site stats
बाह्रखरी :: Baahrakhari
विचार
Nabil BankNabil Bank
Sarbottam CementSarbottam Cement
भानुभक्तको नारीसम्बन्धी दृष्टिकोण

आदिकवि भानुभक्त आचार्यको नारीसम्बन्धी दृष्टिकोण खुबै आलोचित छ । कतिपय नारी र पुरुष लेखकले भानुभक्तको नारीसम्बन्धी दृष्टिकोणमाथि नकारात्मक धारणा राखेका छन् । यो धारणा बनाउने सामग्री उनकै रचनामा पाइन्छन् । प्रश्नोत्तरमाला र वधूशिक्षा जस्ता रचनाभित्र उनका नारीसम्बन्धी दृष्टि देखिन्छन् ।  

भानुभक्तको साहित्यिक यात्रामा नारीसम्बन्धी पहिलो दृष्टिकोण प्रश्नोत्तरमालाभित्र देखिन्छ भने नारीसम्बन्धी अन्तिम दृष्टिकोण वि.संं.१९१९ तिर रचना गरिएको वधूशिक्षामा रहेको छ । प्रश्नोत्तरमालाबाट विकसित भएको यो दृष्टिकोण वधूशिक्षामा परिपक्व बनेको छ । प्रश्नोत्तरमालामा दार्शनिक र वधूशिक्षामा व्यावहारिक दृष्टिकोण छन् ।

त्यसमध्ये वधूशिक्षालाई हेरेर भानुभक्तको नारीदृष्टि बुझ्ने कोसिस गरिन्छ । खुला र स्वतन्त्र समाजका मान्यताबाट बन्द र अस्वतन्त्र समाजका भानुभक्तलाई बुझ्न कोसिस गर्दा उनी आलोचित बनेका छन् । हिन्दूशास्त्र र लोक प्रचलनका नैतिक आदर्श ठान्ने भानुभक्तमाथि आधुनिक र प्रगतिशील आँखाले हेर्दा नकारात्मक आलोचना हुन सक्छ । उनकै युगीन मान्यताका कसीमा भने भानुभक्त नकारात्मक आलोचनाभन्दा माथि उठेका छन् । 

Prabhu Bank
Agni Group
NIC Asia

प्रश्नोत्तरमालामा पाइने भानुभक्तको नारीसम्बन्धी दृष्टिकोणमा दार्शनिकता छ । यसमा पूर्वीय दर्शनको अनुसरण गरेर नारीलाई हेर्ने प्रयास छ । आद्य शङ्कराचार्य वेदान्त दर्शनका विद्वान् र साधक हुन् । उनको मणिरत्नमालाको नेपाली रूपान्तरण भानुभक्तको प्रश्नोत्तरमाला हो । यसमा एउटा पूर्वीय दार्शनिक र साधकले चिन्तन गर्ने नारीसम्बन्धी दृष्टिकोण आएका छन् । भानुभक्त भने दार्शनिक र साधक होइनन् । दार्शनिक र साधकका विचारलाई नेपाली समाजमा पुर्याउने कवि हुन् ।

प्रश्नोत्तरमालामा नारीलाई नरक प्रवेश गराउने सुन्दर मूलद्वार, सुराजस्तै मोहित गराउने वस्तु, सबैलाई बाँध्ने साङ्ला, संसारमा बुभ्mनै नसकिने चरित्र, सुखी हुन त्याग गर्नुपर्ने वस्तु र अगाडि अमृत पछाडि विष हुन् भनिएको छ । सन्यासी शङ्कराचार्यले जुन दृष्टिकोणबाट नारीलाई हेरे गृहस्थी भानुभक्त आचार्यले पनि त्यही दृष्टिकोणबाट नारीलाई हेरेका होइनन् । यो त एउटा सन्यासीको दृष्टिकोण हो, गृहस्थीको होइन ।

