समेट्न सकिन्‍न होला ! भन्‍न सकिन्‍न । कति फरकफरक कथा होलान कोभिड सन्त्रासभित्र ! कति दर्दनाक कथाहरू होलान् पूरा विश्‍वभरि ! हामी त केही कथाहरू मात्रै भोगिरहेका छौँ । देखिरहेका छौँ । त्यहीँ अर्को कथा छ, जो मजदुर, गरिबसँग जोडिएको छ । उनीहरू कोभिडसँग डराएका छैनन् । तिनलाई कोभिड लागे दुःख पाइन्छ भन्‍ने थाहा छ । मरिन्छ भन्‍ने पनि थाहा छ । तर त्योभन्दा शक्तिशाली भोक रहेको छ । त्यसैले ऊ मजदुरी गर्न हिँडेको छ । पुराना सिसी, प्लास्टिक र कागज उठाउन सक्रिय छ । उसका लागि यहाँ भोक सबैथोक भएको छ । कोभिडभन्दा डरलाग्दो भोक भइदिएको छ !

यिनै विषयहरूमा आख्यान लेख्‍ने सोचिरहनुभएको छ कि ?
मैले यस विषयमा अलिकति पनि सोचेको छैन । तर विभिन्‍न घटनाहरू जसले मलाई छोएको छ त्यसलाई मैले टिपेर राखेको छु । कुनै दिन काम लाग्छ भनेर । म आफ्नै तरिकाले यो दुर्घटनालाई हेरिरहेको छु ।

त्यसो भए आफूले देखेका भोगेका कथा ‘ओक ब्यारेल’मा राख्दै हुनुहुनुहुन्छ ?
त्यस्तै भन्‍नुपर्‍यो । तर त्यसको प्रयोग गर्ने कि नगर्ने, पछिको कुरा हो ।

पछिल्लो समय आएका आख्यानहरूलाई कसरी हेरिरहनुभएको छ ?
जहाँ पनि राम्रा कुराहरू थोरै हुन्छन् । हामी कहाँ सयौँ हिमाल छन् तर हामीलाई आठ-दश वटाभन्दा बढी हिमालको नाम आउँदैन । संसारभरिकै नियम हो, राम्रो कुरा एकदमै थोरै हुन्छ । 

पछिल्लो समयमा आख्यानहरू धेरै आइरहेका छन् । तर लामो समय बाँच्‍ने आख्यान भनेको त थोरै नै हुन्छ । कहिलेकाहीँ सोच्छु बीपी कोइरालाको पालामा कति धेरै कथाकार थिए होलान् । अथवा डायमनशमशेरका पालामा कति धेरै उपन्यासकारहरू थिए होलान् । त्यो समयमा पनि थुप्रै किताब निस्केका होलान् । तर अहिले हामीले सम्झिने र पढ्ने भनेको त तिनै केही लेखक र उपन्यासकार र तिनका किताब न हुन्, जसले एउटा ट्रेन्ड सेट गरे । जसले नयाँ शैलीको, नयाँ धाराको आख्यानको विकास गरे । जस्तै, रुद्रराज पाण्डे, रुपनारायण सिंह, बीपी कोइराला, गोविन्दबहादुर मल्ल गोठाले, लैनसिंह बाङ्‌देल, डायमनशमशेरहरूलाई हामी खोज्छौ र पढ्छौँ । ध्रुवचन्द्र गौतमले उपन्यासमा स्वैरकल्पनाको नवीन प्रयोग गरे । आज उनलाई पाठकले खोज्छन् । त्यसैले राम्रो आख्यान लेख्‍नेहरूलाई नै पछिसम्म पाठकले सम्झिने हुन् । खोज्‍ने हुन् ।

हेर्नुस्, कुनै आख्यानको आयु आख्यानकारको आयु जति छ त्यति मात्रै हुन्छ । कुनैको आयु आख्यानकारको आयु जति पनि हुँदैन । तिनले आफ्नो आख्यानको मृत्यु हेर्नुपर्छ । कुनै आख्यान भने आख्यानकार मरे पनि मर्दैन । जुन समाजमा सधैं-सधैं बाचिरहन्छन् । मलाई लाग्छ आख्यानमा यो प्रवृत्ति सधैँ रहन्छ ।

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शनिबार, कात्तिक २२, २०७७  १०:४७
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
कतारका अमिर थानीसँगको अपेक्षा
कतारका अमिर थानीसँगको अपेक्षा
ICACICAC