site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
विचार
Nabil BankNabil Bank
Sarbottam CementSarbottam Cement
माउसुलीको माया र संरक्षण राजनीति 

घरको छतमा टाँसिएर बस्ने माउसुलीको आफ्नै कथा छ । एक जना बुज्रुग आफन्तले मलाई त्यसको लामो कथा सुनाउनु भएको थियो । त्यो कथा म यहाँ सकेसम्म इमानदार भएर राख्ने प्रयास गर्दैछु । त्यो माउसुली सँगै एउटै छतमुनि बस्ने मानिसहरूलनई अथाह प्रेम गर्छ । उसले कति माया गर्छ भनेर कल्पनै गर्न सकिन्न । त्यो अथाह मायाका बीच उसको मनमा सबैभन्दा ठूलो डर पनि हुँदो रहेछ : यो छत कुनै दिन खसेर यी मानिसहरू मर्नेछन् । हो, यही डर र मायाको कारणले ऊ छतमा छाटिएर बस्छ र आफ्नो कामप्रति गौरव गर्छ । मैले छत नथामे बिचरा मानिसहरू यो घरमा कसरी बस्लान् भन्ने चिन्ताले माउसुली आफू बसेको छत छोडेर कतै जाँदैन । उसका हातगोडा गलुन् वा पसिना निस्कोस् ऊ त्यो छतलाई थामेर बसिरहन्छ । वास्तवमा उसको पूरै जीवन नै यही अभ्यासमा बित्छ ।

माउसुलीको यो मोह मलाई दुई अर्थमा अत्यन्त रोचक लागेको छ । पहिलो, उसको अत्यधिक प्रेमले कुनै फल नदिए पनि उसको धैर्यले उसलाई छतमा उल्टो पारेर टिपिक्क टाँसिराख्छ । कुनै मूल्य नभएको मोहमा परेर इतिहासमा मानिसले धेरै गुमाएका अनेक उदाहरण छन् । नेपाली कांग्रेसका नेता खुमबहादुर खड्काको विषयलाई लिएर आक्रोशित नेपाली कांग्रेसका कार्यकर्ता पार्टी मुख्यालयमा जम्मा भए । तर, जे जसरी निर्णय भयो त्यसलाई पार्टीले स्वीकार गर्नु नै पर्यो । समग्र पार्टीले जोगाउन सक्नेभन्दा माथिको कुरा भनेर पार्टीले स्वीकार्नु पर्यो । माउसुलीको मोह मिथ्या हो भनी बुझ्नेले कसैले चाहेर वा नचाहेर कसैलाई जोगाउन सक्तैन भन्ने समयको सन्देशलाई सहजै चिन्न सक्छ । मानिसले तर्कसंगत विचारलाई स्थान दिँदैन भने उसको सागर केही समय त रोकिन्छ तर बाँध चाहि त्यति बलियो बन्दैन । त्यो बाँध फुट्छ एक दिन ।

अत्याधिक प्रेमले मात्र कसैलाई सत्तामा टिकाउने भए सत्ता संघर्षमा मानिसले जीवन नै गुमाएका कथा इतिहासमा हुने थिएनन् होला । रोममा पश्चिम मुख्यालयका जनरल जुलिएस सिजर थिए भने पूर्वी मुख्यालयको नेतृत्व पोम्पीले सम्हालेका थिए ।

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

सिजरका सहयोगी थिए मार्क एन्थोनी भने ब्रुट्स पोम्पीका अत्यन्त प्रिय पात्र थिए । सम्पूर्ण रोमको सम्राट को हुने भन्ने संघर्षमा कसैको प्रेमले कसैलाई जोगाउन सकेन । ब्रुटसको असिम प्रेम हुँदाहुँदै पनि सिजर र एन्थोनीको समूहले पोम्पीलाई मार्यो । त्यस्तै जति न शक्ति संचित गरिराखेको भए पनि सिजरको हत्या ब्रुट्स र उनको समूहले गर्यो । हो, एन्थोनीले आफ्ना प्रिय जनरलको हत्याको बदला लिन एउटै भाषणले रोममा आगो लगाएको सेक्सपियरले उल्लेख गरेका छन् । तर, कुनै पनि माउसुलीको मोहले कसैलाई जोगाउन भने नसकेको साक्षी इतिहास । हामीले इतिहासको यो अनुभवलाई वर्तमानमा उपेक्षा गर्न मिल्दैन । 