Global Ime bank

कविले त बालाजुमा सुन्दरी नचाउन खोज्ने, पत्नीलाई बिन्ती एक म गर्दछु भन्दै चिठी पठाउने, कान्तिपुरमा गुनकेसरीको फूल लगाएका चपला अबलाहरु र अप्सरा मात गर्छे भन्दै हरिप्रसादसँग ठँहिटीको झ्यालमा बसेकी केटी हेर्ने काम गरेका छन् । सन्यासीको नारी दृष्टिकोणसँग कवि भानुभक्त आचार्यको दृष्टिकोणले मेल खाँदैन । किनभने नारीका बारेमा लेखिएका फुटकर कवितामा उनी सौन्दर्यवादी र भोगवादी देखिएका छन्, नारी आकर्षणसँग लठ्ठिएका छन् । 

भानुभक्तको जीवन यात्रा र प्रश्नोत्तरमालामा व्यक्त नारीसम्बन्धी दृष्टिकोणमा विरोधाभास छ । दार्शनिक र व्यवहारिकरूपमा नारीलाई हेर्ने भानुभक्त आचार्यका अलगअलग दृष्टिकोण छन् । भानुभक्तको मनले सन्यासी भाव उद्बोध हुँदा नारीलाई नरक जाने मूलढोका देख्छ भने व्यावहारिक भाव उद्बोध हुँदा अप्सरा माथ गर्छे भन्दै ठँहिटीको झ्याल हेर्न पुग्छ ।

उनको जीवन शैलीलाई दर्शनले भन्दा व्यवहारले निर्देशन गरेको छ । उनी हिन्दी भाषाका आदिकवि तुलसीदास र नेपाली गुणदास जस्ता गृहत्यागी र भक्त कवि पनि देखिँदैनन् । उनले बाजे श्रीकृष्ण आचार्यले वृद्धावस्थामा नित्य पाठ गर्ने संस्कृत भाषाको मणिरत्नमालालाई नेपाली भाषामा प्रश्नोत्तरमाला लेखे । एउटी सन्यासिनी र गृहत्यागी नारीका निम्ति पुरुष पनि नरकको मूलढोका हो । सन्यासको भाव उद्बोध हुँदा भानुभक्तले नारीलाई जे देखे एउटी सन्न्यासिनी नारीले पनि पुरुषलाई त्यही देख्छे । त्यस कारण सन्यासमा पुरुषले नारी र नारीले पुरुषलाई हेर्ने दृष्टिकोण एउटै हो ।

भानुभक्तको नारीसम्बन्धी व्यावहारिक दृष्टिकोण वधूशिक्षाले व्यक्त गरेको छ । यहाँ वधूलाई सामान्यीकरण गरिएको होइन । तनहुँतिर ब्रह्मण र क्षत्री जस्ता जातका पौडेल, खनाल र आचार्य कुलको परम्परित मान्यताबाट नारीलाई हेर्ने दृष्टिकोण व्यक्त भएको हो । यो सबै जातका नेपाली वधूलाई दिएको शिक्षा होइन । वधूशिक्षामा पढ्दा, पिता धनञ्जयलाई सहयोग गर्दा, मुद्दा मामिला गर्दा, काठमाडौँ र वनारसमा जाँदा, जागिर खाँदा र कुमारीचोकमा थुनिँदासमेत घरगृहस्थी धानेर बस्ने पत्नी चन्द्रकलालाई कविले आदर्श नारी बनाएका छन् ।

वधूशिक्षाभित्र उनको अवचेतन मनमा बसेर चन्द्रकलाको चरित्र बोलिरहेको छ । पत्नी र आमाबीचको सासू बुहारीको आदर्श सम्बन्ध वधूशिक्षामा भेटिन्छ । त्यसैले नारीसम्बन्धी दृष्टिकोण बनाउँदा भानुभक्तले आफ्नै वंश र खनाल कुलको परम्परा सम्झेका छन् । उनी आफ्नो घरभन्दा आधा घन्टा जति तल भुत्याहा खेतमा घरजम गरी बस्ने तारापति पौडेलकी वधूलाई आफ्नै कुलका वधूजस्तो बनाउन चाहन्छन् । तसर्थ आआफ्नै जातीय कुल परम्पराले आबद्ध ३६ जातका फूल फुलेको तत्कालीन नेपाली समाजका नारीलाई अहिलेको जातीय सामान्यीकरणका आँखाले हेर्न सकिँदैन । 

