site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
साहित्य
Nabil BankNabil Bank
म, मोहना अन्सारी
Sarbottam CementSarbottam Cement
Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia
Global Ime bank
पुनम डीसी बाँकेको निम्नवर्गीय मुस्लिम परिवारमा जन्मिएर अहिले राष्ट्रिय मानवअधिकार आयोगकी आयुक्त बनेकी मोहना अन्सारीले ‘बाह्रखरी’की पुनम डीसीसँग मनका कुरा खोलिन् । उनको परिचय र संघर्ष उनकै आफ्नै शब्दमा ः
 
पारिवारिक संघर्ष
सम्पत्तिको नाममा एक टुक्रा जमिन थियो । त्यसैमा ओत लाग्ने सानो घर थियो । त्यही घरमा हामी काका–काकी, फुपू, भाइबहिनी अनि आमाबुबासँग बस्थ्यौं । बुबा ज्यालादारी काम गर्नुहुन्थ्यो । त्यो घरमा पनि जमिनदारले आँखा लगाइरहेको रहेछ ।
हामी बस्दै आएको ऐलानी जग्गा थियो । त्यतिबेला जग्गा भोगचलन गरेको व्यक्तिको नाममा नामसारी गरिएको थियो । प्रायः सबै जग्गा त्यस्तै थिए । तर, जमिनदारले आफ्नो जग्गा भनेर दाबी गर्दै आएको थियो । आफ्नो जग्गा भन्दै उसले जिल्ला अदालत हुँदै सर्वोच्चमा पनि मुद्दा हाल्यो । बुबाले पनि हिम्मत नहारी २० वर्षसम्म निरन्तर लडिरहनुभयो । अन्त्यमा जमिनदारकै जित भयो । अनि रित्तो हात घर फर्किनुपर्यो ।
३० वर्षदेखि बस्दै आएको घर बुबाले ज्यालादारी काम गरेर बनाउनुभएको थियो । घरसहितको जमिन गुमाउनु परेपछि उहाँ निकै पीडामा हुनुहुन्थ्यो । बुबाको त्यो पीडा म पनि केही महसुस गर्न सक्थें । घरमा कोही पढेलेखेको थिएन । त्यसैले बुबा भन्ने गर्नुहुन्थ्यो, “घरमा कोही बुझ्ने मान्छे चाहिँदो रहेछ ।”
हामी अलि बुझ्ने भएपछि आफ्नो पीडा सुनाउनुहुन्थ्यो र हामीलाई पढ्न हौस्याउनुहुन्थ्यो । ‘भू–माफियाले मेरो घरजग्गा खाइदियो’ भन्दै हामीलाई दुःख सुनाउनुहुन्थ्यो । ऐलानी जग्गा भए पनि बुबाले कर तिर्ने गर्नुहुन्थ्यो । पैसा खुवाएर जमिनदारले हाम्रो घरजग्गा आफ्नो नाममा नामसारी गरेको रहेछ । 
बुबाले पाएको त्यो दुःखले मलाई झन् कडा बनाउँदै लगेको थियो । अन्याय सहनु हँुदैन भन्ने भावना जागृत भएको थियो ममा । मुस्लिम समुदायको सोच पनि अलि रुढीवादी नै हुन्थ्यो । छोरीले पढ्नु हुँदैन, बुर्का लगाएर शरीर छोप्नुपर्छ भन्ने धारणा थियो । तर, म बुुर्का लगाउँदिनथें । घरमा पनि मलाई कुनै रोकटोक थिएन । समाजका मान्छेले मेरो कुरा काट्दै आमाबुबाको कान भरिदिन्थे र उनीहरूको कुरा सुनेर आमा मसँग रिसाउनुहुन्थ्यो । 