गलत पात्र र प्रवृत्ति लिएर हिँड्ने मानिसले केही समयका लागि सुख र प्रशंसा त अवश्य पनि पाउँछ । किनभने, शक्तिको वरपर हिँड्नेहरूको एउटा ठूलो झुन्ड सधैँ तैनाथ हुन्छ । त्यसलाई डायमण्ड शमशेरले आफ्नो प्रसिद्ध उपन्यास ‘सेतो बाघ’मा भोला प्रवृत्तिको रूपमा चित्रण गरेका छन् । हो, यो सबैभन्दा चलाख र गतिशील तत्त्वले राजनीतिको मियो सम्हाल्ने वर्ग पहिचान गर्छ र त्यसलाई एउटा भुलभुलैयामा पार्छ । जसले जे सुन्न चाहेको त्यही सुनाएर आफ्नो स्वार्थ सिद्धि गर्ने दाउमा हिँडेको हुन्छ । भोला भनेको पात्रभन्दा माथिको प्रवृत्ति हो । त्यसलाई बुझ्न नसकेर जंगबहादुरको वंशमा ठूलो क्षति भएको उपन्यासमा देखाइएको छ । वास्तवमा भोला सत्ताभ्यासीमा माउसुलीको करूणा र मोहको बीजारोपण गरेर सत्ता र शक्तिको दलालीमा व्यस्त रहन्छ । आफ्ना लागि पर्याप्त लाभ आर्जन गर्छ । स्वाथै पूरा गर्ने क्रममा देश र समाजको दिशाबोध, गन्तव्य पहिचान आदि सबैलाई तिलाञ्जली दिएर सत्ताको दलालीमा यी पात्र व्यस्त रहन्छन् ।

Global Ime bank

हाम्रो समयको यस प्रवृत्तिका सबैभन्दा ठूलो उदाहरण तत्कालीन राजा ज्ञानेन्द्र हुन् । उनको माउसुली मोहले गर्दा दरबारको अप्रियता कुन कुराले बढाइरहेको थियो भन्ने बुझ्न सकेनन् । खासमा विभिन्न स्थलमा विभिन्न प्रकारले उनका छोराले जनतालाई सताइरहेका थिए । राजा वीरेन्द्रको वंशनाशपछि राजपरिषद् स्थायी समितिको निर्णयानुसार त्यस समयको संविधान र कानुनको तर्क विधानले राजगद्दीको उत्तराधिकारी बन्न पुगेका ज्ञानेन्द्र शाहको विश्वास जनविवेकमाथि भएको भए उनले आफ्नो छोरामप्रति माउसुलीको मोह देखाउने थिएनन् । तर, परिस्थिति उल्टो भयो । ज्ञानेन्द्रले सबैतिर अप्रिय छोरालाई राजगद्दीको उत्तराधिकारी अर्थात् युवराजधिराज घोषणा गरे, दसैंको टीकाको दिनमा । हुन सक्छ, उनले त्यो व्यस्त समयलाई आफ्नो पक्षमा प्रयोग गर्न चाहेका थिए । तर, जनताले उनको माउसुलीको मोहलाई आफ्नो खातामा राम्ररी सिलसिला मिलाएर राखेका थिए । परिणामतः गणतन्त्रको मार्ग जनविवेकले पहिल्यायो । अहिले ज्ञानेन्द्रसँग न त गद्दी छ न त छोरा नै सँगै छन् । उनले समयमा नै माउसुलीको मोह त्याग गर्न सकेका भए परिस्थिति अर्कै पनि हुन सक्थ्यो ।

माउसुलीको मोहको दोस्रो रोचक पाटो उसको आत्मरति नै हो । सत्ताको सुख सबैभन्दा तेज तर अवास्तविक हुन्छ । सत्तामा हुने मानिसलाई आफू नै न्याय र ज्ञानको स्रोत हुँ भन्ने घमण्ड चढ्न गयो भने तर्कको मार्गबाट उसको आत्मा भड्किन्छ र वितर्कमात्र होइन उसले कुतर्क गर्न थाल्छ । हामीले यस्ता सन्कीबाट कुनै कुराको आशा गर्नु व्यर्थ हुन्छ । भन्न त सबैभन्दा बढी प्रजातन्त्रको कुरा राजा महेन्द्रले गर्थे । उनले पञ्चायतलाई यो देशको माटो सुहाउने राज्य व्यवस्थाको रूपमा व्याख्या गरेका थिए र प्रजातन्त्रप्रतिको उनको चिन्ता सबैभन्दा उग्र देखिन्थ्यो । उनले पञ्चायती प्रजातन्त्रको दर्शनको आधारमा राष्ट्रको आर्थिक विकासको सपना देखेका थिए । तर, मानिसले बिस्तारै तर्क गरे र उनका वाचा र प्रतिज्ञालाई न्यायको तराजुमा जोखे । बाटाघाटा, पुलपुलेसा र विभिन्न उद्योगलाई सरकारी तबरबाट संस्थागत गर्ने महेन्द्रको राजनीतिक चिन्तनमा जनता भन्ने राज्यको महत्त्वपूर्ण तत्त्वलाई पूर्णरूपमा अर्थहीन, शक्तिहीन ठानेर राजाले शासन गरेको थाहा भएको क्षण जनतामा विद्रोहको चेत जन्मियो । महेन्द्रले विकास र प्रजातन्त्रको आत्मरतिको जगमा पञ्चायत खडा गरेका थिए । जनताले उनको कागजको हातीलाई फु गरेर २०४६ सालमा उँडाइदिए ।

