site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
अन्तर्वार्ता
Nabil BankNabil Bank
 कविता लेखेर मात्रै कविता हुँदैन
Sarbottam CementSarbottam Cement

(विद्रोही तथा आलोचनात्मक चेतका कविता लेख्न र पढ्न रुचाउने कवि स्नेह सायमिको कविता लेखनको क्रम ३० को दशकदेखि नै सुरु भएको हो । ४० वर्षअघि नै उपत्यकाव्यापी कविता प्रतिस्पर्धामा विजयी कवि सायमि आज पनि कविता लेखनमा उत्तिकै सक्रिय छन् । नेपाल प्रज्ञा प्रतिष्ठानको आयोजनामा सम्पन्न २०७७ सालको कविता महोत्सवका निर्णायकसमेत रहेका सायमिसँग समकालीन कविता लेखनका विषयमा कुराकानी भएको छ । प्रस्तुत छ, सायमिसँग बाह्रखरीका राजेश खनालले गरेको कुराकानीको अंश ।)

अहिलेको कविता लेखनको समग्र प्रवृत्तिलाई कसरी हेरिरहनुभएको छ ? के अहिलेका कविता राजनीतितर्फ बढी उन्मुख हुँदै गएको हो ?
हेर्नुस्, राजनीति पनि एउटा दर्शन नै हो । राजनीतिले पनि मानिसको जीवनमा प्रभाव पारेकै हुन्छ । त्यसैले राजनीतिमाथि कविता लेख्न हुँदैन भन्ने होइन । राजनीतिक विषयवस्तुमाथि पनि कविता लेखिनुपर्छ, तर राजनीति लेखे पनि, दर्शन लेखे पनि अथवा अरू कुनै विषयलाई लिएर कविता लेखिए पनि, त्योचाहिँ समाजलाई अग्रगतिमा लैजानका लागि मानक भने हुनुपर्छ । सक्षम हुनुपर्छ । अग्रगमनका लागि सहयोगी हुनुपर्छ । 

साँच्चै भन्नु पर्दा कुनै–कुनै कविता त समाजलाई पछाडि धकेल्ने खालका पनि छन् । त्यस्ता कविता लेखिनु हुन्न । हामीले सोच्ने भनेको समाजलाई कसरी अगाडि बढाउने भन्ने हो । कुनै किसिमले समाज त अगाडि बढ्छ नै । तर समाजको अग्रगमनलाई अगाडि लैजान यसले मद्दत गर्यो कि गरेन भन्ने हेरिनुपर्छ । अनि अर्को कुरो, कविता लेखेर मात्रै कविता हुँदैन । कविता भयो कि भएन भन्नेतर्फ पनि ध्यान दिइनुपर्छ । 

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

कविता भयो वा भएन भनेर मापन गर्ने आधार के–हो त ?
म एउटा उदाहरण दिन्छु, मेरो एउटा कविताको किताब फ्रेन्च भाषामा अनुवाद हुने कुरो चल्यो । अरू पनि केही भाषामा कविता अनुवाद भइसकेको हो । एकजना मित्रले फ्रेन्चमा अनुवाद गर्छु भन्नुभयो । अनि मैले उहाँको भनाइ स्वीकार गरिनँ । मैले उहाँलाई भनेँ ‘भाषा मात्रै जानेर हुँदैन । तपाईंलाई कविताको ज्ञान छ ? यदि तपाईंंलाई कविताको ज्ञान छैन भने तपाईंले कविताको अनुवाद गर्न सक्नु हुन्न । तपाईंले अनुवाद गरिदिनुहुन्छ । मेरा लागि त राम्रै होला, तर तपार्इंले कस्तो अनुवाद गर्नुहुन्छ, त्यो हाम्रा लागि चासोको विषय हुन्छ । तपाईंले कविता बुझ्नुभयो भने राम्रो अनुवाद गर्नुहोला । नभए कविताको अनुवाद गर्न तपाईंले सक्नुहुन्न’ ।

