site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
विचार
Nabil BankNabil Bank
Sarbottam CementSarbottam Cement
चाकरीको मनोविज्ञान

विकासोन्मुख देशमा पद्धतिमा भन्दा नाता र चाकरीमा विश्वास गर्ने समुदायको संख्या बढी हुन्छ । यसैले भनसुनका आधारमा मात्र काम हुने अवस्था रहन्छ ।  नियम र पद्धतिबाट हुनै नसक्ने काम पनि चाकरीका कारण हुनसक्ने भएकाले मानिसहरू अनेक किसिमका नाता र सम्बन्ध जोडेर आफ्ना काम फत्ते गर्न लागेका हुन्छन् । नियमले काम नहुने अवस्थामा र एकले अर्कोलाई उछिन्ने होडमा भ्रष्टाचारले  फैलिने मौका पाउँछ । यसैले भ्रष्टाचारको मूल जडका रूपमा चाकरी मनोवृत्तिलाई  लिने गरिन्छ । केही मानिसले विभिन्न अवस्थामा शक्तिमा रहेका व्यक्तिको अनावश्यक प्रशंसा गर्ने र सहयोगका नाममा आफूलाई दासको श्रेणीमा राखेर व्यवहार गर्ने गरेका हुन्छन् । 

कर्मचारीतन्त्रमा चाकरी प्रथा भ्mयाङ्गिँदा जनताले दुःख पाउँछन् तर राजनीतिमै यस प्रथाले प्रश्रय पायो भने सत्तासीन व्यक्ति तानाशाह बन्ने तथा देश र जनताले दमन एवं पीडा सहनुपर्ने अवस्था आउँछ । भ्रष्ट नेतृत्वले बुद्धि गुमाएर उट्पट्याङ र मनगडन्ते कुरा गर्दा पनि बलियो समर्थनस्वरूप तालीको गडगडाहट पाउनुका पछाडि यही चाकरी मनोवृत्तिको भूमिका हुन्छ । आर्थिक अभाव वा अन्य समस्याका कारण सबैले स्वाभिमान गुमाउँदैनन् । तर, एकथरी मानिसहरू सबै सुविधा हुँदाहुँदै पनि केही व्यक्तिको चाकरी गर्न नपाउँदा रमाउनै सक्दैनन् । ‘क्लिप्टोमेनिया’का बिरामीलाई चोर्न नपाउँदा वा कुलतमा फसेका व्यक्तिलाई लागू पदार्थ नपाउँदाजस्तो तलतल हुन्छ असल चाकरीवाजलाई चाकरी गर्न नपाउँदा त्यसभन्दा कम कठिन हुँदैन । यसैले चाकरी व्यवहार र अन्य समस्याको उपज वा व्यक्तिको विवशता नभएर एउटा मनोसामाजिक रोग  हो ।

दास मनोवृति भएको व्यक्तिले आफूलाई कहिल्यै पनि पूर्ण मान्न सक्दैन । ऊ सधैँ हीनताबोधमा हुन्छ । यही हीनताबोधका कारण आफ्नो विषय वा क्षेत्रमा कमजोर हुने भएकाले कमजोरी लुकाउन ऊ चाकरीवाज बन्छ । कार्यक्षेत्रसँग सम्बन्धित कमजोरीबाट हुने क्षतिबाट आफूलाई जोगाउन यस्तो व्यक्तिले शक्तिशालीहरूको चाकरी गर्न सुरु गर्छ । स्वाभिमान निकै कमजोर भए पनि चाकरीवाजहरू चलाख भने हुन्छन् । उनीहरू छेपारोले रङ फेरे झैं समय र परिस्थितिअनुसार बेग्लाबेग्लै मालिकहरूका पाउ मल्न पछि पर्दैनन् । जहिले पनि शक्ति र सत्ताको वरिपरि रमाउने यस्ता व्यक्ति उच्चपदस्थ अथवा मालिकको नजिकमा रहँदामात्र आफ्नो अस्तित्व रहेको ठान्छन् । नत्र, उनीहरू आफूलाई निक्कै निर्बल र निरीह मान्छन्  । आफ्नो क्षेत्रमा  अयोग्य र अदक्ष चाकरीवाजहरू ईष्र्यालु एवं हीनताग्रन्थीले ग्रस्त हुन्छन्  । फलस्वरूप, उनीहरू सानो समूहमा ठूलो फूर्ति गरे पनि समुदायका अगाडि शिर ठाडो पारेर आफ्नो विचार प्रस्तुत गर्न सक्दैनन् । 