घर गुमेपछि हामी भाडाको घरमा बस्न थालेका थियौं । पहिले कसरी पढाउने चिन्ताले सताइरहने बाबालाई घर गुमाएपछि कहाँ राख्ने र के खुवाउने भन्ने चिन्ताले पनि सताएको थियो । दुःख–सुख जे भए पनि छोराछोरीलाई पढाउनुपर्छ भन्ने बुबाको सोच थियो । मेरो बाबा अरुभन्दा अलि फरक स्वभावको हुनुहुन्थ्यो ।
मुस्लिम बाहुल्य रहेको नेपालगन्जमा मेरो जन्म भएको थियो । मलाई थाहा छैन– आमाको कतिऔं सन्तानको रूपमा म जन्मिएँ । बाँचेका सन्तानमध्ये म माहिली छोरी हुँ । आमाका धेरै बच्चा खेर गएका थिए । एक जना भाइसहित हामी ६ जना दिदीबहिनी अहिले छौं । 
 
शिक्षा नै चुनौती
निम्नवर्गीय परिवारमा जन्मिएकाले हाम्रा लागि शिक्षा नै मुख्य चुनौती थियो । आर्थिक समस्याले गर्दा मैले पढाइलाई निरन्तरता दिन सकिनँ । मैले ‘ग्याप’ नगरेको कुनै वर्ष नै हुँदैनथ्यो । ‘ग्याप’ गरेरै भए पनि कानुन विषयमा स्नात्तकसम्म पढ्न सकें ।
बुबा साह्रै मेहनेती हुनुहुन्थ्यो । त्यतिबेला रात्रि शिक्षा पढाइ हुन्थ्यो । बुबाले पनि राति गएर भए पनि त्यो शिक्षा लिनुभएको थियो । उहाँलाई सामान्य पढ्न–लेख्न आउँथ्यो । आफूले पढ्न नपाए पनि छोराछोरीलाई पढाउनुपर्छ भन्ने बाबाको अठोट थियो । उहाँको त्यही अठोटका कारण हामी सबैले पढ्न पाएका हौं । गाउँको नजिकै रहेको डाँफे लालीगुराँस स्कुलबाट मैले शिक्षा प्रारम्भ गरें । तर, आर्थिक अभावले दुई वर्षमै पढाइ छोड्नुप¥यो ।
हाम्रो मुस्लिम समुदायमा आफ्नो धर्मसम्बन्धी धेरै कुरा सिक्नुपर्छ र सिकाइन्छ । घरमा शिक्षक राखेर भए पनि यो कुरा सिकाइन्थ्यो । हाम्रा लागि पनि शिक्षक नै राखिएको थियो । उर्दू र हिन्दी भाषा सिक्न भनेर मदरसा गएँ । त्यो कुरा आमालाई मन परेको थिएन । मदरसा बन्द भएपछि पढाइ छाडेर घरमै बसें । केही समयपछि भाइलाई बोर्डिङ र मलाई सरकारी विद्यालय पठाइयो । त्यो कुरा मलाई चित्त बुझेन र बुबासँग झगडा गरेँ, तर केही भएन । घरमा छोराछोरीमा केही विभेद भएको पाउँथें । खाने–लाउने अनि घुमफिर गर्ने कुरामा छोरालाई अलि बढी स्वतन्त्रता हुन्थ्यो ।
 
घरमा किताब–कापी किन्न समस्या हुन्थ्यो अनि मैले पढाइ छोड्नुपथ्र्यो । ठूलो भइसकेपछि मात्रै मैले मंगल माविमा प्राथमिक तहको पढाइ सुरु गरें । बुबाले म ७ कक्षामा पढ्न थालेपछि आफ्नै फर्निचर पसल खोल्नुभएको थियो । तर, पनि हाम्रो आर्थिक अवस्था माथि उठ्न सकेको थिएन । त्यसैले मैले पढ्दै काम गर्न थालिसकेकी थिएँ । स्कुलमा आयोजना हुने सबै कार्यक्रममा सहभागी हुन्थें । घरमै केही विद्यार्थीलाई ट्युसन पढाउँथें । ट्युसनबाट आएको पैसाले विद्यालयको शुल्क तिर्थें । केही समय मैले पत्रकारिता पनि गरेँ । तर, पैसा पाइएन । छोड्दै, पढ्दै जसोतसो ०४७ सालमा तेस्रो श्रेणीमा एसएलसी पास गरें । सानैदखि जिद्दी थिएँ, त्यसैले जहिले पनि आफूले चाहेअनुसारकै गरें ।
 