यो सूचना र प्रविधिको युग हो । कसले कसको बारेमा के जानकारी, सूचना वा तथ्यांक राखेको हुन्छ भनेर कसैले ठोकुवा गर्न सक्दैन । यस्तो युगमा कुन दिन कसको बारेमा कुन सूचना सार्वजनिक हुन्छ भन्ने अनुमान पनि गर्न सकिँदैन । सामाजिक सञ्जालको युगमा कुनै व्यक्तिका बारेमा सार्वजनिक धारणा बन्न र भत्किन समय नै लाग्दैन । यस्तो तरल समयमा सार्वजनिक जीवनमा स्वतन्त्र रूपमा शक्ति अभ्यास गर्ने कुनै पनि व्यक्तिलाई अर्को व्यक्तिले संरक्षणमा लिन सक्तैन र लिनु पनि हुँदैन । तर, पनि केही नेतालाई आफ्ना साथीहरूको संरक्षण गर्न किन मन लाग्छ होला ? यो प्रश्नको उत्तर खोज्न हामी हाम्रो समयभन्दा केही पछाडि फर्कनुपर्ने हुन्छ ।

नेपाली समाजको सामन्ती चरित्र रूपान्तरण भइसकेको छैन । सामन्ती समाजको सबैभन्दा ठूलो विशेषता यसमा हरेक समूह र गुटको आआफ्नै संरक्षक हुन्छ । शाही सत्ताको समयमा नै आफूलाई राजाको बराबरीमा लगेको मानेर रमाउने नेताहरूले आफूलाई राजाको प्रतिस्थापन नै मान्न थालिसकेका थिए । बिस्तारै त्यस्ता सहायक शक्ति केन्द्रको आसपास परिक्रमा गर्ने राजनीतिक दलाल वर्गको विकास भइरहेको थियो । त्यो राजनीतिक शक्तिको दलाली गर्ने वर्गले आफ्ना संरक्षक सामन्तको राजनीतिक प्रभावका आधारमा आफूलाई आर्थिकरूपमा खडा गर्ने यत्न गथ्र्याे । यसरी राजनीतिक पार्टीका मुख्यालयहरूमा सामन्तवादले आफूलाई प्रतिस्थापन गर्न पुग्यो र संरक्षण राजनीतिको सुरू हुन पुग्यो ।

स्वरूपमा त हामीले शाही सत्ताको अन्त्य गरेर गणतन्त्रको स्थापना गर्यौँ तर सारमा हेर्ने हो भने सामन्तवादलाई हामीले समाजको प्रमुख मार्गनिर्देशक सिद्धान्तको रूपमा स्वीकार गरेका छौँ । यही समान्तवाद वर्तमान समाजको माउसुली हो र त्यसको मोहले सधैँ उसका नजिकमा रहनेलाई संरक्षणमा राखिरहन्छ । गणतन्त्रको सबैभन्दा सुन्दरतम पक्ष चुनाव हो । हुनत सामन्तवादको सबैभन्दा जटिल अभ्यास दलहरूले आफ्नो दलको नेतृत्व चयनमा गर्नेगरेका छन् । नेपाली कांग्रेसको महासमितिको निर्णयको विवाद यसकै एउटा उदाहरण हो भने नेपाल कम्युनिस्ट पार्टी (नेकपा)को केन्द्रीय समितिदेखि स्थानीय समितिसम्मको ‘समझदारी’ पनि यसैको अभ्यास हो । सामन्तहरूको हैकम कामय रहेको समाजमा उनीहरूको माउसुली मोह कायम हुन्छ र उनीहरूले आफ्नो संरक्षणको कारण कसैको राजनीतिक भविष्य सुरक्षित हुन्छ भन्ने ठान्छन् । तर, जनताले पनि सामन्ती अभ्यासलाई सूक्ष्म अवलोकन गरिरहेका हुन्छन् । प्रमुख प्रश्न उनीहरूले तिरस्कार कसरी गर्छन् भन्नेमात्रै हो । जनविवेकलाई गलहत्याइएको समयमा जनताले चुनावबाट पाखा लगाउन पनि सक्छन्, सडकबाट विद्रोह पनि गर्न सक्छन् । त्यसका लागि वैकल्पिक नेतृत्वको विकास कसरी हुन्छ त्यो भने हेर्नुपर्छ ।

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: आइतबार, वैशाख २२, २०७६  १०:१८
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
ICACICAC