site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
विचार
Nabil BankNabil Bank
Sarbottam CementSarbottam Cement
 कांग्रेसले त्यागेको उदार लोकतन्त्र

उदार लोकतन्त्र कतै ‘लोपोन्मुख सिद्धान्त’ बनिसकेको त हैन भन्ने डर लाग्न थालेको छ । संसारभर नै अहिले उदार लोकतन्त्रकै अभ्यास गरेर यसलाई मास्ने लहर देखिएको छ । पूर्वी युरोप, पूर्वी एसिया, रुस, चीन, मध्यपूर्वजस्ता परम्परागत अनुदार देश र क्षेत्रमात्र हैन अमेरिका, बेलायतजस्ता मुलुकहरूमा पनि अनुदारवादीको प्रभुत्व बढ्दै गएको छ । तैपनि, संसारमा उदारता लोकतन्त्र र मानवताका पक्षमा बोल्ने, लेख्ने र चिन्तन गर्नेहरू बाँकी नै छन् र प्राज्ञिक चिन्तनको मूल प्रवाहमै छन् । 

चर्चित इतिहास लेखक युवल नोहा हरारीले उनको पुस्तक ‘होमो डिअस : अ ब्रिफ हिस्ट्री अफ टुमारो’ मा उदारवादलाई मानवतावादको लगभग पर्यायमा स्थापित गर्दै लेखेको मजबुन उद्धृत गर्न मन लाग्यो । उनले लेखेका छन् – ‘‘उदार राजनीतिमा मतदाताको निर्णय सर्वोत्तम हुन्छ भन्ने मानिन्छ । सौन्दर्य दर्शकको आँखामा हुन्छ भन्ने उदारवादी कलाको मान्यता हुन्छ । उदार अर्थशास्त्रमा उपभोक्ता सधैँ सही हुन्छ भन्ने मानिन्छ । उदार नैतिक मान्यताले कुनै कामबाट आनन्द हुन्छ भने गर्ने अनुमति दिन्छ । उदार शिक्षाले आफैँ चिन्तन गर्न सिकाउँछ । किनभने उत्तर हामीले आफूभित्रै पाउँछौँ ।’’

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

नेपालमा उदारवादमा विश्वास गर्ने व्यक्ति त होलान् राजनीतिक दल भने छैनन् भने हुन्छ । स्थापनाको घोषणापत्र हेर्ने हो भने नेपाली कांग्रेसलाई उदारवादी दल भन्न सकिन्छ । जनक्रान्तिताका कांग्रेसका नेताहरूले नेपालको आधुनिकीकरणको नेतृत्व गर्दा सामाजिक क्रान्तिको मार्ग अपनाएका थिए । कांग्रेसले २०१२ सालमा आफूलाई विधिवत् ‘समाजवादी’ घोषणा नगर्दासम्म यो पार्टी उदार लोकतन्त्रवादी नै थियो । त्यसपछि पनि कांग्रेसको नेता र नीतिमा ठूलो अन्तर त देखिँदैन तर पार्टी महाधिवेशनले नै समाजवादी भनिसकेपछि उनीहरूले नै नसच्याएसम्म अरूले उदारवादी भन्न त मिलेन । कांग्रेसका सिद्धान्तकार मानिने बीपी कोइरालाका विसं २०३३ पछिका भाषणहरूमा भने समाजवादीभन्दा उदार लोकतन्त्रवादी मान्यता नै प्रतिध्वनित हुन्छ ।

अहिले त यसै पनि कांग्रेसमा सिद्धान्तको बहस सन्दर्भहीन हुन्छ होला । अहिले आचरणका दृष्टिले उदार त परैजाओस् लोकतान्त्रिक भन्न मिल्ने व्यक्तिहरू पनि कांग्रेसको नेतृत्वमा बिरलै होलान् । नेपाली कांग्रेसमा यसै पनि एउटा विसंगत अवस्था उत्पन्न भएको थियो २०१७ सालपछि । उदार लोकतान्त्रिक संस्कार भएकाहरू धेरै जना कांग्रेसको मूल प्रवाहमा टिक्न सकेनन् । अनुदार पञ्चायतलाई पनि तिनले आत्मसात् गर्न सकेनन् । पञ्चायतविरुद्ध तीन दशक संघर्ष गर्ने नेताहरूका तुलनामा पंचायतमा विभिन्न कालखण्डमा प्रवेश गरेका श्रीभद्र शर्मा, परशुनारायण चौधरी, काशीनाथ गौतम, विश्वबन्धु थापाहरू आचरण र व्यवहारका दृष्टिमा बढी लोकतान्त्रिक थिए । लोकतन्त्रप्रति अविचल निष्ठावान् नेताहरू गणेशमान सिंह, कृष्णप्रसाद भट्टराई, गिरिजाप्रसाद कोइराला व्यवहारमा अपेक्षाकृत लोकतान्त्रिक थिएनन् । लाग्छ, यो विडम्बनाबाट कांग्रेस अहिले पनि मुक्त छैन । आफूलाई ‘समाजवादी’ पार्टीका नेता ठान्नेहरू अधिकांशको आचरण सामन्ती हैकमवादीको जस्तो छ । 

