site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
साहित्य
Nabil BankNabil Bank
ग्रस्त समाजको साक्षी
Sarbottam CementSarbottam Cement

अनुपम रोशी


बाबुले मुनामदन जलाइदिनुभयो

कक्षा ९ पढ्दाको कुरा हो, धेरै याद छैन । घुर्मैलो सम्झनामात्रै छ । नेपाली विषयका शिक्षक भाका हालेर कविता वाचन गर्न लगाउनुहुन्थ्यो । आफू पनि वाचकीमा एकदम पारंगत । स्वर सुनेरै मुग्ध हुन्थ्यौं हामी ।

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

एउटी साथी थिई । ऊ पनि कविता भनेपछि हुरुक्कै हुन्थी । तिनताक लक्ष्मीप्रसाद देवकोटाको झ्याउरे लयमा लेखिएको ‘मुनामदन’ खुब वाचन गर्थी र आफैं गद्गद् हुन्थी ।

कविता पढेर पनि क्या साह्रो फुरुंग भएको होला ! अचम्मित हुन्थे म ।

Global Ime bank

फुलेका केश गलेको जीउ आमाको मायाले,
बाँधेन हरे ! हजुरको पाउ ! मायाको छायाले,
हजूर ! आमाको मायाले !

जंगली देश बेपारी वेश संकट सहेर
के मिल्छ हरे ! तिनलाई छाडी ल्हासामा गएर ?
हातका मैला सुनका थैला, के गर्नु धनले ?
साग र सिस्नु खाएको वेश आनन्दी मनले !
हे मेरा प्यारा ! अमिरी मनले !

यी श्लोकहरू मुखाग्र, कष्ठस्थ थिए । जतिबेलै सुनाउँथी । आह्लादित हुन्थें म ।

एकदिनको कुरा हो । ‘मुनामदन’ किताब मागें मैले पनि । रातभरि आँखा झिमिक्क नपारी पढें । भोलिपल्ट साथीलाई पु¥याइदिन्छु भनेको, बाबाले थाहा पाइहाल्नुभयो ।

“ए ! मुनामदन पढ्ने बेला भयो तेरो ? यस्तो साहित्य कसले पढ्छन् थाहा छ तँलाई ? प्रेममा बिछोड भएका, विह्वल भएका, पागलले पो पढ्छन्, तिनैले लेख्छन् !” झाँको झार्नुभयो उहाँले ।

ठूलै अपराध गरेझैं मेरा गोडा लुगलुगी काम्न थाले । मुखको तीतो पोखिहाल्नुभयो । एकछिनपछि किताब दिनुहोला नि त भनेको, केको दिनुहुन्थ्यो ! सरासर गएर अँगेनामा पो हालिदिनुभयो । एकैरातमा पढिसक्छु भनेर साथीसँग मागेर ल्याएको । अब के जवाफ दिनु ! बडो द्विविधा आइलाग्यो मलाई ।

“तिम्रो किताब बाले च्यातचुत पारेर अँगेनामा हाल्दिनुभयो, म तिमीलाई पैसा दिन्छु है ?” साथीलाई पैसा दिन खोजेको के मान्थी ।

“मैले पनि अरूसँग मागेर ल्याएको, फेरि यतातिर मुनामदन पाइँदैन,” धरधरी रुन पो थाली ।

बल्लबल्ल फकाएर पैसा दिएँ । यसरी शुरू भएको हो, मेरो साहित्य ।

त्यसलगत्तै पाठ्यक्रम विकास केन्द्रले राष्ट्रिय कविता प्रतियोगिता गरेको थियो । त्यसमा पुरस्कृत हुने मौका मिल्यो । साहित्यक चेतले बिस्तारै हाँगा हाल्न थाल्यो ।


फुपू देखेर विवाहप्रति वितृष्णा

बाल्यकालको उति साह्रो सम्झना छैन । कतिपय स्मृति विस्मृतिको गर्तमा मिलिसके ।

एउटी फुपू हुनुहुन्थ्यो । माइत आएका बेला उहाँको शरीरमा नीलडाम हुन्थे । फुपाजुको प्रताडनाका चोटैचोट । वर्षौंवर्षदेखि ताडना खप्दै आएकी फुपू आँखाभरि आँसु पार्दै घर नपठाउन बिलौना गर्नुहुन्थ्यो । तर, परिवार निरीह हुँदै फुपाजु लिन आउनेबित्तिकै पठाइहाल्थ्यो ।