अर्थात्, कविता लेख्ने कला, कवितालाई कविता बनाउने सीप हरेक कविमा हुनुपर्छ भन्ने मलाई लाग्छ । नभए कविता कविता हुन्न । यदि कविता कविता बन्दैन भने गद्य वा निबन्ध वा अनुभूति लेखे बेस ! तर तिनै भावनालाई काव्यात्मक स्वरूप दिन भने बेग्लै कौशल चाहिन्छ । र त्यस किसिमको कौशल नभईकन एउटा कवि कवि हुन सक्तैन । 

Global Ime bank

शब्दको भण्डार पोखेर मात्रै कविता लेखिइँदैन । कवि भइँदैन । तर अचेल त्यस्ता कविताहरू धेरै आए भन्ने लाग्छ मलाई । हुन त त्यसो भन्दैमा कविता नलेख्नू भन्ने कुरा होइन । त्यसरी नै कविता लेखेर अगाडि बढ्ने हो । तर आफूलाई परिमार्जित गरेर त लानुपर्यो ।

तर अचेल क्लिष्ट शब्दहरू भरेर कविता लेखिँदै आइएको देखिएको छ । भूपिको कवितामा कहिले पनि क्लिष्टता भेटिएन । त्यस स्वरूपमा कविहरू किन जान नसकेका होलान् ? यस्तो प्रवृत्ति किन बढ्दो छ ?
हामीभन्दा अग्रज केही कविले पनि कविता लेख्दा क्लिष्ट शब्दहरूको प्रयोग बढी गर्नुभयो । त्यसैलाई धेरैले कविता भने । तर मेरो विचारमा क्लिष्ट शब्दहरूको संग्रह कविता हुनसक्दैन । हो, लेखक कविमा शब्द भण्डार धेरै हुनुपर्छ । शब्दहरूको प्रयोग गरिनुपर्छ । तर क्लिष्ट शब्दहरूको प्रयोग मात्रै कविता हुँदैन । हामीले चाह्यौँ भने अत्यन्तै सरल र सहज शब्दहरूबाटै उच्चकोटीको कविता बन्न सक्छ । कविता बनिरहेको छ । म आफैंले कविता लेख्दा पनि क्लिष्ट शब्दहरू प्रयोग गर्दिनँ । प्रयोग भएको छ भने त्यसको सम्पादन गर्दा सरल शब्द खोजेर राख्ने प्रयास गर्छु । ताकि पाठकहरूलाई बुझ्न सहज होस् । कविले पोख्न खोजेको भाव र सम्प्रेषण सहज हुनुपर्छ, कुनै पनि कवितामा ।

कहिलेकाहीँ सरल शब्दका कवितालाई ‘धेरै सरल भयो’ भन्ने टिप्पणी पनि हुने गरेको छ । अर्थात् खोजी क्लिष्टताको पनि गरिन्छ ! 
मान्छेको आफ्नो–आफ्नो रुचि हुन्छ । तर मचाहिँ सरलताको पक्षधर हुँ । कतिपयलाई क्लिष्ट शब्दहरू राख्दा कविता बन्यो जस्तो लाग्नसक्छ । तर मैले भनेँ नि, क्लिष्ट शब्दहरूको भण्डार मात्रै कविता होइन । हुँदै होइन ।

क्लिष्ट शब्दहरूको प्रयोगले गलत अर्थ पनि दिइरहेको हुनसक्छ ?
गलत अर्थ पनि दिइरहेको हुनसक्छ । क्लिष्ट शब्द र भाव पाठकले बुझ्दैनन् । मानिसलाई कविता बुझ्न गाह्रो हुन्छ । वास्तवमा कविता लेख्नु र क्लिष्ट शब्दहरूको प्रयोग गर्नु दुई भिन्न कुरा हुन् भन्ने मलाई लाग्छ । त्यसैले क्लिष्ट शब्द राख्दैमा कविता हुन्छ भन्ने म मान्दिनँ । 