Global Ime bank

कम्युनिस्टलगायत अनुदार र अधिनायकवादी शासनका पक्षधरहरूका लागि अहिलेको विश्व परिस्थिति नै अनुकूल छ भने दक्षिण एसिया त झन् मलिलो हुँदै गएको छ । यस्तोमा नेपाली समाजलाई अनुदार कट्टरपन्थतर्फ धकेल्नबाट जोगाउन उदार लोकतन्त्रवादीले मात्र सक्छन् । शासन पद्धतिका रूपमा लोकतन्त्र नौलो भए पनि नेपाली समाज प्रकृतिका आधारमा उदार नै हो । तर, समाजको उदार चरित्र प्रायः अव्यक्त र अप्रकट हुन्छ । काठमाडौंका नेवारहरू समुदायको अस्तित्वमा आक्रमण भएपछि जाग्छन् तर अतिक्रमण रोक्ने रुचि राख्दैनन् । पश्चिम पहाड र मध्यतराईको बाहेक अरू समाज पनि अनुदार हैन । यद्यपि, समाजको यो उदार चरित्रप्रति राजनीति गर्नेमध्ये कसैले कहिल्यै गौरव गरेको वा जनतालाई सम्झाएको थाहा छैन । 

नेपाली कांग्रेसले देशव्यापी जागरण अभियानको एउटा चरण भर्खरै पूरा गरेको समाचार सार्वजनिक भएको छ । जनताको स्तरमा नपुगेको जागरण कार्यक्रम लगभग कार्यकर्ता प्रशिक्षणको प्रकृतिको भएजस्तो देखिन्छ । जेहोस्, कांग्रेसका केन्द्रीय नेताहरू हजारौं कार्यकर्तासम्म पुगे । सरकारका कमजोरीहरूविरुद्ध कार्यकर्तालाई तिनले तिखारे होलान् पनि । परन्तु, उदार लोकतन्त्रका यी मूल्यमान्यतामा सरकारले अतिक्रमण गरेकाले विरोध गर्नु परेको हो भनेर ‘उदार लोकतन्त्र’ शब्दको उच्चारण बिरलैले गरे होलान् । सैद्धान्तिक आधारविनाको विरोध पानीको फोकाजस्तै हो । यस्तै, देशका एकतिहाइ स्थानीय तहहरूमा नेपाली कांग्रेसबाट चुनाव जितेका प्रतिनिधिको नेतृत्व छ । तिनको कार्यशैलीमा नवीनता, सिर्जनशीलता देखिएको छैन । कम्युनिस्टहरूको ‘विकासे दोहन’ भन्दा फरक भएको अहिलेसम्म सुनेको छैन । बीपीका अनुयायी भन्नेहरू वातावरणका हकमा पनि स्टालिनको भन्दा फरक शैली अपनाउन सकेका छैनन् । केन्द्रीय नेतृत्वमा पनि यस विषयमा स्पष्टता छैन । वनमा डोजर कुदाउने अहिलेको विकासे शैलीको बीपीले धेरै पहिले नै विरोध गरेका थिए । बीपीको विकास अवधारणाको जर्मनीका पूर्व चान्सलर विली ब्रान्टले समेत ‘वैकल्पिक विकास चिन्तन’का रूपमा सराहना गरेका थिए । अहिलेको दिगो विकास र वातावरण संरक्षण नारा बन्नुभन्दा पहिलेको अर्थात् सन् १९८० को दशकको कुरा हो यो । 

कांग्रेसको जागरण अभियानमा खोलैपिच्छे स्काभेटर लगाएर भारवहन क्षमताभन्दा बढी खोतल्नु दीर्घकालीनरूपमा आत्मघाती हुन्छ भनेर कुनै नेताले भने होलान् त? उदार लोकतन्त्र र वातावरण संरक्षणबीच गहिरो सम्बन्ध छ । तर, नेपाली कांग्रेसमा कसैले बुझ्न खोजेका होलान् जस्तो देखिँदैन । कांग्रेस नेतृत्वको कुनै एउटा स्थानीय तहले पनि कम्युनिस्टहरूभन्दा फरक मानवकेन्द्री र वातावरण मैत्री योजना र कार्यक्रम बनाएको थाहा भएको छैन । उनीहरू त भानु नगरपालिकाका कर्मचारीले अनिवार्य बिर्खे टोपी लगाउनेजस्तो नियम बनाउन व्यस्त छन् । सके बिर्खे टोपी किन्ने पैसा नगरपालिकाले नै दिने होला ! भानुभक्तको जन्मस्थल भएकाले नगरपालिकाले प्रयोग गर्ने नेपाली शुद्ध र सरल होस् भन्नेमा तिनको ध्यान छैन । यो त एउटा उदाहरणमात्र हो । यसैले नेपाली कांग्रेस उदार लोकतन्त्रको बाटोबाट धेरै टाढा गइसकेको देखिन्छ । अरू कुनै शक्ति उदार त टाढाको कुरा सैद्धान्तिकरूपमा लोकतान्त्रिक पनि छैनन् । कम्युनिज्म लोकतन्त्रको प्रतिवादमा जन्मेको सिद्धान्त हो । क्षेत्रीय र जातीय साम्प्रदायिक दलहरू उदार र लोकतान्त्रिक हुनै सक्तैनन् । अनुदार परम्परावादीबाट उदार लोकतन्त्रको रक्षा हुने कल्पना पनि गर्न मिल्दैन । 
नेपाल दक्षिण एसियाको अनुदार भलमा बग्लामात्रै कि थप कट्टरताको पासोमा पनि पर्ला ?  

 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: सोमबार, असार २, २०७६  १६:४९
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
ICACICAC