फुपूले पाएको यातना मुटुमा संगीनझैं बिझ्यो । नकारात्मक छाप बस्यो । विवाहप्रतिको धारणा सर्लक्कै बदलियो ।

फुपू त समाजको प्रतिनिधिमात्रै हुनुहुन्थ्यो । समाजमा यस्ता महिला थिएनन्, जसले श्रीमानका कुटाइ नखाएका हुन्, दुव्र्यहारका गह्रौं हात नबजारिएका हुन्, अपमानको काँडेदार वचनको सामना नगरेका हुन् ।

फुपू पनि भन्नुहुन्थ्यो, “के गर्नु नानी, हामी आइमाईहरूको भाग्य नै यस्तो । जस्तो भए पनि त्यही श्रीमानको मुख हेरर जीवन काट्नुपर्छ ।”

पुरुष नामको प्राणी जीवनमा नजोडिएसम्म नारी पूर्ण नहुने आदिम र पुस्तैनी मान्यताबाट वाक्क–दिक्क थिएँ र भत्काउन चाहन्थें ।

किशोरवयकै कुरा हो । विवाह शब्ददेखि अत्यन्त घृणाबोध हुन थालेपछि मेरो मथिंगलमा बास बस्न आइपुगेको थियो– ‘कुमारी आमा’ ।

यो फुपूको पीडाको प्रतिशोध थिएन । आम शोषित, पीडित र फगत बच्चा जन्माउने मेसिनका रूपमा हेरिएका तमाम महिलाहरूको मुक्तिको समवेत आवाज थियो ।

नारीलाई आमा बन्ने गुण प्रकृतिले नै निःशर्त प्रदान गरेको हुन्छ । मासिकश्रावपश्चात् आमा बन्ने प्रक्रिया शुरू पनि भइहाल्छ । त्यसका लागि विवाह नामको बन्धनको कुनै उपादेयता देखिनँ मैले । परिणामस्वरूप ०६८ सालमा ‘कुमारी आमा’ प्रकाशन गरें ।

एउटा रमाइलो घटना सम्झना छ ।

तिनताका केही स्वनामधन्य साहित्यकारहरू नवप्रवेशीलाई ‘मान्छे’ नै गन्दैनथे । कथमकदाचित देखिइहाल्यो भने पनि नदेखेजस्तै गर्थे । कि त मुन्टो बटारेर हिँड्थे ।
त्यस्तै एकजना ‘लब्धप्रतिष्ठित’ फेला परे ।

निकै विद्वान, भलाद्मी देखिने ती मनीषीको ‘छद्मरूप’को चर्चा चल्तीका साहित्यकारहरूबाट बेलाबेला नसुनेको होइन । आफैंले अनुभव गर्न पाएकी थिइनँ । त्यसपटक मौका मिल्यो ।

भृकुटीमण्डपको पुस्तक प्रदर्शनी हेरर मूल सडकमा आउँदै थिएँ । मूलढोकामा उभिएका ती पुरुष पोखिइहाले, “ए कुमारी आमा !”

मलाई थाहा छ– ती साहित्यकार बोलेका होइनन् । उनीभित्रको पौरुष बोलेको हो । महिला साहित्यकारलाई हेर्ने उनको दृष्टिकोण बोलेको हो । अतः किञ्चित दुःख लागेन । साहित्यका माध्यमबाट देश दुनियाँ बदल्न हिँडेका तर आफैं बदलिन बिर्सिएका त्यस्ता अकिञ्चन मनुवासँग रिसाएर साध्य पनि त हुँदैन ।