वकालत यात्रा
एसएलसी पास भएपछि सबैलाई जस्तै मलाई पनि अन्योल सिर्जना भयो । के पढ्ने, कहाँ पढ्ने भनेर केही सोच्न सकिनँ । पढ्नुपर्छ, केही गनुपर्छ भन्ने मनमा लागिरहन्थ्यो । बुबाको भोगाइले गर्दा मैले कानुन विषय लिएर पढ्ने निधो गरें । त्यो विषयमा मेरो त्यति रुचि त थिएन तर बुबाकै प्रेरणाले नेपालगन्जमै कानुन विषय लिएर पढ्न थालें । आईएल पढ्दै गर्दा अभिवक्ताको लाइसेन्स लिएँ । जुनियर भएकाले हामीले आफूभन्दा सिनियर अधिवक्ताले लेखेको कुरालाई सार्नुपर्ने हुन्थ्यो । 
२ वर्ष ‘ग्याप’ गरेपछि बीएलमा भर्ना भएँ र सरासर पास पनि भएँ । ०५८ सालमा अधिवक्ताको लाइसेन्स पनि लिएँ । मेरो जिन्दगीको सबैभन्दा खुसीको दिन थियो त्यो । तर, चुनौती पनि थुप्रै थिए । वास्तवमा मेरा संघर्षका दिन पो सुरु भएका रहेछन् । अधिवक्ताको लाइसेन्समात्र लिएर हँुदैनथ्यो, धेरै कुरा सिक्नुपर्ने पनि थियो । घर बाहिर गएर सिक्न सक्ने वतावरण पनि थिएन ।
नेपाल बारले गाउँमा निःशुल्क कानुन शिक्षा कार्यक्रम सुरु गरेको थियो । म गाउँ गएर रुखको छहारीमा बसेर कानुनको विषयमा शिक्षा दिन्थेँ । त्यसमा लाग्ने खर्च सबै बारले दिन्थ्यो । त्यतिबेला महिलाको ३५ वर्षीय उमेर हदबन्दी खारेज गर्दै छोरीहरू पनि समान रूपले अंशका हकदार हुन् भन्ने मुलुकी ऐन संशोधन भएको थियो । बिस्तारै मैले मुद्दाहरू पनि हेर्न थालें । पहिलो मुद्दा अंशबण्डाको हेरेकी थिएँ ।
एकजना वृद्धा थिइन् । उनका छोराको मृत्यु भइसकेको थियो । छोराको मृत्यु भएपछि ससुरा–बुहारीबीच सम्बन्ध रहन गएपछि ती वृद्धालाई हेर्न छोडेका रहेछन् । बूढाको नामको सम्पत्ति उनी आफ्नो नाममा राख्न चाहन्थिन् । ‘श्रीमान् बूढो भइसके, बुहारीको ताल यस्तो छ । कमसेकम छोराको सम्पत्ति नातिलाई त हुन्छ’ भन्दै अंशको मुद्दा दिएकी थिइन् । जग्गा छुट्याएर उनको नाममा नामसारी गरी हातमा लालपुर्जा दिएको मेरो पहिलो मुद्दा थियो त्यो । तर, मुद्दा फछ्र्योट हुन समय लाग्यो । महिलाको मुद्दा भनेपछि नहेरी दिने र अदालती म्याद थपेर समय लम्ब्याइदने गरिन्थ्यो ।
मसँग आउने सेवाग्रहीसँग मैले कहिले पैसा लिइनँ । सबै यति गरिब हुन्थे कि अदालत आउँदा समेत उनीहरूको खुट्टा चप्पल हुँदैनथ्यो ।