भानुभक्त सम्भ्रान्त र सामन्ती होइनन् । जागिर खानुपर्ने र कुटो कोदालो हातमा लिनुपर्ने व्यक्ति हुन् ।  उनका पुर्खाले यायावरीय जीवन बिताएका छन् । उनी थोरै बिर्ता पाएपछि जीविकोपार्जनको निम्ति पुग्ने जग्गा जमिन भएका पुर्खाका सन्तान बनेका हुन् । त्यसैले उनमा सम्भ्रान्त वर्गीय नारी चिन्तन छैन । उनको नारी चिन्तनमा वि.संं.१९१० तिर जङ्गबहादुर राणाले लागु गरेको मुलुकी ऐनको प्रभाव छ । उनी उजिरसिंह थापाले पाल्पामा वि.संं.१८७९ मा र राजा राजेन्द्रले वि.सं.१८८३ मा जारी गरेको बन्देजसँग पनि परिचित हुनुपर्छ । सामन्ती युग भएकाले चिन्तन सामग्रीमा सामन्तवादी नारी दृष्टिकोण देखिन सक्छ । तत्कालीन बन्देज र मुलुकी ऐनले निर्माण गरेको मनोगत संरचनाको माटोमा भानुभक्त आचार्यको नारीलाई हेर्ने कवित्व वीज उम्रिएको छ । 

उनले सामाजिक प्रचलन, कुलाचार र  हिन्दू विधिशास्त्रबाट नारीसम्बन्धी थप दृष्टिकोण बनाएका छन् । यसबाहेक वनारस, पाल्पा र तनहुँतिर भोगेका र देखेका आदर्श नारी आचरणबाट भानुभक्तमा नारीलाई हेर्ने दृष्टिकोण बनेको छ । भानुभक्तले हिन्दूविधि, भारत र नेपालको समाजमा नारीको पर्यवेक्षण गरे । उनी पर्यवेक्षणको विपरीत उभिन सकेनन् । यो पर्यवेक्षणबाट निर्मित नारी आदर्शको वर्णन वधूशिक्षा हो । भानुभक्त वर्तमान उन्मुक्त समाजमा जन्मेका भए उनको पर्यवेक्षणमा आजकै वधू उभिएकी हुन्थिन् । आज पुत्रशिक्षा, पुत्रीशिक्षा र वधूशिक्षाबीच फरक छैन । हाम्रो सामाजिक संरचना नै बदलिएको छ । बदलिएको सामाजिक संरचनाभित्र बसेर पुरानो भानुभक्तीय समाजका नारीलाई सामान्यीकरण गरेर हेर्दा उनको दृष्टिकोण आलोचित हुन सक्छ ।  

वधूशिक्षामा पति ईश्वर हुन्, ठूलो व्रत पतिसेवा हो, पतिका चरणको पानी खानुपर्छ, मिलेर सती जानुपर्ने भएकाले सौता रिस नगर्नू र हाँस्ने नारी वेश्या हुन्छन् आदि भनिएको छ ।

यी भनाइमाथि आलोचकका नकारात्मक अभिव्यक्ति पाइन्छन् । यसबाहेक वधूशिक्षाका अन्य भनाइ परम्परित गृहस्थीकर्म हुन् । वर्तमान स्वतन्त्र, नारीवादी, प्रगतिशील र नारी सशक्तीकृत नेपाली समाजमा पतिलाई ईश्वर ठान्नु, गोडाको पानी खानु, मर्दा सती जानु र वेश्या नारीले हाँस्छन् भन्नु भानुभक्तको अर्घेल्याइँ ठानिन सक्छ । जङ्गबहादुरको मुलुकी ऐन र तत्कालीन नेपाली समाजको नारी चिन्तनबाट वधूशिक्षाका भानुभक्तको नारीसम्बन्धी दृष्टिकोणको मूल्याङ्कन गर्दा भानुभक्तको नारी दृष्टिकोणमा अर्घेल्याइँ नहोला ।