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

सहकर्मीले कुनै क्षेत्रमा सफलता पाउँदा चाकरीवाजको निद्रा हराउन सुरु हुन्छ । साथीसँगातीको प्रगतिका कारण उनीहरूमा अवसाद र हीनताभाव बढिरहेको हुन्छ । अब्राहम मस्लोको सन्तुष्टि सोपानअनुसार आधारभूत आवश्यकता पूर्ति भएपछि व्यक्तिले सुरक्षा र सामाजिक सम्बन्धन खोज्दै अन्तिममा अत्मअसन्तुष्टि खोज्छ तर दास मनोवृत्ति भएका व्यक्तिको सोपान उच्च हुन रहन सक्दैन । उनीहरूको आधारभूत आवश्यकता पूर्ति भइसकेपछि आफ्नो मालिक वा आफूले नायक ठानेका व्यक्तिको आशीर्वाद प्राप्त हुनासाथ क्षणिक सन्तुष्टिको तहमा पुग्छन् । यसैले चाकरीवाज कुनै पनि समस्या समाधान गर्ने चुनौती लिन तयार हुँदैनन् । बरु, परिस्थिति परिवर्तन हुनासाथ आफूलाई समायोजन गर्न विगतमा मालिक मानेको व्यक्तिको आलोचना गरी नयाँ मालिकका पाउ मल्न तयार हुन्छन् । उनीहरू नयाँ मालिकलाई रिझाउन आफ्ना पूर्व अन्नदातालाई नीचताको हदमै पुगेर दुव्र्यवहार गर्नसमेत तत्पर हुन्छन् । अतिवादिता चाकरी व्यक्तित्वको बाह्य सङ्केत हो पनि भन्ने गरिन्छ । यसैले यिनीहरू आफूले मानेको मालिकबाहेक अरू कसैको अस्तित्व देख्न चाहँदैनन् तर यस्ता मालिक भने समय र परिस्थितिअनुसार परिवर्तन भई नै रहन्छन् । अगाडि मीठो बोलेर मालिकलाई खुसी गराउनु चाकरीवाजको महत्त्वपूर्ण विशेषता हो । यसैले उनीहरू मालिकका अगाडि आफूलाई पूर्णरूपमा अर्पण गर्न तयार हुन्छन् । त्यसले उसप्रति मालिकको विश्वास बढ्छ ।

चाकरीवाजको उद्देश्य पूर्ति हुन भने मालिक पनि चाकरीप्रेमी हुनु आवश्यक हुन्छ । शक्ति र सत्तामा स्वाभिमानी र मानवीय भावनाले सम्पन्न विवेकी व्यक्ति भएमा चाकरीवाजले आफूलाई फैलाउने अवसर पाउँदैनन् । अक्षम हुँदाहुँदै पनि उच्च स्थानमा पुगेको व्याक्ति हीनताबोधका कारण प्रतिरक्षामात्र गर्न खोज्छ । उसलाई चाकरीवाजहरूले आश्रयस्थल बनाउन सक्छन् ।

Global Ime bank

चाकरीवाजको परिबन्दमा परेपछि व्यक्ति गलत सूचनाको सिकार हुने डर बढ्छ । अनि, योग्य व्यक्तिले अवसर नपाउने र उनीहरू अन्यायमा पर्ने जोखिम बढ्छ ।  

मानिस स्वभावैले प्रशंसाप्रिय हुन्छ । आफूले गरेका खराब कामको पनि प्रशंसा सुन्न चाहन्छ । चाकरीवाजको महत्त्वपूर्ण विशेषता आफ्नो मालिकको स्तुतिगान गर्नु हो । यसैले चाकरीवाजहरूलाई भजनमण्डली पनि भन्ने गरेको पाइन्छ । अयोग्य र खराब व्यक्तिलाई विश्वास गर्न थालेपछि व्यक्ति चाकरीवाजकै चक्रव्यूहमा पर्छ जसबाट बाहिर अउन उसलाई निकै कठिन हुन्छ । लामो समयसम्म भजनमण्डलीका गुमराहटमा परेपछि व्यक्तिमा प्रशंसा सुन्ने लत बस्छ । यसले उसको र सम्बन्धित संस्थाको समेत प्रगतिमा मन्दविषको काम गर्छ । अर्को किसिमले भन्ने हो भने चाकरीमा रमाउन थाल्नु भनेको त्यो व्यक्ति क्यान्सरबाट संक्रमित हुनुजस्तै हो ।