उसो भए अहिलेको कविताको धार कता गइरहेको छ भन्ने लाग्छ ?
अहिले कविता प्रस्तुतिका लागि सामाजिक सञ्जाल ठूलो माध्यम बनेको छ । सामाजिक सञ्जालभित्रै पनि धेरै समूह छ, हजारौं मानिस त्यसमा आबद्ध छन् । तर त्यसमा राखिएका कविताहरू हेर्दा, अझै निर्ममतापूर्वक भन्नुपर्दा के लाग्छ भने त्यहाँ अधिकांशतः अ–कविता छन् । सुरुको स्थितिमा त्यो नराम्रो नहोला । अ–कविता भयो भन्दैमा लेख्नै छाड्नु पनि ठीक हुन्न । तर एउटा कुरो के हो भने कविता लेख्ने मित्रहरूले साँच्चैको कविता कस्तो हुन्छ ? भनेर पढिदिए बेस हुन्थ्यो । अथवा पढ्नु भएन तर छलफल मात्रै पनि भइदिए पनि राम्रो हुन्थ्यो । तपाईंले लेखेको कविता मैले आहा ! भनिदिएँ भने तपाईं खुसी हुने । र फेसबुकमा हालिएका कविता नहेरीकनै ‘आहा’ भनेर लेखिदिने धेरै देखिएका छन् । 

पहिले–पहिले हामी आफूले लेखेको कविता एक–अर्कालाई सुनाउँथ्यौं । र कवितामाथि जुन टिप्पणी हुन्थ्यो, त्यसलाई स्वीकार गर्थ्यौँ । कसैले यो भएन भनिदिँदा त्यसलाई हटाएर अरू केही राख्न सकिन्छ कि भनेर सोच्थ्यौँ । मिलाउँथ्यौँ । कुनै कविता छाप्दै नछाप भन्ने साथीहरू पनि थिए । छन् पनि । एउटा कविका लागि त्यस्ता साथीहरूको आवश्यकता हुन्छ । तसर्थ दास कमेन्टलाई एउटा राम्रो कविले रुचाउनु हुँदैन भन्ने मलाई लाग्छ ।

मेरो कवितामा कुनै युवा कविले टिप्पणी गर्छ भने उसको टिप्पणीमाथि विचार गरेर आफ्नो कवितालाई सक्दो मिलाउने प्रयास गर्छु म । त्यसैले एउटा कविले त्यसतर्फ त ध्यान दिनैपर्छ । मेरो भनाइ हो, कवितामाथि कडा वा मिलेन भन्ने टिप्पणी आउँदा आफ्नो कवितालाई फेरि मिलाउने जाँगर हुनुपर्छ, कविमा । त्यसले एउटा कविलाई नै सक्षम बनाउँछ । 

तर कतिपय कवि नकारात्मक टिप्पणी त मनै पराउँदैनन् नि ! 
हो, अहिलेका कविहरूमा सहनशीलता कम छ ।
 
त्यसले एउटा राम्रो कविलाई त मार्दैन र ?
मार्छ । पक्कै मार्छ । मेरो एउटा तीव्र आलोचक हुनु भनेको मेरा लागि फाइदाको कुरा हो । अहिले त्यसरी लिने चलन हराएको छ । एउटा राम्रो निर्माणका लागि कसैले मेरो तीव्र आलोचना गर्छ भने त त्यो मेरो परम मित्र हो भन्ने ठान्छु म । तर खै, तीव्र आलोचना ग्रहण गर्ने चलन नै हरायो ! 

धेरै सिक्नुपर्ने छ कविहरूले, हैन ?
हो । हामीले अझै सिक्नुपर्छ भन्ने युवापुस्ताका कविहरू पनि हुनुहुन्छ । राम्रो कविता लेख्ने युवा कविहरू पनि हुनुहुन्छ । कतिले हामीले सुझाएका कुरा सहज रुपमा ग्रहण गर्नुहुन्छ । कति राम्रो लेखेर पनि चुपचाप बस्ने कविहरू पनि हुनुहुन्छ ।