पत्रकारिता र वकालत दुवै पैसा कम हुने पेसा हुन् । तर फेरि ‘खुराफाती’ गर्ने हो भने धेरै पैसा हुने ठाउँ पनि । मलाई अदालती कामबाट आएको पैसाले पुग्दैनथ्यो ।
त्यसै क्रममा मेरो डा. शान्ता थपलियासँग भेट भयो । उहाँले सधैं हौस्याउनुहुन्थ्यो । उहाँ मलाई काठमाडौं लैजान चाहनुहुन्थ्यो, तर बुबाले मान्नुभएन । मेरो जिद्दीको अगाडि बुबाको केही नलागेपछि आफंै काठमाडौं आएर डा. थपलियाको जिम्मा लगाएर घर फर्कनुभयो । कानुनी सहयोग तथा परामर्श केन्द्रले दिने ६ महिने तालिममा सहभागी हुने मौका पाएँ । केही समयपछि आफ्नै कोठा लिएर बस्न थालें । बुबाले पठाएको पैसाले मलाई काठमाडौंको खर्च धान्नै मुस्किल भयो । त्यसपछि म पुनः नेपागन्ज नै फर्किएँ ।
त्यतिबेला महिला हिंसाका घटना भइरहन्थे । हकअधिकारका विषयमा खुलेर कोही पनि अगाडि आउँदैनथे । महिलाको हकअधिकारका लागि त्यति ठूलो सहरमा म एक्ली थिएँ । मेरो उमेरका साथी सबै विवाह गरेर गइसकेका थिए । ‘नारी कल्याण समाज’ नामक गैरसरकारी संस्थामा आबद्ध भएर काम गर्न थालें । मेरो अन्तर्मनमा एक खालको ज्वालामुखी बलिरहेको थियो । बढ्दै गएको ज्यादती म टुलुटुलु हेरेर बस्न सक्दिनथें । त्यसैले मुस्लिम महिलाको हकअधिकारका लागि काम गर्ने छुटै संस्था खोल्यौं ‘फातिमा फाउन्डेसन’ । महम्मुद्दिन सिद्दिकी संस्थाकी अध्यक्ष बनिन् । मुस्लिम महिलाको अवस्था एकदमै दयनीय थियो । खुलेर बोल्न पनि रुचाउँदैनथे । सार्वजनिक ठाउँमा बोलायो भने आउँदैनथे । अनि हामीलाई काम गर्न निक्कै गाह्रो भयो ।
 
संघर्ष
माहिला अधिकारकै लागि मेरो लडाइँ जारी थियो । जागिर पनि खोजिरहेकी थिएँ । त्यही बेला एक्सन एड इन्टरनेसनलमा जागिर पाएँ । म त्यहाँ लैंगिक समानताका मुद्दा हेर्ने काम गर्थें । ०६२/६३ सालको जनआन्दोलनको समयमा पनि हामी आन्दोलनमा होमियौं । कार्यालय नै बन्द गरेर हामी आन्दोलनमा जान्थ्यौं । शान्ति सम्झौताको समयमा मानव अधिकारकर्मीको हैसियतले माओवादीसँग भेटघाट हुन्थ्यो । त्यसैले जहिले पनि नेपाली सेनाको आँखा ममाथि थियो । माओवादीसँग संगत बढेकाले उनीहरू रातभर मेरो घरवरपर बसिरहेका हुन्थे । मलाई यसको डर लाग्दैनथ्यो, बरु ऊर्जा मिल्थ्यो । मेरो लडाइँ न्यायका लागि थियो । ‘मैले कसको के बिगारेको छु र डराउने ?’ भन्ने लाग्थ्यो । त्यसैले म न हिजोका दिनमा डराएँ, न त आज डराउँछु । सानी छोरी माइतीको जिम्मा छोडेर आन्दोलनमा जान्थें । म हिंसा सहन सक्दिनथें । कार्यालयमै हुँदै गरेको हिंसा रोक्ने प्रयास गर्दा मैले जागिर छोड्नुपर्यो ।