नेपाली समाजमा परिश्रमै नगरी अकस्मात् सम्पन्नतामा पुगेका व्यक्तिलाई ‘टुप्पाबाट पलाएको’ भन्ने गरिन्छ । चाकरीका सन्दर्भमा त यस्तै व्यक्तिहरू चाकरी गर्न तत्पर रहेका देखिन्छन् भने चाकरी खोज्ने सन्दर्भमा पनि अकस्मात् सम्पन्न बनेका वा आफ्नो अयोग्यता लुकाएर योग्य ठहरिएका मानिसहरू अग्रपंतिmमा देखिन्छन् । धेरैजसो चाकरीवाजहरू बाल्यकालमा बुलिङ वा सामाजिक बहिष्करणको सिकार भएका हुन्छन् । 

पद्धति र मूल्यलाई सधैँ खण्डित गराउने काम चाकरीवाज वा भ्रष्ट व्यक्तिबाट हुने भएकाले यस्ता व्यक्तिहरू समाज विकास र सामाजिक सदाचारका विरोधी हुन्छन् ।  समाजलाई अघि बढ्न नदिने भएकाले यस्ता व्यक्तिलाई समाजका एँजेरुका रूपमा समेत लिने गरिन्छ । स्वाभिमानी र योग्य व्यक्ति जन्मजात रूपमा चाकरीवाजको शत्रु हुने भएकाले समाजबाट सिर्जनशीलता, मानवीय मूल्य र पद्धति  समाप्त गर्ने दिशामा चाकरीवाजहरू सक्रिय रहेका हुन्छन् । आफूले गरेका कामको वस्तुगत आलोचना सहन गर्न नसक्ने भएकाले समाजमा उनीहरू असहिष्णु, अशिष्ट र असामाजिक प्राणीका रूपमा रहेका हुन्छन् । हरेक काममा विधि र नियमलाई भञ्जन गर्दै अघि बढ्ने भएकाले यिनीहरू बाहिरी रूपमा बलवान्जस्ता देखिए पनि मानसिक रूपमा निकै कमजोर हुन्छन् । वास्तविकता बाहिरिने हो कि भन्ने त्रासमा रहिरहेका यस्ता व्यक्तिहरू कुनै पनि समय गम्भीर किसिमको उदासीनता र आत्महत्याको सिकार हुन सक्छन् ।

दास मनोविज्ञान बाल्यकालबाटै सुरु हुने भएकाले बालबालिकालाई अरूलाई सेवा वा सहयोग गर्नु र चाकरी गर्नु फरक कुरा हुन् भन्ने बुझाउनुपर्छ । अरूले भनेका कुरा जे जस्ता भए पनि मान्नै पर्ने र तथाकथित आज्ञाकारिताका नाममा अन्यायलाई सहन सिकाउने अभिभावकले नजानिदो रूपमा आफ्ना बच्चालाई दास बन्न प्रेरित गरिरहेका हुन्छन् । यसो हुन नदिन बालबालिकालाई कुनै पनि विषयमा तर्क गर्न र उनीहरूको विचार अभिव्यक्त गर्न प्रेरित गर्नुपर्छ । कुनै पनि कामका कार्य कारण सम्बन्ध बुझ्न सहयोग गर्ने र विधि र पद्धतिलाई सम्मान गर्ने संस्कारको विकास गर्न सकेमा बालबालिका स्वाभिमानी बन्नेमात्र होइन चाकरी वा दास मनोवृत्तिबाट समेत मुक्त हुन सक्छन् । बालबालिकालाई यस किसिमको शिक्षा दिन सके उनीहरूमा आत्मानुशासनको विकास हुन्छ  र सहयोगी तथा सहिष्णु भावनाका कारण मानसिकरूपमा समेत स्वस्थ रहन सक्छन् ।

चाकरी  मनोवृत्ति समाज विकासको वाधक हो । यसले समाजमा अस्थिरता र अराजकता  सिर्जना गर्नुका साथै मात्र होइन समाजका योग्य र दक्ष व्यक्तिलाई समाजबाटै पलायन गराउनेसमेत भएकाले  चाकरी आफैँमा सामाजिक अपराध हो । योग्य व्यक्तिलाई हतोत्साही हुनबाट जोगाउन र समाज विकासका लागि पनि दास मनोवृत्तिबाट सबैजना मुक्त हुनुपर्छ । भ्रष्टाचारको जड र समाजको रोग चाकरी  प्रवृत्ति भएकाले हरेक सचेत व्यक्ति आगामी पुस्तालाई स्वाभिमानी बनाउन तथा वर्तमान समयमा देखापरेका चाकरीवाज रूपी भाइरसहरूलाई निरुत्साहित गर्ने दिशामा सक्रिय हुनुपर्छ ।


 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: बिहीबार, फागुन १३, २०७७  ११:३७
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
ICACICAC