अनि कविहरूमा कविताप्रतिको साधना कस्तो छ ? साधना आवश्यक छ कि छैन ?
कविता लेखनमा साधना निःतान्त जरुरी छ । विनासाधना कविता लेख्न कठिन छ । अहिले त साधनाभन्दा पनि चाँडै कवि बनौँ भन्ने रहर मौलाएको देखिएको छ ! कसैको कवितासंग्रह छापियो, तर त्यसमा रहेका कविता, कविता भयो कि भएन भनेर हेरिँदैन । बस् मेरो किताब छापियो भन्ने रहरमा नै रमाउने देखिन्छन् । 

कुनै पनि कविताका अगाडिको चार–पाँच पङ्ति पढ्नासाथै त्यो कविता भयो कि भएन भन्ने थाहा लाग्छ । लेखन शैलीबाटै थाहा हुन्छ, कविता कस्तो छ वा कविता भयो अथवा भएन । कुनै कविता माथिदेखि तलसम्मै राम्रो हुन्छ । सललल बगेको । कुनै माथि राम्रो हुन्छ तर तल गएर मिलेको हुँदैन । वा मिलाउन सकिएको हुँदैन । फ्यास्सै हुन्छ । त्यस्ता कविता बिग्रिएको हुन्छ । यस्ता कुरा कर्मीले नै मिलाउनुपर्छ । अरूले मिलाएर हुँदैन । यतातिर कविहरूले नै ध्यान दिनुपर्छ । र त्यो कर्म गर्न साधना चाहिन्छ । 

मलाई त के लाग्छ भने अहिले कविता लेखनमा बहस नै कम भइरहेको छ । जबकि कविता कसरी लेख्ने भन्ने विषयमा व्यापक बहस आवश्यक छ । त्यसले कविता र कविलाई बलियो बनाउँछ । नेपालको उत्कृष्ट भनिएका कविहरूको कविता साउथ एसिया रिजनमा कस्तो स्थितिमा रहलान्, विश्व साहित्यको स्पर्धामा हामीले लेखेका कविता कहाँ पुग्लान्, विदेशका कविहरूले हाम्रा कवितालाई कसरी लेलान्, हामीले त्यसरी सोच्ने बेला भइसकेको छ । विश्वमा नेपाली कविताको स्तर कहाँ छ भनेर सोच्ने हो भने हामी अग्रगामी हुनसक्छौँ । त्यसले हामीलाई विश्वस्तरीय काव्य प्रतिस्पर्धामा लैजान्छ । हैन कविता त कवितै हो भनेर मनलाग्दी लेख्दै जाने हो भने त आफूले खनेको खाल्डोमा आफैं परिन्छ । 

हेर्नुस्, संसारमा कविताको स्वाद बुझ्ने धेरै छन् । कविताको विश्लेषण गर्ने ठूला ठूला विद्वान् मानिसहरू छन् । ती विज्ञहरूका बीचमा आफ्नो कविता पढ्न सक्ने, कविताका विषयमा आफ्नो अवधारणा राख्न सक्ने किसिमबाट हामीले आफूलाई निर्माण गर्न सक्नुपर्छ । 

प्रज्ञा प्रतिष्ठानले आयोजना गरेको कविता महोत्सवहरूको निर्णय बेलाबखत विवादित हुँदै आएको देखिएकै हो । तर तपाईं यसपटक राष्ट्रिय कविता महोत्सवमा निर्णायक समितिमा बस्नुभयो । कस्तो अनुभव रह्यो ?
यसभन्दा अगाडि के–कस्तो भयो, त्यसबारे मलाई खासै अनुभव छैन । वास्तवमा म प्रज्ञा प्रतिष्ठानबाट करिब–करिब जीवनभरै टाढा रहेँ । मैले कहिले पनि त्यसमा रुचि राखिनँ । ०३४–३५ सालतिरको कुरो हो, म उपत्यकाव्यापी कविता प्रतियोगितामा प्रथम भएको थिएँ । जुरीमा हुनुहुन्थ्यो भूपि शेरचन र श्यामदास वैष्णव । भूपिले मेरो पिठ्युमा धाप मार्नुभयो र तपाईंको कविता राम्रो छ भन्नुभयो । त्यसबेला उहाँ एकेडेमीको काव्य विभाग प्रमुख हुनुहुँदो रहेछ । अनि उहाँले मलाई ‘कविता’ पत्रिकाका लागि कविता दिन भन्नुभयो । र म एकेडेमी छिरेको थिएँ । त्यसउप्रान्त म चार वर्षअघि विष्णुविभुजीहरू एकेडेमीमा हुँदा मात्रै छिरेँ । म कहिले प्रज्ञा प्रतिष्ठान नछिरेको मानिस, मलाई त्यसमा रुचि नै नभएको मानिस, मैले खासै ध्यान दिने कुरो पनि थिएन । तर यसपटक उहाँहरूले मलाई जुरीमा बस्न भन्नुभयो । मैले नाइँ भनिनँ । निर्णयका क्रममा हामीलाई कोड नम्बर राखिएको कविता दिइएको थियो । त्यसरी हामीले नाम नभएका कविताहरूबाट चयन गरेका थियौँ । 