त्यतिबेला भर्खर जनयुद्ध समाप्त भएको थियो । तर, द्वन्द्वमा लागेको घाउ पुरिएको थिएन । त्यसैले मैले त्यस्ता पीडितका लागि काम गर्ने अवसर पाएँ । परिवार गुमाएका र घाइते भएका व्यक्तिलाई मनोसामाजिक परामर्श दिने काम गर्यौं हामीले टिम बनाएर । त्यस क्रममा हामी रुकुम, रोल्पा, बर्दिया दाङ, सुर्खेतलगायत द्वन्द्व प्रभावित जिल्लामा पुग्यौं । 
 
प्रेम विवाह 
म अलि जिद्दी स्वभावकी थिए । मैले गरिरहेको काममा कसैले हस्तक्षेप गरेको मन पर्दैनथ्यो । त्यसैले घरबाट कहिले कुनै कुरामा पनि अवरोध र रुकावट आएन । मेरो घरमा सबैले बुर्का लगाउँछन् । आमा र घरका अन्य सदस्यले मलाई पनि बुर्का लगाउन भन्नुहुन्थ्यो । विवाहका लागि पनि आमाबाटै दबाब आउँथ्यो । ‘छोरीमान्छे अर्काको घर जाने जात, घरमै बस, घरभित्रको काम सिक्नुपर्छ, धेरै पढ्नु हँुदैन’ भन्ने गर्नुहुन्थ्यो आमा । तर, मैले आमाको कुरामा वास्ता गरिनँ । घरबाट भनेको मान्छेसँग विवाह गर्न मलाई कुनै आपत्ति थिएन । तर, मैले खोजेको जस्तो कोही थिएन ।
०५२ मा मैले प्रेम विवाह गरें । नेपालगन्जकै शिक्षक हुनुहुन्थ्यो उहाँ । परिवारको अनुमतिबिना मैले उहाँसँग विवाह गरें । त्यतिवेला आमाबुबा साहै्र रिसाउनुभयो, भेटघाट नै बन्द भयो । श्रीमान् पनि मुस्लिम समुदायकै हुनुहुन्थ्यो । मेरो आमाबुबा मबाट किन निराश हुनुभयो भनेर मैले बुझ्नै सकिनँ ।
मुस्लिम समुदायकी बुहारी भएर काम गर्न मलाई निकै चुनौती थियो । त्यसमाथि मेरो संयुक्त परिवार थियो । घरको सबै काम सकेर म बाहिर निस्कन्थें । बुहारी भएर बाहिर निस्केको भन्दै सासू रिसाउनुहुन्थ्यो । श्रीमान्ले सम्झाएपछि बल्ल बुझ्नुहुन्थ्यो । श्रीमान्को साथ नहुँदो हो त मैले यति ठूलो सफलता पाउन सक्दिनथें । केही समयपछि आमाबुबाबीचको सम्बन्ध पनि राम्रो बन्दै गयो । 
 
गहन जिम्मेवारी 
०६६ सालको कुरा हो, जतिबेला म पूर्वलडाकु व्यवस्थापनको काम गरिरहेकी थिएँ ।
महिला मन्त्रालयबाट फोन आयो ।
महिला आयोगको सदस्यको रूपमा मेरो नाम सिफारिस गरिएको रहेछ । एकछिन त म अक्क न बक्क परें । मेरो खुसीको सीमा रहेन । मसँग कुनै रायसल्लाह नलिई आयोगको सदस्यको रूपमा नियुक्त गरिएको खबर सुन्दा म अचम्म परेकी थिएँ । मेरो कामको सही मूल्यांकन भयो भनेर खुसी पनि लाग्यो ।
एक हप्ता लाग्यो मलाई निर्णय गर्न ।