घरपरिवारसँग विद्रोह

गुल्मीबाट झरेको हो हाम्रो पुर्खा, पश्चिमी रुपन्देहीको रुद्रपुरमा । शिक्षादीक्षा त्यतै भयो । त्यतिबेला नारी–शीक्षा अहिलेजस्तो सहज थिएन । मसँगैका कयौं छोरी–चेलीले स्कुलको अनुहार कस्तो हुन्छ, देख्नसम्म पाएनन् । मेलापात, चुल्हो–चौको परिधीभित्रै उनीहरूको जिन्दगी खत्तम भयो । स्वाहा भयो जीवन ।

मेरो पढाइको बाटामा परिवारले कुनै छेकबार लगाएन । निर्बाध पढ्न पाएँ । तर, परिवारले १५ वर्ष नबित्दै बिहेका लागि दबाब दिन थाल्यो । हुर्किएकी छोरीचेलीलाई ‘डाँडो कटाइहाल्नुपर्छ’ भन्ने पुरानो रोगले ग्रस्त थियो समाज । हाम्रो घर पनि अछुतो रहेन ।

बिहेका लागि अति नै दबाब आउन थाल्यो । प्रवेशिका उत्तीर्ण गरेकी छँदै थिएँ । उच्च शिक्षाको खुट्किलो उक्लिन बुटवल आएँ । बुटवलमा राजनीतिक रापताप चर्को थियो । अनेरास्ववियूमा संगठित भएँ  ।

राजनीतिक लगावले साहित्यसँग उठबसमात्रै गराएन, सामाजिक विषमताका आयामसँग पनि चिनजान भयो । लुसुन, गोर्की, माओत्सेतुङ आदिलाई पढ्ने मौका मिल्यो । साहित्यिक आयामलाई छामें ।

अञ्चल कमिटीको उपाध्यक्षसम्म राजनीतिक यात्रा बढाएकी थिएँ । ०६२–६३ को राजनीतिक परिवर्तनपछि पार्टीमा नयाँ वर्गको बीजारोपण भयो । हुनेखाने र गरिखाने वर्ग समाजमा छँदै थिए । पार्टीभित्र पृथक् वर्गको अभ्युदय भयो– पैसा हुने र नहुने । पैसा नभएकाले मेरो राजनीतिक यात्रा त्यहीँ पूर्णविराम भयो ।

त्यसपछि मेरा सामुन्ने दुई विकल्प खडा भए । पहिलो— साहित्य साधनामा लाग्ने । दोस्रो— वैदेशिक रोजगारीको बाटो तताउने । मथिङ्गल मथ्दा–मथ्दा म दोस्रो विकल्पका लागि राजी भएँ ।

क्यानडा जान भनेर बाटो तताएको, नियतिले न्युजिल्यान्ड पुर्‍यायो । आँखाले नापेर नसकिने भूमण्डलभित्रका अनेकानेक दुःख, पीडा, दारिद्र्य, अभाव, निर्धनतासँग चिनजान गरायो ।


सुदूरपश्चिम आउलिस् !

यो देश महिलामैत्री छँदै छैन, कुनै पनि हिसाबले । अमुक महिला लेखकले कुनै कृति बजारमा ल्याओस्, तथाकथित समीक्षकहरूले टिप्पणी गरिहाल्छन्, “कसले लेखिदिएको ?”

महिलाले साहित्य लेख्नै सक्दैनन् भन्ने दीर्घरोग, मनोरोगबाट ग्रस्त छन् ती । लेखे पनि सासूको टोकसो, बुहारीको बुहार्तन, नन्द–आमाजूको पिरलो । स्त्री लेखनको दायरा त्योभन्दा फराकिलो देख्दै देख्दैनन् उनीहरू ।

‘कुमारी आमा’ लेखेपछि कतिपय महिला लेखकहरूले जिब्रो काढ्नुभयो । “महिलाले यौनको विषयमा कलम चलाउनै हुँदैन । यौनलाई अझै खोजी, रहस्य र कुतूहलको विषय बनाइनुपर्छ भन्ने जबर्जस्त मान्यता बोकेको उहाँहरूको अनुहारमा लज्जाभाव प्रकट भइहाल्थ्यो । कतिपय पुरुष साहित्कारहरूले ‘तपाईं आफैं कुमारी आमा हो ?’ भनेर प्रश्न गर्नुहुन्थ्यो । उहाँहरूसँग होइन, उहाँहरूको साहित्यिक चेतसँग बडो दया लागेर आउँथ्यो र निरुत्तरित हुन्थें म ।