किनभने सती जानुलाई तत्कालीन मुलुकी ऐनले पनि ऐच्छिक बनाएको छ । हिन्दूविधिमा पतिलाई ईश्वरको रूपमा उभ्याएको छ, यसैको आडमा वधूशिक्षाले पतिलाई परमेश्वर बनाएको छ । अर्कातर्फ भारतमा गुप्तकालदेखि चलेको सती प्रथा नेपालमा लिच्छिवि कालदेखि प्रचलित देखिन्छ । सर्वप्रथम वि.संं.१८८६ तिर भारतको कलकत्तामा सतीप्रथा प्रतिबन्धित भयो । यसभन्दा अगाडि पुर्तगालीहरुले पनि सन् १५१५ मा गोआ टापुमा प्रतिबन्ध लगाएका थिए । फ्रान्सेली र डचहरुबाट उपनिवेशित भारतेली भूभागमा  सती प्रथा प्रतिबन्धित थियो ।

तर, आदिकवि भानुभक्त आचार्यमा यसको प्रभाव देखिँदैन । भानुभक्त कान्तिपुरको वर्णन गर्दा विदेशी सहरको ज्ञाता देखिन्छन् तर वनारसमा पढ्ने र कलकत्ताको नजिक बस्ने भानुभक्त मिलेर सती जानुपर्ने भएकाले सौता रिस नगर्नू भन्दै प्रतिबन्धित सती प्रथाप्रति अनभिज्ञता देखाउँछन् । 

नारीमाथि पुरुषको व्यक्तिगत अधिकार बढ्दै गएपछि समाजमा सतीप्रथा र नारीले हाँस्दा वेश्या हुन सक्ने सोच आयो । समाजको विकास मध्यकालीन युगमा पुग्दा परपुरुषको मुख हेर्नै नहुने पर्दा प्रथा देखिए । कतिपय प्रथाले धर्मको आवरण पाएका छन् । आदिकवि भानुभक्त प्रचलित धार्मिक आवरणलाई च्यात्न सक्दैनन् । त्यस आवरणलाई सभ्यता ठान्ने युगका प्रवक्ता हुन् भानुभक्त ।

वि.सं.२००७ पूर्व नेपाली समाज त्यही आवरणभित्र जकडिएको थियो । त्यस कारण भानुभक्तको नारीसम्बन्धी दृष्टिकोणमाथि नकारात्मक आलोचना सान्दर्भिक देखिँदैन । भानुभक्तले तत्कालीन नेपाली समाजिक मान्यता र जनजनमा भिजेको रामचरित्रका सामग्रीबाट नेपाली भाषाको विकासमा योगदान दिए । सामग्री सार्वकालिक र शाश्वत् नहुन सक्छन् तर कलात्मक सौन्दर्य शाश्वत् हुन्छ । कलात्मक नेपाली भाषिक स्वरूप भानुभक्तको उच्चतम प्राप्ति हो । वधूशिक्षालाई त्यही प्राप्तिका रूपमा लिनुपर्छ ।     

  
 

NIBLNIBL
प्रकाशित मिति: बिहीबार, असार २९, २०७४  ००:५९
Sipradi LandingSipradi Landing
worldlinkworldlink
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
Ncell Side Bar LatestNcell Side Bar Latest
Bhatbhateni IslandBhatbhateni Island
cg detailcg detail
Kumari BankKumari Bank
Shivam Cement DetailShivam Cement Detail
Maruti cementMaruti cement
सम्पादकीय
नबिर्सौँ भूकम्पले सिकाएको पाठ !
नबिर्सौँ भूकम्पले सिकाएको पाठ !
ICACICAC