site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
विचार
Nabil BankNabil Bank
Sarbottam CementSarbottam Cement
जनैपूर्णिमा र गाईजात्राको समाजशास्त्रीय महत्त्व

साउन पर्व सुरु हुने महिनाको रूपमा चिनिन्छ । नेपाली समाजमा धेरै जात्रा चाडपर्व यसै महिनादेखि सुरु हुन्छन् । जस्तै; नागपञ्चमी, जनैपूर्णिमा, गाईजात्रा, दसैँ, तिहार इत्यादि । यसै सन्दर्भमा यहाँ जनैपूर्णिमाको विषयमा केही चर्चा गरिन्छ । नेपाली समाज कृषि प्रधान मुलुक हो । हरेक चाडपर्व, जात्राहरू खेतीपातीको काम सकेर खाली समयमा मनाइन्छ । पूर्वजहरूले बनाएका कतिपय चलनहरू वैज्ञानिक र तर्कपूर्ण रहेका छन् । केही पुराना परम्पराहरूले समाजलाई खोक्रो बनाए पनि केहीले समाजमा मेलमिलाप, एकता, सद्‌भाव र सदाचार कायम राख्न महत्त्वपूर्ण भूमिका खेल्दै आएका छन् ।

यस्तै चाडपर्वहरूमध्ये जनैपूर्णिमा वा रक्षाबन्धन पनि हो । क्षेत्री, बाहुन समुदायका पुरुष सदस्यले यसैदिन जनै फेर्ने हुनाले यसलाई जनैपूर्णिमा भनिन्छ । यसैदिन ब्राह्मणहरूद्वारा हातमा पवित्र डोरो बाध्ने गरिन्छ । यस पवित्र डोरोले रोग, भय इत्यादिबाट रक्षा गर्छ भन्ने जनविश्वास रहेको छ । जनैपूर्णिमाकै दिन विभिन्न गेडागुडी मिसाएर बनाएको “क्वाटी” खाइन्छ  । नेपाल भाषामा “क्वा”को अर्थ तातो र “टी” को अर्थ झोल भन्ने हुन्छ । त्यसैले  कसैकसैले यसलाई 'क्वाटी पूर्णिमा' पनि भन्दछन् ।

क्वाटी नौ प्रकारका गेडागुडी मिलाएर तयार पारिन्छ । यो एक स्वस्थकर खानाको रूपमा परिचित छ । यसमा शरीरलाई अत्यावश्यक विभिन्न प्रकारका तत्वहरू प्रशस्त मात्रामा पाइन्छ । असारको पानीमा भिजेर काम गर्दाको थकाई र सर्दिलाई क्वाटीले ठिक पार्दछ भनी बुढापाकाहरू बताउँछन् । क्वाटीले रुघाखोकीबाट पनि बचाउँछ । 

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

यसैदिन देशका विभिन्न मन्दिर तथा कुण्डहरूमा मेला लाग्छ । विशेष गरी रसुवाको गोसाइकुण्ड, पाटनको कुम्भेश्वर, दोलखाको चरिकोट आदि मन्दिरहरूमा मेला लाग्ने गर्छ ।  हिन्दु धर्मावलम्बिहरू बिहानै तलाउ कुण्ड, पोखरी, नदीमा गएर नुहाएर चोखो लुगा लगाई पूजापाठ गर्छन् । जनै फेर्ने, डोरो बाध्ने इत्यादि कार्यहरू यसैदिन गरिन्छ ।

रक्षाबन्धनको अर्थ “रक्षार्थ बन्धनम्” वा सुरक्षाका लागि बाँधिने पवित्र धागो भन्ने बुझिन्छ । यस्तो धागो ब्राह्मणहरूले विभिन्न मन्त्रहरूद्वारा अभिमन्त्रित गरिएको हुन्छ । डोरो बाँध्ने क्रममा पनि विभिन्न मन्त्र पढ्दै दाहिने हातमा बाँधिन्छ । केही वर्ष अगाडि डोरो बाँध्दा पुरुषलाई दाहिने हातमा र महिलालाई देब्रे हातमा बाँधिन्थ्यो । तर, हाल आएर दुवैलाई दाहिने हातमा बाँधिन्छ । यसरी यस दिन  धागो बाध्नाले मानिसलाई वर्षभरि दुर्घटना, जोखिमहरूबाट बचाउँछ भनिन्छ ।