मैले काम गरिरहेको अफिसमा ७८ हजार रुपैयाँ तलब थियो महिनाको । जाऊँ कि नजाऊँ भनेर म दोधारमा थिएँ । नीति निर्माण गर्ने तहमा रहेर काम गर्दा जनताको सेवा गर्न पाइन्छ भनेर मैले जाने निर्णय गरें । सम्पूर्ण व्यवस्था मिलाएर परिवारसहित म काठमाडौं आएँ । ०६७ जेठ १४ गते मेरो नियुक्ति भयो । आयोगमा मुस्लिम समुदायको सदस्य नियुक्त भएको इतिहासमै पहिलो पटक थियो ।
मैले ४ वर्षसम्म आयोगमा काम गरें । एकदमै ‘रिस्की’ काम थियो । मैले धेरै उपलब्धि पनि हासिल गरें । राजनीतिक दलसँग जोडिएर धेरै मुद्दा आउँथे । मुद्दा नहेर भनेर माथिल्लो नेताबाटै फोन आउँथ्यो ।
दुइटा केस मुख्य थिए ।
बेलबारीमा दलितमाथि भएको सामूहिक दुव्र्यवहार र बोक्सी आरोपका मुद्दा हेर्दा मलाई ज्यानै जोगाउन धौ–धौ भएको थियो । मुद्दा नहेर राम्रो हुँदैन भनेर नेताले फोन गर्थे । अनि मैले भन्थें, “आयोगमा नआउँदा अर्कै कुरा हो, आइसकेपछि कसैले केही गर्न भन्न सक्दैन । म कुनै पनि हालतमा अन्याय हुन दिन्नँ ।”
अनि उनीहरू चुप लागेर फोन राख्थे ।
काम गर्न एकदमै गाह्रो भएको थियो । मेरो कार्यकाल सकिएपछि म नेपालगन्ज नै फर्किने तयारीमा थिएँ ।
संविधानसभाको दोस्रो चुनावपछि संविधान निर्माण गर्ने बेला हामीले लबिङ गर्ने काम ग¥र्यौं । त्यही मौकामा मैले ‘आइडिया नेपाल’को सल्लाहकार भएर मस्यौदा समितिमा काम गर्ने अवसर पाएँ । त्यही सिलसिलामा म नेदरल्यान्ड गएकी थिएँ– ‘राज्यविहीन नागरिकका मुद्दा’ शीर्षकको काम लिएर । त्यसै बेला मानवअधिकार आयोगको आयुक्तका रूपमा नियुक्त गरिएको कुरा थाहा पाएँ । मानवअधिकारको क्षेत्रमा काम गर्ने अर्को अवसर प्राप्त गरें मैले । 
काम एउटै तर फरक शैलीका मुद्दा हेर्ने अवसर मैले प्राप्त गर्दा संसारकै खुसी पाएँ जस्तो लाग्यो । दुवै क्षेत्रका काम एकदमै चुनौतीपूर्ण थिए । देशमा गणतन्त्र स्थापना भइसकेको भए पनि अझै करिब ४ हजार मानवअधिकार उल्लंघनका मुद्दा मिलाउन बाँकी छन् । समाज जति आधुनिक र विकसित बन्दैछ, त्यत्ति नै मानवअधिकार उल्लंघन भइरहेका छन् । मैले यूपीआरमा नागरिक आधारभूत मानवअधिकारबाटै वञ्चित छन् भन्ने अभिव्यक्ति दिँदा मलाई विवादमा ल्याइयो । तर, मैले यतिकै बोलेकी थिइनँँ । वास्तवमै नेपालमा अझै पनि मानव अधिकार एकदम डरलाग्दो स्थितिमा छ ।
र, म अहिले पनि आफ्नो जिम्मेवारी ‘इन्जोय’ गरिरहेकी छु !
तस्बिरः राेजित खड्का
 
NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: शनिबार, भदौ ११, २०७३  १०:०६
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
ICACICAC