मेरो हकमा भने मेरा लागि कविता कविताजस्तो हुनै पर्छ । त्यसदेखि बाहेक म विद्रोही कविता मनपराउने भएकाले च्वासच्वास्ती घोच्ने कविता मलाई मनपर्ने । अलिकति आलोचनात्मक कविता मनपर्ने भएकाले मैले ग्रेडिङ गर्दा त्यस्ता कवितामा ध्यान दिएँ । अरू निर्णायकको रुचि अरू लेखन प्रवृत्तिमा थियो होला । पछि समग्रमा ३० जनाको कविता चयन भए । 

एउटा कुरो मैले स्पष्टतः भन्नैपर्छ, महोत्सवका लागि आएका पाँच सय चानचुन कवितामध्ये अधिकांश कविता राम्रा थिएनन् । विडम्बना ! मलाई कविता छान्न यति गाह्रो भयो कि ! मलाई राम्रो लागेको १०–१२ वटा कविता थिए, जुन मैले छानेको थिएँ । मैले छानेका मध्ये चार–पाँचवटा कविता ३० भित्र परे कि ! 

म यथार्थ भन्नै रुचाउँछु । म डराउँदिनँ । मलाई लप्पनछप्पन गर्नु पनि छैन । वास्तवमा कविता छान्नै गाह्रो भएको थियो मलाई । बडो सकसपूर्ण रह्यो त्यो क्षण ! प्रज्ञा प्रतिष्ठानले भने अति गौरव गर्यो, ५ सयमाथिको संख्यामा कविता आयो भनेर । तर स्तरीय कविता आएनन् । स्तरीय कविता लेख्ने कविहरू पनि सहभागी हुनुपथ्र्यो । भएनन् । 
धेरै कुरा थाहा पाइयो यसपटक निर्णायक समितिमा बसेर । र अर्को वर्ष पनि मलाई जुरी राख्ने भए यस्तो गर्छु र यसरी निर्णय गर्नुपर्छ भन्ने मनमा रहेको छ । तर अर्को वर्ष जुरीमा राख्दैनन् (यति भन्दै गर्दा कवि सायमि मज्जाले हाँसे) । 

धेरैपछि एकेडेमीसँग अलिकति मात्रै भए पनि जोडिँदा के अनुभव गर्नुभयो ?
मलाई एउटा अनुभव के भयो भने, म आफैं लामो समयदेखि प्रज्ञा प्रतिष्ठानबाट टाढिएको थिएँ । तर त्यसोे गर्नु हुँदैनथ्यो भन्ने भयो । किनभने त्यो त हामीले तिरेको करबाट चलेको संस्था हो । त्यसमा हामीले हस्तक्षेप नै गर्नुपर्ने रहेछ भन्ने लाग्यो । राज्यले निर्माण गरेको कवि, लेखक, साहित्यकारहरूको ठाउँमा लेखक कविहरूले हस्तक्षेप गरेको, सहभागी भएकै राम्रो । टाढियो भने त नजिक हुनेहरू नै पो हाबी हुने भए !

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शनिबार, पुस १८, २०७७  ११:४७
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
ICACICAC