Global Ime bank

यस परम्पराको सुरुवात महर्षि दुवार्साले गरेको शास्त्रीय मान्यता छ । दुवार्साले पहिले श्रावणकी अधिष्ठात्री देवीद्वारा ग्रहदृष्टि निवारणका लागि रक्षाबन्धन सुरु गरेका थिए । हाल आएर विभिन्न जातजातिका मानिसहरूले आफ्नो रक्षाको लागि डोरो बाँध्ने गर्न्छन् । रक्षाबन्धनको दिन रातो, पहेँलो गरी विभिन्न रङका डोरो बाध्ने गरिन्छ । गाउँघरतिर आफ्नो कमाएको पण्डितहरूले जजमानका घर घरमा गएर पवित्र धागो बाँध्ने र जनै फेर्ने कार्य गदर्छन् । तर सहरी समाजमा विभिन्न मन्दिरका वरपर बसेर ब्राह्मणहरूले यी विधि कार्य गर्ने गर्छन् । 

रक्षाबन्धन पर्वसँग बलि राजाको कथा पनि जोडिएका छ । बलि राजा धेरै शक्तिशाली थिए, जसले गर्दा उनले देवताहरूलाई पनि दुःख दिन थाले । बलि राजाको बदमासीलाई नियन्त्रण गर्न भगवान् विष्णुले बामन रूप धारण गरी भिक्षु भई बलि भए ठाउँमा जान्छन् र उनीसँग तीन पाइला जमिन माग्दछन् । बलि राजाले घमण्डका साथ जाबो तीन पाइला त हो नि भनिदिन्छु भनी वाचा गरे । भगवान् विष्णुले यसै क्रममा छल गरी बलि राजालाई रक्षासुत्रको बन्धनबाट  वचनबद्ध गरे । विष्णुको एक पाइलाले पृथ्वी र अर्को पाइलाले आकाश ढाक्यो । विष्णु तेस्रो पाइला जमिन मागे । तब बलि राजा बचनबद्ध भएकाले उनले आफ्नै शिरमा राख्न लगाए । भगवान् विष्णुको पाउ बलि राजाको शिरमा परेपछि उनी पातालमा पुगे । यसरी विष्णुले देवताहरूको रक्षा गरेका थिए । यसरी रक्षाबन्धनको सुरुवात भएको मानिन्छ । त्यसैले रक्षाबन्धनमा डोरो बाँध्ने बेलामा निम्न मन्त्र पढिन्छ :

येन बद्घो बलि राजा दानवेन्द्रो महाबलः ।
तेन त्वं प्रतिबध्नामि रक्षे मा चल मा चल ।।

नेवारी परम्परामा यसै दिन भ्यागुतालाई पूजा गरी खेतमा खाना खुवाउन लगिन्छ । जसलाई नेवार समुदायले “व्याँजा नकेगु” भन्छन् । भ्यागुताले कराउँदा इन्द्रले पानी पार्ने र खेतीपाती राम्रो हुने भएकाले किसान समुदायले जनैपूर्णिमामा आफूले मात्र नखाई भ्यागुतालाई पनि खाना खुवाउनुपर्ने जनविश्वास छ । त्यसैले खेती किसानी गर्ने मानिसहरूको लागी यो महत्त्वपूर्ण पर्वको रूपमा मानिन्छ । आफू पनि बाँचौँ अरूलाई पनि बचाऔँ भन्ने मान्यता नेपाली परम्परा, धर्म, संस्कृति र रीतिथितीमा आज पनि जीवन्त रहेको छ । 