त्यस्तै भयो २०७० सालमा । न्युजिल्यान्डबाट फर्किएपछि लगालगी तीन उपन्यास प्रकाशन गरें, ‘कुमारी आमा– ०६८’, ‘नांगो मान्छे– ०६९’, ‘कालो छाया– ०७०’ । ‘नांगो मान्छे’मा खासै टिप्पणी गरेनन् । ‘यौन लेखेर तसलिमा बन्न खोज्ने ?’, ‘रातारात हिट बन्नुपरेको छ है ?’ भनेर महिला साहित्यकारहरूले नै तीतो नपोखेका होइनन् । तर, ‘कालो छाया’को विषयवस्तु सुनेकै भरमा धेरैले कालो मुख लगाए ।

सुदूरका पहाडी जिल्लामा विद्यमान छाउपडी प्रथालाई केन्द्रीय चरित्र बनाएर उपन्यास लेखिएको थियो । सुदूरकै गन्यमान्यले ‘सुदूरपश्चिम आउलिस्’ भन्न भ्याए । कतिपयले दागा नै धरे । कतिपयले ‘कृति जलाउनुपर्छ, समाज भाँड्ने ?’ भनेर कटू प्रश्न गरे ।

तिनताक पनि सुदूरमा छाउपडी चर्को थियो । छाउगोडभित्र धूवाँमा पिल्सिएर, सर्पले डसेर ज्यान गुमाएका समाचार पत्रिकाको आमुख पृष्ठमा आउँथे । सहरका आँसुको खोला बग्थ्यो । दूरदराजमा पीडा ज्युँका त्युँ ।

तर, त्यहीँका बुद्धिजीवीलाई ‘कालो छाया’ पाच्य भएन । “छाउपडी हाम्रो प्रथा हो । हामीकहाँ स्त्रीलाई देवीतुल्य पुजिन्छ । विभेद छैन,” खुबै चर्को श्वरले बोले ।

तर, पाँच वर्ष पनि पर्खन परेन । अहिले तिनै अगुवाहरू आफैं कोदालोकोदाली बोकेर छाउगोठ भत्काउन हिँडेका छन् । गोठ त भत्काउलान्, छाउपडी भत्काउँछन् कि भत्काउँदैनन् ? आफ्नो दम्भ, पौरुष भत्काउँछन् कि भत्काउँदैनन् ? थाहा छैन ।


स्वार्थले गाँजेका समीक्षक

महिला सर्जकको कृति बजारमा आउँछ, पढ्दै नपढी देवत्वकरण र राक्षसीकरण शुरू भइहाल्छ । किताब पढेकै हुँदैन, ‘फलानोको किताब त झुर है’ भनेर हल्ला भइसकेको हुन्छ । यस्ता थुप्रै अनुभूति छन् मसँग । पाठकको आँखाले तानेका किताब पनि समीक्षकको चस्माले ठम्याएको हुँदैन ।

सबै समीक्षकलाई त एउटै डालोमा नराखौं, केही यस्ता समीक्षक छन् । स्वार्थ पूरा हुने देखेनन् भने कलमै चोप्दैनन् । बरु नकारात्मक टिप्पणी गर्दै, क्षुद्र बोली बोल्दै हिँड्छन् । केही सीप नचले सामान्यीकरण गर्छन्— यौन लेख्छे, बिकिहाल्छ नि ! त्यसले लेख्या हो र, कुनचाहिँले लेखिदियो !

नारीको अलग्गै अस्तित्व स्वीकार्नै सक्नुहुन्न उहाँहरू । चिन्तक, समालोचक भएर के गर्नु, नारीलाई हेर्ने औसत आँखै छ उहाँहरूको पनि । समाज परिवर्तन गर्नुपर्ने, लेखक, समीक्षको यो दुर्दशा र अन्तर्दशा देख्दा आफैंलाई दया लागेर आउँछ ।

(अक्षर काकासँगको कुराकानीमा आधारित)
 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शनिबार, भदौ ३०, २०७५  ०७:३९
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
ICACICAC