जनैपूर्णिमाको भोलिपल्ट आफ्ना मरेका आफन्तको सम्झनामा गाईजात्रा पर्व मनाइन्छ । गाईजात्रा पर्वको सुरुवात प्रताप मल्लले गरेका थिए । उनले आफ्ना छोरा चक्रवर्तेन्द्र मल्लको मृत्युपछि शोकमा डुबेकी रानीलाई सम्झाउन “तिम्रो मात्र छोरा मरेको होइन । अरू मानिसका पनि आफन्त मरेका छन् । जन्मनु र मर्नु भनेको एउटा प्रकृतिको नियम नै हो । शोक नगर भनी” देखाउन गाईजात्रा पर्वको सुरुवात गरेका थिए । त्यसपछि राजाले वर्षभरि मरेका व्यक्तिहरूको नाउँमा गाई बनाई निकाली सहर घुमाउने आदेश दिए । रानीलाई खुसी पार्न गाईको अगाडि–पछाडि विभिन्न किसिमका हास्यव्यङ्ग्य प्रहसन गरी निकालेको गाईजात्रा हेरेपछि रानीको चित बुझ्यो । त्यसपछि हरेक वर्ष यो पर्व मनाउने परम्परा कायम रह्यो ।

यस पर्वलाई हास्यव्यङ्ग्य र श्रदाञ्जलीको पर्वको रूपमा मनाइन्छ । यस पर्वमा बाँसका गाई बनाएर यसलाई सजाएर मृतकको फोटो राखेर सहर परिक्रमा गर्ने चलन छ । कसैकसैले गाईलाई नै विभिन्न आभूषण लगाइदिएर सहर घुमाउने गर्दछन् । कसैकसैले साना बालबालिकालाई शिव पार्वती बनाएर विभिन्न वस्त्र, गरगहना लगाएर चमर हम्कँदै नगर परिक्रमा गर्ने गरेको पनि देखिन्छ । हाल यसमा पनि आधुनिकताले छोप्दै आएको देख्न सकिन्छ । आर्थिकरूपमा सम्पन्नहरूले माटोको साँढे बनाएर त्यसलाई सुनौलो रङमा सजाएर फूलमाला लगाएर भजन किर्तन गर्दै सहर घुमाउने गर्दछन् । यसरी गाईजात्रामा पनि विस्तारै विकृतिले जरा गाड्दै गएको देख्न सकिन्छ । हाल आएर गाईजात्रामा समेत ब्यान्ड बाजा प्रयोग गरेको देखिन्छ ।

गाईजात्रा विशेष गरी काठमाडौं, भक्तपुर, ललितपुरमा मनाइन्छ । यसमध्ये पनि भक्तपुरको गाईजात्राको विशेष महत्त्व रहँदै आएको छ । यहाँका गाईजात्रामा बाँसको गाई बनाएर त्यसलाई विभिन्न किसिमको वस्त्र आभूषण पहिराएर सजिसजाउ गरी धिमे बाजा बजाउँदै नाचसहित सहर घुमाउने गरिन्छ । जुन निकै आकर्षक हुने गर्छ ।

यसै पर्वमा समाजमा बढेको विकृति र विसंगतिविरुद्ध विभिन्न आकर्षक झाँक्री र हास्यव्यङ्ग्यको पनि प्रदर्शन गरिन्छ । यहाँको गाईजात्रा हेर्न टाढाटाढाबाट मानिसहरू आउने गरेको कुरा भक्तपुरका स्थानीय बताउँछन् । उपत्यकाबाहिर पनि विभिन्न सहरहरू जस्तै; पोखरा, पाल्पा, धरानतिर  पनि गाईजात्रा पर्व मनाइन्छ ।  धार्मिक रूपमा अत्यतै महत्त्वपूर्ण मानिँदै आएको यस पर्वले आधुनिकताको नाउँमा समाजमा बढेको विकृति विसंगतिप्रति सचेत गराई समाजलाई सही मार्गतिर डोराउन महत्त्वपूर्ण भूमिका खेल्दै आएको छ । 

(सुनिता गाइसी ख्वप कलेजमा समाजशास्त्र विषयको उपप्राध्यापक हुन् ।)

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: बिहीबार, भदौ १४, २०८०  २०:३७
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
ICACICAC